دانستنی ها

درمان سوختگی پای نوزاد و بررسی علل آن

سوختگی پای نوزاد

درمان سوختگی پای نوزاد و بررسی علل آن: نوزادان پوست بسیار حساس، نازک و لطیفی دارند که به شدت آسیب‌پذیر و حساس است و اگر از آن به خوبی مراقبت نشود خیلی راحت و سریع‌تر از پوست بزرگسالان دچار آسیب می‌شود.

سوختگی لای پای نوزاد و ادرارسوختگی نوزاد یکی از بیشترین مشکلاتی است که برای نوزادان و کودکان زیر دو سال اتفاق می‌افتد و با درد و سوزش بسیار زیادی برای کودک همراه است.

معمولا سوختگی کودکان با لکه‌های قرمز و یا گاها تاول‌های بزرگی همراه است که برای نوزادان بسیار اذیت کننده و دردآور است.

این مشکل از شایع‌ترین مشکلاتی است که برای اکثر نوزادان پیش می‌آید اما با رعایت یک سری نکات می توان از از به وجود آمدن چنین مشکلی برای کودک و نوزاد جلوگیری کرد.

اگر شما خانم بارداری هستید که احتمالاً تا چند ماه آینده صاحب فرزند می‌شوید و یا مادر کم تجربه‌ای هستید که برخی نکات پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی را برای فرزند خود نمی‌دانید؛ حتماً تا انتهای مقاله بیبی لوکس را همراهی کنید.

علائم سوختگی پای بچه

  • شایع‌ترین علامت سوختگی پای بچه، پوست قرمز و حساس در ناحیۀ پوشک (باسن، ران‌ها و اندام تناسلی) است.
  • ممکن است این عارضه به صورت چند نقطه باشد یا بثورات ممکن است قسمت اعظم ناحیۀ پوشک را بپوشانند.
  • کودکان مبتلا به بثورات پوشک، اغلب وقتی ناحیۀ مورد نظر را لمس یا تمیز می‌کنید سر و صدا ‌می کنند یا به شدت  گریه ‌می کنند.
  • در موارد شدید‌‌تر، بثورات می‌تواند باعث ایجاد جوش، تاول یا زخم‌های دیگر در ناحیۀ پوشک کودک شما شود. اگر این قرمزی ناشی از سوختگی پای بچه، عفونی شود، ممکن است به رنگ قرمز روشن درآمده و پوست متورم شود.

علت‌های سوختگی پای نوزاد چیست؟

قبل از درمان و یا حتی پیشگیری برای هرچیزی باید علت به وجود آمدن آن را بدانیم. تا زمانی که ندانیم چه چیزی باعث به وجود آمدن مشکل ما شده نمی‌توانیم از به وجود آمدن آن جلوگیری کرده و یا حتی آن را درمان کنیم.

سوختگی پای نوزاد علت‌های مختلفی دارد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

سوختگی در اثر قارچ‌های پوستی

قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب به سرعت رشد کرده و مشکلات پوستی متعددی را برای افراد به وجود می‌آورند. داخل پوشک نوزاد محیطی گرم و مرطوب است که بهترین محیط برای رشد و به وجود آمدن قارچ‌ها می‌باشد.

قارچی که باعث سوختگی پای نوزاد می‌شود کاندیدا نام دارد. این قارچ با به وجود آوردن مشکلاتی نظیر: قرمز شدن پوست، سوختن و ایجاد جوش‌های پوستی پای نوزاد شما را آزرده می‌کند.

برای درمان این قارچ از پمادهای ضد قارچ استفاده می‌کنند البته بهترین راه مراجعه به یک دکتر اطفال یا کودکان است تا شدت و نوع سوختگی پای نوزاد را تشخیص داده و با توجه به تشخیص خود بهترین درمان ممکن برای سوختگی پای نوزاد را به شما ارائه دهد.

اسیدهای ادراری و مدفوعی

زمانی که نوزاد غذاهای اسیدی بخورد یا مادر با خوردن غذاهای اسیدی آن‌ها را از طریق شیر به بدن نوزاد خود وارد کند ادرار و مدفوع نوزاد اسیدی می‌شود.

به طور کلی معمولا ادرار اسیدی است اما مدفوع نباید اسیدی باشد. زمانی که چنین غذاهایی توسط کودک مصرف شود با افزایش میزان اسیدی بودن ادرار و همچنین مدفوع پوست اطراف پای کودک شما آزرده و فرزند شما دچار سوختگی کشاله ران می‌شود.

سوختگی پای نوزادان در ابتدا تنها رد قرمز کمرنگی بر روی پای آن‌ها ایجاد می‌کند اما اگر به آن توجه نشود و درمانی برای آن صورت نگیرد یا عاملی باعث سوختگی شدید پای نوزاد بشود این قرمزی گسترش پیدا کرده و به سرعت به زخم های روباز تبدیل می‌شود.

مطمئناً زخم‌های روباز درد و سوزش بیشتری برای نوزاد داشته و درمان آن‌ها سخت‌تر از سوختگی‌های معمولی است.

بنابراین به محض اینکه چنین آثاری را بر روی پای نوزاد خود مشاهده کردید برای درمان به دکتر پوست مراجعه کنید.

سوختگی پای نوزاد

 سوختگی پای نوزاد‌ در اثر پوشک

برای ساخت پوشک‌هایی که در حال حاضر برای نوزادان خود استفاده می‌کنید مواد شیمیایی استفاده می‌شود. حتی ممکن است کودک شما به دلیل حساسیتی که دارد دچار سوختگی پا شود.

در هرصورت تماس مداوم این پوشک‌ها با پوست بدن نوزاد و همچنین استفاده مداوم از انواع مواد شست‌وشو دهنده باعث ایجاد حساسیت در پای نوزاد شما می‌شود.

چنین سوختگی‌هایی با پمادهای ساده و مخصوص کودکان به راحتی قابل درمان هستند اما بهتر است سر خود درمان انجام ندهید و حتی اگر امکان رفتن به مطب دکتر را هم ندارید از یک دکتر اطفال آنلاین دراین‌باره کمک بگیرید. همچنین در انتخاب نوع پوشکی فرزندتان نیز دقت زیادی داشته باشید.

سوختگی پای نوزاد در اثر اسهال

اسهال در بزرگسالان هم با عوارضی مانند سوختگی، سوزش، درد و… همراه است. بنابراین تصور کنید آنزیم‌های فعالی که در اسهال هنوز موجود هستند تا چه حد می توانند باعث سوختگی پای نوزاد بشوند و پوست نازک و حساس آن‌ها را آزرده کنند.

سوختگی پای نوزاد بخاطر دندان

زمانی که کودک شما شروع به درآوردن اولین دندان‌های خود می‌کند مشکلاتی برای او پیش می‌آید و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

در آن زمان بیشتر نوزادان تب کرده و با بالا رفتن دمای بدن‌شان و همچنین به این خاطر که مدام پای آن‌ها با پوشک‌های پلاستیکی بسته است احتمال دارد دچار سوختگی پا شوند.

جلوگیری از سوختگی پای نوزاد

روش‌های آسان و راحتی برای پیشگیری از سوختگی پای نوزاد وجود دارد که در صورت رعایت آن‌ها تا حد زیادی نوزاد شما از چنین بیماری و مشکلاتی در امان خواهد ماند.

  • عدم استفاده زیاد از شوینده‌های برای شست‌وشوی نوزاد
  • مرطوب کردن پای نوزاد با مرطوب‌کننده یا روغن‌های گیاهی مناسب پوست کودکان
  • استفاده از پوشک مناسب و گیاهی
  • تعویض زود به زود پوشک نوزاد (بهتر است روزانه دقایقی نوزاد نوزاد خود را بدون پوشک بگذارید تا پوست پای او کمی هوا بخورد)
  • پوشک نوزاد خود را خیلی سفت نبندید
  • هرنوع غذایی را به کودک خود ندهید، همچنین اگر نوزاد شما شیر خوار است از غذاهای مسهل خودداری کنید

با رعایت این نکات می‌توانید تا حد زیادی از سوختگی پای نوزاد جلوگیری کنید اما همچنان نوزاد شما دچار ادرار سوختگی شد، حتما به دکتر ادرار سوختگی کودکان مراجعه کنید تا جدی‌تر مشکل کودک‌تان بررسی شود.

درمان‌های خانگی برای درمان سوختگی پای کودک پیشنهاد نمی‌شود

به اندازه این پاراگراف، کرم‌های مخصوص سوختگی پای نوزاد را کنار می‌گذاریم و کمی به عقب بر می‌گردیم. به زمانی که مادران برای درمان سوختگی پای فرزندشان از «دواگلی»، «عسل» و «نشاسته» استفاده می‌کردند. با گذر زمان «آلوئه‌ورا» هم به این لیست اضافه شد. در واقع تماس مستقیم این مواد با پوست کودک ممکن است خود منجر به بروز برخی بیماری‌ها و حساسیت‌ها شود. در غیر این صورت، آثار سوختگی دیر بهبود می‌یابند یا اصلا خوب نمی‌شوند و کودک به مدت طولانی آزار می‌بیند. می‌پرسید پس چه کار کنیم؟ پاسخ ما این است که به کرم مخصوص سوختگی پای نوزاد اعتماد کنید.

در صورت عدم درمان سوختگی پای نوزاد چه اتفاقی می‌افتد؟

برای اینکه استفاده از کرم سوختگی پای نوزاد را جدی بگیرید، باید بگوییم، اگر گریه‌های نوزاد و سوختگی پایش کلافه‌تان نمی‌کند و نسبت به آن بی اهمیت هستید، سخت در اشتباهید. این مشکل در صورت عدم درمان، به یک بیماری عفونی و قارچی تبدیل می‌شود. بیشتر افراد آن را با اگزما اشتباه می‌گیرند. در حالی که بسیار پیچیده‌تر از اگزما بوده و درمان آن هم با فراز و نشیب‌های زیادی همراه است.

کارهایی که نباید برای درمان سوختگی پای نوزاد انجام دهیم

خوب توجه کنید، توصیه ما استفاده از «کرم مخصوص سوختگی پای نوزاد» است. ترکیبات ژلاتینی، روغن‌های طبیعی و گیاهی، کرم‌های بدون عطر و… هیچکدام جای این محصول را پر نمی‌کند. اگر فکر می‌کنید روغن کالاندولا برای پای کودک مفید است، ۵۰ درصد راه را درست آمدید اما در ۵۰ درصد دیگرِ مسیر، این روغن‌ها و مواد گیاهی باید فرآوری شده و سپس مورد استفاده قرار گیرند. باور کنید استفاده از آن‌ها به صورت مستقیم هیچ دردی را درمان نمی‌کند!

سوختگی پای نوزاد

یک کرم خوب برای سوختگی پای نوزاد چه ویژگی‌هایی دارد

پس از آنکه استفاده از کرم مخصوص سوختگی پای نوزاد را پذیرفتید، درباره ویژگی‌ها و خواص آن برایتان می‌نویسیم. مهم‌ترین ویژگی‌ که باید در این محصول بیابید، التیام بخشی است. ترکیبات آن را به خوبی مطالعه کنید. قبل از هر چیزی مطمئن شوید کرم سوختگی پای نوزاد الکل، پارابن و فنوکسی اتانول ندارد. وجود روغن‌هایی مانند دانه آفتابگردان، نارگیل، بادام شیرین و موادی چون موم زنبور عسل در این کرم‌ها، به تسکین و نوسازی پوست پای نوزاد کمک می‌کند. همچنین آلوئه‌ورا و بابونه از عصاره‌هایی هستند که در ترکیبات بهترین کرم‌های سوختگی پای نوزاد به چشم می‌خورند.

چه زمانی باید برای سوختگی پای نوزاد به پزشک مراجعه کنید؟

در برخی از موارد ممکن است سوختگی پای نوزاد آنقدر عمیق باشد که تنها با استفاده از انواع کرم‌های محافظت کننده درمان نشود. در این صورت شما علاوه بر کرم مناسب سوختگی پا به مراجعه به یک پزشک متخصص هم نیاز دارید. اگر سوال‌تان این است که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید، ما شما را راهنمایی می‌کنیم:

یک) زمانی که پس از استفاده از کرم مخصوص، باز هم سوختگی پای کودک شما بیشتر از دو یا سه روز ادامه داشت.

دو) زمانی که نواحی سوختگی متورم شد، تاول زد و یا نشانه‌های دیگر پوستی روی آن ظاهر شدند.

سه) زمانی که سوختگی گسترش یافت و به نقاط دیگر پوست سرایت کرد.

با رعایت تمامی مواردی که به آن اشاره کردیم، شما یک نوزاد با پوستی سالم خواهید داشت. در این صورت اگر گریه‌های نوزاد ادامه داشت، به نیازهای دیگر کودک‌تان توجه کنید. به یاد داشته باشید نوزادان با زبان گریه با بزرگسالان‌شان سخن می‌گویند.

جمع بندی

در پایان، باید بدانید استفاده نوزادان از کرم مناسب سوختگی پا، یکی دو روز نیست. بلکه تا زمانی که کودک را از پوشک می‌گیرید باید این محصول کنار دست‌تان باشد. بسیاری از مادران و پدران دنبال محصولاتی هستند که علاوه بر دارا بودن مواد مغذی و کمک به رفع مشکل فرزندشان، قیمت مناسبی داشته باشد. ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دادیم، اما انتخاب با شماست…

با تهیه یکی از کرم‌های مخصوص سوختگی پای کودک از روز نخست درست انتخاب کنید و دیگر دنبال درمان‌های خانگی نروید، از ایجاد زخم، سوزش و خارش در پوست کودک و از ابتلای آن به بیماری‌های قارچی و باکتریایی جلوگیری کنید. کافی است پس از شستشو و تعویض پوشک نوزاد و کودک، پوست زیر پوشک را به کرم‌های مخصوص سوختگی پا آغشته کنید. کمترین تأثیر آن قطع گریه‌ مداوم کودک است و او احساس لطافت را به سرعت تجربه خواهد کرد. دیگر پوشک به پوست ظریفش سابیده نمی‌شود و شما با کیفیت بهتری می‌توانید ماه‌ها وسال‌های ابتدای تولد فرزندتان را پشت سر بگذارید. یادتان باشد کنار استفاده از کرم مخصوص سوختگی پای نوزاد از لباس مناسب و پوشک مرغوب استفاده کنید. تنظیم تهویه مناسب محیط خانه هم فراموش‌تان نشود.

دیدگاهتان را بنویسید