دانستنی ها

رابط سینه شیردهی چیست؟

رابط سینه

رابط سینه شیردهی چیست ؟ شیردهی نوزاد چگونه انجام شود بهتر است؟ شیلد یا همان رابط سینه یک وسیله مفید برای رفع مشکلات شیردهی استهمانطور که می‌دانید تغذیه با شیر مادر، هم از نظر عاطفی و هم از نظر جسمی برای کودکان و حتی مادران بسیار مفید است.‌ مادرانی که فرم سینه آن‌ها برای شیردهی مناسب نیست یا سایز سینه آن‌ها برای ارتباط کودک با آن مناسب نباشد، می‌توانند از رابط سینه استفاده کنند.‌ در ادامه با ما بیبی لوکس همراه باشید تا در مورد رابط سینه شیردهی ، طرز استفاده از آن و نکاتی پیرامون شیردهی در بارداری بیشتر بدانید.

رابط سینه یا نیپل شیلد (nipple shield) چیست؟

محافظ نوک سینه یا رابط سینه، پوششی انعطاف پذیر و نازک است که مادر قبل از شیردهی روی هاله و نوک پستان قرار می‌دهد. شکل ظاهری رابط سینه مانند کلاه لبه دار است. ناحیه تاجی یا مخروطی شکل روی نوک سینه قرار می‌گیرد و لبه‌های آن هاله پستان را می‌پوشاند. سوراخ‌های ریزی که در قسمت تاجی (مخروطی) قرار دارد جریان شیر را به صورت کنترل شده به دهان نوزاد می‌رساند.

این سوراخ ها همچنین گردش هوا را برای بهبود ترک خوردگی یا خونریزی نوک سینه ها فراهم می کنند. برخی از محافظ‌های نوک پستان دارای ناحیه‌ای برش خورده هستند که امکان تماس پوست به پوست بین مادر و نوزاد بیشتر می‌شود. استفاده از رابط سینه راه‌حلی موقت برای بهبود مشکلات شیردهی است.

ویژگی‌های رابط سینه شیردهی

هنگام انتخاب و خرید رابط سینه باید به مشخصات محصول، اندازه سینه‌ها، تاریخ تولید و انقضای محصول و کارآمد بودن آن دقت داشته باشید. شما می‌توانید برای اطمینان بیشتر از کیفیت محصول، اطلاعات این بخش از مقاله را با برگه راهنمای کالا تطابق دهید.

جنس

رابط سینه، باید قابل انعطاف و ارتجاعی باشد تا موقع قرارگیری بر روی نوک سینه به خوبی با نوک سینه اتصال پیدا کند. رابط‌های سینه که در بازار به فروش می‌رسند از جنس سیلیکون‌ هستند. باید توجه داشت بهترین ماده سازنده برای محافظ سینه سیلیکون نرم و نازک با منشا طبیعی، قابل انعطاف، قابل شستشو و فاقد رنگ، بو، طعم و مواد حساسیت زا ( BPA، فتالات، لاتکس) است. هرچه تاریخ انقضای محصول نزدیکتر شود و یا دوره مصرف آن تمام شده باشد انعطاف آن نیز کاهش می‌یابد.

اندازه

یکی از موارد مهمی که برای انتخاب رابط سینه باید در نظر گرفت هم اندازه بودن آن با سایز نوک سینه است. سایز مناسب رابط احساس راحتی شما را تضمین می‌کند و در تغذیه کودک اختلال  ایجاد نمی‌شود. با این که جنس سیلیکونی رابط سینه به آن خاصیت کشسانی نسبی می‌دهد ولی اندازه قسمت تاجی (مخروطی) رابط سینه بسیار مهم است.

اگر کوچکتر از نوک سینه باشد، اتصال محکم برقرار نمی‌کند و اگر بزرگتر باشد، با نوک سینه فاصله زیادی خواهد داشت و شیر کافی به شیرخوار نمی‌رسد و موجب حالت تهوع و آشفتگی برای کودک می‌شود. در ابتدا ممکن است پیدا کردن اندازه مناسب محافظ سینه دشوار به نظر می‌رسد اما شما می‎توانید قبل از خرید، نوک سینه خود را اندازه گیری کنید و بعد رابطه سینه متناسب را خریداری کنید. برای اندازه گیری نوک سینه، با خط کش، قطر و ارتفاع نوک پستان را بر حسب میلی متر اندازه بگیرید (بدون در نظر گرفته هاله سینه).

قیمت

برندهای مختلفی این محصول را تولید می‌کنند و براساس مرغوبیت کالا، کشور و شرکت سازنده، قیمت‌‌های مختلفی در بازار وجود دارد.

رابط سینه شیردهی

کاربردهای رابط سینه شیردهی

رابط یا محافظ سینه، برای مادرانی که در دوران شیردهی با مشکلاتی مانند اندازه نامناسب نوک سینه، زخم و آسیب دیدگی نوک سینه و  اتصال ضعیف کودک با سینه مواجه می‌شوند، کاربردی است. در ادامه به شرح کامل هرکدام از این موارد می‌پردازیم.

شکل نامناسب نوک پستان

مادرانی که نوک سینه‌های بزرگ، کوچک، مسطح و دارای فرو رفتگی دارند در دوران شیردهی دچار مشکل می‌شوند. زیرا نوزاد نمی‌تواند به خوبی از سینه مادر تغذیه کند. نوک پستان کوچک، صاف و فرورفته به سقف دهان کودک (جایی که رفلکس مکیدن است) نمی‌رسد و با تحریک و مکیدن نوزاد هنگام شیر خوردن اندازه‌اش تغییر نمی‌کند.

همچنین مادرانی که مشکل بزرگی نوک سینه دارند، جریان شیر ممکن است با سرعت و شدت بیشتری وارد دهان شیرخوار شود و در بلع مشکل ایجاد کند. استفاده از رابط سینه سبب بهبود و تعدیل جریان شیر به دهان کودک می‌شود.

زخم نوک پستان

آسیب‌های نوک پستان در دوران شیردهی رایج است و بر اثر حساس شدن پوست نوک سینه، شیردهی‌های مکرر یا مکیدن محکم و گاز گرفتن کودک ایجاد می‌شود. در این مواقع، نوک سینه برای بهبود یافتن نیاز به زمان دارد و رابط سینه می‌تواند نقش محافظتی برای نوک سینه داشته باشد. محافظ سینه از تشدید ترک خوردگی، زخم، تحریک، التهاب و درد هنگام شیردهی جلوگیری می‌کند و به عنوان یک راه حل موقت، مناسب است.

مشکل شیرخوار در گرفتن سینه مادر

رابط سینه مانند نوک پستان بلند و سفت عمل می‌کند و به نوزادانی که در اتصال و مکیدن سینه مادر مشکل دارند کمک می‌کند تا مکیدن سینه مادر را یاد بگیرند و شیرخوردن را آغاز کنند. زمانی که نوزاد توانست مهارت کافی در مکیدن سینه پیدا کند می‌توان رابط سینه را حذف کرد. همچنین رابط سینه برای تغذیه‌ی نوزادان نارس و شیرخوارانی که دارای گره‌های زبانی هستند یا در جمع شدن زبان هنگام شیر خوردن مشکل دارند، مفید است.

بیماری یا عفونت پوستی

مادرانی که مبتلا به اگزما، پسوریازیس یا قارچهای پوستی هستند، رابط سینه از انتقال بیماریها به کودک پیشگیری می‌کند.

مراحل شیردهی با رابط سینه شیردهی

برای اینکه به راحتی بتوانید از رابط سینه استفاده کنید می‌بایست مراحل زیر را به درستی انجام دهید.

استریل کردن و شستشو 

چند دقیقه قبل از شیردهی رابط سینه را داخل آب جوش قرار دهید و آن را با صابون و آب ولرم به خوبی شستشو دهیدمحلول آب و صابون به راحتی رابط سینه را برای استفاده نوزاد تمیز می‌کند.

تست کردن سالم بودن رابط سینه 

برای اینکه از سالم بودن رابط سینه مطمئن شوید، چند قطره آب یا شیر به قسمت مخروطی شکل آن وارد کنید.

قرار دادن رابط سینه 

برای اینکه رابط به راحتی با سینه اتصال برقرار کند بهتر است چند قطره شیر داخل قسمت مخروطی بریزیداین کار علاوه بر بهبود اتصال نوک سینه و رابط، باعث علاقه به گرفتن سینه توسط نوزاد می‌شود.

اطمینان از شیر خوردن نوزاد 

برای اینکه کودک بتواند با استفاده از رابط از سینه مادر تغذیه کند، بهتر است قسمت مخروطی شکل آن را نزدیک بینی کودک قرار دهیددر این حالت کودک دهانش را برای گرفتن سینه و شیر خوردن باز می‌کند و می‌توانید به راحتی رابط سینه را داخل دهان او قرار دهیدتعداد پوشک‌های مرطوب نوزاد در طول روز و وزن دهی او نشان‌دهنده کیفیت تغذیه نوزاد با استفاده از رابط سینه است.

شستشوی رابط 

بعد از پایان شیردهی حتما رابط را به مدت چند دقیقه داخل آبجوش قرار دهید و در انتها با محلول آب و صابون به خوبی آن را شستشو دهید.

رابط سینه شیردهی

عوارض استفاده از رابط سینه شیردهی

رابط سینه وسیله‌ای کارآمد در دوران شیردهی است ولی مدت زمان استفاده نباید طولانی شود و اولویت اول باید شیردهی مستقیم از سینه مادر باشد. برخی از مادران در زمان استفاده از محافظ سینه تجربه شیردهی موفقیت آمیزی نداشته‌اند که در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

کاهش حجم شیر

شیلد سینه، مانند یک مانع بین شما و کودکتان عمل می‌کند و می‌تواند بر تولید و حجم شیر، تأثیر منفی بگذارد زیرا تماس مستقیم کمتری بین نوزاد و سینه وجود دارد و قدرت مکیدن نوزاد نیز کاهش می‌یابد. با کاهش تحریک سینه و کاهش فشار ناشی از مکش کودک، تولید شیر کاهش می‌یابد و جریان آن در مجاری شیر کمتر می‌شود.

وابستگی نوزاد

اگر مدت زمان استفاده از رابط سینه طولانی شود، به تدریج نوزاد به آن وابسته شده و تمایلی به گرفتن مستقیم سینه ندارد. اکثر مشاوران شیردهی توصیه می‎کنند از محافظ سینه به مدت چند هفته یا کمتر استفاده شود و هرچه این دوران طولانی‌تر شود، معمولاً توقف استفاده از آن نیز سخت‌تر می‌شود. برای کاهش وابستگی کودک به رابط سینه روش های زیر را می‌توانید انجام دهید:

  • بدون محافظ نوک پستان، تماس پوست به پوست را با کودک افزایش دهید (برای اینکه ببینید آیا کودک سینه را می‌گیرد یا خیر).
  • در حین شیردهی یا هنگام تعویض سینه به تدریج رابط را بردارید.
  • هنگامی که کودک شما خواب آلود است یا تقریباً خواب است سعی کنید محافظ نوک سینه را بردارید.

آسیب به پستان

کیفیت نامرغوب محصول، استفاده نادرست و قرارگیری اشتباه رابط روی سینه می‌تواند منجر به زخم و آسیب دیدگی نوک سینه شود. همچنین رابط سینه قدرت مکیدن کودک را کاهش می‌دهد و منجر به انباشت شیر و ورم پستان می‌شود.

دریافت ناکافی شیر

قدرت انتقال شیر از سینه به دهان نوزاد توسط رابط تضعیف می‌شود و ممکن است مادر حین شیردهی متوجه نباشد و به مرور تغذیه نوزاد دچار کمبود و اختلال شود.

کوتاهتر شدن مدت زمان شیردهی

مدت زمان شیردهی با رابط اغلب منقطع و کوتاه است. گاهی اوقات اتصال رابط هنگام شیردهی ضعیف شده و از سینه جدا می‌شود، سوراخ‌های قسمت تاجی دچار گرفتگی شده و شیر کافی به نوزاد نمی‌رسد و از آنجایی که مکیدن رابط فشار بیشتری می‌خواهد برای شیرخوار خسته کننده است و مدت زمان شیردهی کوتاه می‌شود.

نتیجه گیری رابط سینه شیردهی

رابط سینه شیردهی به عنوان یک راه حل کوتاه مدت و موقتی می‌تواند مشکلات مربوط به شیردهی نوزاد را کم کندبا استفاده درست از این وسیله می‌توانید آسیب‌های نوک سینه را درمان کنید و به کودک برای شیر خوردن کمک کنیدالبته لازم به ذکر است که استفاده طولانی مدت از رابط سینه باعث ایجاد وابستگی نوزاد به آن می‌شود.‌

دیدگاهتان را بنویسید