دانستنی ها

دلیل گریه نوزاد هنگام تعویض پوشک

گریه نوزاد هنگام تعویض پوشک

گریه کردن نوزاد در هنگام تعویض پوشک یک امر نسبتا طبیعی و شایع است چرا که بسیاری از نوزادان به دلایلی که اشاره خواهیم کرد، از این فرایند متنفر بوده و گاهی برایشان زجر‌آور می‌باشد. در این بلاگ از بیبی لوکس به این موضوع خواهم پرداخت که دلیل گریه نوزاد هنگام تعویض پوشک چیست و در ادامه راه‌های جلوگیری از این مسئله را بیان خواهیم کرد پس اگر شما هم دچار این مورد هستید حتما تا پایان همراه ما باشید.

۵ دلیل محیطی گریه نوزاد هنگام تعویض پوشک

اگر کودک شما در هنگام تعویض پوشک کلافه است و گریه می کند ، شما تنها نیستید! تقریباً همه نوزادان در برخی موارد از تعویض پوشک متنفر هستند. غالباً دلایل مختلفی می تواند باعث گریه کودک شما شود. از جمله دلایلی محیطی که باعث گریه نوزاد زمان تعویض پوشک می شود، شامل موارد زیر می باشد:

۱) سرما از علل گریه نوزاد زمان تعویض پوشک

بیشتر نوزادان از درجه حرارت سرد که از عوض کردن پوشک حاصل می شود، خوششان نمی آید.

۲) گرسنگی از علل گریه نوزاد زمان تعویض پوشک

اگر والدین یا پرستار کودک در زمانی که کودک خیلی گرسنه است و نمی تواند گرسنگی را تحمل کند، پوشک آن را تعویض کنند سبب گریه نوزاد زمان تعویض پوشک می شوند. بهتر است بعد از تغذیه،پوشک نوزاد را تعویض کنید.

۳)نوزادان نمی دانند شما چه کاری میخواهید انجام دهید

بعضی از نوزادان از اینکه پوشکشان را عوض کنید ناراحت می شوند زیرا آنها نمی دانند شما چه کاری میخواهید انجام دهید. اما با گذشت زمان، بین شما و نوزاد اعتمادی به وجود می آید و آنها شروع به شناختن روشی برای عوض کردن پوشک میکنند.

۴) کودک می خواهد بر زمان و مکان خود کنترل داشته باشد

نوزادان تمایل دارند روی زمان و بدن خود کنترل داشته باشند.زمانی که نوزاد شما بزرگتر می شود،می خواهد کنترل زمان و مکان را در دست خود داشته باشد. برای مثال:دوست ندارد وسط بازی والدین یا پرستار کودک پوشک آن را تعویض کنند و همین امر باعث گریه نوزاد در زمان تعویض پوشک می شود.

۵) تعویض پوشک جلوی انجام کارهای جدیدی که کودک به تازگی آنها را یاد گرفته است میشود

زمانی که برای تعویض پوشک کودک خود را به پشتش قرار می دهید، از انجام کارهای جدیدی که کودک به تازگی آنها را یاد گرفته است مثل نشستن یا خزیدن جلوگیری میشود.که این موضوع برای کودک خوشایند نیست.

گریه نوزاد هنگام تعویض پوشک

آیا مشکل پزشکی می تواند دلیل گریه کودک هنگام تعویض پوشک باشد؟

اگر دلایلی که در بالا به آن ها پرداخته شد، راه حل توقف گریه کودک شما نشد، ممکن است مسئله جدی تر بوده و علت پزشکی پشت این بی قراری و گریه وجود داشته باشد. پس او را سریعا به پیش یک دکتر یا متخصص برده و مشکل را ریشه یابی کیند.

ریفلاکس اسید معده

اگر نوزاد دچار استفراغ و گلو درد می شود و بیش از اندازه گریه و بی قراری می کند، ممکن است از ریفلاکس معده رنج می برد. معمولا این اتفاق می تواند طبیعی تلقی شود زیرا با خوردن شیر و دراز کشیدن نوزاد به موجب تعویض پوشک، اسید معده به مری باز می گردد و کودک احساس ناراحتی و درد را تجربه خواهد کرد.

اسپینا بیفیدا

این بیماری یک بیماری مادرزادی است که آسیب نخاعی و عصبی را به همراه دارد. و به هنگام خواباندن نوزاد به پشت برای تعویض پوشک این درد و ناراحتی افزوده می شود. تشخیص این بیماری قبل یا هنگام تولد امکان پذیر است.

روش های جلوگیری از گریه کودک

شما می توانید به کودک کمک کنید تا از تعویض پوشک خود لذت ببرد و آن را به یک تجربه جالب تبدیل کنید. می توانید این راه ها را امتحان کنید تا در هنگام تعویض پوشک کودک را شاد نگه دارید و تا از آن لذت ببرد.

به نوزاد یک اسباب بازی بدهید تا با آن بازی کند.

برخی از نوزادان از تعویض پوشک متنفرند. هنگام استفاده از دستمال مرطوب کودک و پوشک، یک اسباب بازی به آنها بدهید تا با آن بازی کنند تا آرام آرام حواسشان پرت شود. حتی می‌توانید یک اسباب بازی را صرفا برای تعویض پوشک در نظر بگیرید تا با این بهانه از تعویض پوشک هم خوشحال شوند. همچنین برای کاهش حس ناراحتی می توانید از دستمال های مرطوب استفاده کنید.

آرامش خود را حفظ کنید.

با انجام این کار هم استرس خود را قادرید کنترل کنید و هم به کودک اضطراب نمی دهید. به جای آن از این زمان برای افزایش ارتباط خود با کودکتان بهره بگیرید.

برای کودک یک ترانه زمزمه کنید.

آهنگ های مورد علاقه و کودکانه را انتخاب کنید و برای کودکتان بخوانید. نگران صدایتان نباشید؛ کودک شما عاشق شنیدن صدای شما و نگاه کردن به شما خواهد بود.

اتاق را تزیین کنید.

الگوهای جالب، رنگ‌های متضاد و اشیاء متحرک در اتاق کودک شما می تواند باعث تحریک بصری و سرگرم شدن کودکتان شود. می توانید سقف را تزیین کنید تا کودک هنگام تعویض به آن نگاه کند.

ارتباط برقرار کنید.

در حالی که کودک روی میز تعویض پوشک است، در حالی که پاهای او را می گیرید یا انگشتان پای او را روی هر پا می شمارید، با او در این باره حرف بزنید.

گریه نوزاد هنگام تعویض پوشک

نکته تعویض پوشک

چه در خانه باشید، چه در کافی شاپ یا در پارک، همیشه باید آماده تعویض پوشک کودک خود باشید. به‌عنوان یک والدین جدید، این که قبلاً هرگز پوشک خود را عوض نکرده‌اید یا فقط تعدادی از آن‌ها را عوض کرده باشید – داشتن نکات مهم برای تکیه کردن می‌تواند بسیار مفید باشد.

در اینجا نکات مهم ما برای تعویض پوشک به بهترین شکل ممکن آمده است:

  • پاهای آنها را نگه دارید:
    هنگام تعویض کودک، همیشه پاهای آنها را به آرامی در یکی از دستان خود بگیرید. نوزادان تکان می‌خورند، بنابراین می‌توانند هر مدفوعی را لگد بزنند و شما را با یک کار تمیز کردن بزرگ‌تر رها کنند.
  • لباس خصوصی خود را بپوشانید:
    نوزاد پسر را می توان به محض اینکه پوشک آنها را بیرون آورد، ادرار می کند، بنابراین یک دستمال مرطوب روی لقمه های آنها بگذارید تا مطمئن شوید که همه جا نمی رود (یا حتی بدتر از آن، مستقیم به صورت شما ضربه بزند).
  • از کت و شلوارهای پاکتی استفاده کنید:
    اگر مدفوع کودک شما به لباس بدنش نشت کند، کشیدن آن روی بدن می تواند آن را به سمت پشت او پخش کند. جلیقه‌های گردن پاکتی روی شانه‌های کودک شما کشیده می‌شوند تا بتوانید آن‌ها را به سمت پایین بکشید و از بدنش جدا کنید.
  • حواس آنها را پرت کنید: وقتی کودک شما به اندازه کافی بزرگ شد که چیزی را در دست بگیرد، چیزی را به او بدهید تا حواس او پرت شود – حتی اگر فقط تلفن یا کلید شما باشد. هر چیزی که به شما زمان کافی برای انجام کار می دهد!

دقیق باشید: این شامل جلو و پشت و در چین های داخلی کشاله ران کودک شما می شود – زیرا هر گونه باقیمانده می تواند باعث راش پوشک شود.

  • پوشک را دور از دسترس نگه دارید:
    وقتی پوشک کثیف را از سرتان در می آورید، آن را کنار بگذارید – بچه ها می توانند خیلی دور برسند و دست کمی پوشیده از مدفوع آخرین چیزی است که نیاز دارید.
  • کیف خود را چک کنید:
    همیشه قبل از خروج از خانه کیف تعویضی خود را چک کنید.

زمان تعویض سایز پوشک چه زمانی است؟

اگر به طور ناگهانی، پوشک شما همچنان نشت می کند، ممکن است به این دلیل باشد که کودک شما برای سایز بزرگتر آماده است.

 پوشک نوزاد تازه متولد شده را کجا باید عوض کرد؟

نوزاد خود را در آن زمان در هر جایی که راحت‌تر و ایمن‌تر است عوض کنید، حتی اگر غیر متعارف به نظر می‌رسد – تعویض پوشک نوزاد در ماشین، روی پای شما، در ساحل – حتی در کالسکه او. ما می توانیم به شما قول بدهیم، کودک شما اهمیتی نمی دهد، بنابراین اگر کار کرد، کار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید