دانستنی ها

راهنمای خرید ترامپولین برای کودک

راهنمای خرید ترامپولین

ترامپولین کودک یا جامپینگ همان تشک پرش درجای هیجان انگیز است که همه گروه های سنی از آن استفاده می‌کنند. در این میان کودکان و نوجوانان علاقه بیشتری به بازی با ترامپولین دارند. بازی ترامپولین برای کودکان فواید زیادی دارد که شادی و هیجان تنها یک بُعد آن است. انواع مینی جامپینگ برای استفاده در مهد کودک، خانه بازی و منازل تولید شده و حتی امکان خرید اینترنتی جامپینگ هم وجود دارد. با توجه به استقبال افراد از ترامپولین کودک، بسیاری از سایت‌های اینترنتی اقدام به فروش اقساطی ترامپولین نیز کرده‌اند. در ادامه مقاله راهنمای خرید ترامپولین را با شما در میان میگذاریم با بیبی لوکس همراه باشید.

ترامپولین چیست؟

ترامپولین وسیله‌ای متشکل از یک قاب فلزی با سیم پیچ‌های متعدد است که روی آن با یک تکه پارچه محکم و مقاوم پوشیده شده است. این وسیله در ابتدا با هدف شادی و تفریح وارد بازار شد اما رفته رفته بُعد ورزشی و سلامتی آن به خصوص برای کودکان بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

راهنمای خرید ترامپولین، نام‌های دیگر ترامپولین

تشک پرش، جامپینگ فیتنس یا ترامپولین کودک همگی اشاره به همین وسیله محبوب و پر طرفدار دارد. دو آمریکایی به نام های جورج نیسن و لری گریسولد در سال ۱۹۳۴ اولین نمونه از تشک پرش را ساختند. هدف از خلق این وسیله، کمک به بندبازها در حفظ تعادل و جلوگیری از سقوط و آسیب‌های احتمالی به بندبازها بود. این وسیله در ابتدا به صورت یک پارچه ساده طراحی شده بود که روی تعدادی فنر کشیده شده و بر روی پایه‌های فلزی قرار داشت.
بعدها انواع جامپینگ فیتنس ورزشی، ترامپولین دسته دار و ترامپولین پارکی نیز تولید شد. فروش این وسیله در همه جای دنیا با استقبال زیادی روبرو شد و خیلی زود ابتکار دو ورزشکار و دانشمند آمریکایی به محبوبیت جهان رسید.

جامپینگ کودک چیست؟

مینی ترامپولین یا تشک پرش خانگی کودک دارای دسته هایی برای حفظ تعادل کودکان کوچکتر است. این وسیله ایمن یکی از جالب‌ترین روش‌ها برای افزایش مهارت‌های کودکان است. با خرید جامپینگ کودک در واقع یک وسیله ورزشی و آموزشی را تهیه کرده‌اید. تشک پرش بچه گانه امکان جَست و خیز کودکان را در محیط‌های خانگی نیز فراهم می‌کند. این وسیله از نظر ایمنی دارای استانداردهای لازم است.

راهنمای خرید ترامپولین برای کودک

فواید ترامپولین کودک

اولین و مهم‌ترین فایده ترامپولین برای کودکان، ایجاد شادی و نشاط است. کودکان باید بتوانند شادی را تجربه کنند. شادی حق همه کودکان است. پرش برای شادی اولین اصل در تولید این وسیله کاربردی است. اما این وسیله سرگرم کننده، تنها برای بازی و خنده بچه‌ها تولید نمی‌شود. کودکانی که روی ترامپولین بالا و پایین می‌پرند به دلایل زیر بسیار سالم‌تر از دیگر کودکان هستند:

یادگیری مهارت حفظ تعادل با ترامپولین کودک

با پریدن روی ترامپولین، کودک به بالا پرتاب می‌شود. حرکت بر خلاف جاذبه زمین فواید بی‌شماری به همراه دارد که مهم‌ترین آن حفظ سلامت عمومی بدن و ایجاد نشاط با ترشح دوپامین در مغز است. چشمه‌های سیمی جامپینگ کودک موجب جهش به بالا می‌شود و همه عضلات بدن برای حفظ تعادل درگیر می‌شوند. در واقع این فقط عضلات پا و پایین تنه نیستند که برای حفظ تعادل کودک روی ترامپولین فعالیت دارند بلکه تک‌تک عضلات دست، پا و تنه در این میان نقش دارند.

تناسب اندام کودکان با ترامپولین

چاقی بزرگ و کوچک نمی‌شناسد زندگی‌های امروزی طوری است که تحرک و جنبش را از کودکان گرفته و بچه‌ها را مستعد اضافه وزن کرده است. چاقی و اضافه وزن در بزرگسالی به دلیل عدم تحرک در طول زندگی است. ترامپولین کودک وسیله‌ای کارامد برای حفظ تناسب اندام کودکان است. بالا و پایین پریدن روی ترامپولین موجب درگیر شدن همه عضلات بدن می‌شود. فعالیت و جنب و جوش، سوخت و ساز بدن را افزایش داده و مانع چاقی و اضافه وزن در کودکان می‌شود. برخلاف برنامه‌های تمرینی ورزشی، جست و خیز روی این تشک برای کودکان بسیار شادی آفرین است. در اغلب موارد بچه‌ها تمایلی به شرکت در کلاس‌های ورزشی ندارند ولی به سادگی حاضرند روی جامپینگ‌ها بالا و پایین بپرند.

تقویت سیستم قلبی عروقی

بازی با ترامپولین ساده‌ترین راه برای افزایش میزان ضربان قلب کودک است. موقع پریدن روی تشک پرش، گردش خون بیشتر می‌شود. در واقع با هر بار پریدن قلب خون بیشتری را پمپاژ می‌کند. این عملیات مشابه ورزش‌های هوازی به سالم بودن سیستم قلبی عروقی و همچنین سوزاندن چربی‌ها در بدن کودکان کمک می‌کند. آپارتمان نشینی، کوچک شدن فضای خانه‌ها و بازی‌های رایانه‌ای سه عامل مهم در کم تحرکی کودکان هستند که موجب اضافه وزن شده و ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. با خرید ترامپولین کودک یک وسیله ورزشی ساده ولی با کیفیت دارید که سلامت کودکان را در خانه یا مهد کودک بیمه می‌کند.

ورزش کامل در خانه

این محصول در سال‌های اولیه پیدایش در ورزش‌هایی مثل ژیمناستیک، شیرجه و نمایش‌های بندبازی استفاده می‌شد. در همان سال‌ها این وسیله برای آموزش و آماده سازی فضانوردان ناسا نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه انواع ترامپولین پارکی، ترامپولین کودک و بزرگسال تولید شده که به عنوان تنها برنامه ورزشی به کار می‌رود.

افزایش واکنش‌های طبیعی بچه‌ها

ترامپولین کودک امکان حرکت بر خلاف جاذبه زمین را فراهم می‌کند. وقتی کودک به بالا جهش می‌کند، نمی‌تواند مسیر حرکت و فرود را پیش‌بینی کند. در این صورت ارتباط ذهن و بدن به طرز شگفت انگیزی قوی‌تر می‌شود. این امر با عصب بینایی و مجاری شنوایی گوش در ارتباط است و سیگنال‌های ارسالی به مغز موجب واکنش کودک می‌شود. به این ترتیب قدرت یادگیری و واکنش کودک بالاتر از گروه همسالانش قرار گرفته و در موقعیت‌های طبیعی و عادی، موفق‌تر عمل می‌کند.

راهنمای خرید ترامپولین برای کودک

تقویت استخوان‌ها با ترامپولین

آیا می‌دانید با خرید ترامپولین کودک به افزایش چگالی استخوان بندی فرزندتان کمک کرده‌اید. جَست و خیز کردن کودکان روی سلول‌ها و ماهیچه‌ها تاثیر می‌گذارد و فشار یکسانی را به استخوان‌های کودک وارد می‌کند. به این ترتیب بدون هیچ آسیبی، توان استخوان‌ها بسیار بیشتر خواهد شد. بهبود سیستم اسکلتی-عضلانی و جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالی با روزانه پانزده دقیقه پرش روی ترامپولین میسر است.

سلامت روان بچه‌ها

مشکلات روحی و روانی ریشه در کودکی دارند. قیمت ترامپولین کودک در برابر سلامت روان کودکان اصلا زیاد نیست. بدون تردید بالا و پایین پریدن روی این تشک‌های جهنده، شادی آور است. با هر بار بالا پریدن گردش خون در بدن بیشتر شده و اکسیژن رسانی به اندام‌ها و مغز افزایش پیدا می‌کند. لبخندی که موقع پریدن بر لبهای فرزندتان است نتیجه ترشح اندروفین در بدن است و احساس خوب را در کودک ایجاد می‌کند.

برخی از فواید ترامپولین برای کودکان عبارت است از:

  • افزایش سوخت و ساز و تحریک متابولیسم
  • افزایش اکسیژن رسانی به بافت‌ها و اندام‌های بدن
  • تقویت تعادل بین اندام‌های بدن
  • تحریک غدد لنفاوی و افزایش گردش لنف
  • تقویت سیستم قلب و عروق کودکان
  • افزایش بافت ماهیچه‌ای
  • بالا بردن سطح انرژی
  • کاهش استرس و تخلیه روانی
  • ایجاد سرزندگی و نشاط

آیا ترامپولین خانگی برای کودکان خطرناک است؟

راهنمای خرید ترامپولین: معمولا ترامپولین خانگی درای تجهیزات ایمنی است که برای کودکان مناسب است. پدهای قرار گرفته در این وسیله فنرها را پوشش می دهد. محفظه ترامپولین نیز خطر سقوط را به طور موثری کاهش می دهد. در نتیجه این وسیله برای کودکان خطری ندارد و با رعایت موارد ایمنی می توان با خیال راحت از آن استفاده کرد.

تحمل وزن ترامپولین چه اندازه است؟

ترامپولین های مختلف دارای ظرفیت تحمل وزن های متفاوتی هستد. شما باید در هنگام خرید ترامپولین به تعداد نفراتی که میخواهند از آن استفاده کنند و وزن نفرات دقت کنید ولی به طور کلی تحمل وزن ترامپولین ها تقریبا به این صورت میباشد:

  • تحمل وزن ترامپولین قطر ۹۰ سانتی متر : حداکثر ۳۰ کیلوگرم
  • تحمل وزن ترامپولین قطر ۱۴۰ سانتی متر : حداکثر ۴۵ کیلوگرم
  • تحمل وزن ترامپولین قطر ۲۵۰ سانتی متر : حداکثر ۱۰۰ کیلوگرم
  • تحمل وزن ترامپولین قطر ۳۵۰ سانتی متر : حداکثر ۱۴۰ کیلوگرم
  • تحمل وزن ترامپولین قطر ۴۰۰ سانتی متر : حداکثر ۱۹۰ کیلوگرم

راهنمای خرید ترامپولین حفاظ دار  یا بی حفاظ ؟

اگر قصد خرید ترامپولین سایز بزرگ برای کودک خود را دارید بهتر است از ترامپولین حفاظ دار استفاده کنید. حفاظ ترامپولین از پرت شدن کودک به روی زمین جلوگیری میکند. بنابر این برای کودکان کم تجربه و یا کم سن، ترامپولین حفاظ دار مناسب تر است.

راهنمای خرید ترامپولینتاشو یا ثابت؟

ترامپولین تاشو برای افرادی که نیاز به جابه جایی مداوم دارند و یا مکان هایی که فضای کمی در دسترس است مناسب می باشد. بعد از تمرین و یا بازی می توان ترامپولین را جمع کرد. البته باز کردن صفحه، بستن پایه ها و نصب کاور اندکی زمان بر است (حدود ۱۰ دقیقه).

اغلب ترامپولین های تاشو با توجه به محدودیت های فنی دارای قطر کمی هستند. بنابراین اگر می خواهید قطرهای بزرگ تر از ۱۵۰ سانت را تهیه کنید، ویژگی تاشو بودن را باید نادیده بگیرید. البته تمام ترامپولین های بالای ۱۵۰ سانتیمتر قابلیت باز و بسته شدن دارند. اما نوع باز شدن آن ها متفاوت است و زمان باز و بسته کردن آن زیاد است. لازم به ذکر است تاشو بودن موجب افزایش قیمت محصول خواهد شد.

در ترامپولین ثابت صفحه پرش قابل جمع شدن نیست. در نوع ثابت تنها می توان پایه ها را، که به صورت پیچی به صفحه پرش بسته شده، جدا کرد و آن را کنار دیوار و یا در کمد دیواری قرار داد.

راهنمای خرید ترامپولین کودک خانگی خوب

راهنمای خرید ترامپولین از نظر پایه های محکم

آخرین اتفاقی که ممکن است هنگام پرش برای ترامپولین شما بیفتد، کج شدن پایه های آن است. ترامپولینی بخرید که پایه های سنگین داشته باشد یا روی زمین محکم و ایمن باشد. اگر ترامپولینی بخرید که هیچ یک از این ویژگی ها را نداشته باشد، باید حتما میله هایی را به عنوان تکیه گاه برای تقویت پایه های آن قرار دهید.

ضد زنگ زدگی

ترامپولین باید در تمام شرایط آب و هوایی مقاومت داشته باشد به خصوص اگر می خواهید در طول سال، آن را بیرون از خانه قرار دهید. قطعات فلزی زیادی در ترامپولین وجود دارد که با گذر زمان و با قرار گرفتن در معرض باران و برف، مستعد زنگ زدن هستند. ترامپولین هایی که چارچوب و فنرهای ضد زنگ دارند، به شکل چشمگیری بیشتر از ترامپولین هایی که فاقد این لایه محافظتی هستند، دوام دارند.

شما می توانید با خرید ترامپولینی که با نیازهایتان متناسب باشد، سرگرمی و تفریح را به حداکثر برسانید. خانواده شما ممکن است عاشق ترامپولینی با حلقه بسکتبال باشند، در حالیکه ممکن است کودکان ترامپولینی را دوست داشته باشند که دارای دسته هایی برای تعادل بیشتر است. همه اینها بستگی به شما دارد که از چه چیزی بیشترین لذت را می برید.

راهنمای خرید ترامپولین از نظر سایز تشک

پیش از بررسی مدل های خاص ترامپولین، درباره سایز مورد نظرتان تصمیم بگیرید. قطر ترامپولین ها می تواند از ۳۶ اینچ تا ۱۵ فوت و بیشتر باشد. فکر کنید که چند نفر می خواهند از ترامپولین استفاده کنند و چند ساله هستند. شما همچنین باید بدانید که آیا می خواهید از ترامپولین برای تفریح یا تمرین و یا هر دو استفاده کنید.

قراردادن تور ایمنی

شما می توانید با انتخاب ترامپولینی که ویژگی های ایمنی مناسبی دارد، از حوادث ناشی از سقوط جلوگیری کنید. با انتخاب ترامپولینی که لبه های توری دارد، از پریدن بر روی لبه ها خودداری کنید. علاوه بر این، برخی لبه های توری از افتادن شما روی فنرها و آسیب دیدنتان جلوگیری می کند، در حالیکه در برخی مدل های دیگر، لبه های توری دورتا دور قسمت بیرونی فنرها قرار گرفته اما دارای پوشش پشتی دار است تا از انگشت ها و پنجه ها محافظت کند.

در ترامپولین های کوچک که توسط کودکان و حتی بزرگسالان برای تناسب اندام استفاده می شود، نرده ای قرار داده می شود تا به تعادل بیشتر فرد پرش کننده کمک کرده و باعث شود فرد در مرکز ترامپولین قرار گیرد.

راهنمای خرید ترامپولین از نظر دوام قطعات

چقدر به دوام قطعات ترامپولین توجه می کنید؟ قطعات ارزان تر ممکن است پول شما را در مدت زمان کوتاهی حفظ کند، اما شما احتمالا باید تور، فنرها یا دستکم تشک ترامپولین را سالی یکبار تعویض کنید. اگر هنگام خرید ترامپولین پول بیشتری هزینه کنید، دیگر نیازی نیست در سال های بعد قطعات آن را تعویض کنید.

راهنمای خرید ترامپولین از نظر شکل ظاهری

اغلب ترامپولین ها به شکل گرد یا مستطیل هستند، اما ترامپولین هایی به شکل هشت ضلعی یا مربع هم وجود دارد که رواج کمتری دارند. در ترامپولین های گرد، با هر بار پرش در مرکز آن قرار می گیرید و فنرهای دورتا دور آن نیز هنگامی که می پرید، عمل می کند.

این نوع ترامپولین، بهترین انتخاب برای پرش کنندگان تفریحی و آماتور است. ورزشکاران ترامپولین مستطیلی را دوست دارند زیرا می توانند روی آن پرش صاف انجام داده و کنترل بیشتری بر پرش دوباره خود داشته باشند. این بدان علت است که هنگام پرش بر روی سطوح باریک و دراز، تمام فنرها به یک میزان درگیر نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید