دانستنی ها

روش های جلوگیری از عفونت بند ناف نوزاد

جلوگیری از عفونت بند ناف نوزاد

روش های جلوگیری از عفونت بند ناف نوزاد ، مانند گذاشتن خمیر روی ناف نوزاد گرچه در بین خانواده‌ها شناخته شده و رایج است، اما توصیه می‌کنیم در صورتی که هر نوع عفونتی در بند ناف نوزاد خود مشاهده کردید، آن را دستکاری نکنید و به پزشک مراجعه کنید. اساسا بند ناف نوزاد تا سه روز اول تازه و تر است و کم کم خشک می‌شود و معمولا تا روز دهم می‌افتد؛ اما ممکن است افتادن بندناف تا ۲۱ روز نیز طول بکشد. مهم این است که در این مدت مشکلاتی نظیر خونریزی ناف نوزاد، ترشح زرد از ناف نوزاد و … وجود نداشته باشد. برای بررسی بیشتر با لوکس بیبی همراه باشید.

زمان افتادن بند ناف نوزاد

ریشهٔ بند ناف معمولاً بعد از گذشت هفت تا ۲۱ روز پس از تولد خشک می‌شود و از بدن نوزاد جدا خواهد شد. این جدا شدن باعث ایجاد زخم کوچکی می‌شود که آن هم بعد از چند روز برطرف خواهد شد. هنگامی که ریشهٔ بند ناف جدا می‌شود، ممکن است مقدار کمی خون در پوشک نوزاد مشاهده کنید که امری طبیعی است. گاهی با جدا شدن ریشهٔ بند ناف مقداری مایع شفاف یا زرد رنگ از محل آن بیرون می‌آید یا مقداری گوشت مرده نیز ممکن است در محل آن باقی بماند که خوبه‌خود برطرف می‌شود. گاهی نیز ممکن است نیاز داشته باشد تا توسط پزشک نوزادتان از بین برود. به‌طورکلی این اتفاق مهمی نیست و به دلیل وجود نداشتن رگ‌های عصبی در آن، انجام هر کاری توسط پزشک در این قسمت، بدون درد است.

اهمیت مراقبت از بند ناف نوزاد

جنین در دوران بارداری به کمک بند ناف به مادر متصل شده و از طریق آن تغذیه و خون‌رسانی می‌شود. زمانی که کودک به دنیا می‌آید، همان لحظه بند را با قیچی بریده و سر آن را با گیره مخصوص می‌بندند.

بندناف بریده شده به‌خصوص در روزهای ابتدایی تولد حساس بوده و نیاز به مراقبت زیادی دارد. این بند تا زمانی که بیفتد مستعد عفونت بوده و باید از عفونت آن پیشگیری کرد.

برای مراقبت از ناف نوزاد و جلوگیری از عفونت آن موارد زیر را رعایت کنید:

  • بندناف باید خشک بماند. پس حتماً از خیس شدن آن جلوگیری کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان خودتان بند را با قیچی جدا نکنید. با این کار ممکن است موجب خونریزی ناف نوزاد شود. بندناف باید خودبه‌خود بیفتد.
  • ریشه بند ناف کودک بسیار نرم بوده و نگهداری ناف نوزاد کار حساسی است. دقت کنید که به آن دست نزنید و هنگام پوشاندن لباس مراقب باشید.
  • اجازه دهید بند ناف خودش بیفتد و برای خشک‌شدن بند ناف و افتادن آن از الکل یا هر روش خانگی دیگری استفاده نکنید. برای استفاده از این موارد باید با پزشک مشورت کنید.
  • تا زمانی که بند ناف کامل جدا شود، هر روز آن را بررسی کنید. مقایسه تغییرات روزانه، سلامت یا عفونت ناف نوزاد را نشان می‌دهد.
  • پوشک را زیر ناف ببندید و لباس نخی و جنس مناسب و گشاد تن کودک کنید.

جلوگیری از عفونت بند ناف نوزاد

چگونه از بند ناف مراقبت کنیم؟

همان‌طور که گفته شد افتادن بند ناف نوزاد حدوداً تا ۲ هفته زمان می‌برد در این مدت ریشه آن مستعد عفونت است به همین دلیل مراقبت کردن از آن در این مدت زمان برای جلوگیری از بروز عفونت از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این جا تعدادی از نکاتی که می‌تواند به مراقبت از ریشه بندناف و جلوگیری از بروز عفونت کمک کند برای شما آورده شده است:

  • باید بندناف نوزاد را تاحدامکان خشک نگه دارید و از خیس شدن بندناف خودداری کنید.
  • برای خشک‌شدن زودتر ریشه بندناف از موادی مانند الکل استفاده نکنید و بگذارید بندناف خودبه‌خود در هوای آزاد خشک شود.
  • تا زمان افتادن بندناف کودک سعی کنید نوزاد را در زمان حمام در وان حمام نکنید تا ریشه بندناف خیس نشود. برای جلوگیری از خیس شدن بندناف کودک می‌توانید از اسفنج خیس برای حمام کردن نوزاد استفاده کنید.
  • در زمان پوشک گرفتن نوزاد سعی کنید طوری پوشک گرفته شود که لبه پوشک روی بندناف نوزاد قرار نگیرد. برای جلوگیری از قرارگرفتن لبه پوشک بر روی بندناف کودک، می‌توانید در زمان پوشک گرفتن کودک، لبه پوشک نوزاد را به سمت داخل یا شکم نوزاد تا بزنید.
  • تا زمان افتادن ریشه بندناف هر روز بندناف کودک و اطراف آن را از نظر تغییرات بندناف نسبت به روز قبل و علائم عفونت بررسی کنید تا در صورت وجود علائم عفونت بتوانید سریعاً به پزشک اطلاع دهید و از گسترش عفونت جلوگیری کنید.
  • به این دلیل که ریشه بندناف بسیار نرم است و به‌راحتی می‌تواند از بدن نوزاد جدا شود، باید حواستان باشد بندناف نوزاد را تکان ندهید یا سعی در جداکردن آن نکنید.
  • درصورتی‌که نگذارید بندناف نوزاد خودبه‌خود جدا شود و خودتان بندناف کودک را جدا کنید، ممکن است باعث ایجاد خونریزی در نوزاد شوید که می‌تواند عفونت را هم به دنبال داشته باشد.

البته زمانی که بند ناف نوزاد خودبه‌خود از بدن نوزاد جدا می‌شود نیز خونریزی دیده می‌شود؛ اما خونریزی ایجاد شده بسیار کم بوده و به‌سرعت لخته می‌شود و محل خونریزی نیز در زمان کمی بسته می‌شود. همچنین در مواقعی ممکن است در برخی نوزادان حتی زمانی که بند ناف نوزاد بدون دست‌کاری و به‌صورت خودبه‌خود جدا شده است خونریزی زیادی به دنبال داشته باشد و محل خونریزی بسته نشود، در این صورت ممکن است خطرناک باشد و باید به یک پزشک متخصص اطلاع داده شود.

ناف بند کشی طبی ۲ عددی چیوکو Chioco

علائم عفونت بند ناف در نوزادان چیست؟

بعضی مواقع حتی با وجود مراقبت زیاد و نگهداری از ناف نوزاد ممکن است باز هم دچار عفونت شود. اما برخی والدین به دلیل تجربه کم، متوجه آن نمی‌شوند. علائم زیر نشان‌دهنده عفونت ناف نوزاد هستند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

  1. نشت مایع شفاف یا زرد رنگ از ناف نوزاد (کمی ترشح از ناف عادی است)
  2. ایجاد تغییر رنگ در نواحی اطراف ناف نوزاد
  3. بی‌اشتهایی و امتناع نوزاد از شیر خوردن
  4. تورم یا قرمزی دور ناف
  5. تب بالای ۳۸ درجه در نوزاد
  6. دردناک شدن ناحیه اطراف ناف
  7. بروز بی‌حالی و خواب‌آلودگی در نوزاد
  8. کم‌توان شدن یا کاهش قدرت عضلانی در نوزاد
  9. وجود بوی نامطبوع در ناف

 روش های جلوگیری از عفونت بند ناف نوزاد خانگی

این روش‌های درمانی را فقط محض اطلاع برای شما شرح می‌دهیم، اما هیچ توصیه‌ای برای انجام آنها نداریم. زیرا نوزاد موجودی به شدت حساس است که هر نوع بی احتیاطی و کمترین اشتباه در نگهداری او، می‌تواند به شدت زندگی و سلامت او را تهدید کند. یادآوری می کنیم که از روش درمان خانگی عفونت زخم سزارین برای این موضوع نیز استفاده نکنید.

۱. استفاده از ترکیب آب گرم و نمک

این طور عنوان شده است که این ترکیب می تواند عفونت باکتری شکمی را درمان کند. زیرا از یک طرف آب گرم منجر به افزایش جریان خون ناحیه آلوده می‌شود و از طرف دیگر نمک رطوبت درون ناحیه شکم را جذب می‌کند و نهایتا به بهبودی عفونت بند ناف ختم می‌شود. گرچه این ماده، یک ماده ضد عفونی کننده موثر است، اما استفاده از آن بدون نظر و پیشنهاد پزشک معالج توصیه نمی‌شود.

روش استفاده از این ترفند خانگی اینگونه است که یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه می‌کنیم و آن را حل می‌کنیم. سپس به کمک تکه‌ای پنبه آغشته به این محلول منطقه آلوده را می‌شوییم و خشک می‌کنیم. می‌توانیم از کرم ضد باکتری نیز استفاده کنیم. این روش را یک یا دو بار در روز تا بهبودی عفونت ناف تکرار می‌کنیم.

مجددا توصیه می‌کنیم که قبل از استفاده از این روش حتما باید با پزشک مشورت کنید.

جلوگیری از عفونت بند ناف نوزاد

۲. روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی عفونت بند ناف نوزاد است. در این روش باید ۴ تا ۵ قطره روغن درخت چای  با ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید. سپس به کمک پنبه محل آسیب دیده را آغشته به این ترکیب کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید. این درمان را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

۳. استفاده از سرکه سفید

۴. استفاده از ژل آلوئه ورا

۵. استفاده از خمیر زردچوبه با آب یا زردچوبه با عسل

۶. استفاده از خمیر گیاه کالاندولا

۷. استفاده از یاس بنفش هندی یا یاس نئم به تنهایی یا ترکیب آن با روغن زیتون یا روغن‌های حامل.

زمان افتادن بند ناف نوزاد

در چند روز ابتدایی تولد نوازد، بند بریده شده او تیره‌تر شده و کاملاً خشک می‌شود. این بند معمولاً در ۱ الی ۲ هفته ابتدایی و حداکثر تا ۲۱ روز می‌افتد. اما ممکن است تا ۴ هفته یا حتی ۴۰ روز طول بکشد. اگر ناف نوزاد شما در بیش‌تر از این فاصله جدا نشد و همچنان باقی ماند، باید او را نزد پزشک متخصص نوزادان و کودکان ببرید.

مراقبت‌های بعد از افتادن بند ناف

بعد از اینکه ناف نوزاد جدا شد، مراقبت از ناف نوزاد بعد از افتادن هم بسیار حائز اهمیت است. اما مراقبت از بند ناف نوزاد و نگهداری از آن بعد از افتادن کار آسان‌تری است. فقط کافی است که:

  • ترشحات باقی‌مانده در ناف را با یک دستمال مرطوب، پاک و خشک کنید.
  • در حمام از اسفنج استفاده کنید و برای حمام کردن در وان بعد از گذشت چند روز او را در وان غوطه‌ور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید