دانستنی ها

نکات طراحی دکوراسیون اتاق کودک

طراحی دکوراسیون اتاق کودک

بعضی افراد تصور می‌کنند طراحی دکوراسیون اتاق کودک به همان خرید یک سرویس تخت و کمد بچه و سیسمونی نوزاد ختم می‌شود. در بهترین حالت برای اتاق کودک، پرده یا کاغذ دیواری کودکانه هم می‌خرند. با این حال هیج‌وقت چنین اتاق‌هایی شبیه آنچه یک معمار داخلی با تجربه یا دیزاینر اتاق کودک، طراحی می‌کند، نمی‌شود. در چنین اتاق‌هایی انگار هر المانی سر جای خود مهندسی شده؛ آن‌قدر تناسب اندازه‌ها و تعادل رنگ‌ها عالی است که فکر می‌کنی، در هتل به روی‌ات باز شده است. اگر دوست دارید برای اتاق فرزندتان چنین فضای شیک و مدرنی ایجاد کنید؛ این راهنمای کامل طراحی اتاق کودک را که زیر نظر کارشناسان بیبی لوکس نوشته شده، بخوانید.

اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک را می‌دانید؟

اگر بخواهید طراحی اتاق کودک خود را به یک دیزاینر باتجربه بسپارید؛ می‌توانید یک کانسپت کلی که در جستجوی تصاویر اینترنتی، پیدا کرده‌اید را به او ارائه دهید. این ایده‌های خام، ارتباط فکری اولیه را بین شما و دیزاینر اتاق کودک ایجاد می‌کند. سپس از حالا به بعد باید به این متخصصان طراحی داخلی اعتماد کنید. انگار مواد اولیه را بخرید و پخت غذا را به یک شف ماهر بسپارید. در طراحی اتاق کودک هم باید چنین دیدگاهی را داشته باشید.

اصول چیدمان و طراحی دکوراسیون اتاق کودک

اگر می خواهید اصول چیدمان اتاق کودک را رعایت کنید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • فضای اتاق کودک باید برای استراحت او عالی باشد
  • در چیدمان اتاق کودک فضای بازی برای او در نظر گرفته شود
  • بر کانسپت خلاقیت تمرکز شود
  • طرح‌ها و المان‌های کودکانه در طراحی و نوع چیدمان وجود داشته باشد
  • چیدمان اتاق کودک باید ایمن باشد
  • رنگ‌های کودکانه در فضا حالتی شیک به خود بگیرند

رنگ مناسب اتاق کودک و نوزاد

اولین چیزی که در هر اتاق به چشم می‌خورد رنگ دیوارها و وسایل است. رنگ‌های گرم معمولاً باعث تحریک ذهن و افزایش انرژی بدن می‌شوند و برای کودکان پرانرژی، به‌خصوص موقع خواب مناسب نیستند. رنگ‌های سرد و ملایم آرامش‌بخش بوده و فضای اتاق را بزرگ‌تر و راحت‌تر نشان می‌دهند. استفاده زیاد از رنگ‌های تیره فضا را غم‌انگیز می‌کند، رنگ‌های شاد و پررنگ بر خلاقیت کودک تأثیر مثبت می‌گذارد، رنگ‌های ملایم نیز آرامش‌بخش هستند. معمولاً برای زمان نوزادی بیشتر رنگ‌های ملایم پیشنهاد می‌شود و هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود رنگ‌های شاد مانند نارنجی و زرد مناسب‌تر هستند.

جنسیت نوزاد نیز می‌تواند در انتخاب رنگ تأثیرگذار باشد مثلاً رنگ‌های بنفش، صورتی و قرمز معمولاً دخترانه هستند و رنگ‌های آبی، نارنجی و سبز بیشتر برای پسرها کاربرد دارد، ولی می‌توان با ترکیب درست این رنگ‌ها این محدودیت‌ها را از بین برد. به‌طورکلی استفاده از رنگ‌های شاد مثل صورتی، آبی، زرد، یاسی، سبز و بنفش در اتاق کودک بیشتر پیشنهاد می‌شود.

ویژگی‌های برخی رنگ‌ها عبارت‌اند از:

  • رنگ نارنجی: پرحرارت، گرم و راحت است ولی استفاده زیاد از آن خیلی جالب نیست.
  • رنگ زرد: انرژی‌زا، شادی‌بخش و خوشایند است. زرد پررنگ باعث افزایش تمرکز و زرد کم‌رنگ باعث تحریک حافظه می‌شود.
  • رنگ قرمز: استفاده درست و به‌اندازه آن باعث القای احساس شادابی و افزایش انرژی می‌شود ولی زیاده‌روی در استفاده از آن باعث عدم تمرکز، ایجاد خشونت و گاهی سردرد می‌شود.
  • رنگ صورتی: آرامش‌بخش بوده و با احساسات لطیف دخترانه بیشتر سازگار است. استفاده بیش‌ازحد آن می‌تواند باعث آشفتگی و اضطراب شود.
  • رنگ آبی: نقطه مقابل رنگ قرمز شناخته می‌شود. اثر آرامش‌بخش دارد، باعث کاهش فشارخون و استرس و اضطراب می‌شود ولی اگر بارنگ‌های سرد مثل طوسی استفاده شود ممکن است فضا را غم‌انگیز کند.
  • رنگ سبز: تسکین‌دهنده، باعث بالا رفتن تمرکز و مناسب برای فضای مطالعه و یادگیری است.
  • رنگ بنفش: رنگ ملایم آن مانند رنگ آبی آرام‌بخش است.
  • رنگ سفید: به دلیل ساده بودن و ایجاد حس آرامش، در دکوراسیون داخلی زیاد استفاده می‌شود.
  • رنگ طوسی: می‌تواند آرامش‌بخش باشد ولی باید با رنگ‌های گرم استفاده شود تا کسل‌کننده و غم‌انگیز نشود.
  • رنگ مشکی: با توجه به کوچک بودن اتاق کودک از رنگ مشکی کمتر استفاده می‌شود و بیشتر در فضاهایی با پنجره‌های بزرگ با نور طبیعی فراوان از آن استفاده می‌شود.
  • رنگ قهوه‌ای: بهتر است بارنگ‌های روشن استفاده شود تا فضا را یکنواخت نکند.

طراحی دکوراسیون اتاق کودک

نور اتاق کودک و نوزاد

کودک در اتاقی که نور کافی دارد احساس امنیت بیشتری می‌کند. نور اتاق باید ملایم و غیرمستقیم باشد تا چشم کودک اذیت نشود. بیشتر کودکان رنگ نور ماه را دوست دارند برای همین می‌توان در نورپردازی‌ها از نورهای شبیه نور ماه استفاده کرد. بهتر است از نورهای تزئینی هم در اتاق کودک استفاده شود. وجود نور مناسب در محل بازی کودک نیز باعث روحیه بخشی و احساس شادمانی می‌شود و برای سلامتی کودک مفید است.

نورپردازی اتاق کودک یکی از موارد مهمی است که هنگام چیدمان اتاق باید به آن اهمیت ویژه ای بدهید. حتماََ نکات ایمنی نورپردازی و نوع روشنایی مناسب اتاق خواب کودک را در نظر بگیرید، تا در دراز مدت چشم کودک شما آسیب نبیند.

اگراتاق خواب کودک شما پنجره ای رو به بیرون از منزل دارد حتماََ از این نور طبیعی برای روشن تر کردن اتاق خوابش استفاده کنید و مانع تابش نور خورشید، با قرار دادن لوازم و اکسسوری های نامناسب نشوید و اجازه دهید که نور زیبای خورشید به داخل اتاق خواب کودکتان بتابد. با این کار روز زیبایی را به کودکتان هدیه دهید .همچنین با قرار دادن یک چراغ خواب یا یک آباژور کودکانه و مناسب، روشنایی روز را در شب هنگام، برای اتاق خواب کودک دلبندتان فراهم کنید.

امنیت کودک در برابر وسایل اتاق

توجه به امنیت کودکان در اتاق خوابشان خیلی مهم می باشد. این نکته ای است که نباید از آن غفلت کنید. از آن جایی که بچه ها مدت زیادی را در اتاق خود تنها هستند، ما باید فضای امنی برای آن ها ایجاد کنیم. از به کار بردن اشیاء نوک تیز و قابل اشتعال در اتاق کودک پرهیز کنید، تا امنیت کودکتان به خطر نیفتد.

کودکان در دورانی از زندگی خود قرار دارند که بی نهایت کنجکاو هستند و دلشان می خواهد از همه چیز سر در بیاورند. آن ها نمی دانند چه چیزهایی برایشان خطرناک است. شما باید این نکته مهم را در نظر گرفته و قفسه های در نظر بگیرید که ارتفاع زیادی دارند تا بتوانید مواردی مثل داروها و وسایل خطرناک را دور از دسترس آن ها قرار دهید.

طراحی دکوراسیون اتاق کودک بر اساس علاقه کودکان

برای طراحی اتاقی که کودک شما دوستش داشته باشد، سعی کنید روی کاری تمرکز کرده که آن‌ها بیشتر دوست دارند انجام دهند. برای مثال از بازی های که انجام می‌دهند، می توان اتاق را با تم دکوراسیون خلبانی، فوتبالی، دنیای پزشکی، فضای قصر و غیره با رنگ های مناسب طراحی کرد.

ایجاد جایی برای جادو و تخیل

بچه ها دنیا را متفاوت از بزرگسالان می بینند و تخیل و جادو را در زندگی روزمره دوست دارند. اگر وسایلی در اختیار آن ها قرار دهید مثل؛ چند چراغ و یک بسته ازستاره های سقفی درخشان آن‌ها می‌توانند باذهن خلاق خود دنیایی دیگر برای خود بسازند که ممکن است با آن شما را شگفت زده کنند و یک  طرح عجیب و غریب و جذاب با چراغ های درخشان، ستاره ها و حتی کاغذ های رنگی، مثل یک کهکشان یا قصر باشکوه را به شما هدیه بدهند

استفاده از حداکثر فضای اتاق کودک

چه با یک اتاق کوچک کار کنید و چه با یک اتاق بزرگ، استفاده بیشتر از فضای کودک شما یک ضرورت مطلق است. قفسه ها، فضای قابل استفاده را در این اتاق کودک تمیز و مدرن دو برابر کرده و یک منطقه بازی اضافی ایجاد می کنند که می تواند به راحتی به یک گوشه یا محل استراحت تبدیل شود.

بچه ها از اسباب بازی ها و کتاب ها گرفته تا کمد لباس های در حال تغییر در اندازه های مختلف، وسایل زیادی به همراه دارند. برای مقابله با بی نظمی به کمک نیاز دارید کمدها، قفسه های کتاب، صندوق های ذخیره زیر تخت و مبلمان با فضای ذخیره سازی داخلی گزینه های عالی هستند و می توانند فضای ذخیره سازی شما را دو برابر کنند.

طراحی دکوراسیون اتاق کودک

تخت مناسب اتاق کودک و نوزاد

انتخاب تخت مناسب اهمیت زیادی دارد زیرا کودک تا قبل از راه افتادن زمان زیادی را در تخت می‌گذراند. اگر می‌خواهید مدت بیشتری از تخت کودک استفاده کنید بهتر است اندازه آن را بزرگ‌تر انتخاب کنید تا سال‌های بیشتری کودک بتواند از آن استفاده کند. داشتن نرده، ارتفاع مناسب و وجود کشو در پایین تخت از دیگر موارد مهم در انتخاب تخت هستند. برای حفظ ایمنی کودک باید فاصله بین نرده‌ها حدود ۶۰ میلی‌متر باشد تا کودک نتواند سر خود را از بین آن‌ها رد کند و موجب خفگی و یا آسیب به گردن او نشود.

چیدمان جزیره‌ای، مدلی برای اتاق کودک و نوزاد

یکی از مدل‌های محبوب در چیدمان اتاق کودک، چیدمان جزیره ا است. در این مدل تخت کودک در وسط اتاق قرار می‌گیرد و سایر وسایل دورتادور اتاق چیده می‌شوند، برای همین به این چیدمان مدل جزیره‌ای گفته می‌شود. این چیدمان که از مدل‌های به‌روز و پرکاربرد است باعث می‌شود فضای دور تخت نوزاد کاملاً آزاد و باز بوده و والدین به‌راحتی بتوانند کارهای کودک را انجام دهند. این چیدمان همچنین به کودک اجازه می‌دهد که دید کاملی از همه قسمت‌های اتاق داشته باشد.

نکات مهم و کلی در طراحی دکوراسیون اتاق کودک:

  • فضا برای استراحت کودک عالی باشد.
  • فضای بازی برای او در نظر گرفته شود.
  • طرح‌ها و المان‌های کودکانه در طراحی وجود داشته باشد.
  • چیدمان ایمن باشد.
  • رنگ‌های کودکانه در فضا حالتی شیک به خود بگیرند.
  • ارگونومی لوازم رعایت شده باشد.
  • ابعاد لوازم اتاق کودک با جثه‌اش هماهنگ و متناسب با نیازهایش باشند. تا او از کودکی حس استقلال و حفظ حریم را درک کند.

دیدگاهتان را بنویسید