دانستنی ها

لباس‌های نوزاد تازه به دنیا آمده

لباس‌های نوزاد تازه به دنیا آمده

یکی از دغدغه های پدر و مادرانی که به تازگی بچه دار شده اند، به خصوص والدینی که فرزند اول خود را به دنیا آورده اند و تجربه ای ندارند، خرید کردن برای نوزادشان است. در این مقاله قرار است مطالبی در خصوص خرید لباس‌های نوزاد تازه به دنیا آمده به شما ارائه دهیم. بنابراین اگر شما هم به تازگی قصد دارید لباس و وسایل نوزاد را تهیه کنید، تا انتهای مطالب همراه بیبی لوکس باشید.

این که شما درمورد ویژگی های لباس نوزاد آگاهی و اطلاعات کافی داشته باشید، به شما در یک خرید بهتر کمک کرده و از هزینه های اضافی جلوگیری می کند. لباس نوزاد ممکن است چندبار در روز تعویض شود و به همین دلیل باید کاملا ساده باشد و نوزاد در آن ها احساس راحتی کند. همچنین این لباس ها باید با کیفیت باشند تا در شست و شوی مداوم خراب نشوند. در ادامه نکات دیگری در خصوص انتخاب لباس مورد نیاز نوزاد به شما معرفی می کنیم.

لباس‌های نوزاد تازه به دنیا آمده باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

برخی از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید لباس مورد نیاز نوزاد باید به آن ها توجه داشته باشید، شامل موارد زیر است:

جنس لباس‌های نوزاد تازه به دنیا آمده

بدن ظریف نوزاد بسیار حساس است و نمی توان هر لباسی با هر جنس را به او پوشاند. لباسی که انتخاب می کنید باید نرم، بدون برچسب، بدون درز های زبر و کاملا راحت باشد. اینکه نوزاد شما در چه فصلی از سال به دنیا آمده هم در تعیین جنس لباس ها موثر خواهد بود.

سایز لباس

پیش بینی سایز دقیق لباس نوزاد ممکن است کمی مشکل باشد. زیرا معمولا رشد نوزاد تا سه ماهگی خیلی سریع اتفاق می افتد و لباس های نوزاد در این سه ماه با سرعت زیادی برای او کوچک می شوند. از طرفی دیگر، بعضی از نوزادان در بدو تولد هم وزن بالاتری نسبت به سایر نوزادان دارند، و ممکن است از همان لحظه به لباس هایی با سایز بزرگ تر نیاز داشته باشند. بنابراین بهتر است تا زمانی که پزشک نوزاد وزن او را به درستی تشخیص نداده است، به خرید تعداد کمی لباس معمولی اکتفا کنید و خریدهای مفصل را برای بعد از به دنیا آمدن نوزادتان بگذارید.

در هنگام خرید لباس مورد نیاز نوزاد باید توجه داشته باشید که این لباس کمی آزاد و گشاد باشد و به بدن نوزاد شما نچسبد تا هوا به خوبی در آن جریان داشته باشد.

تعداد لباس

از آن جایی که لباس های نوزاد به صورت مرتب و روزی چند بار تعویض می شوند، بهتر است از هر لباس چند دست داشته باشید.

لباس‌های نوزاد تازه به دنیا آمده

تنوع انواع مدل لباس بچه‌گانه و نوزادی دخترانه و پسرانه با رنگ‌ها و طرح‌های جذاب آن‌قدر زیاد است که ممکن است شما را دچار اشتباه کند و تعداد زیادی لباس بخرید که خیلی از آن ها ممکن است بدون استفاده بماند.

باید بر حسب نیاز نوزاد خرید خود را انجام دهید.سایز لباس بچه از سایز صفر که مخصوص نوزاد از بدو تولد تا یک ماهه است، شروع می‌شود. توصیه ما به شما این است که زیاد لباس سایز صفر نخرید. چون این لباس‌ها تنها در یک ماه یا حتی دو هفته اول قابل استفاده هستند. گاهی حتی بچه‌ها کمی درشت‌تر هستند و لباس سایز صفر از اول برایشان کوچک است.

چند دست سایز ۱، ۲ و ۳ تهیه کنید. بچه‌ها زیاد لباس عوض می‌کنند پس برای داشتن لباس تمیز ۴-۵ دست از هر کدام لازم است. این روزها دیگر مادران نگران اینکه با آمدن فرزندشان سرشان شلوغ باشد و نتوانند برای او لباس جدید بخرند هم نیستند. چون با خرید آنلاین نیازی به بیرون رفتن هم نیست و می توانید به راحتی و تنها با چند کلیک از وبسایت سیسمونی مادرلند motherland.com  خرید خود را انجام دهید.

همانطور که گفتیم انواع مختلف لباس‌های نوزاد تازه به دنیا آمده در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در بازار موجود است که بهتر است شما آنهایی را انتخاب کنید که پوشاندنشان به نوزاد راحت‌تر است. معمول‌‌ترین لباس‌های نوزادان شامل موارد زیر است:

سرهمی :

لباس های سرهمی جزو پرکاربردترین و راحت ترین لباس های هستند که از قسمت گردن تا پای نوزاد دارای دکمه هستند و به راحتی میتوانید آن را تن نوزاد کنید. از آنجا که نوزادان اغلب به‌ ویژه در ماه‌های اول تولدشان خواب هستند، این لباس‌ها بسیار مفید هستند و کارایی زیادی دارند.

بهتر است بین پنج تا هفت عدد از آنها در خانه داشته باشید.

بلوز:

بلوز هایی را برای کودک تهیه کنید که در قسمت گردن دارای دکمه هستند و در صورت باز شدن راحت از سر نوزاد پایین می‌رود .

زیردکمه دار:

لباس های زیردکمه نیز از کاربردی‌ترین لباس ها برای بچه‌ها هستند به این دلیل که پهلوی کودک را می‌پوشانند و از او در مقابل سرما و گرما محافظت می کنند. همچنین پوشاندن و درآوردن این لباس ها برای تعویض پوشک نیز بسیار راحت است.

شما می‌توانید بین چهار تا هفت عدد بلوز ساده و زیردکمه دار برای نوزاد خود تهیه کنید.

شلوار:

شلوار این امکان را به شما می‌دهد که فقط بلوز یا خود شلوار کثیف را عوض کنید و لازم نیست یک دست لباس کامل آماده کنید. بهتر است شلوارهایی با کمر کشی بخرید که به راحتی روی پوشک و شکم نوزاد بالا می‌آید و با افزایش وزن نوزاد کش می‌آید تا بتوانید چند ماه از آنها استفاده کنید. تعداد پنج تا هفت عدد شلوار تهیه کنید.

کلاه نرم:

کودکان در همه سنین به خصوص چندماه اول تولد به کلاه نیاز دارند. فرقی نمی‌کند نوزاد شما متولد فصل زمستان است یا تابستان. اگر فصل گرماست از کلاه‌های نخی نازک و در فصل سرما از کلاه‌های گرم‌تر استفاده کنید. توجه داشته باشید که لایه داخلی کلاه باید نخی باشد تا آسیبی به پوست لطیف او وارد نکند.

پیشبند نرم از لباس‌های نوزاد تازه به دنیا آمده :

پیشبند نیز جزو وسایل پرکاربرد است. چه برای زمانی که لثه های کودک خارش دارد و آب دهان او سرازیر می شود و چه برای وقتی که شروع به غذا خوردن میکند. پیشبندهای نرم نخی و حوله‌ای معمولا برای بچه‌ها گزینه های مناسب تری هستند و زمانی که غذای کمکی را آغاز کردید می توانید از پیشبندهای سیلیکونی نیز استفاده نمایید.

جوراب و دستکش نوزادی:

نوزادان معمولا با دست و پا زدن زیاد به صورتشان آسیب می‌زنند. در کنار آن برای گرم نگه داشتن دست و پایشان هم بهتر است به فکر دستکش و جوراب بچگانه باشید.

شورت عینکی:

از جالب‌ترین لباس‌های بچه‌گانه همین شورت‌های عینکی هستند، به‌خصوص برای دخترها زیر پیراهنشان به کار می‌آیند.

ست بیمارستانی از لباس‌های نوزاد تازه به دنیا آمده:

سرویس های چندتکه یا ست بیمارستان نوزاد که بسیار کار شما را راحت کرده و مجموعه ای از ضروری ترین لباس ها برای نوزاد مانند سرهمی، بلوز، شلوار، زیر دکمه و پاپوش و جوراب در آن ها قرار داده شده است . اما در کنار این لباس های چندتکه یا جعبه ای نیاز است حتما چند دست لباس تکه ای نیز خودتان خریداری کنید.

لباس‌های نوزاد تازه به دنیا آمده

نکاتی در مورد لباس پوشاندن نوزاد

برای پوشاندن لباس‌های نوزاد تازه به دنیا آمده بهتر است از قبل با نکاتی در این زمینه آشنا باشید تا این زمان برای خودتان و او خوشایند و لذت‌بخش باشد:

  • از لباس‌هایی که دور گردن آنها تنگ است و لباس‌هایی که بند یا کراوات دارد پرهیز کنید.
  • دکمه‌ها و تکه‌های تزیینی لباس را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید محکم است.
  • طوری به نوزاد لباس بپوشانید که تحت فشار قرار نگیرد.
  • دکمه‌ها و کش‌ها را باز کنید تا بتوانید سر کودک را راحت وارد آنها کنید.
  • ابتدا سرآستین‌ بلوزها و پاچه‌ی شلوارها را بگیرید تا دست‌ها و پاهای نوزاد را راحت‌تر وارد لباس کنید.
  • لباس پوشاندن به نوزاد روی میز مخصوص تعویض پوشک یا روی زمین اغلب ساده‌تر است.
  • هنگام پوشاندن لباس، با کودک خود صحبت کنید یا سرگرمش کنید تا از لباس پوشیدن لذت ببرد.

موارد گفته‌شده در این مقاله، فقط در مورد لباس‌های نوزاد بود و لازم است شما با وسایل و لوازم مورد نیاز نوزاد نیز آشنایی داشته باشید تا بتوانید آنها را مطمئن‌تر و با آگاهی بیشتری تهیه کنید و از خرید سیسمونی‌های بدون استفاده و گران که فقط جنبۀ یک اجرای همه‌گیر را بین مادرها دارد بپرهیزید. شکی نیست که این خریدها بر اساس سلیقۀ والدین کودک انجام می‌شود، اما بهتر است بدانید هزینه‌هایی که می‌کنید ممکن است بدون استفاده بماند و به زودی تبدیل به وسایل جاگیری شود که فقط بخواهید از شر آنها رها شوید. همچنین یادتان باشد اگر کودک بزرگ‌تری دارید، حتماً او را نیز در انتخاب و خرید وسایل نوزاد سهیم کنید، تا به ارتباط بهتر کودکانتان با یکدیگر کمک کرده باشید