دانستنی ها

فواید موسیقی و آهنگ برای نوزاد

فواید موسیقی و آهنگ برای نوزاد

فواید موسیقی و آهنگ برای نوزاد : موسیقی همه جا هست! در واقع نوزادان تقریبا همزمان با یادگیری زبان شروع به درک صداها و ریتم‌ها می‌کنند. بنابراین منطقی است که این یک راه موثر برای یادگیری آن‌ها باشد و وقتی صحبت از رشد اولیه دوران کودکی به میان می‌آید، موسیقی حرف اول را می‌زند.

کودکان نوپا نیز عاشق حرکت در اطراف یا تاب خوردن با شنیدن آهنگ هستند و کودکان پیش‌دبستانی اغلب هنگام انجام کارهای مختلف با خود کلماتی را زمزمه می‌کنند یا با کلمات خاص برای خودشان آهنگ می‌سازند.

اهمیت موسیقی در زندگی انسان و به خصوص کودکان به قدری است که والدین نیز از دیرباز از آن به عنوان ابزاری برای تسکین، ابراز عشق، تولید شادی و تعامل با کودکان استفاده می‌کردند. بزرگ‌ترها می‌توانند با درک این مسئله که چگونه موسیقی می‌تواند بر کودک تاثیر مثبت بگذارد، از آن در جهت بهبود بسیاری از مهارت‌های کودک استفاده کنند.

در این مقاله سعی داریم به فواید موسیقی برای کودکان بپردازیم فواید بی‌شماری که احتمالا از آن‌ها بی‌خبرید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه بیبی لوکس باشید.

تأثیر موسیقی برای نوزادان

موسیقی می‌تواند برای والدین، به ویژه یک تازه‌مادر هم مفید باشد. موسیقی این قدرت را دارد که روحیۀ شما را بهتر کند، اعصابتان را تسکین دهد و شما را به رقص وادارد. موسیقی به ایجاد پیوند عاطفی شما با کودک هم کمک می‌کند. تصور کنید که چه شادی‌ای را با کودکتان تقسیم می‌کنید وقتی به ضرب یک ملودی زیبا برایش می‌رقصید یا اینکه چقدر برای شما و کودکتان هر دو تسکین‌دهنده خواهد بود اگر شما یا پدرش یک لالایی دلنشین را برایش بخوانید.

موسیقی همچنین گاهی بخشی از درمانی است که برای نوزادان زودرس نیز انجام می‌گیرد، زیرا برخی پژوهش‌ها گوش کردن نوزاد به موسیقی را با بهبود وزن‌گیری نوزادان زودرس ارتباط داده‌اند. در یک پژوهش نیز محققان دریافتند که کودکان متولدشده در هفتهٔ ۳۴ بارداری که برای آنها لالایی‌های ضبط‌شده پخش می‌کردند، مدت کوتاه‌تری در بیمارستان ماندند و زودتر مرخص شدند.

ارتباط بین گوش دادن به موسیقی و هوش‌ کودک

در این مورد هنوز پاسخی وجود ندارد، زیرا هنوز تحقیقات زیادی در مورد آن انجام نشده است. برخی کارشناسان ادعا می‌کنند که یادگیری یکی از سازهای موسیقی، کودکان را در ریاضیات باهوش‌تر می‌کند، اما این نتیجه‌گیری بر مبنای پژوهش‌هایی است که در مورد بچه‌های بزرگ‌تر انجام شده، نه کودکان و نوزادان. با این حال، پژوهش‌های زیاد دیگری نشان می‌دهد که یادگیری موسیقی در سن پایین به میزان قابل‌ توجهی در رشد مغز تأثیر می‌گذارد.

یک پژوهش دیگر نیز نشان داد که گوش کردن به یک موسیقی خوشایند، عملکرد در تست‌های شناختی را بهبود می‌دهد و خلاقیت را بیشتر می‌کند. دیگر پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهد که نوزادان می‌توانند با گوش کردن به زیر و بم صدا و ریتم آن، زبان مادری خود را از زبان‌های ناآشنا تشخیص دهند. طبق یافته‌های یک پژوهش دیگر نیز کودکان در دو ماهگی می‌توانند ملودی‌های کوتاه را به خاطر بسپارند و حتی برخی کارشناسان می‌گویند که جنین از هفتۀ ۳۵ بارداری می‌تواند صداهای مختلف را از هم متمایز کند و آنها را به خاطر بسپارد.

فواید موسیقی و آهنگ برای نوزاد

فواید موسیقی برای نوزادان و کودکان

فواید موسیقی بر ذهن کودکان با افزایش تمرکز و حافظه

 اولین تاثیر موسیقی بر ذهن کودک است. موسیقی محرک قسمت‌هایی از مغز است که در موارد مربوط به شنوایی، حافظه، حرکت و احساسات دخیل هستند. مطالعات متعددی در دو دهه اخیر تاثیرات موسیقی را بر مغز کودکان بررسی کرده‌اند و نتیجه گرفته‌اند که گوش دادن به موسیقی به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. تحقیقات نیز نشان داده است که موسیقی می‌تواند برای افزایش تمرکز کودکان بیش فعال موثر واقع شود.

نقش موسیقی بر رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان

همچنین یکی از فواید موسیقی برای کودکان کمک به رشد مهارت‌های اجتماعی در کودکان است، قابلیت‌هایی مانند شناسایی حالات چهره، برقراری ارتباط با همسالان و همدلی با دیگران، نیازمند رشد قسمت‌هایی از مغز است که با شنیدن موسیقی سرعت پیدا می‌کنند. یادگیری نواختن یک قطعه هنری با همکاری افراد دیگر در یک گروه موسیقی، یک تمرین عالی در کسب مهارت تعامل با دیگران و مشارکت در کار گروهی است.

فواید موسیقی بر مهار‌ت‌های حرکتی کودک

 کودکان نوپا عاشق رقص و تحرک همراه با موسیقی هستند. رقصیدن با موسیقی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی خود را ارتقا دهند. علاوه بر آن یادگیری نحوه نواختن موسیقی، باعث بهبود هماهنگی چشم با دست، گوش با دست و اکتساب مهارت‌های حرکتی ظریف است. کارشناسان روانشناسی کودک معتقدند که بچه‌ها از طریق انجام فعالیت‌های موزیکال مانند آواز خواندن، رقصیدن و نواختن ساز می‌توانند مسیرهای عصبی برای هماهنگی مغز و اندام‌های حرکتی را توسعه دهند. به همین دلیل است که فراهم کردن چنین فعالیت‌هایی برای کودکان موجب پیشرفت در رشد حرکتی و کارهای وابسته به آن (مثل فعالیت‌های ورزشی، هنری و تجسمی، بالارفتن سرعت عمل در کار با تکنولوژی و موارد مشابه) می‌شود. به همین دلیل است که والدین نباید از تاثیرات و فواید موسیقی بر کودکان غافل باشند.

تاثیر فوق‌العاده موسیقی در یادگیری کودک

 تصور کودکان نوپا از موسیقی، مفهوم ریتم و تکرار است که به یادگیری گویش و تلفظ کلمات کمک می‌کند. نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی در دوران کودکی، می‌تواند به رشد توانمندی‌های یادگیری به‌ویژه در زمینه‌های زبان، گفتار، خواندن، نوشتن و مواردی مشابه کمک کند.

کودکانی که در برقراری ارتباط کلامی ماهر هستند، هم در محیط‌های آموزشی و هم در زمینه‌های اجتماعی از مزیت برخوردارند، مزیتی که با گذشت زمان بیشتر هم می‌شود. همچنین یادگیری نواختن یک ساز می‌تواند در آموختن ریاضی اثرگذار باشد.

فواید موسیقی در آموزش نظم به کودک

معمولاً آموزش موسیقی در کودکان با اشعار مهد کودک شروع می‌شود و سپس به یادگیری یک ساز می‌رسد. درحالی‌که بزرگسالان اغلب موسیقی را ابزاری برای سرگرمی‌ کودک می‌دانند، اما این فعالیت‌ها در واقع به کودکان کمک می‌کند تا نظم و انضباط را بیاموزند و مهارت‌های مربوط به سازماندهی را کسب کنند. در واقع موسیقی می‌تواند یکی از ابزارهای آموزش نظم به کودکان باشد.

فواید موسیقی در پرورش خلاقیت کودکان

به گفته محققان ، کودکانی که موسیقی را تمرین و یا گوش می‌کنند در حل مسئله بهتر و خلاق‌تر از سایر کودکان هستند. یکی از فواید موسیقی برای کودکان به‌نوعی افزایش ظرفیت‌های ذهنی کودک است که او را برای فعالیت شناختی بیشتر، آماده می‌کند. مدیر آزمایشگاه هوش موسیقی در بنیاد ملی روانشناسی آمریکا در حال تحقیق در مورد فرآیند عصبی مربوط به رشد خلاقیت است. به گفته او موسیقی یک عنصر کلیدی برای توسعه و ارتقای خلاقیت در کودکان است.

فواید موسیقی و آهنگ برای نوزاد

اسباب بازی های موزیکال برای کودکان

آویز تخت نوزاد موزیکال نمدی نینا

عروسک ها فقط اسباب بازی نیستند بلکه وسیله ای برای ارتقا مهارت های حرکتی،شنوایی،بصیر و لمسی نوزاد هستند. با آویز تخت نوزاد موزیکال نمدی نینا شبی خوش با آرزوهای زیبا در انتظار فرزند دلبندتان خواهد بود.

اویز را می‌توان به راحتی به تخت نوزاد متصل کرد که با تنظیم آن و پخش ملودی زیبا اشکال متنوع و جذاب آن به حرکت در آمده و باعث می شود نوزادتان به آرامی به خواب برود و در طول روز باعث سرگرمی نوزادان می گردد.

ویژگی پنهان آویز در درک آموزشی، هماهنگی چشم ها و دست ها می باشد همه ی این موارد در کنار هم سبب رشد فرزندشان میگردد.

ویژگی های آویز تخت نوزاد موزیکال نمدی نینا

  • این محصول دارای یک پایه، یک محور چتری و ۴ عدد عروسک آویز است.
  • هر کدام از این عروسک ها دارای طرح و رنگ متفاوت هستند.
  • یک دایره ی موزیکالی به پایه متصل است که به صورت کوکی کار می کند.
  • انواع ملودی های آرامبخش از این پنل پخش می شود.
  • نیازی به باتری ندارد؛ بنابراین نگران اتمام و شارژ باتری نیستید.
  • پایه ی اتصال این آویز به راحتی به انواع گهواره، تخت کنار مادر و تخت های چوبی متصل می شود.
  • استفاده از رنگ های متنوع در ساخت این محصول به شناخت رنگ ها توسط نوزاد کمک می کند.
  • موزیکالی بودن این آویز سبب می شود تا قوای شنوایی نوزاد ارتقا یابد.
  • بدنه ی محصول دارای پارچه ی طرح دار است که برای نوزاد جلب توجه می کند.
  • به طور کلی، پارچه های مختلف با الگوهای گوناگون در ساخت آویز به کار رفته است که برای نوزاد جالب است.
  • دارای جعبه ی زیبا و شکیل و مناسب برای هدیه دادن سیسمونی است.

تشک بازی موزیکال نوزادی دارای پیانو طرح دینو aiyingle

تشک بازی موزیکال نوزادی دارای پیانو طرح دینو aiyingle ، یک تشک بازی جذاب و دوست داشتنی با کلی امکانات برای کوکان است.تشک بازی موزیکال دینو aiyingle ، از یک تشک بازی، بالشتک، آویز های پولیشی و پلاستیکی (کاربرد دندانگیر و جغجغه را دارند)، یک پیانو جذاب و دوست داشتنی با ملودی های شاد و هیجان انگیز تشکیل شده است. در سنین نوزادی با برخورد پای کودک با پیانو ملودی های زیبای آن به صدا در می آیند و برای سنین بالاتر می توان پیانو را از تشک بازی جدا کرد تا کودک بتواند با آن بازی کند.

اهداف آموزشی تشک بازی موزیکال نوزادی دارای پیانو طرح دینو aiyingle

  • تقویت مهارت های حرکتی کودک
  • افزایش توانایی نگه داشتن
  • تقویت حس لامسه
  • بهبود مهارت های تصویری کودک
  • تقویت مهارت های شنیداری
  • برانگیختن حس کنجکاوی کودک
  • تقویت بینایی کودک
  • پرورش خلاقیت کودک
  • آشنایی با اشکال مختلف
  • آشنایی با رنگ های مختلف
  • شکوفایی استعدادهای کودک
  • بهبود عملکرد و تقویت ذهن و تفکر کودک
  • بالا رفتن تمرکز و توجه کودک
  • هماهنگی دست و چشم
  • دنبال کردن اشیا با چشم

واکر کودک موزیکال طرح ماشین

واکر کودک موزیکال طرح ماشین یک اسباب‌ بازی دسته دار است که به کودک در راه افتادن و راه رفتن کمک موثری می کند. این محصول در طرح ماشین طراحی شده است و دارای یک صفحه چرخشی است که چهار عروسک زیبا بر روی آن قرار گرفته اند. با چرخیدن این صفجه، موزیک ملایم و کودکانه ای پخش می شود که اشتیاق کودک را به بازی کردن و راه رفتن افزایش می دهد.

واکر کودک موزیکال  بهترین وسیله برای کودکان نوپا است تا به تقویت مهارت های حرکتی آن ها کمک کند. واکر نقشی تعیین کننده در سرعت بهبود مهارت های حرکتی و به خصوص راه رفتن کودک نوپا دارد. با رنگ های شادی که در آن به کار رفته می تواند در جلب توجه کودک به اشکال و رنگ مفید بوده و به بهبود مهارتهای دیداری کودک کمک کند و ساعت ها سرگرمی برای کودک به همراه آورد. مهارت‌ های فیزیکی کودک با سرعت باور نکردنی رو به رشد هستند و او روز به روز مستقل‌ تر می‌ شود و به وسایلی که حرکت می‌ کنند یا می‌ توان آن‌ ها را حرکت داد علاقه زیادی نشان می‌ دهد.

مزیت استفاده از واکر کودک موزیکال طرح ماشین

استفاده از واکر کودک موزیکال طرح ماشین به عنوان یک وسیله حمل و نقل برای کودکان بسیار مفید است. این واکرها علاوه بر اینکه به کودکان کمک می‌کنند تا بتوانند براحتی حرکت کنند و استقلال خود را تقویت کنند، همچنین با موسیقی و صداهای جذابی که از خود به جا می‌گذارند، توانایی شنیداری و حسی کودک را نیز تقویت می‌کنند. همچنین این واکرها معمولا دارای طرح و شکلی جذاب و جالب هستند که می‌تواند توجه کودک را جلب کند و از او بخواهد که با آن بازی کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که استفاده از واکر کودک موزیکال طرح ماشین برای کودکان لذت‌بخش و جذاب باشد و آنها را به انجام فعالیت‌های جسمانی و حرکتی تشویق کند.

برای مشاهده دیگر اسباب بازی های موزیکال کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید