دانستنی ها

راهنمای خرید گهواره نوزاد

خرید گهواره

راهنمای خرید گهواره نوزاد : خواب و استراحت مناسب برای رشد جسمی و ذهنی کودکان موثر است. نوزاد در ماه های ابتدایی زندگی ساعات زیادی را در خواب می گذراند بنابراین داشتن مکانی مناسب و امن برای خواب نوزاد بسیار اهمیت پیدا می کند. بهترین گزینه برای نگهداری و خواباندن کودک در زمان طفولیت گهواره است. در قدیم نیز برای خواباندن کودک از گهواره استفاده می کردند اما شکل گهواره های امروزی تغییر نموده و بسیار امن تر از گهواره های زمان قدیم هستند. در خرید گهواره نوزاد باید به نکاتی که در این بخش از بیبی لوکس آورده ایم توجه کنید تا بتوانید بهترین گهواره را برای کودک خود انتخاب نمایید.

چه زمانی برای استفاده از گهواره مناسب است؟

استفاده از گهواره معمولا از پنج یا شش ماهگی پیشنهاد می شود، اما بعضی گهواره ها مثل مدل سبدی یا مدل کنار تخت خواب والدین، امکان استفاده از بدو تولد را نیز دارد.

ولی حتما توجه کنید، اگر از بدو تولد از گهواره استفاده می کنید. دمای خانه را طوری تنظیم کنید، که نیاز به استفاده از ملحفه برای نوزاد نباشد.

استفاده از بالش هم در اولین روزهای تولد توصیه نمی شود. اما اگر گهواره شما زاویه مناسبی داشته باشد، به طوری که نیاز به استفاده از بالش پیش نیاید، خیلی خوب است.

استفاده از ملحفه در اوایل تولد احتمال خفگی را برای نوزاد دارد و استفاده از بالش هم اگر سر نوزاد از روی آن بیفتد باز احتمال خفگی و مشکل برای نوزاد را دارد.

اگر دنبال محصول مناسبی هستید، که شیب مناسبی داشته باشد. حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید، تا پیشنهاد شگفت انگیزی به شما داشته باشیم.

انواع گهواره

گهواره­‌ها انواع مختلفی دارن که از جهت امکانات، جنس، کیفیت و … با هم متفاوتن. شما می‌­تونید با توجه به بودجه و نیازتون از بین‌شون انتخاب کنید. در ادامه انواع گهواره­‌ها رو معرفی کردیم.

خرید گهواره سنتی نوزاد

گهواره سنتی نوزاد، همون گهواره‌­هایی هست که پدر و مادرهای ما برای بزرگ کردنمون ازش استفاده می­‌کردن. گهواره قدیمی یا به اصطلاح دیگه ننو نوزاد، این روزها طرفدار کمتری نسبت به انواع دیگۀ گهواره داره. گهواره سنتی نوزاد هم با چوب، هم با فلز ساخته می­‌شه و بعضا شامل گهواره­ چوبی و گهواره فلزی نوزاد می‌­شه. شاید برای بعضی از والدین استفاده از گهواره سنتی نگران کننده باشه؛ چون به هر حال مطابق با استاندارد ها نیستن اما اگه واقعا بودجتون کافی نیست یا ترجیح می­‌دید جای دیگه­ای خرج کنید؛ وسواس رو بذارید کنار. به هر حال ما هم تو همین گهواره­‌ها بزرگ شدیم.

خرید گهواره معمولی نوزاد

گهواره­ معمولی نوزاد، گهواره­‌هایی هستن که قابلیت تبدیل شدن به تخت رو ندارن، قابل حمل و موزیکال هم نیستن. گهواره‌­های معمولی نوزاد در دو نوع ثابت و متحرک ساخته می­شن. گهواره‌های متحرک چرخ دارن و راحت‌تر می‌شه جابه‌جاشون کرد. جنس این گهواره­‌ها می­‌تونه از چوب و فلز، یا ترکیب این دوتا باشه.

خرید گهواره

خرید گهواره چند منظوره نوزاد

گهواره‌­های چند منظوره یا چندکاره، چند قابلیت دارن و از بین قابلیت‌هایی که نام می‌­بریم می­‌تونن یک یا چندتاش رو داشته باشن. مثل: قابلیت تبدیل شدن به تخت کنار مادر، موزیکال بودن، قابلیت ثابت و متحرک شدن، قابل حمل و مسافرتی بودن، قابلیت تنظیم ارتفاع و …
گهواره‌­های چند منظوره هم از جهت جنس، به انواع چوبی و فلزی تقسیم می­‌شن.

گهواره برقی

گهواره برقی جدیدترین نوع گهواره است که تو بازار موجوده. حرکت این نوع گهواره‌­ها با برق و از طریق باتری هست، نیازی به تکون دادن ندارن و بسته به نوعی که می­خرید، به صورت­های­ مختلفی حرکت می­‌کنن؛ بعضی مدل­‌ها نوزاد رو بالا و پایین می­‌کنن، بعضیاشون به صورت افقی یا عمودی تاب می­دن، برخی با ویبره و بعضی دیگه به صورت تلفیقی. میشه سرعت‌شون رو کنترل کرد و بعضیاشون موزیکال هم هستن.

ممکنه پدر و مادرها نگرانی‌هایی درمورد مضرات گهواره برقی برای نوزاد داشته باشن؛ سوالایی مثل اینکه آیا گهواره برقی برای نوزاد ضرر دارد؟
گهواره برقی فرقی با گهواره­‌های دیگه نداره؛ فقط این مدل گهواره برای حرکت از برق استفاده می­‌کنه. پس ضرری برای کودک نداره. حتی گهواره برقی نوزاد نسبت به گهواره­‌های معمولی مزایایی هم داره.

از مزایای گهواره برقی اینه که:

  • در چند سرعت مختلف قابل تنظیمه
  • دیگه لازم نیست خودتون گهواره رو هل بدید
  • مهم‌تر از همه، نوسان­‌های گهواره برقی منظمه و باعث می‌شه بچه، داخلش زودتر از گهواره‌های معمولی به خواب بره.

کیفیت جنس گهواره نوزاد

کیفیت گهواره نوزاد باید به‌گونه‌ای باشد که به کودک در حال رشد آسیب وارد نکند. چون اگر جای خواب کودک راحت نباشد، استخوان‌بندی کودک به درستی شکل نخواهد گرفت و موجب آسیب رسیدن به بدن او می‌شود. اما درمورد جنس گهواره همه چیز بستگی به سلیقه شما دارد. همان‌طور که در قسمت انواع گهواره اشاره کردیم، جنس آن‌ها می‌تواند فلزی یا چوبی باشد. اما توجه داشته باشید که جنس آن را به گونه‌ای انتخاب کنید که دوام داشته باشد. همچنین تحمل وزن گهواره باید بالا باشد. نکته دیگری که درمورد کیفیت جنس گهواره باید به آن توجه کنید، راحتی است.

امنیت گهواره نوزاد (کمربند ایمنی)

در مورد امنیت گهواره نوزاد باید کمی بیشتر دقت به خرج دهید. نوزاد تحرک زیادی ندارد، اما همین‌که بچه وارد دوره ۴ تا ۶ ماهگی می‌شود نسبت به محیط اطراف آگاه‌تر شده و جنب‌وجوشش افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل ممکن است به سبب تحرک، از این گهواره‌ها به زمین بیفتد. به همین دلیل هم توصیه می‌شود همیشه گهواره را به جای زمین مسطح روی یک تشک بزرگ قرار دهید تا خطری کودک را تهدید نکند.

همچنین لازم به ذکر است که نباید کودک را مدت‌ زمان زیادی در گهواره تنها بگذارید و مشغول امورات خود شوید. باید هر نیم ساعت یکبار به کودکی که درون گهواره است سر بزنید تا نسبت به شرایط او اطمینان حاصل کنید. بسیاری از گهواره‌های امروزی چیزی شبیه به کمربند ایمنی خودرو دارند و اجازه نمی‌دهند که حرکات کودک موجب آسیب دیدن او شود. اما به طور کلی، گهواره‌ها فضای ناامنی برای کودک شما ندارند و قابل اطمینان هستند.

خرید گهواره

اندازه استاندارد گهواره‌ نوزاد

برای تهیه گهواره باید بدانید که اندازه آن نه آن‌قدر بزرگ باشد که کودک به‌راحتی در آن حرکت کند و تکان بخورد و نه آن‌قدر کوچک که در آن جا نشود و راحت نباشد. یکی از مواردی که در تهیه گهواره نوزاد باید به آن توجه کنید فضایی است که کودک برای غلت زدن در اختیار خواهد داشت. در سنین پایین‌تر باید مانع از غلت زدن کودک شوید. چون ممکن است راه تنفس نوزاد بند بیاید و خدای ناکرده در خواب خفه شود. به همین دلیل است که می‌گوییم نباید اندازه جای خواب نوزاد بزرگ باشد. اما اندازه و ابعاد استاندارد برای گهواره چیست؟ استاندارد اندازه گهواره نوزاد، معمولاً ۹۵ سانتی‌متر طول و ۴۸ تا ۵۶ سانتی‌متر عرض دارند.

بیشتر بخوانید: ویژگی های لباس خواب نوزاد چیست؟

ارتفاع مناسب برای خرید گهواره نوزاد

ارتفاع مناسب گهواره‌ها در حالت استاندارد چیزی حدود ۷۷ سانتی‌متر خواهد بود. البته اگر قرار است گهواره‌ای که سایه‌بان دارد تهیه کنید، اندازه ارتفاع تا حدود ۱۴۵ سانتی‌متر متغیر خواهد بود.

ظرفیت وزنی گهواره نوزاد

یکی از نکاتی که باید در خرید گهواره به آن دقت کنید، وزنی‌ست که می‌تواند تحمل کند. گهواره باید توانایی وزن ۱۳ تا ۱۴ کیلوگرم را داشته باشد تا امنیت لازم برای نوزاد تأمین شود. البته این تحمل وزن در انواع گهواره‌ها متفاوت است، اما حداقل تحمل آن‌ها باید ۹ و حداکثر آن ۱۵ کیلوگرم باشد.

امکانات جانبی (سایبان، تشک و …) گهواره نوزاد

گهواره نوزاد هرچه ساده‌تر باشد، کارایی آن بیشتر خواهد بود. هدف شما باید آسایش و راحتی کودک دلبندتان باشد نه زیبایی. اما برخی از امکانات جانبی این گهواره‌ها، آویز عروسک برای سرگرمی کودک، قابلیت پخش موسیقی، چرخ برای حرکت گهواره و قفل چرخ، فضایی برای تعبیه پشه‌بند، سبد، روکش و زیپ برای بستن فضا، قابلیت تنظیم ارتفاع، پنجره مشبک برای جریان هوا و… هستند.

قیمت خرید گهواره نوزاد

قیمت گهواره یک فاکتور مهم برای خرید گهواره است. خرید گهواره ارزان اگر با کیفیت باشد، برای خانواده بسیار مقرون به صرفه است.

البته باید این نکته را هم متذکر شد که هر گرانی نشانه کیفیت نیست. در خرید بهترین گهواره برای نوزاد دلبند خود حتما به قیمت همراه با کیفیت توجه کنید.

سعی کنید در خرید گهواره، با مقایسه قیمت های مختلف و بررسی قیمت ها، گهواره ای را با قیمت معقول انتخاب کنید.

قطعا اگر برای خرید گهواره برنامه ریزی کرده باشد و گهواره ای با قیمت بسیار بالا را انتخاب کنید، به دردسر خواهید افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید