دانستنی ها

زمان تعویض سر شیشه و شیشه شیر

زمان تعویض سر شیشه و شیشه شیر

یکی از سوال‌های رایجی که ممکن است مادران و پدران در دوران شیردهی با آن روبه‌رو شوند، تشخیص زمان تعویض سر شیشه و شیشه شیر کودک است. در این مطلب می‌توانید با علائم و نشانه‌های تشخیص زمان مناسب برای عوض کردن سرشیشه و شیشه‌شیر نوزادان آشنا شوید. با بیبی لوکس همراه شوید.

انواع سرشیشه شیر

بهتر است قبل از زمان تعویض سرشیشه و شیشه ‌شیر با انواع سرشیشه‌ها آشنا شوید. سرشیشه‌ها را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

سرشیشه کلاسیک

این نوع سرشیشه‌ها نیازی به مکش دهان کودک ندارد، به همین دلیل منجر به بروز اختلال و تنبلی در فک کودک می‌شود. اما باید دانست که تمیز کردن سرشیشه کلاسیکی مشکل است، نیاز به توجه بیشتری در هنگام پر کردن شیر دارند و هنگام مکیدن، هوای اضافی به معده نوزادان وارد می‌شود.

شیشه ‌شیر کلاسیکی منجر به نفخ معده نوزادان خواهد شد و هنگام استفاده از مایعات سرد، رطوبت محیط را به خود جذب می‌کند.

سرشیشه ضد نفخ

وجود سوراخ‌هایی در داخل این نوع سرشیشه‌ها منجر به عدم ورود هوای اضافی به معده کودکان می‌شود و مانع از نفخ نوزادان خواهد شد.

این مدل شیشه‌ شیرها احتمال قولنج را در کودک کاهش داده و از خفه شدن کودک جلوگیری خواهد کرد. همین امر منجر به کاهش ناراحتی در کودک خواهد شد.

سرشیشه ارتودنسی

این مدل سرشیشه‌ها دارای حبابی تخت است که با زبان کودک تماس پیدا کرده و می‌تواند با کام و لثه کودک سازگار باشد.

سرشیشه به شکل سینه مادر

این سرشیشه‌ها مانع از تنبلی فک کودک خواهند شد و با توجه به سن کودکان دارای اندازه‌های مختلفی هستند. این مدل شیشه شیر باعث می‌شود کودکی که هم از سینه مادر تغذیه می‌کند و هم از شیشه ‌شیر، سردرگم نشود و به همین دلیل می‌توان در نبود مادر از این نوع شیشه ‌شیر استفاده ‌کند.

این نوع شیشه ‌شیرها دارای قطعات کمتری هستند. از این رو شست و شوی آن‌ها بسیار آسان است. با توجه به طراحی خاصی که این نوع بطری‌ها دارند، گران قیمت هستند و همین طور پیدا کردن سرشیشه آن‌ها بسیار کار دشواری است.

سرشیشه نوزادان دارای شکاف کام

سوراخ‌های سرشیشه طوری طراحی شده است که بتوان جریان شیر را بر اساس نیرو و توان کودک کنترل کند.

زمان تعویض سر شیشه و شیشه شیر

زمان تعویض سر شیشه و شیشه شیر – زمان تعویض سر شیشه نوزاد

والدین هر چند روز یکبار می‌بایست شیشه ‌شیر کودکان خود را مورد ارزیابی قرار دهند. وجود پارگی در سرشیشه نوزادان و عدم آگاهی والدین منجر به آسیب رساندن به کودکان خواهد شد. بگذارید پیش از بررسی دقیق‌تر ابتدا با اجزای شیشه شیر آشنا شویم.

اجزا شیشه شیر

شیشه شیر نوزاد از چهار بخش تشکیل شده است:

  • بطری: حاوی مایع است.
  • سرشیشه: نوزاد با استفاده از سرشیشه مایع داخل بطری را می‌مکد.
  • سرپیچ: بین سرپیچ و بطری قرار می‌گیرد. با چرخاندن آن، سرشیشه در جای خود قرار می‌گیرد.
  • درپوش: وجود درپوش مانع از تماس سرشیشه با گرد و غبار خواهد شد.

در ادامه به برخی نشانه‌های آسیب دیدگی سرشیشه می‌پردازیم.

تند شدن جریان شیر

یکی از راه‌های تشخیص این است که والدین پس از ریختن شیر داخل شیشه مقداری از شیر را بر روی دست خود بریزند. اگر شیر به‌ صورت قطره ‌قطره از سر شیر خارج گردید، نیازی به تعویض سرشیر نیست. در غیر این صورت اگر به صورت مداوم شیر خارج گردید، زمان تعویض شیشه ‌شیر فرا رسیده است.

کدر بودن سرشیشه نوزاد

والدین طی چند مرحله استفاده از شیشه ‌شیر می‌بایست میزان تغییر رنگ، شفاف بودن شیشه ‌شیر و سرشیر کودک را نسبت به روز اول مورد مقایسه قرار دهند. در صورت کدر شدن رنگ سرشیشه می‌بایست آن را تعویض نمایند.

نازک شدن سرشیشه

یکی از نشانه‌های اولیه آسیب دیدن سرشیشه نازک شدن آن است. والدین می‌توانند با جمع کردن نوک سرشیشه از نازک شدن سرشیشه نوزاد خود مطلع شوند، چنانچه بعد از فشار به حالت اول خود برگشت، سرشیشه سالم بوده و نیازی به تعویض آن نخواهد بود.

چسبندگی یا باد کردن سرشیشه

والدین بلافاصله بعد از دیدن این نشانه باید به تعویض سرشیشه نوزاد خود اقدام کنند.

ترک و پارگی سرشیشه

والدین هر چند وقت یکبار می‌بایست سرشیشه نوزاد خود را بررسی کنند تا از عدم پارگی سرشیشه اطمینان پیدا کنند. چرا که پاره شدن سرشیشه منجر به زخم شدن دهان فرزندش خواهد شد.

افزایش سن کودک

والدین باید توجه کنند که برای فرزند خود مطابق با سنی که دارد، شیشه‌ شیر تهیه نمایند. گاهی کودک شما کمتر از شیشه شیر استفاده می‌کنند و والدین فرض می‌کنند شیشه شیر در حد نو است. اما فراموش نکنید که بعد از مدتی سرشیشه شیر به علت محدودیت تاریخ انقضا غیر قابل استفاده خواهد بود.

زمان تعویض سر شیشه و شیشه شیر – شیشه شیر را چند وقت یکبار عوض کنیم؟

در پاسخ به سوال شیشه شیر هر چند وقت باید عوض بشه، باید گفت که زمان تعویض شیشه شیر نوزاد به توصیه متخصصین ۴ تا ۶ ماه یک‌بار است. همچنین اگر متوجه شدید که شیشه شیر دارای ترک های ریز است، دچار اعوجاج شده است یا اعداد روی آن کم رنگ شده اند لازم است شیشه شیر را تعویض کنید.

همچنین به نقل از سایت Chicco USA:

در مورد شیشه شیرها، اگر از شیشه شیر پلاستیکی استفاده می‌کنید، یک قانون مطمئن این است که هر ۴ تا ۶ ماه یکبار آن‌ها را تعویض کنید.

متن اصلی:

As for the bottles themselves, if you’re using plastic, a safe rule of thumb is to replace them every 4 to 6 months.

خوب است بدانید که نگهداری و مراقبت مناسب می‌تواند ایمنی و طول عمر شیشه شیر کودک را افزایش دهد و زمان تعویض شیشه شیر را کمی به عقب بیاندازد. بر اساس CDC، تمام اجزای شیشه شیر باید بعد از هر بار تغذیه از هم جدا شده و کاملا تمیز سپس خشک شوند. برای خشک کردن بهداشتی می‌توانید از خشک‌کن شیشه شیر هم استفاده کنید. وقتی ترجیح می‌دهید شیشه شیر را با دست بشویید، از خیساندن شیشه شیر یا گذاشتن آنها در سینک خودداری کنید چون این کار می‌تواند باعث ایجاد کپک یا باکتری شود و در نتیجه ناکارآمد شدن شیشه شیر شود.

افزایش عمر شیشه شیر نوزاد

برای اینکه عمر شیشه شیر را افزایش دهید به هنگام شستشو دقت کنید که روغن شیر مادر به خوبی از آن پاک شود و زمان تعویض سر شیشه شیر و خود شیشه دیرتر فرا برسد.همچنین بعد از هر بار شستشو شیشه شیر  را به طور کامل خشک کنید و سپس آن را در جای مناسب خود قرار دهید. اینکه شیشه شیر و سر آن را خیس رها کنید، محیط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها را در آن فراهم می‌کنید.

همچنین برای افزایش عمر شیشه شیر اجازه ندهید شیر به مدت زیادی داخل بطری باقی بماند. پس از اینکه نوزاد شما از نوشیدن شیر سیر شد، باقی مانده شیر را دور ریخته و بلافاصله آن را بشویید و خشک کنید. این دو روش ساده به افزایش عمر شیشه شیر کمک میکند و تا حد زیادی میتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

اما ضرورت تعویض شیشه شیر چیست؟

از آنجایی که شیشه شیرها در اثر استفاده مداوم دچار خراش و یا ترک خوردگی می‌شوند، چنین شرایطی بهترین فرصت برای ورود باکتری‌ها و رشد آن‌ها در میان این خراشیدگی هاست. یا ممکن است در اثر ترک خوردگی باکتری و هوا وارد شیشه شود.

معده نوزاد شما بسیار حساس است و این باکتری‌ها ممکن است به آن‌ها آسیب بزند. بنابراین تعویض سر شیشه شیر و زمان تعویض شیشه شیر نوزاد بسیار مهم است.

اگر تعداد دفعاتی که از شیشه شیر استفاده می‌کنید زیاد باشد، زمان تعویض بطری شیر زودتر فرا می‌رسد. چرا که شیشه شیر نیز مانند هر وسیله دیگه‌ای زمان انقضا و استهلاک دارد. همچنین شستشوی مکرر این شیشه شیرها باعث می‌شود سری آنها نرم و باز شود. در چنین شرایطی سر شیشه شیر درست چفت و بست نمی‌شود و ممکن است شیر از آن به بیرون نشت کند.

زمان تعویض سر شیشه و شیشه شیر

ضرورت تعویض سر شیشه شیر

سر شیشه شیر نیز مانند خود بطری نیاز به تعویض دارد. از آنجایی که سر شیشه به طور مرتب با دهان نوزاد در تماس است، زمان تعویض سر شیشه شیر نوزاد نسبت به بطری زودتر فرا می‌رسد. بهتر است که هر ۳ ماه یکبار سر شیشه شیر را تعویض کنید. هر چه بیشتر از عمر نوزاد شما می‌گذرد زمان تعویض نیز زودتر از راه میرسد. چراکه نوزادان در سنین بالاتر دوست دارند که با سرعت بیشتری شیر بنوشند و یا حتی در مواردی آن را گاز بگیرند.

همچنین در اثر استفاده مداوم، سوراخ موجود در سر شیشه که شیر از آن خارج می‌شود، نیز رفته رفته بزرگ تر می‌شود. چنین شرایطی ممکن است برای نوزاد شما خطرناک باشد. چراکه عبور حجم زیاد شیر از این سوراخ، خطر خفگی را به همراه دارد. بنابراین بهتر است هر ۳ ماه یکبار برای تعویض سر شیشه شیر اقدام کنید.

تاثیر تعویض سر شیشه شیر روی سلامتی نوزاد

سلامتی نوزادان برای مادران بسیار مهم است. اگر تا به این لحظه از مضرات عدم تعویض سر شیشه شیر و خود بطری شیشه غافل بودید، پس از خواندن این مقاله از داروچی، از ضرورت تعویض به موقع آن آگاه خواهید شد. همچنین شما باید دقت کنید که سر شیشه شیر، نسبت به خود شیشه دوام کمتری دارد و سریعتر باید آن‌ها را عوض کنید. متوسط عمر شیشه شیر ۶ ماه و متوسط عمر سر شیشه شیر ۳ ماه است.اگر در منزل نوزادی دارید و این سوال برایتان پیش آمده که شیشه و سرشیشه شیر را چه زمانی تعویض کنیم به علایم ظاهری آن دقت کنید. هر گونه خراش، تغییر رنگ، تغییر سایز پستانک نشان دهنده این است که باید هر چه سریعتر شیشه شیر جدیدی را برای نوزاد خود تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید