دانستنی ها

علائم گرسنگی نوزاد که باید بدانید

علائم گرسنگی نوزاد

بیشتر مادران قادرند تمام شیر مورد نیاز کودک خود را تأمین کنند، اما زمان‌هایی وجود دارد که یا مادران بیش از حد در مورد گرسنگی نوزادشان نگرانند یا کودک واقعاً به اندازۀ کافی شیر نمی‌خورد. اگر این اتفاق بیفتد، کودک می‌تواند دچار کم‌آبی و اختلال در رشد شود؛ دو وضعیتی که ممکن است برای نوزاد خطرناک باشد. در این مطلب از بیبی لوکس می‌توانید با علائم گرسنگی نوزاد و علائم تشخیص دریافت کافی شیر مادر در نوزادان آشنا شوید.

۱۰ علامت اصلی و نشانه گرسنگی نوزاد

از انجایی که کودکان نمی توانند به طور کلامی با ما ارتباط برقرار کنند تا متوجه شویم چه چیزی به آن ها دهیم. اگر والدین به دقت توجه کنند، نوزادان آن ها سعی می کنند به آن ها چیزی بگویند. آن ها می گویند چه زمانی گرسنه هستند و چه زمانی میل به خوردن دارند.

گریه کردن از علائم گرسنگی نوزاد

مهم ترین نشانه ای است که کودک گرسنه است گریه کردن است. گریه کردن تنها راه برقراری ارتباط کودک با ما است، زمانی که آن ها نیاز به ملاقات دارند، گریه خواهند کرد.گریه های آن ها به نظر متفاوت خواهد رسید، و بعد از گذشت زمان، مادر شروع به تشخیص آنچه که بچه اش با گریه می خواهد می کند.

گریه گرسنگی معمولا بلند و آهسته است. مشکل این است که گریه کردن یکی از آخرین نشانه های گرسنگی است و اگر مادر زودتر متوجه علائم نشود کودک شروع به گریه می کند.ممکن است مادر قبل از غذا دادن به کودک نیاز به آرام کردن بچه اش را داشته باشد.

بیقراری از علائم گرسنگی نوزاد

کودک ممکن است شروع به دست و پا زدن کند، اما نشانه دیگری از گرسنگی کودک است. اگر متوجه شدید نوزادتان بی قراری می کند، احتمالا نشانه این است که آن ها گرسنه هستند.

این حالت معمولا زمانی مشاهده می شود که کودک از خواب بیدار می شود. آن ها ممکن است شروع به حرکت در اطراف گهواره کنند و سعی می کنند به مادر نشان دهند که گرسنه هستند.

مکیدن دست از علائم گرسنگی نوزاد

همچنین ممکن است متوجه شوید که یکی از دست ها را سمت دهان می برند و سعی می کنند بمکند. وقتی بچه گرسنه است هر چیزی نزدیک دهانش می شود دهان را باز می کند.

دهان باز از علائم گرسنگی نوزاد

وقتی گرسنه هستیم غذا می خوریم دهان را باز می کنیم. بچه ها وقتی گرسنه هستند این کار را انجام می دهند. این سرنخی برای مادر آنها است که چیزی در دهان آنها بگذارند تا بتوانند بخورند. اگر مادر این نشانه ها را ببیند، باید هر چه زودتر بچه را تغذیه کند. توجه به نشانه های گرسنگی زودتر از موعد بهتر است تا کودک کمتر ناراحت شود.

گاهی لبخند

تشخیص زمانی که به نوزاد چه موقع غذا داده شود سخت است، به خصوص اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه شود. یکی از بهترین روش ها برای اطمینان از اینکه نوزادتان درست تغذیه نمی شود و هنوز گرسنه است این است که با دیدن مادر لبخند بزند بله لبخندی مثل شادی از رسیدن به غذا. زمانی که کودک ۴ ماهه است، آن ها توانایی ارائه لبخند حقیقی را دارند.

نق زدن ازعلائم گرسنگی نوزاد

غر زدن یکی از بهترین نشانه های گرسنگی است و از نوزاد شروع می شود. این واکنشی است که آن ها با آن به دنیا می آیند. چیزی است که کودکان هنگام گرسنه بودن و تلاش برای یافتن پستان انجام می دهند. اگر چیزی گونه آن ها را لمس می کند، سرشان را برمی گردانند و سعی می کنند چیزی که فکر می کنند نوک پستان برای خوردن است را پیدا کنند.

 کشیدن پیراهن

نوزادان خیلی باهوش تر از آنچه فکر می کنیم هستند همیشه سعی می کنند چیزهایی را به ما بگویند. ما فقط باید مطمئن شویم که آنجا هستیم تا آن ها را بشنویم. نشانه دیگر گرسنگی کودک این است که آن ها شروع به کشیدن پیراهن مادر کنند. اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه شود، خیلی طول نمی کشد تا یاد بگیرد که غذایش کجاست، بنابراین آن ها در تلاش برای رسیدن به غذا، پیراهن را می کشند.

علائم گرسنگی نوزاد

حرکت سر

نیاز اولیه کودک غذا خوردن است. زمانی که نوزاد تازه متولد شده باشد، واقعا به چیزی بیشتر از این نیاز ندارد. آن ها به غذا، خواب و دوست داشتن نیاز دارند. آن ها بطور غریزی می دانند که چطور بمکن و قورت دهند. زمانی که نوزاد گرسنه است، سر خود را به سمت منبع غذا تغییر خواهند داد.

 تغییرات در صورت

وقتی بدن هادر حال گرسنه شدن هستند، بعضی چیزها اتفاق می افتد. معده قار و قورمی کند، ممکن است کمی به هم فشرده و ناراحت می شویم. این اتفاق برای نوزادان هم می افتد.

تمام این احساسات می تواند باعث ناراحتی کودک شود، و از آنجایی که آن ها ابراز می کنند، می تواند در برخی حالات چهره عجیب و غریب ظاهر شود. این احساسات برای آن ها تازگی دارد.

 حرکت دست و پا

کمی قبل از این در مورد این که چگونه کودکی که گرسنه است شروع به حرکت سریع می کند، صحبت کردیم. این حالت معمولا با بازوها و پاهای آن ها رخ می دهد. اعضای بدن آن ها از کنترل خارج خواهد شد و سعی می کنند به مادر و پدر بگویند که وقت خوردن است.

علائم تشخیص دریافت مناسب شیر

برای رفع نگرانی‌هایتان در مورد شیردهی کافی و مناسب علائمی وجود دارد. این علائم که نشان می‌دهد کودک به قدر کافی از سینۀ مادر تغذیه می‌شود یا خیر شامل موارد زیر است:

نرم‌تر شدن سینه‌ها:

 سینه‌های شما پس از شیردهی نرم‌تر می‌شود، زیرا کودک مقداری از شیری را که باعث حجیم شدن آنها بود، خورده است. اگر سینه‌های شما پس از شیردهی نرم‌تر نشود، می‌تواند نشانۀ این باشد که سینه‌های شما هنوز کاملاً خالی نشده است.

آرام گرفتن نوزاد:

پس از یک وعده تغذیه، کودک شما آرام و راضی به نظر می‌رسد و بی‌قراری نمی‌کند. اگر کودک بیشتر اوقات بی‌حال است یا وقتی سینۀ خود را در دهان او می‌گذارید خوابش می‌برد، اما وقتی او را از سینه جدا می‌کنید، گریه می‌کند یا بهانه می‌گیرد، به این معنی است که او شیر کافی نخورده است.

وزن‌گیری نوزاد:

بیشتر نوزادان بعد از به دنیا آمدن، درصد کمی از وزن هنگام تولد خود را از دست می‌دهند و سپس آن را تا حدود دو هفتگی دوباره به دست می‌آورند. وزن نوزاد شما بعد از بازیابی وزن کاهش‌یافتۀ پس از تولد همچنان زیادتر می‌شود. اگر نوزادتان پس از یک هفتۀ اول زندگی شروع به افزایش وزن نکرد یا اگر پس از آن به جای افزایش وزن، شروع به کاهش وزن کرد، ممکن است به دلیل این باشد که نوزاد شیر کافی را دریافت نمی‌کند و لازم است در این مورد خاص با پزشک خود یا پزشک کودک صحبت کنید.

توجه به ادرار کردن نوزاد:

در چند روز اول، هنگامی که کودک شیر آغوز غلیظ و مقوی شما را دریافت می‌کند، ممکن است در روز تنها یک یا دو پوشک را خیس کند. پس از این که شیر اصلی وارد سینه‌های شما می‌شود، کودک روزانه شش تا هشت کهنۀ پارچه‌ای یا پنج تا شش پوشک یکبارمصرف را خیس خواهد کرد؛ تفاوت در تعداد به این دلیل است که پوشک‌ها قدرت جذب بیشتری دارد. اگر نوزاد شما از روز ششم بعد از تولد، در هر ۲۴ ساعت، کمتر از این تعداد کهنه یا پوشک را خیس می‌کند، به معنی دریافت کم شیر است. همین‌طور اگر ادرار نوزاد کم‌رنگ و شفاف است، به این معنی است که او مایعات کافی را دریافت می‌کند، اما اگر ادرار نوزاد بسیار تیره باشد، ممکن است نشانۀ کمبود شیردهی باشد.

 

علائم گرسنگی نوزاد

توجه به مدفوع نوزاد:

در طول ماه اول، نوزاد حداقل سه بار در روز مدفوع خواهد داشت و رنگ مدفوع تا روز پنجم بعد از تولد به رنگ خردلی روشن در می‌آید. هنگام تعویض نوزاد اگر پس از پنج روز اول بعد از تولد، مدفوع نوزاد هنوز تیره و بسیار کم باشد، به معنی دریافت کم شیر است. در این مورد لازم است با پزشکتان یا پزشک کودکتان مشورت کنید.

شیردهی مکرر:

 مادران معمولاً در هر ۲۴ ساعت، حداقل هفت بار شیردهی می‌کنند و در طول ماه اول زندگی کودک، حتی لازم است شیردهی در دفعات بیشتری یعنی حداقل هشت تا ۱۲ وعده در روز انجام شود، پس توجه به تعداد دفعات شیردهی لازم و ضروری است. همچنین اگر کودک همیشه سینۀ شما را می‌خواهد، لزوماً به معنای آن نیست که گرسنه است. برخی از کودکان برای آرام شدن شیر می‌خورند یا نیاز قوی به مکیدن دارند یا تنها تماس با بدن مادر خود را می‌خواهند.

صدای دهان کودک:

اگر در حین شیردهی در یک اتاق ساکت و آرام، به ندرت صدای بلعیدن دهان کودک را ‌بشنوید، ممکن است کودک شما با کمبود دریافت شیر مواجه باشد. لازم است توجه کنید که این مسئله جدا از این است که برخی از کودکان بسیار آرام و بی‌صدا غذا می‌خورند، پس اگر هیچ‌کدام از نشانه‌ها‌ی دیگر را در نوزاد مشاهده نکردید، لازم نیست نگران بی‌صدا شیر خوردن نوزادتان باشید.

غیر از موارد گفته‌شده، اگر به هر دلیلی نگران این هستید که کودکتان شیر کافی را دریافت نمی‌کند، بهتر است با پزشکتان یا پزشک کودک تماس بگیرید تا تردیدتان برطرف شود یا در صورت نیاز همراه کودکتان به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید