دانستنی ها

روتین پوستی مخصوص نوزاد و کودک

روتین پوستی مخصوص نوزاد و کودک

پوست کودکان حساس‌تر از پوست بزرگسالان است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. روتین پوستی کودکان باید از سنین پایین آغاز شود تا از سلامت پوست آن‌ها در برابر عوامل محیطی و آسیب‌های احتمالی محافظت شود. در این مقاله به معرفی روتین پوستی مخصوص نوزاد و کودک ، راهکارها و نکات طلایی آن می‌پردازیم با بیبی لوکس همراه باشید.

چرا پوست نوزاد به مراقبت خاص نیاز دارد؟

نوزاد انسان در زمان تولد با پوستی چروکیده پا به این دنیا می‌گذارد. ظاهری که ما آن را با نام پوست چروک می‌شناسیم، پوششی محافظی به نام ورنیکس است که البته در هفته‌های اولیه کاملا از بین می‌رود. علاوه‌برآن پوست نوزاد، بسیار نازک‌تر و کم موتر است و رطوبت بسیار بیشتری نسبت به پوست انسان در سنین بالاتر دارد.

اما در مقابل، نوازدان سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در اثر هرگونه تحریک و عفونتی، جواب شدیدتری به محیط می‌دهند. البته نکته مهم دیگری هم وجود دارد؛ پوست نوزاد از دوران جنینی تا زمان تولد همچنان در حالت تکامل است. برای درک آسان‌تر، خوب است بدانید که ضخامت لایه مزودرم پوست نوزادان، ۶۰ درصد از یک انسان بالغ کمتر است. همین عوامل باعث می شود که پوست نوزادان مراقبت اصولی بطلبد.

روتین پوستی مخصوص نوزاد و کودک در بازه‌های سنی مختلف

پوست کودکان از بدو تولد تا ۱۹ سالگی، تحت تاثیر تغییرات بسیاری قرار می‌گیرد. قدرت سیستم ایمنی و میزان مقاومت پوست با افزایش سن، بیشتر می‌شود و در مقابل، حساسیت و ظرافت پوست کاهش می‌یابد. به همین خاطر است که روتین تخصصی کودکان در بازه‌های سنی مختلف، تا حدودی متفاوت است.
روتین‌ پوستی برای بچه‌ها به ۳ دوره تقسیم می‌شود و عبارتند از:

روتین پوستی مخصوص نوزاد و کودک

روتین پوستی کودکان از دوران نوزادی تا ۳ سالگی

پوست بچه‌ها در این بازه سنی، ظرافت و حساسیت بسیار زیادی دارد و به تبع، نیازمند مراقبت بیشتری است. در این بازه، پوست بچه‌ها حدود ۱۰ برابر نازک‌تر از پوست بزرگسالان است و پوشش اسیدی و محافظ آن، هنوز تکمیل نشده است. این لایه اسیدی، مسئول محافظت از پوست در برابر رشد باکتری‌ها و حفظ رطوبت آن است و تا ۳ ماهگی، عملکرد ناقصی دارد.

برای اولین قدم، به فرمولاسیون محصول‌های شوینده و مرطوب کننده‌ای که برای نوزادتان استفاده می‌کنید، دقت نمایید. پوست نوزاد شکننده‌تر بوده و مستعد خشکی است. به همین دلیل، محصولاتی را انتخاب کنید که فرمولاسیون ملایمی دارند و مخصوص پوست نوزادان فرموله شده‌اند.

  • حمام را جدی بگیرید

بسیاری از کودکان در این سن، از حمام کردن استقبال نمی‌کنند. این در حالی است که رعایت بهداشت و مراقبت پوستی، از همین نقطه آغاز می‌شود.

اگر برای حمام کردن کودکتان دچار مشکل هستید، توصیه می‌شود از عروسک‌های پلاستیکی، آب بازی و سرگرمی‌های مختلف برای تشویق آنها به حمام کردن استفاده کنید.

  • مرطوب کننده مناسبی استفاده کنید

مرطوب کننده‌ها، رکن اصلی روتین مراقبتی بچه‌های زیر ۳ سال به حساب می‌آیند. پوست نوزادان به سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهد و به همین خاطر، مرطوب نگه داشتن آن بسیار مهم است. بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده‌ها، ۳ تا ۱۰ دقیقه بعد از حمام است. در این بازه، می‌توانید با استفاده از لوسیون مناسب، پوست کودکتان را هیدراته کنید و از آن محافظت نمایید. اگر کودک شما پوست خشکی دارد، بهتر است هر چند ساعت یک‌بار، مرطوب کننده‌ را تمدید کنید. این کار سد محافظتی پوست را تقویت می‌کند و احتمال انواع آسیب های محیطی پوستی را به حداقل می‌رساند.

کرم مرطوب کننده کودک چیکو

  • کودک را در معرض آفتاب قرار ندهید

پوست کودکان در این سن، بسیار حساس است و می‌تواند کوچکترین آلودگی‌ها را به خود جذب کند. به همین دلیل است که  کارشناسان و متخصصان پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب را برای کودکان زیر ۶ ماه توصیه نمی‌کنند. در این بازه برای محافظت از پوست ظریف و حساس کودک در برابر آسیب نور آفتاب، می‌توانید این کارها را انجام دهید:

  • به دنبال سایه باشید و از قرار دادن کودکتان در معرض نور آفتاب، جدا خودداری کنید.
  • از کلا‌ه‌های نقاب‌دار مخصوص کودکان استفاده نمایید.
  • پوست بدن را با لباس‌های لطیف و مناسب بپوشانید.
  • بعد از ۶ ماهگی، موادی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم دیگر باعث تحریک پوست کودک نمی‌شوند و می‌توانید از ضد آفتاب‌ها برای محافظت از پوست استفاده نمایید.

اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای کودکان

روتین پوستی کودکان در ۳ تا ۶ سالگی

در این سن، شما باید اصول اولیه بهداشت را به فرزندانتان آموزش دهید و زمینه استقلال بهداشتی آنها را فراهم کنید.

  • روند استقلال بهداشتی را پیش بگیرید

وقتی فرزندتان به سنین ۴-۵ سالگی نزدیک می‌شود، به او فرصت دهید تا به تنهایی شستشوی بدنش را تمرین کند.

برای جلوگیری از هرگونه مشکل، توصیه می‌شود محصولات شوینده ایمن و مناسبی را در اختیار فرزندتان قرار دهید. شامپوها و شوینده‌های بدن فرموله شده برای کودکان، باعث سوزش چشم و حساسیت پوستی نمی‌شوند و به خوبی از پوست آنها محافظت می‌نمایند.
همچنین برای جلوگیری از هر گونه مشکل احتمالی، زمان حمام کودک را کوتاه نگه دارید و اجازه ندهید بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد.

  • مرطوب کننده‌ها را فراموش نکنید

درست است که سدهای محافظتی پوست کودک در این سن کامل شده است. اما نباید حساسیت و نیازهای مراقبتی پوست ظریف آنها را نادیده بگیرید. برای جلوگیری از خارش و خشکی پوست، مرطوب کننده مناسبی تهیه کنید و روش استفاده صحیح از آن را به کودکتان بیاموزید.

  • از ضد آفتاب استفاده کنید

کودکان در این سن جنب و جوش بیشتری دارند و مدت زمان زیادی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند. به همین خاطر، باید روتین منظم و جدی برای استفاده از ضد آفتاب داشته باشند. بهترین محصولات ممکن در این بازه، ضد آفتاب‌هایی با طیف محافظت بالا و فاکتور SPF 30 هستند.

اگر استفاده از لوسیون و کرم ضد آفتاب برای کودکانتان دشوار است، می‌توانید ضد آفتاب‌های رولی و اسپری را امتحان کنید.

روتین پوستی کودکان در ۶ تا ۱۲ سالگی

کودکان در این سن مستقل‌تر هستند و به زمان شروع مدرسه نزدیک‌ می‌شوند. عادت‌های شخصی و بهداشتی که در این سالها شکل می‌گیرند، به جزئی از شخصیت آنها در سنین بزرگسالی تبدیل می‌شوند. پس ایجاد روتین مراقبت پوستی ساده در این بازه، می‌تواند پایه و اساس خوبی برای سلامت پوست آنها به وجود بیاورد.
در مورد اهمیت روتین پوستی بچه ها با آنها صحبت کنید و مراحل مراقبتی را برایشان توضیح و به آنها آموزش دهید. همچنین می‌توانید مشوق‌هایی را برای فرزندانتان در نظر بگیرید.

برخی از بچه‌ها از ۱۰-۱۲ سالگی علائم اولیه بلوغ را تجربه می‌کنند و ممکن است با مشکلاتی مانند آکنه‌ و جوش در قست‌های مختلف پوستشان مواجه شوند. چنانچه کودک شما هم با چنین علائمی مواجه شده، بهتر است از همین حالا روتین ضد جوش مناسبی را برای او در نظر بگیرید.

  • پاک کننده ملایم

پاک کننده‌های ملایم و ضد جوش، بهترین انتخاب برای این بازه سنی هستند. بهتر است از پاک کننده‌های کرمی، ژلی یا روغنی برای کودکان استفاده نمایید. به علاوه، از انتخاب پاک کننده‌های صابونی خودداری کنید؛ چرا که این دست شوینده‌ها، باعث تحریک خشکی و حساسیت پوستی می‌شوند.

  • مرطوب کننده

بعد از شستشوی پوست صورت با پاک کننده‌ها، استفاده از مرطوب کننده را جدی بگیرید. مرطوب کننده‌ها مواد مغذی را در پوست نگه می‌دارند و مانع از تبخیر رطوبت از منافذ پوستی‌ می‌شوند.

  • ضد آفتاب‌ها

در این سن، ضد آفتاب‌ها اهمیت زیادی دارند و توصیه می‌شود استفاده و تمدید آن را به فرزندانتان آموزش دهید. همچنین در نظر داشته باشید که پوست پشت گوش و گردن را فراموش نکنید.

  • محصولات تحریک کننده را استفاده نکنید

بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی که برای کودکان در بازار عرضه می‌شوند، مملو از مواد رنگی، براق کننده‌ها و رایحه‌های مصنوعی هستند. متاسفانه این مواد، می‌توانند پوست حساس کودکان را در این بازه تحریک نمایند.

دلایل اهمیت روتین پوستی مخصوص نوزاد و کودک

روتین پوستی کودکان، مجموعه‌ای از اقدامات روزانه و هفتگی است که برای مراقبت از پوست کودکان انجام می‌شود. این روتین به حفظ سلامت و زیبایی پوست کودکان کمک می‌کند و از بروز مشکلات پوستی در آن‌ها جلوگیری می‌کند.

دلایل اهمیت روتین پوستی کودکان عبارت‌اند از:

  • حفظ سلامت پوست: پوست کودکان بسیار حساس و نازک است و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. روتین پوستی کودکان به حفظ رطوبت پوست، جلوگیری از خشکی پوست و محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی کمک می‌کند.

  • جلوگیری از بروز مشکلات پوستی: روتین پوستی کودکان به پیشگیری از بروز مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند.

  • آموزش مراقبت از بدن: روتین پوستی کودکان فرصت مناسبی برای آموزش کودکان در مورد اهمیت مراقبت از بدن است.

روتین پوستی مخصوص نوزاد و کودک

نکات مهم در خصوص روتین پوستی مخصوص نوزاد و کودک

پوست کودکان حساس‌تر از پوست بزرگسالان است و به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارد. روتین پوستی کودکان باید ساده و ملایم باشد و از محصولاتی استفاده شود که مخصوص کودکان طراحی شده‌اند.

بهترین روتین پوستی کودکان شامل مراحل زیر است:

  • شستشوی روزانه با شوینده ملایم: شستشوی روزانه با شوینده ملایم به پاک کردن آلودگی‌ها و چربی اضافی پوست کمک می‌کند. برای شستشوی صورت کودکان می‌توانید از صابون بچه یا شوینده مخصوص کودکان استفاده کنید.

  • استفاده از مرطوب کننده: مرطوب کننده به حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی آن کمک می‌کند. برای مراقبت از پوست کودکان زیر شش ماه می‌توانید از روغن نارگیل یا روغن زیتون به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید. برای کودکان بالای شش ماه می‌توانید از مرطوب کننده مخصوص کودکان استفاده کنید.

  • استفاده از ضد آفتاب: ضد آفتاب به محافظت پوست از اشعه‌های مضر خورشید کمک می‌کند. استفاده از ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ برای کودکان در هر زمان از روز که در معرض نور خورشید قرار دارند، ضروری است.

سایر نکات مهم در خصوص مراقبت صورت کودکان عبارت‌اند از:

  • از لوسیون ها و روغن‌های معطر استفاده نکنید: لوسیون ها و روغن‌های معطر می‌توانند باعث تحریک پوست کودکان شوند.

  • از محصولاتی که حاوی الکل یا مواد شیمیایی مضر هستند، استفاده نکنید: الکل و مواد شیمیایی مضر می‌توانند باعث خشکی و آسیب پوست کودکان شوند.

  • از محصولاتی که مخصوص کودکان طراحی نشده‌اند، استفاده نکنید: محصولاتی که مخصوص بزرگسالان طراحی‌شده‌اند، ممکن است برای پوست کودکان خیلی قوی باشند.

  • اگر کودک شما دارای پوست حساس است، بهتر است از محصولات مراقبت صورت بر اساس نوع پوست او استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید