دانستنی ها

راهنمای انتخاب پستانک

راهنمای انتخاب پستانک

آیا شما هم از آن پدر و مادرهایی هستید که به دنبال پیدا کردن بهترین روش برای آرام کردن فرزندتان هستید؟ پستانک از بهترین و مطمئن‌ترین گزینه‌های پیش روی شماست‌. اما آیا تهیه پستانک کار آسان و بی‌دردسری است؟ قطعا خیر؛ در ادامه این مقاله، کامل‌ترین راهنمای انتخاب پستانک را مطالعه می‌کنید تا انتخاب درست و مطمئن‌تری داشته باشید با بیبی لوکس همراه باشید.

پستانک چیست؟

پستانک در واقع یک سری نرم و انعطاف‌پذیر است که به یک صفحه محافظ متصل است. این محصول با جنس‌های متفاوتی تولید می‌شود و عموما برای آرام کردن کودک به کار می‌رود. پستانک‌ها عموما شامل: سری انعطاف‌پذیر، صفحه محافظ و حلقه (دستگیره) هستند. در ادامه، به بررسی اجزای پستانک می‌پردازیم.

  • سری

سری، بخشی است که درون دهان کودک قرار می‌گیرد و مکیده می‌شود‌. این عمل یادآور‌ زمانی است که کودک در آغوش امن مادر قرار گرفته و شیر می‌خورد. همین باعث می‌شود که کودک آشفته و بی‌تاب، با مکیدن پستانک آرام شود.

  • صفحه محافظ

حیاتی‌ترین بخش پستانک، صفحه محافظ آن است. یکی از موارد مهم راهنمای انتخاب پستانک، دقت به صفحه محافظ است که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم. این بخش به سری می‌چسبد و احتمال بلعیده شدن پستانک را به صفر می‌رساند. در صورت عدم وجود یا نامتناسب بودن صفحه محافظ، احتمال خفگی بر اثر خوردن پستانک اصلا دور از ذهن نیست.

  • حلقه (دستگیره)

دستگیره پستانک که به طور معمول به شکل حلقه توو خالی ساخته می‌شود، این امکان را به شما می‌دهد بدون برخورد دست با صورت کودک، آن را از دهان فرزندتان بیرون بیاورید. همچنین، پس از شستشو آن را آویزان کنید تا به خوبی خشک شود.

راهنمای انتخاب پستانک

مزایای پستانک

  1. پستانک ، کودکان بی قرار را آرام می کند. بعضی از نوزادان با مکیدن چیزی آرام می شوند.
  2. پستانک روشی برای ایجاد حواس پرتی موقت است. زمانی که کودک گرسنه است تا آماده شدن برای شیر دادن و یا درست کردن شیشه شیر برای او می توان پستانک را واسطه قرار داد. همچنین در هنگام تزریق واکسن و … می تواند کودک را تا حدودی آرام کند.
  3. پستانک به خوابیدن کودک کمک می کند.
  4. پستانک خطر بروز “سندرم مرگ ناگهانی نوزاد” را کاهش می دهد. مطالعات ثابت کرده است که استفاده از پستانک در هنگام خواب باعث کاهش بروز این سندروم می شود.
  5. پستانک دور انداختنی است. اگر زمانی رسیده که کودک باید این عادت را ترک کند ، شما می توانید به راحتی پستانک را دور بیاندازید، ولی اگر کودک عادت به مکیدن انگشتان داشته باشد ترک آن بسیار مشکل تر است.

راهنمای انتخاب پستانک : سن نوزاد

برای استفاده از پستانک، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشیم. یکی از این نکات مهم، توجه به سن کودک است. اما برای رسیدن به مناسب‌ترین زمان استفاده از آن، باید روش شیر خوردن کودک را ملاک قرار دهید.

تغذیه از شیر مادر

اگر روش تغذیه کودک شما مکیدن شیر از پستان مادر باشد، بهتر است در شش هفته اول از پستانک استفاده نکنید. محققان بر این باورند در شش هفته اول امکان گیج شدن کودک وجود دارد. این گیج شدن به علت تفاوت ساختاری میان پستان مادر و پستانک رخ می‌دهد و می‌تواند باعث بروز‌ اختلال در مکیدن و شیر خوردن کودک شود.

این مورد می‌تواند به اشتباه مکیدن پستان مادر و در نتیجه، گرسنه ماندن بدل شود. توصیه ما این است تا قبل از ثابت نشدن روتین شیردهی و ماهر شدن کودک در مکیدن شیر، به او پستانک ندهید.

تغذیه از شیر خشک

محققان بر این باورند که نوزادانی که شیر خشک می‌خورند، پس از عبور از سن وزن‌گیری (یعنی ده روزگی) مجاز به استفاده از پستانک هستند. اما لازم است قبل از استفاده از پستانک به رفتار کودک هنگام درد توجه داشته باشید.‌ بسیار مهم است که بتوانید تشخیص بدهید کودک به علت درد ناشی از نفخ گریه می‌کند یا صرفا پستانک‌ می‌خواهد.

راهنمای انتخاب پستانک : انواع پستانک

پستانک‌ها انواع مختلفی دارند؛ از جمله:

پستانک چند تکه

در این نوع پستانک، سری و صفحه محافظ و دستگیره به طور جداگانه تولید و روی هم سوار شده‌اند. اغلب پستانک‌های موجود در این دسته قرار می‌گیرند.

قبل از استفاده از پستانک چند تکه توصیه می‌شود سری آن را با فشار دست بکشید تا از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

اگر سری پستانک به راحتی با دست جدا شود، کودک را در خطر خفگی قرار خواهد داد.

پستانک یک‌تکه

در این نوع پستانک تمام قسمت‌ها به صورت یکپارچه در یک قالب تولید شده‌اند. بنابراین بخش‌های مختلف آن را نمی‌توان از هم جدا کرد. این نوع پستانک از لحاظ خطر خفگی، انتخاب مطمئن‌تری است.

علاوه براین به دلیل سطح یکپارچه‌ای که دارد جرم و آلودگی کمتری به خود جذب می‌کند.

پستانک ارتودنسی

پستانک ارتودنسی، برخلاف پستاک‌های گرد و معمولی، در ابتدا صاف و در انتها کمی گرد است و در بعضی مدل‌ها از ابتدا تا انتها صاف و سربالا است. این پستانک‌ها به زبان اجازه حرکت می‌دهند و بر دندان‌ها و لثه‌ها فشار وارد نمی‌کنند. بنابراین باعث اختلال در رشد دهان و فک نخواهند شد.

پستانک فانتزی

امروزه پستانک‌های فانتزی بسیاری با شکل‌های مختلف در بازار موجود هستند. پستانک‌هایی به شکل سبیل و دندان و پستانک‌های عروسکی از گزینه‌های پرطرفدار به شمار می‌آیند. این پستانک‌ها، با هر بار دیدن کودک، لبخند را به لب‌های شما می‌آورند.

پستانک‌ های غذاخوری

زمانی که فررندتان از شش ماهگی می‌گذرد، با در نظر گرفتن ملاحظات پزشکی، می‌توانید به او غذا بدهید. با استفاده از این پستانک‌ها به راحتی می‌توانید به کودک غذای مایع بدهید و از کثیف شدن لباس و محیط جلوگیری کنید. همچنین، با قراردادن آب‌میوه طبیعی و یخ‌زده در محفظه خوراکی این پستانک، می‌توانید کودک را در روزهای گرم تابستان سرحال و بانشاط نگه دارید.

راهنمای انتخاب پستانک

راهنمای انتخاب پستانک : جنس سری

  1. سیلیکون: رایج‌ترین ماده برای تولید پستانک سیلیکون است. شستشوی سیلیکون آسان است و کمتر به خود بو می‌گیرد. این نوع سری را می‌توان در ماشین ظرفشویی شستشو داد، مگر اینکه خلاف آن روی بسته‌بندی محصول ذکر شده باشد.
  2. لاتکس: این ماده نرمی و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سیلیکون دارد. به همین دلیل خیلی از کودکان آن را ترجیح می‌دهند. اما سری لاتکس به دلیل نرم بودن، زودتر کهنه و خراب می‌شود. همچنین بعضی از کودکان نسبت به آن آلرژی نشان می‌دهند. این نوع سری را نمی‌توان در ماشین ظرفشویی شستشو داد، مگر اینکه خلاف آن روی بسته‌بندی محصول ذکر شده باشد.
  3. پلاستیک: از این ماده کمتر در تولید سری پستانک استفاده می‌شود. با این حال دوامش زیاد و شستشوی آن آسان است. خیلی از کودکان سری پلاستیکی را پس می‌زنند زیرا حس خوشایندی از آن دریافت نمی‌کنند. علاوه براین ممکن است بعد از مدتی روی سری آن خراش‌ها و ناهمواری‌هایی ایجاد شود و به بافت لطیف دهان کودک آسیب برساند.

راهنمای انتخاب پستانک : سایز

از فاکتورهای مهم هنگام انتخاب پستانک، در نظر گرفتن سایز آن است. سایز پستانک‌ها بر اساس رده سنی‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند مشخص شده است.

  • پستانک مناسب تا شش ماهگی: سایز کوچک (Small)
  • پستانک مناسب از ۶ تا ۱۸ ماهگی: سایز متوسط (Medium)
  • پستانک مناسب بالای ۱۸ ماهگی: سایز بزرگ (Large)

توجه کردن به سایزهای پیشنهاد شده و استاندارد بسیار مهم است. پستانک‌های بسیار بزرگ می‌توانند با بستن راه تنفس در نوزادان باعث خفگی شوند. همچنین، پستانک‌های بسیار کوچک هم توسط کودکان پس زده می‌شوند. استفاده کردن از سایز نامناسب پستانک می‌تواند به پریشانی و احساس ناامنی فرزندتان منجر شود.

چگونه پستانک‌های کودک خود را تمیز کنیم؟

قبل از اولین استفاده، پستانک را با آب و صابون بشویید و به‌خوبی آبکشی کنید. برخی می‌گویند برای خلاص شدن از شر باقی‌مانده‌های شیمیایی، ۵ دقیقه قبل از اولین استفاده، پستانک را در آب جوش قرار دهید. پس‌ازآن، می‌توانید آن را در آب گرم حاوی صابون بشویید.

پستانک‌های سیلیکونی را می‌توان به‌طور مرتب در ماشین ظرف‌شویی قرار داد (از ردیف بالای آن استفاده کنید)؛ اما معمولاً پستانک‌های لاتکس را نمی‌توانید در ظرف‌شویی قرار دهید و باید به‌صورت دستی آن‌ها را بشویید. برای پیشگیری از رشد قارچ، ایده خوبی است که پستانک را در محلولی که حاوی قسمت‌های مساوی سرکه سفید و آب باشد برای چند دقیقه و یک‌بار در روز بشویید. سپس به‌خوبی آن را شستشو دهید و آن را در معرض هوا قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

اگر کودک شما پستانک خود را در خانه روی زمین انداخت، می‌توانید آن را در آب داغ بشویید و به او برگردانید (آن را در دهان خود تمیز نکنید)! اما اگر در پستانک او در پیاده‌رو افتاد، بهتر است آن را با کمک آب گرم و صابون تمیز کنید. فقط یادتان باشد که برای چنین شرایطی یک پستانک یدکی حمل کنید!

دیدگاهتان را بنویسید