دانستنی ها

راهنمای کامل خرید تخت کنار مادر نوزاد

تخت کنار مادر نوزاد

ما در این مقاله از مجله سیسمونی بیبی لوکس به شما کمک میکنیم تا گهواره و یا تخت کنار مادر نوزاد مناسب برای سیسمونی خریداری کرده تا هم مادر برای شیردهی در شب به نوزاد راحت باشد و هم محیطی امن و راحت برای خواب نوزاد باشد تا شما بهترین تجربه خرید رو داشته و حتی بدون نیاز به خرید حضوری در منزل از فروشگاه های اینترنتی بهترین را تهیه کنید با ما تا انتها همراه باشید.

تخت کنار مادر نوزاد

تخت کنار مادر تختی است که با اتصال به تخت مادر موجب نزدیکی مادر و فرزند می شود و تاثیر فراوانی بر آسایش مادر و فرزند به خصوص در ماه های ابتدایی به دنیا آمدن نوزاد دارد زیرا نوزاد در این زمان بیشتر نیاز به مراقبت و بودن در کنار مادر دارد و در نظر داشته باشید که برای ماه ‌های اول استفاده از تخت کنار مادر برای نگهداری نوزاد، بهترین گزینه به حساب می‌آید.

از لحظه ورود نوزاد به دنیای والدین، مراقبت از او به شغل بیست‌ و چهارساعته پدر و مادر تبدیل می‌شود. اما در زمان خواب بدیهی است که نوزاد برای ساعاتی به‌دور از آغوش مادر در تختخواب به سر می‌برد. با بالا بودن نیاز به خواب در نوزادان می‌توان گفت که تخت نوزاد به‌ نوعی خانه اصلی فرزند شما در یک سال اول زندگی محسوب می‌شود.

بنابراین انتخاب یک تختخواب امن و مناسب برای کودک از اهمیت ویژه‌ای‌ برخوردار است. از تخت نوزاد استاندارد گرفته تا تخت‌های نوزادی تاشو، مسافرتی، برقی و …؛ امروزه گزینه‌های بسیاری برای خرید پیش روی والدین قرار دارد. بسیاری از افراد، تخت نوزاد را بر اساس شکل ظاهری، رنگ، هزینه و برند آن انتخاب می‌کنند؛ درصورتی‌که باید امنیت را در اولویت قرار دهند.

ویژگی های تخت کنار مادر و مشخصات آن:

۱-تنظیم شیب و ارتفاع:

تخت کنار مادر باید قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد تا به راحتی با تخت والدین هم سطح شود و دسترسی والدین به نوزاد را راحت کند.

همچنین قابلیت تنظیم شیب تخت کنار مادر به نوزاد کمک می کند تا بعد از نوشیدن شیر، از برگشت شیر جلوگیری شود که این مورد باعث پیشگیری از رفلاکس معده نوزاد می شود.

رفلاکس معده به طور طبیعی در بیشتر نوزادان وجود دارد اما انجام ندادن اقدامات لازم می تواند باعث گسترده شدن این بیماری شود که این برای نوزاد خطرناک است . به گونه ای می توان گفت که تخت کنار مادر،تخت آنتی رفلاکس را نیز در خود جای داده است و و خیال والدین را از گسترش رفلاکس معده و خطرات دیگر مانند خفگی و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد راحت می کند.

۲- تنوع طرح و رنگ:

تخت کنار مادر در مدل های مختلف و مواد اولیه مختلفی ساخته می شود که می تواند شامل چوب ، پلاستیک فشرده و ترکیب فلز و پارچه باشد.

همچنین تنوع رنگی که تواید کننده ها برای تخت کنار مادر در نظر می گیرند انتخاب والدین را برای خرید تخت کنار مادر آسان تر می کند.

۳- امکان اتصال به تخت والدین:

تخت نوزاد باید به راحتی کنار تخت مادر قرار بگیرد و با بست های استاندارد به تخت مادر چفت شود تا از لرزش های اضافی جلوگیری شود . این امر باعث اسایش خاطر مادر می شود و مادر و فرزند می توانند به راحتی و در آرامش کنار یکدیگر بخوابند.

۴-قابلیت شست و شو:

محیط نگه داری نوزاد باید کاملا پاکیزه و به دور از آلودگی باشد ، تخت های کنار مادر این قابلیت را دارند که در دمای ۳۰ درجه شسته شوند و خیال والدین را از پاکیزگی محیط خواب نوزاد خود راحت کند.

تخت کنار مادر

مزایای تخت کنار مادر نوزاد

شیر دهی راحت تر به نوزاد از مزایای تخت کنار مادر:

ممکن است بشنوید که شیردهی کودک در حالت دراز کشیده باعث عفونت گوش می شود. تحقیقات نشان می دهد که این درست نیست پس به راحتی از تخت کنار نوزاد استفاده کنید و نگران این مشکل نباشید.

عاملی که تأثیر شدیدی در خواب ایمن نوزادان دارد ، شیردهی است. والدین اکثرا به راحتی به خواب میروند اما کودک سیستم بدنی متفاوت از والدین است به گونه ای که کودک وقتی احتیاج به پرستاری دارد ، از حالت خستگی درمی آید و تقریباً از خواب بیدار می شود ، اما از آنجا که او در کنار مادر است ، مادر می تواند قبل از بیدار شدن کامل به او شیر بدهد و کودک را تغذیه کند تا او را آرام کند و دوباره بخواباند.

کودک بعد از شیر خوردن به راحتی میخوابد و دیگر بی قراری و گریه شبانه را ندارد . بسیاری از مادران از گریه ها و بی قراری های کودک عصبی شده و در مواقعی دچار افسردگی بعد از زایمان می شوند بنابراین به شما پیشنهاد میکنیم در مواقع خرید سیسمونی کودک در انتخاب تخت کودک و تخت بچه دقت لازم را داشته باشید .تخت بچه علاوه بر کیفیت و بادوام بودن باید موجب امنیت و ارامش کودک باشد .

کاهش خطر مرگ ناگهانی نوزاد از مزایای تخت کنار مادر:

بودن نوزاد و مادر در کنار یکدیگر احتمال ابتلا به SIDS را تا ۵۰٪ کاهش می دهد. SIDS سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نامیده می شود که عبارت است از مرگ ناگهانی کودک شما بدون پیشبینی و برجای گذاشتن عارضه ای بر روی بدن نوزاد . به این بیماری همچنین مرگ تختخواب نیز اطلاق می شود زیرا در بیشتر کودکان در تختخواب رخ می دهد این بیماری در نوزادان پسر بیشتر از دختر شایع است . تخت کنار مادر بچه همچنین موجب می شود که مادر هرازگاه از وضعیت کودک خود آگاه شود و نگرانی از اینکه کنار کودک خوابیده نداشته باشد چون علاوه بر این که در کنار کودک خود هست هر دو در یک فضای جدا گانه قرار گرفته اند.

افزایش امنیت کودک هنگام خواب از مزایای تخت کنار مادر :

ایجاد یک منطقه خواب ایمن برای کودک شما ضروری است هر تختی که کودک روی آن می خوابد (از جمله گهواره ها ، تخت کودک و یا تخت کنار نوزاد ) باید برای کودک ایمن باشد ، کودک را باید در پشت به گونه ای که راه تنفس او بسته نشود قرار داد تا به راحتی بخوابد. به یاد داشته باشید که از یک تشک مخصوص تخت نوزاد استفاده کنید، تخت بچه و محل خواب باید محکم باشد. کودک را روی تشک آبی ، بالش ، پوست گوسفند و یا هر سطح نرم دیگری قرار ندهید سطح خواب نرم و کوسن مانند برای نوزادان ممکن است منجر به خفگی شود .

ملحفه ی کودک باید کاملا به تشک چسبیده باشد و امکان جا به جایی ملحفه و بستن راه تنفس کودک به وسیله ملحفه وجود نداشته باشد. تشکی که در تخت کنار مادرقرار می دهید باید در قسمت بالا و کنار (یا طرفین گهواره یا تخت کودک) محکم باشد. دو انگشت را بین تشک و تخت قرار دهید. اگر بتوانید بیش از دو انگشت در را در این فضا قرار دهید ، خطر گیر افتادن پاها ، دست ها و سر در فضای ناامن را افزایش می دهد.

بین تختخواب و دیوار مجاور فاصله ای که کودک بتواند بچرخد و به دام بیفتد ، نباید وجود داشته باشد. همان طور که می دانید کودک به صورت غریزه ای در روزهای ابتدایی به بوی مادرخود نیاز دارد کنار مادر بودن برای کودک حس امنیت میدهد و موجب میشود کودک به راحتی به خواب اسوده فرو رود و بی قراری های شبانه کمتری داشته باشد.

پیشگیری از اثرات منفی درازمدت خوابیدن کودک در کنار والدین :

بسیاری از متخصصان اطفال که شیوۀ تربیت فرزند بر اساس محبت و ایجاد وابستگی نزدیک بین والدین و کودک هستند، معتقدند کودکانی که کنار والدینشان می‌خوابند در بزرگسالی اعتماد به نفس بیشتری دارند و مستقل‌تر هستند و دلیل آن تغذیۀ روحی و عاطفی است که با خوابیدن نوزاد در کنار والدین فراهم می‌ شود و اکثر والدینی که کودکشان را کنار خود خوبانده‌اند نیز با این نظریه موافق هستند.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان دیگر اعتقاد دارند کودکانی که کنار والدین خود می‌خوابند، بیش از حد وابسته بار می‌آیند. همچنین اگر کودک را کنار خودتان می‌خوابانید، ممکن است در آینده متقاعد کردن او برای نقل مکان به اتاق خودش دشوار باشد. ب

رخی از کودکانی که در سال‌های اول زندگی در تخت والدین خوابیده‌اند، ممکن است بعدها برای انتقال به تخت خودشان آماده نباشند و حداقل در ابتدا، در برابر خوابیدن در هر جای دیگری مقاومت کنند، پس برای رسیدن چنین روزی نیز برنامه داشته باشید، با استفاده از تخت کنار مادر برای کودک علاوه بر اینکه از کودک از مزایای خوابیدن کنار والدین بهره مند می شود کودک در یک تخت خواب مستقل قرار دارد و این باعث می شود که در آینده راحت تر بپذیرد و مشکلات کمتری متوجه کودک و والدین شود.

تخت کنار مادر

نکات مهم در خرید تخت کنار مادر نوزاد

سایز و اندازه تخت کنار مادر

اولین نکته در زمینه ایمنی تخت نوزاد کنار مادر سایز و اندازه آن است. تخت نوزاد کنار مادر نه باید آن‌قدر بزرگ باشد که نوزاد در آن غلت بزند یا بچرخد و نه آن‌قدر کوچک که جایی برای حرکت نداشته باشد بلکه اندازه آن باید به قدری باشد که نوزاد در آن احساس راحتی کند و فضای کافی برای تکان دادن دست‌ها و پا‌هایش داشته باشد. تکان‌های اضافی ممکن است باعث شود نوزاد بعد از غلت زدن دیگر نتواند برگردد و حادثه‌ای برایش اتفاق بیفتد.

ارتفاع قابل تنظیم کفه

قابل تنظیم بودن ارتفاع کفه یکی دیگر از نکاتی است که باید در نظر بگیرید. کفه اکثر تخت های کنار مادر و پارک‌ها با استانداردهای رشد کودک قابل تنظیم هستند. در ماه‌های اول که نوزاد شما بیشتر به حالت درازکش است می‌توانید ارتفاع بالا‌تر را انتخاب کنید تا گذاشتن و برداشتن نوزاد راحت باشد و وقتی نوزادتان کمی به جنب و جوش افتاد و بزرگ‌تر شد ارتفاع پایین را تنظیم کنید تا نتواند به راحتی از کناره‌های تخت بگیرد.

تزئینات جانبی

تخت نوزاد هر چه ساده‌تر باشد بهتر است. گول تزئینات رنگارنگ و اغواکننده‌ای که گا‌هی روی تخت نوزاد کنار مادر به فروش می‌رسد نخورید چون ممکن است کنده شوند و خطر خفگی برای نوزاد داشته باشند. گاردهایی هم که با تخت‌ها و گهواره‌ها به فروش می‌رسند و به چهار طرف دیواره‌های تخت بسته می‌شوند تا از ضربه‌های احتمالی در اثر تکان خوردن نوزاد جلوگیری کنند، اگرچه زیبا هستند اما استفاده از آن‌ها بنا به استانداردهای جدید ایمنی لوازم کودک منسوخ اعلام شده و دیگر کارآیی چندانی ندارند. به یاد داشته باشید که این وسایل تنها جنبه تزئینی دارند و خریدشان چندان ضروری نیست.

ست لحاف و تشک

برخی تخت های کنار مادر با قیمت گزافی به بهانه دارا بودن ست لحاف و تشک به فروش می‌رسند. بهتر است پولتان را دور نریزید چون این ست‌های زیبا تنها جنبه دکوری دارند و نوزاد شما حداقل تا یک سالگی نیازی به بالش، لحاف و تشک ندارد و حتی استفاده از این وسایل می‌تواند برای سلامت او خطرناک باشد.

اگر هم اصرار به خرید این وسایل دارید استفاده از بالش را فراموش کنید. برای تشک هم بهتر است تشکی را انتخاب کنید که بافت سفت و ارتفاع کمی دارد و به خوبی در کفه گهواره جای می‌گیرد و فضای اضافی اطراف آن باقی نمی‌ماند. به جای لحاف از یک روانداز سبک یا پتوهای سوراخ‌دار استفاده کرده و در عوض لباس مناسب‌تری تن نوزاد کنید.

اگر از تخت های کنار مادر چوبی استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که تشک به دیواره‌های تخت بچسبد. فاصله تشک تا دیواره نباید بیشتر از یک انگشت باشد، اگر این فاصله به ۲ انگشت رسید خیلی سریع به فکر تعویض تشک باشید چرا که این فاصله برای نوزاد خطرناک است و ممکن است هنگام خواب دست، پا یا انگشتانش بین دیواره تخت و تشک گیر کند.

چرخ‌های متحرک

سعی کنید به دنبال گهواره یا تختی باشید که چرخ داشته باشد. چرخ‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا گهواره را به هر نقطه‌ای از خانه که مایل هستید بدون دردسر منتقل کنید، اما بهتر است تختی را انتخاب کنید که چرخ‌ها در آن قابل جدا شدن باشند یا حداقل قفل مناسبی داشته باشند تا زمانی که نوزاد شما به جنب و جوش افتاد از پایداری و محکم بودن چرخ‌ها مطمئن شوید یا زمانی که به آن‌ها نیاز ندارید بتوانید به راحتی چرخ‌ها را جدا کنید تا پایه‌های تخت نوزاد کنار مادر سفت و محکم روی زمین بماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید