دانستنی ها

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد

تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد : سیستم ایمنی بدن نوزاد یکی از عوامل حیاتی برای حفظ سلامت و رشد سالم آن است. این سیستم باعث می‌شود تا بدن نوزاد قادر به مقابله با عوامل بیماری‌زا و عفونی شود. با این حال، در برخی موارد، سیستم ایمنی بدن نوزاد قدرت کافی برای مقابله با عوامل بیماری‌زا را ندارد و نوزاد مستعد به بیماری‌های مختلف می‌گردد. بنابراین، تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد امری ضروری است. در این مقاله، به بررسی روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌پردازیم. این روش‌ها شامل تغذیه سالم، استراحت کافی و واکسیناسیون می‌باشند. با رعایت این روش‌ها، می‌توان سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کرده و او را در برابر بیماری‌ها مقاومت بیشتری داد. برای بررسی بیشتر با بیبی لوکس همراه باشید.

چگونه کودکمان بیمار نشود؟

نگهداری درست از کودک و توجه درست به عوامل محیطی، بیرونی و وسواس نداشتن از مهمترین رفتارهایی است که کمک می‌کند نوزاد و کودک شما مریض نشود، دیر به دیر مریض شود یا اینکه کمتر بیمار شود. احتمالا می‌پرسید که چه کاری می توانید انجام دهید تا کودک خود را از مجموعه بی پایان میکروب‌ها و ویروس‌هایی که با آنها روبرو می‌شود، محافظت کنید؟

واقعیت این است که از برخی جهات، بیمار شدن به سادگی بخشی از زندگی هر کودک یا هر انسان است. همه ما با یک سیستم ایمنی بی‌تجربه وارد این دنیا می‌شویم و به تدریج به دنبال مبارزه با یک سری از میکروب‌ها، ویروس‌ها و سایر ارگانیسم‌ها، ایمنی خود را تقویت می‌کنیم؛ به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان اطفال شش تا هشت سرماخوردگی، حملات آنفولانزا یا عفونت گوش را در سال طبیعی می‌دانند. گفته می‌شود، برخی از عادات سالم می‌توانند به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی برای کودکان عمل کنند، مانند خوردن سبزیجات بیشتر، خواب کافی و شستن مرتب دست‌ها.

 تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد

علائم ضعف در سیستم ایمنی کودکان

  1.   کودک شما اغلب سرما می‌خورد

اگر کودک شما مدام دچار سرماخوردگی می‌شود به این دلیل است که آنتی بادی‌های شما برای مبارزه با این بیماری ضعیف هستند. سرماخوردگی منظم اغلب به این معنی است که ایمنی کودک ضعیف است و به همین دلیل کودک اغلب بیمار می‌شود. کودکان معمولاً ۳ تا ۴ بار در سال سرما می‌خورند، اما اگر بیشتر از این اتفاق بیفتد، باید به آن توجه کرد.

  1. حرکات روده آنها نامنظم است و مشکلات گوارشی زیادی دارند

قسمت عمده سیستم ایمنی در دستگاه گوارش قرار دارد و اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد، سیستم ایمنی نیز آسیب می‌بیند. اسهال معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فردی سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد، علاوه بر این، مشکل گاز و یبوست نیز نتیجه ضعف ایمنی است. باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد وجود دارند، باکتری‌های موجود در روده که به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند، باکتری‌های خوب هستند. وجود آن ها برای مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها ضروری است و مقدار آنها نیز باید کافی باشد. همچنین در صورتی که معده کودک با غذاهای ناسالم پر شده باشد، باعث هضم نامناسب شده و در نتیجه منجر به تضعیف سیستم ایمنی او نیز می‌شود.

  1. کودک شما بطور مکرر دچار عفونت می شود که به سختی قابل درمان است

بروز عفونت غالباً اتفاق می افتد اما بروز مکرر آن امری طبیعی نیست، بدن باید قدرت کافی برای جلوگیری از عفونت را داشته باشد. عفونت‌هایی مانند عفونت گوش، آسم، ذات الریه، سینوزیت و غیره از عوامل اصلی برای ضعف ایمنی هستند. عامل دیگر، درمان عفونت در کودک سخت‌تر می‌شود، در حالی که آنتی بادی‌ها باید قوی‌تر شوند. شکست آنتی بادی‌ها در مبارزه با عفونت، درمان آنها را دشوارتر می‌کند.

  1. کودکتان مانند بچه‌های دیگر انرژی ندارد

فرزند شما در زندگی همان انرژی یا اشتیاق را ندارد که یک کودک باید داشته باشد. آنها زمان زیادی را صرف اخم کردن و نشستن می‌کنند. ممکن است به دلیل ضعف سیستم ایمنی آنها باشد که آنها را برای داشتن انرژی لازم برای انجام هر فعالیتی ضعیف می‌کند. کودک باید بتواند هر قدر که می‌خواهد بدود و بازی کند، اما اگر بدنش اجازه ندهد چون زود خسته و فرسوده می‌شود به مرور زمان بی قرار می‌شود.

تغذیه نوزاد در ۶ ماهه اول

اهمیت تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد

تغذیه سالم و مناسب نیز یکی از عوامل مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد است. تغذیه سالم به معنای ارائه مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای بالا و مناسب به نوزاد است. نوزادان نیازمند تغذیه‌ای کامل و تنوع‌پذیر هستند تا بتوانند از همه مواد غذایی ضروری برای رشد و توسعه بهره‌برداری کنند. غذاهایی مانند شیر مادر، فراورده‌های لبنی، میوه‌ها، سبزیجات، غلات و پروتئین‌های مرغوب مانند ماهی و گوشت در تغذیه نوزادان بسیار مهم هستند.

همچنین، از مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، ویتامین D، آهن و روی نیز باید استفاده شود. تغذیه سالم از نظر کمی و کیفی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد کمک کند و او را در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاومت‌پذیرتر کند. بنابراین، برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد، باید به تغذیه سالم و مناسب او توجه کرد و غذاهایی با ارزش تغذیه‌ای بالا و تنوع‌پذیر به او ارائه کرد.

راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد

بیماری از هر نوعی بخشی از زندگی همه انسان‌ها و البته موجودات زنده است. عامل بیماری‌زا چه ویروس باشد، چه باکتری و چه هر چیز دیگری، با تقویت سیستم ایمنی به راحتی می‌توان بر آن غلبه کرد. برای مثال ظهور علائم سرماخوردگی نوزاد و علائم آنفولانزا در کودکان یک واقعیت برای زندگی همه کودکان است، اما اقدامات هوشمندانه ای وجود دارد که می‌توان به کمک آنها تعداد دفعاتی که کودکان به این مدل از بیماری‌ها مبتلا می‌شوند، کاهش داد؛

 تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد – میوه و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی کودک قرار دهید

اگر کودک شما زیر شش ماه است و از شیر مادر تغذیه می‌کند، خودتان از میوه و سبزی بیشتری استفاده کنید تا از طریق شیر مواد مغذی لازم به نوزاد برسد. برای کودکان بالای شش ماه که به تدریج انواع مواد غذایی را می‌توانند امتحان کنند، سبد متنوع غذایی تهیه کنید و به تناسب سن و به مرور زمان انواع میوه‌ها و سبزیجات را به اشکال مختلف (خام یا پخارپز) در اختیار او قرار دهید.

برای مثال هویج، لوبیا سبز، پرتقال و توت فرنگی حاوی کاروتنوئیدها هستند که فیتونوترینت‌های تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. فیتونوترینت‌ها می‌توانند تولید سلول‌های سفید خون و اینترفرون را افزایش دهند و ویروس‌ها را مسدود می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از مواد مغذی گیاهی همچنین می‌تواند در برابر بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی در بزرگسالی محافظت کند. سعی کنید کودکتان را مجبور کنید روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات بخورد.

 تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد – خواب خوب، باکیفیت و کافی

کیفیت بالای خواب نوزاد، به موقع خوابیدن و داشتن یک برنامه خواب درست و سالم در حفظ سلامتی و افزایش سیستم ایمنی بدن تاثیر بسیار زیادی دارد. شاید جالب باشد که بدانید در هر تایمی از خواب شبانه بخش مشخصی از بدن بازسازی و ریکاوری می‌شود. مطالعات نشان داده است که کم‌خوابی با کاهش سلول‌های کشنده طبیعی می‌تواند سیستم ایمنی که به میکروب‌ها و سلول‌های بیماری‌زا حمله می‌کند، خلع سلاح کند. کودکانی که خوب و به موقع و به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها فرصت کافی برای بازسازی و ریکاوری نداشته است و به مرور ضعیف شده است. بهتر است که کودک شما حتما در طی روز حداقل یک بار چرت بزند. شب‌ها زودتر به رخت‌خواب برود و و در طی شب خواب آرامی را تجربه کند. کودک باید یاد بگیرد که زود بخوابد. این را والدین باید به او آموزش دهند.

 تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد – شیردهی به کودک از طریق شیر مادر

شیر مادر کمترین احتمال ایجاد پاسخ ایمنی را دارد، زیرا هضم آن آسان است و یک تقویت کننده طبیعی ایمنی برای نوزادان است. شیر مادر حاوی آنتی بادی‌های تقویت کننده سیستم ایمنی و گلبول‌های سفید است. شیر مادر نوزاد را از عفونت گوش، آلرژی، اسهال، ذات الریه، مننژیت، عفونت‌های دستگاه ادراری و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده است که شیر مادر می‌تواند قدرت مغز کودک را تقویت کند و به محافظت از او در برابر دیابت وابسته به انسولین، بیماری کرون، کولیت و انواع خاصی از سرطان در مراحل بعدی زندگی کمک کند. بد نیست بدانید که آغوز، شیر نازک زرد رنگی که در چند روز اول پس از تولد از سینه‌ها جاری می‌شود، به‌ویژه سرشار از آنتی‌بادی‌های مبارزه‌کننده با بیماری است.

بهتر است که کودک حداقل در شش ماه اول زندگی خود حتما با شیر مادر تغذیه شود. این زمان در کمترین حالت خود می‌تواند به دو تا سه ماه تقلیل یابد؛ اما در هر صورت تغذیه نوزاد در روزها و ماه‌های اول تولد یا بهتر است بگوییم در اولین سال تولد خود با شیر مادر، تاثیر بسیار فراوانی در تقویت سیستم ایمنی او دارد.

 تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد

به سلامت روده کودک توجه کنید

شکم کوچک کودک شما نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی بدن او دارد. از لحظه تولد، وجود باکتری‌های مفید در سیستم گوارشی در حال رشد کودک شما مهم است. نه تنها از سلامت کلی روده حمایت می کند، بلکه ممکن است از سیستم ایمنی در حال رشد کودک نیز حمایت کند. پروبیوتیک‌ها می‌توانند از تعادل باکتری‌های مفید روده کودک شما برای حمایت از رشد سالم آنها حمایت کنند.

برای حمایت از روده کودک توجه به تغذیه با شیر مادر بسیار مهم است. شیر مادر باعث ارتقاء رشد و بلوغ میکروبیوم روده و عملکرد سیستم ایمنی بدن کودک می‌شود. یک بررسی بزرگ نشان داده است نوزادانی که به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می‌کنند،(به خصوص بیش از ۲ ماه)، ترکیب باکتری‌های روده پایدارتری دارند و اسهال مرتبط با عدم تعادل در باکتری‌های روده در آنها کمتر است.

توصیه می شود که اگر می‌توانید، در ۶ ماه اول به طور انحصاری به کودک خود شیر بدهید، سپس در حین استفاده از مواد جامد، به شیردهی جزئی ادامه دهید و این روند را تا ۲ سالگی ادامه دهید. اگر قادر به شیر دادن نیستید، بهتر است شیر خشکی با پری بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌های اضافه شده برای کمک به سلامت روده کودک خود انتخاب کنید.

زمانی که نوبت به معرفی مواد جامد به کودک می‌رسد، مهم است که مواد جامد را خیلی زود شروع نکنید، زیرا روده کودک شما هنوز در حال بلوغ است، با این حال تاخیر در شروع مصرف مواد جامد به خصوص غذاهای حاوی آلرژن می‌تواند خطر ابتلا به آلرژی را افزایش دهد.

دستورالعمل‌های فعلی تغذیه نوزاد توصیه می‌کنند که غذای جامد باید زمانی شروع شود که کودک شما در حدود ۶ ماهگی است؛ شروع غذای کمکی قبل از ۴ ماهگی توصیه نمی‌شود. هنگام معرفی مواد جامد، مهم است که روی گنجاندن طیف گسترده ای از غذاها از جمله غذاهای غنی از فیبر برای کمک به حمایت از سلامت مطلوب روده تمرکز کنید.

حتما یک مکمل پروبیوتیک را در سبد غذایی کودک خود در نظر بگیرید. در حالی که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، اما فی‌الحال نتایج امیدوارکننده‌ای در رابطه با پروبیوتیک‌ها و پیشگیری از آلرژی، به ویژه اگزما در نوزادان پرخطر به دست آمده است. یک بررسی نشان داده است نوزادانی که تحت درمان با پروبیوتیک‌ها قرار می‌گیرند در مقایسه با آنهایی که از پروبیوتیک‌ها استفاده نمی‌کنند، به طور قابل توجهی خطر کمتری برای ابتلا به اگزما آنها را تهدید می‌کند. اگر کودک شما یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کرده باشد، پروبیوتیک‌ها نیز ممکن است برای او مفید باشند.

اگر قصد دارید یک پروبیوتیک را شروع کنید، حتما با پزشک کودک خود مشورت کنید و یک پروبیوتیک مناسب را برای او انتخاب و تهیه کنید.

تغذیه دوران بارداری

به کودک‌تان اجازه دهید کثیف شود

کودک خود را تشویق کنید تا در خارج از خانه بازی کند و در بیرون از خانه به گشت و گذار بپردازد. این می‌تواند به او کمک کند دوز باکتری سالم را دریافت کند. لازم نیست در پاکیزگی زیاده روی کنید، اما همیشه باید مطمئن شوید که کودکتان بعد از استفاده از دستشویی، قبل از غذا و زمانی که مریض است، دست هایش را بشوید.

دیدگاهتان را بنویسید