دانستنی ها

شورت آموزشی کودک چیست؟

شورت آموزشی کودک

شورت آموزشی کودک کنار گذاشتن پوشک و استفاده از لباس زیر معمولی را برای کودک آسان تر می کند. در این مقاله از بیبی لوکس هر آنچه را نیاز است درباره این وسیله و کاربرد آن بدانید به شما می گوییم.

شورت آموزشی کودک یک وسیله کاربردی برای انتقال بچه از پوشک بچه به لباس زیر است. جنس این شورت ها شبیه به پارچه ای است که در لباس زیر استفاده می شود تا کودک به پوشیدن لباس زیر عادت کند. با شروع دوره کنار گذاشتن پوشک، کودک هنوز عادت به نگه داشتن خود تا رسیدن به دستشویی را ندارد. به همین خاطر با اضافه کردن مواد جاذب به این لباس ها، جلوی نشتی به خاطر دیر رسیدن به توالت را می گیرند.

آموزش توالت رفتن به کودک برای والدین یک کار طاقت فرسا و برای فرزندان یک کار دلهره آور است. بچه ها از طرفی استرس دارند که با احساس دستشویی باید جایی را برای تخلیه خود پیدا کنند. از طرفی هم باید یک عادت مادام العمر را ترک کنند. در واقع این عادت از زمانی که در رحم مادر بوده اند با آن ها بوده و باید آن را ترک کنند.

چه سنی برای آموزش دستشویی رفتن، مناسب است؟

همان طور که گفتیم بچه ها با هم متفاوت هستند و این تفاوت ممکن است به خاطر جسمانی یا روحی و یا محیط باشد. ولی معمولا بچه‌ها بعد از دو سالگی، معنی کنترل دستشویی را متوجه می‌شوند. برای همین بهتر است که در همان دو سالگی، آموزش را برای فرزند دلبندتان شروع کنید. مهم‌ترین نکته برای آموزش بچه این است که او را تحت فشار قرار ندهید چون ممکن است تاثیرات عکس داشته باشد و بچه تا سنین بالاتر هم نخواهد ادرار و مدفوع را کنترل کند.

برای همین اول قبول کنید که بچه‌ها با هم تفاوت دارند و بچه خود را با بچه‌های دیگر مقایسه نکنید. نکته مهم بعدی این است که در هیچ سنی بچه را بخاطر کنترل نکردن ادرار و مدفوع، شرمنده نکنید. تنبیه هم راه مناسبی در این آموزش نیست. تنبیه و شرمنده کردن کودک ممکن است باعث سر‌خوردگی او شود و مشکل بحرانی ایجاد کند. مانند بچه‌هایی که حتی در سن ۷ یا ۸ سالگی هم شب ادراری دارند. پس برای آموزش فرزند عزیزتان تحمل و صبر داشته باشید. از دو سالگی کودک، آموزش را برای او شروع کنید و کم کم پیش بروید.

شورت آموزشی کودک

روش‌هایی برای آموزش کودکان برای کنترل ادرار و مدفوع وجود دارد که می‌تواند برای شما و فرزندتان هم مناسب باشد:

نکاتی برای خرید شورت آموزشی کودک:

• اولین نکته ای که برای خرید شورت آموزشی باید رعایت کنید این است که کودک شما به جنس آن شورت حساسیت نداشته باشد. بنابراین شورت هایی خریداری کنید که مناسب کودک شما باشند، همچنین از برندهای معتبر باشند.

• شورت های آموزشی پارچه ای از سه لایه ی کتان (لایه ی بیرونی)، ضد آب و پنبه ی ضد حساسیت (لایه ی داخلی) ساخته شده اند.

• دقت کنید سایز شورت های آموزشی با توجه به وزن کودک متغییر است.

• اگر می خواهید در هنگام پوشیدن شورت آموزشی کودک شما نهای راحتی را داشته باشد. از جنس پلی استر و پنبه خریداری کنید.

• اگر می خواهید خیالتان از ضد آب بودن شورت های آموزشی راحت باشد. محصولی خریداری کنید که از لایه ی پی وی سی ساخته شده باشد.

• اگر نمی خواهید کودک شما عرق سوز شود، حتما از شورت هایی استفاده کنید که قابلیت کشسانی داشته باشند و کش های اطراف ران آن نرم باشند.

• شورت های آموزشی پارچه ای در طرح ها و نقش های متفاوتی وجود دارند که می توانید با توجه به سلیقه ی خود آن را خریداری کنید. قیمت شورت های آموزشی پسرانه و دخترانه یکی هست فقط در جنس و مدل آن ها قیمت ها متفاوت هستند.

انواع شورت آموزشی کودک :

دسته بندی شورت آموزشی کودک با معیارهای مختلف، می تواند بسیار گوناگون باشد. در این جا ، ما رایج ترین دسته بندی را ذکر خواهیم کرد.

۱- شورت آموزشی کودک قابل شستشو

این شورت آموزشی ،سالهای طولانی است که مورد استفاده قرار میگیرند و با این که بعد از تولید انواع جدیدتر ، پیدا کردن این شورت های آموزشی پارچه ای و قابل شستشو در بازار کمی سخت شده بود .

ولی خوشبختانه با توجه به مقایسه و احساس نیاز به آن ها ، دوباره تولید آن ها افزایش یافته است و هم اکنون تهیه ی آن ها ، بسیار  آسان است .

مزایای استفاده از شورت آموزشی قابل شستشو :

اولین و بزرگترین دلیل انتخاب این شورت ها ،مواد طبیعی استفاده شده در آن ها  می باشد . در تهیه این محصولات از الیاف پنبه و نخ استفاده می شود که میانه ی خوبی با پوست لطیف کودک شما دارد ، و همچنین برای طبیعت نیز آسیب زا  نمی باشند و مانند الیاف مصنوعی ، طبیعت را آلوده نمی کنند .

دلیل دیگری که باعث می شود والدین ، تشویق به خرید شورت آموزشی قابل شستشو شوند ، این است که از نظر اقتصادی ، مقرون به صرفه هستند . بارها و بارها می توانید آن ها را بشویید و دوباره استفاده کنید تا مراحل آموزشی کودک ، تکمیل گردد .

مزیت دیگر این است که ، کودک به محض خیس شدن ، متوجه خواهد شد ، چون جذب آن ها زیاد نیست و بنابراین ، با تکرار احساس خیسی و رطوبت ، حافظه ی پوستی ، به کودک یادآوری خواهد کرد که اشتباه کوچکی مرتکب شده است.

۲- شورت آموزشی یکبار مصرف و مزایا و مضرات شورت آموزشی :

این نوع از شورت های آموزشی کودک ، بعد از این که وارد بازار شدند ، با استقبال زیادی رو به رو شده و حتی ، استفاده از شورتهای آموزشی قابل شستشو را تا مدت ها ، محدود کردند.

والدین پر مشغله ای که زمان کافی برای شست و شوی شورت آموزشی و کودک خود نداشتند، از این نوع ، استقبال کردند اما بعد از مدتی ، همان طور که با انواع پارچه ای مقایسه شدند ، از محبوبیت آن ها کاسته شد ، اما هنوز هم در برخی شرایط ، بهترین گزینه می باشند .

مزایای استفاده از شورت آموزشی یکبار مصرف :

صرفه جویی در وقت ، اولین دلیل والدین برای خرید شورت آموزشی یکبار مصرف برای کودکان می باشد ، چون نیازی به شست و شو نداشته و کافیست آن ها را با یک شورت جدید عوض کنند .

دلیل دیگر استفاده از شورت های آموزشی یکبار مصرف ، جذب بیشتر آن ها نسبت به انواع دیگر شورت آموزشی که قابل شست و شو هستند ، می باشد .

معایب و مضرات شورت آموزشی یکبار مصرف برای کودکان :

اولین دلیل برای اینکه این نوع شورت های آموزشی را به عنوان گزینه ی نخست خود ، برای خرید ، قرار ندهیم و یکی از مضرات شورت آموزشی ، مواد تشکیل دهنده  آن ها ، می باشد .

با این که سعی شده است از موادی حتی الامکان طبیعی در تولید آن ها استفاده شود ، به خاطر نوع کاربرد آن ها ، از مقدار قابل توجهی مواد مصنوعی و ضد آب هم ، در آن ها استفاده شده است که سازگاری کمتری با پوست کودک و همچنین طبیعت دارند .

نکته ی منفی دیگری که شورت آموزشی یکبار مصرف کودک دارد ، این است ، که چون قدرت جذب بالایی دارد ، تقریبا مثل پوشک عمل کرده و کودک پس از خیس کردن آن ، کمتر متوجه رطوبت آن می شود و در نتیجه ، حافظه ی پوستی ، کمکی به آن ها در آموزش ، نخواهد کرد.

شورت آموزشی کودک

رفتار والدین ، در طول آموزش گرفتن کودک از پوشک چگونه باید باشد ؟

والدین عزیز ، بهترین و منصفانه ترین راه ، این است که ابتدا خود را جای کودک نوپای خود قرار دهید. دنیا را از دریچه ی چشمان او ببینید .

کودکی که تا دیروز ، بدون هیچ سرزنشی ، هر جا و هر زمانی که مایل بود ، ادرار و مدفوع خود را دفع می کرد ، و امروز در بازی تازه ای ، این آزادی عمل از او گرفته می شود .

پس اولین حق کودک ، این خواهد بود که وی را از علت این بازی کاملا آگاه کرده و این بازی را برایش پر انگیزه و خوشایند ، ترتیب بدهید تا از انجام  آن ، حس خوب بزرگ شدن و قدرت ، به وی دست دهد .

باید بدانید که کودک شما ، اگر طی آموزش درستی قرار نگیرد و یا به خاطر خیس کردن لباسش که روزهای قبل ، هیچ ایرادی نداشت ، حالا به سختی سرزنش شود ، وبا او بدرفتاری شود ، نه تنها دلیل آن سرزنش ها را نخواهد فهمید ، بلکه ممکن است ، آموزش شما متوقف شده ویا بسیار طولانی تر شده و موجب آزار شما و کودکتان شود .

اگر به هر دلیلی ، بعد از گذشت یک هفته ، کودکتان ، هیچ پیشرفتی نداشت ، گرفتن او را از پوشک را به زمانی دیگر موکول نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید