دانستنی ها

راهنمای خرید شیشه شیر و معرفی انواع شیشه شیر بازار

راهنمای خرید شیشه شیر

راهنمای خرید شیشه شیر و معرفی انواع شیشه شیر بازار: چه در حال شیردهی باشید و چه از شیشه شیر برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنید؛ این کار یکی از بهترین لحظات پیوند بین نوزاد و والدین است.

اما انتخاب یک شیشه شیر مناسب ممکن است کمی پیچیده باشد. امروزه در فروشگاه ها انبوهی از گزینه های مختلف وجود دارد. کدام شیشه شیر برای کودک بهتر است؟ بین شیشه، پلاستیک یا سیلیکون، بهتر است کدام گزینه را انتخاب کنیم؟ چند شیشه شیر باید بخریم؟

سوال پیرامون خرید شیشه شیر بسیار زیاد است؛ اما برای راحتی شما راهنمای خرید شیشه شیر را بررسی می کنیم و بهترین و محبوب ترین آن ها را با شما به اشتراک می گذاریم با بیبی لوکس همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده انواع شیشه شیر

بطری: این قسمت از شیشه شیر وظیفه ی نگهداری شیر یا مایعات دیگر را بر عهده دارد.
سَری شیشه شیر: در این وسیله، سری شیشه قسمتی است که نوزاد از آن طریق، شیر را می مکد.
سرپیچ: با استفاده از این قسمت سری شیشه، کاملا به بدنه متصل و محکم می شود. از طریق پیچیدن قسمت سرپیچ، عملا شیری از بطری خارج نخواهد شد.
درپوش: می توان گفت قسمت اصلی در شیشه شیر، درپوش می باشد. چراکه این بخش مانع از ورود گرد و خاک و آلودگی به درون شیشه خواهد شد و اگر شیشه کج شود، شیر یا مایع درون آن خارج نمی شود.

راهنمای خرید شیشه شیر : انواع سر شیشه

هر شیشه شیری که بخرید خودش سرشیشه دارد. اما سرشیشه قابل تعویض است و می توانید شکلش را متناسب با نیاز و راحتی کودک تان تغییر دهید. حالا ببینیم که سرشیشه ها ازلحاظ شکل چه انواعی دارند:

سری گرد

بیشتر سری هایی که در بازار موجود هستند، حالت گردی دارند ک معمول ترین شکل سری های موجود در بازار خواهند بود. تنها ایراد این مدل آسیب به دهان و دندان کودک می باشد.

سری ارتودنسی

این مدل از  انواع شیشه شیر نسبت به بقیه ی مدل هایی که در بازار موجود هستند، حالت بهتری دارند و متناسب با ساختار لثه و کام نوزادان و کودکان خواهند بود. با خرید این وسیله کودکتان در آینده به مشکلات دهان و دندان دچار نخواهد شد. به دلیل اینکه نوک آن شکل ویژه ای دارد عملا بزاق و شیر موجود در آن با یکدیگر مخلوط خواهد شد و شیر به راحتی هضم می شود.

راهنمای خرید شیشه شیر: انواع جنس سر شیشه

سری لاتکس

جنس این سری به حالتی است که شبیه به سینه ی مادر می باشد. به همین دلیل است که نوزادان به مکیدن آن علاقه ی زیادی خواهند داشت. تنها ایراد این مدل ترک خوردن قسمت سری آن می باشد و همچنین ممکن است برخی از نوزادان نسبت به جنس آن حساسیت داشته باشند. این جنس سرشیشه ها را به راحتی می توانید از روی رنگ طلایی مایل به قهوه ای و کدرشان تشخیص دهید.

سری سیلیکونی

سیلیکون ماده شفاف انعطاف پذیر و محکم تر از لاتکس می باشد. نوزادان و کودکان با این مدل حساسیت کمتری نسبت به سایر مدل ها دارند. سری سیلیکونی طول عمر بیشتری هم خواهد داشت. اگر کودکتان برخورد درستی با شیشه شیر ندارد و خیلی خشن با آن کار می کند، بهتر است به سراغ خرید شیشه شیر با سری سیلیکونی بروید.

راهنمای خرید شیشه شیر

راهنمای خرید شیشه شیر : آشنایی با انواع شیشه شیر

بطری های شیر کودکان معمولا از جنس های مختلفی مانند شیشه، پلاستیک یا سیلیکون ساخته می شوند که در ادامه ویژگی های هر یک را به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

بطری های شیشه ای

بطری های شیشه ای در دهه های گذشته، به عبارت دیگر قبل از تولید پلاستیک بسیار مرسوم بودند. اخیرا نیز این جنس شیشه شیر به محبوبیت گذشته خود برگشته و طرفداران بسیاری دارد. شاید در نگاه اول استفاده از آن ها کمی خطرناک به نظر برسد اما جالب است بدانید در تولید این مدل شیشه شیر از مواد اولیه ای استفاده می شود که ویژگی های منحصر به فردی دارند و از شیشه های معمولی متمایز هستند. آن ها اغلب از شیشه سکوریت، نوعی شیشه که بسیار با دوام است و می تواند در برابر ضربه خوردن و افتادن مقاومت کند؛ ساخته شده اند. بنابراین می توانید با خیال راحت شیشه را دست کودک خود بدهید.

شیشه شیر نوزاد ۱۲۵ میل طلقی اونت Avent

بطری های پلاستیکی

بطری های پلاستیکی کودک معمولا از ماده ای به نام پلی پروپیلن که نوعی پلاستیک سخت است ساخته شده اند. در دنیای رنگارنگ انواع شیشه شیر، بطری های پلاستیکی رایج ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه های موجود در بازار به شمار می آیند.

بطری های سیلیکونی

بطری های سیلیکونی جدیدترین شیشه شیر موجود در بازار است که طرفداران بسیاری دارد. این مدل شیشه شیر از سیلیکون که ماده ای نرم و انعطاف پذیر است؛ تولید می شود. مواد اولیه که در ساخت شیشه شیر های سیلیکونی مورد استفاده قرار می گیرد باید عاری از مواد شیمیایی مانند BPA، PVC و فتالات باشد. هنگام خرید حتما به این نکته دقت داشته باشید.

امروزه در بازار انواع مختلف سر شیشه، در شکل ها و اندازه های متفاوت، برای رفع نیازهای نوزادان وجود دارد.

همان طور که انواع شیشه شیر با یکدیگر تفاوت دارند سر شیشه ها نیز از مواد اولیه متفاوتی ساخته می شوند. ماده اولیه اغلب آن ها سیلیکون یا لاتکس است.

سر شیشه ها با توجه به سن نوزاد به گروهای مختلف ۱، ۲، ۳ و یا ۴ تقسیم بندی می شوند. سر شیشه های گروه ۱ برای مایعات رقیق و نوزادان بسیار ایده آل هستند؛ زیرا سوراخ کوچکی دارند و به آرامی شیر و یا شیر خشک را وارد دهان نوزاد می کنند.

با توجه به رشد نوزاد می توانید به تدریج از سر شیشه هایی با سوراخ های بزرگتر که در گروهای بعدی قرار دارند استفاده کنید.

شیشه شیر تمام سیلیکونی ۲۵۰ میل کوموتومو comotomo

۷ نکته‌ی مهم برای خرید شیشه شیر نوزاد

در همین ابتدا لازم دانستیم که به شکلی جامع هفت نکته‌ی کلیدی برای خرید شیشه شیر نوزاد را به شما ارائه دهیم تا در نگاه اول بتوانید فاکتورهای مهم برای خرید را به خوبی در نظر داشته باشید!

۱. توجه به متریال سازنده‌ی شیشه شیر

جدا از اینکه چه متریالی برای شیشه شیر کودک خود انتخاب می‌کنید، ایمنی و عاری بودن آن از مواد شیمیایی سمی و مضر (BPA (بیسفنول A)، فتالات، سرب و PVC) مساله‌ی بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

شیشه شیر نوزاد باید عاری از موادی همچون BPA (بیسفنول A)، فتالات، سرب و PVC باشد، چراکه این ماد نه‌تنها برای نوزادان بلکه برای بزرگسالان هم مضر است!

راهنمای خرید شیشه شیر

۲. اهمیت شکل بطری شیر نوزاد

هنگامی که در بازار یا فروشگاه‌های آنلاین به انواع شیشه شیرهای بچه نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که این دسته از محصولات در اشکال متنوعی وجود دارند، اما وجه تمایز مدل‌های مختلف با یکدیگر در چیست؟

  • شیشه شیر استاندارد؛ این مدل‌ها بطری‌های بلند، باریک و مستقیم هستند!
  • شیشه شیرهای پهن؛ این مدل‌ها معمولا کوتاه‌تر و پهن‌تر از مدل‌های استاندارد هستند؛ همچنین نوک سری آن‌ها اغلب کوتاه و پهن است تا به اندازه‌ی کافی به نوک سینه‌ی مادر شبیه باشد. لازم به ذکر است که بطری‌های پهن راحت‌تر تمیز می‌شوند و نوزاد می‌تواند آن را زودتر از بقیه‌ی مدل‌ها در دست بگیرد!
  • شیشه شیر ضدنفخ یا زاویه‌دار؛ این بطری‌ها دارای گردنی خم هستند بنابراین شیر در پایین بطری جمع می‌شود، درواقع چنین ساختاری به عدم ورود هوا به شیر و در نتیجه عدم نفخ کودک کمک می‌کند. نقطه ضعف شیشه شیر ضدنفخ یا زاویه‌دار این است که ممکن است تمیز کردن آن چندان راحت نباشد!
  • شیشه‌شیرهایی به شکل سینه؛ این طراحی منحصر‌به‌فرد در این دسته از بطری‌ها اجازه می‌دهد تا شیر به سرعت خنک شود و در نتیجه رشد باکتری‌ها در آن کاهش پیدا کند. همچنین سرعت و گرم شدن یکنواخت این محصول کمک می‌کند تا افزایش دما باعث تخریب مواد مغذی شیر نشود. شیشه‌شیرهایی به شکل سینه دو برابر سریع‌تر از بطری‌های دیگر گرم می‌شود و تمیز کردن و سرهم‌کردن آن آسان است.

قبل خرید هر نوع شیشه شیری حتما تصمیم بگیرید که آیا قصد شیر دادن به نوزاد خود را دارید یا خیر، چراکه اگر قصد شیردهی دارید، توصیه می‌شود که شیشه شیر و سری آن را تا حد امکان شبیه به سینه انتخاب کنید!

۳. اندازه‌ی شیشه شیر نوزاد

وقتی صحبت از اندازه به میان می‌آید، بطری‌های نوزاد در دو اندازه‌‌ی کوچک (حدود ۱۱۳ تا ۱۴۲ میلی‌لیتر) و بزرگ (حدود ۲۲۷ الی ۲۵۵ میلی‌لیتر) دسته‌بندی می‌شوند. اندازه‌های کوچک شیشه شیر برای چند ماه اول زندگی نوزاد مناسب هستند. اما همان‌طور که نوزادان رشد می‌کنند، مسلما شما به گزینه‌های بزرگ‌تر نیاز خواهد داشت.

اگر قصد دارید که از همان روزهای اول کودک خود را به شیشه شیر عادت دهید و مرتب با بطری به او غذا دهید، برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بهتر است که از مدل‌های کوچک صرف نظر کنید و مستقیماً به سراغ بطری‌های بزرگ بروید. به خاطر داشته باشید که برخی از بطری‌های بزرگتر دارای سَری‌هایی هستند که شیر را سریع‌تر خارج می‌کنند؛ بنابراین قبل از خرید، سطح نوک یا سَری شیشه شیر را به دقت بررسی کنید، به‌ویژه اگر قصد استفاده از شیشه شیرهای بزرگ‌تر برای نوزاد خود را دارید.

۴. میزان خروج شیر از سری

میزان خروج شیر از سَری شیشه‌ی شیر نوزاد در سه سطح مختلف در بازار وجود دارد. سطح ۱ در سری‌ها شامل خروج شیر به صورت آهسته، سطح ۲، خروج شیر به صورت متوسط و سطح ۳ به شکل سریع است. به طور معمول، نوزادان تازه متولد شده و سالم نیاز به جریان آهسته‌ای از شیر دارند، که سری‌های سطح ۱ می‌تواند این نیاز را برطرف کند.

از طرفی اگر قصد شیردهی با سینه و با شیشه را دارید، توصیه می‌شود سری‌هایی با جریان آهسته‌تر را انتخاب و خریداری کنید؛ چراکه این مدل‌ها کاری که هنگام شیر دادن از سینه انجام می‌دهید را تقلید می‌کند. یک نشانه‌ی خوب برای تست سری‌های شیشه شیر توجه به سرعت جریان آن است، اگر متوجه شدید که کودک شما دائما شیر در گلویش می‌پرد، احتمالا به دلیل سرعت بالای جریان آن است و باید با نمونه‌ای آهسته‌‌تر جایگزین کنید.

۵. امکان تخلیه‌ی هوا در شیشه شیر

یکی از ویژگی‌های عالی که برخی از شیشه‌ها یا سری‌ها به آن مجهز هستند قابلیت تخلیه‌ی هوا است که می‌تواند به کاهش قولنج، نفخ و گیجی در نوزادان کمک کند. گاهی چنین امکانی در شیشه‌های شیر نوزادان با قطعات اضافی همراه است، بنابراین این قطعات هم همچون دیگر بخش‌های شیشه شیر نیاز به شستن، ضدعفونی کردن و مونتاژ دارد. در برخی موارد هم هواکش یا دریچه‌هایی بر روی بطری یا سری وجود دارد که هوا را پشت شیشه نگه می‌دارند تا نوزادان آن را نبلعند، در چنین حالتی قی و گاز معده‌ی نوزاد کم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید