دانستنی ها

لوازم مورد نیاز برای مراقبت از نوزاد

مراقبت از نوزاد

پس از زایمان و آوردن نوزاد به خانه، نیازمند چند وسیلۀ ضروری برای مراقبت از نوزاد هستید. این وسایل شامل پوشک، برخی از وسایل مهم برای تغذیه، چیزهایی برای بیرون رفتن همراه نوزاد، لوازمی برای ایمنی، سلامت و جای خواب اوست. فراموش نکنید که خانواده و دوستان می‌توانند در فراهم کردن وسایل مورد نیازتان به شما کمک کنند و حتی می‌توانید فهرستی از سیسمونی و لباس‌های مورد نیاز نوزاد خود را تهیه کنید، تا آنها بتوانند به جای خریدهای غیرضروری و دور از احتیاج شما، چیزی را که به آن نیاز دارید برایتان تهیه کنند.

مطمئن باشید در این صورت آنها نیز احساس بهتری خواهند داشت. در این مطلب می‌توانید با لوازم مورد نیاز برای مراقبت از نوزاد آشنا شوید تا پایان مقاله همراه بیبی لوکس باشید.

لوازم مورد نیاز برای مراقبت از نوزاد برای تغذیۀ

پس از آمدن شما همراه کودکتان از بیمارستان، وسایل مورد نیاز شما برای تغذیۀ نوزاد در خانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بالش شیردهی

بالش‌های شیردهی به شما کمک می‌کند تا در طول شیر دادن‌، آن را زیر نوزاد و دور کمرتان قرار دهید و جای راحتی برای نوزادتان فراهم کنید. این بالش‌ها در رنگ‌ها، مدل‌ها و سایزهای مختلف وجود دارد که با توجه به راحتی مادر و نوزاد طراحی شده است. شما می‌توانید سایزی را انتخاب کنید که حتی در خودروی شما هم برای شیر دادن مناسب باشد.

پیش‌بند

پیش‌بند مانع از ریختن استفراغ و آب دهان نوزاد روی لباس‌های او می‌شود. این پیش‌بندها نیز در رنگ‌ها و شکل‌های متنوعی وجود دارد و از آنجا که قیمت زیادی ندارد، می‌توانید چند دست از آنها را تهیه کنید تا در صورت کثیف شدن، مجبور نباشید خیلی سریع آن را بشویید.

دستمال آروغ‌گیر رودوشی

برای محافظت از لباس خود در مقابل استفراغ‌های نوزاد و دیگر مایعات، این دستمال‌ها را تهیه کنید تا همیشه در دسترس باشد. می‌توانید برای این‌کار از یک حولۀ کوچک تمیز هم استفاده کنید.

شیشه‌شیر و سرشیشه

حتی اگر نوزادتان را فقط با شیر خودتان تغذیه می‌کنید، اگر بخواهید شیرتان را پمپ و ذخیره کنید، به شیشه‌شیر و سرشیشۀ مناسب نیاز دارید. اگر قصد دارید تنها از شیر خشک برای تغذیۀ نوزاد استفاده کنید نیز، در طول روز تقریباً ۱۰ بطری ۱۲۰ میلی‌لیتری نیاز خواهید داشت، پس بهتر است بیشتر از یک یا دو شیشه‌شیر با سرشیشه‌های مناسب در خانه داشته باشید. در حال حاضر شیشه‌شیرها در سه نوع شیشه‌ای، پلاستیکی و ترکیبی و در طرح‌‌های مختلف در بازار موجود است.

فرچهٔ مخصوص شستن شیشه‌شیر

برای تمیز کردن صحیح شیشه‌شیرها، مخصوصاً انواع پلاستیکی آن، بهتر است از یک فرچۀ شیشه‌شیر یا اسفنج مناسب که خط و خشی به شیشه‌شیر وارد نکند، استفاده کنید و با آب گرم و کف بشویید و بعد خوب آبکشی کنید.

شیر خشک از لوازم مورد نیاز نوزاد برای تغذیه

اگر شما نمی‌توانید کودک را با شیر خودتان تغذیه کنید یا پزشک توصیه کرده است که از شیر خشک به عنوان مکمل شیر مادر استفاده کنید، گزینه‌های برای انتخاب شیر خشک نوزاد در اختیار دارید که می‌توانید در مورد مناسب‌ترین آنها با پزشک خود یا پزشک اطفال کودکتان مشورت کنید.

ظروف نگهداری شیر مادر

اگر به هر دلیلی نیاز به دوشیدن شیر خودتان پیدا کردید، می‌توانید شیر را در این ظروف بریزید و در یخچال نگه دارید و طی چهار روز مصرف کنید. بعد از گذشت چهار روز نیز لازم است شیر را دور بریزید. بهتر است با شرایط نگهداری شیر مادر پس از دوشیدن آشنا باشید.

 مراقبت از نوزاد

سطل پوشک

می‌توانید برای بهداشت بیشتر و جلوگیری از شیوع بوی بد در اتاق، از سطل‌های پوشک استفاده کنید. این سطل برای نگه ‌‌داشتن پوشک‌های کثیف تا زمان بیرون بردن زباله‌ها بسیار مؤثر است. این سطل‌ها در اشکال و ابعاد مختلفی در دسترس است که برخی از آنها در لمسی یا در نوسانی دارد. برخی را می‌توان با پدال پایی باز کرد و برخی سنسور حرکتی دارد. درهای گنبدی‌شکل به هوا اجازۀ گردش در سطل و کاهش میزان بو را کاهش خواهد داد و برخی از آنها نیز فیلتر هوا برای کاهش بو دارد. برخلاف سطل زبالۀ معمولی، بوی پوشک کثیف از سطل دفع پوشک به بیرون درز نمی‌کند و در فضا پخش نمی‌شود.

ساک لوازم نوزاد

اگر بخواهید از خانه بیرون بروید، لازم است هر چیزی را که برای تعویض پوشک نیاز دارید، در ساک نوزاد بگذارید و همراهتان ببرید. این ساک باید کاملاً کاربردی باشد و جایی برای یک تشک کوچک تعویض پوشک قابل‌‌حمل، آستر ضدآب و جیب‌هایی برای کلید، کیف پول و موبایلتان داشته باشد. در ضمن باید ساکی را انتخاب کنید که ظاهر آن را واقعاً دوست دارید، زیرا این ساک برای ماه‌های آینده بخشی از پوشش بیرونی شما خواهد بود.

لوازم مورد نیاز برای مراقبت از نوزاد برای خواب

نوزادان می‌توانند هر جایی بخوابند، به شرطی که روی سطح بلندی که امکان افتادن از آن وجود دارد، نباشد و بالش و پتوهای اضافی هم اطرافشان نباشد تا باعث خفگی نوزاد در خواب نشود. اما به‌طورکلی برخی از لوازم مورد نیاز برای خوابیدن نوزاد شامل موارد زیر است:

تخت نوزاد

می‌توانید برای نوزاد یک تخت گهواره‌‌ای برای گذاشتن در کنار تخت خودتان تهیه کنید. بهتر است تختی که می‌خرید، این قابلیت را داشته باشد که بتوانید در دو سال بعدی نیز از آن استفاده کنید و نیازی به خرید گهواره یا تخت بزرگ‌تر نباشد.

تشک

یک تشک فنری سفت یا یک تشک اسفنجی برای خواب نوزاد مناسب است و تشک‌های نرم خطری بالقوه برای سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است. این خطر در مورد بالش‌هایی به نام ضربه‌گیر تخت نوزاد هم صدق می‌کند. مهم است که یادتان بماند از این ضربه‌گیرها و بالش‌های نرم اضافه در اطراف نوزاد استفاده نکنید.

ملافه و روتختی

بهتر است حداقل دو دست ملافه تهیه کنید. دوختن ملافه معمولاً کار آسانی است و شما می‌توانید خودتان با پارچه‌های مثل پارچۀ پنبه‌ای نرم برای نوزادتان ملافه‌های سبک و نخی زیادی بدوزید.

لوازم مورد نیاز نوزاد برای تعویض پوشک

حداقل ۲ سال کودک‌تان به لوازم مربوط به تعویض پوشک نیاز دارد. در ادامه لوازم مربوط به تعویض پوشک کودک را برایتان نوشته‌ایم:

پوشک یکبار مصرف

هنگام مراقبت از نوزاد ، تعویض پوشک، سخت‌ترین قسمت آن به‌ نظر می‌رسد. اما مطمئن باشید که پس از مدتی به‌راحتی و بی‌دردسر آن را انجام می‌دهید. نوزادان به تعداد بسیاری پوشک نیاز دارند. موقع خرید پوشک، باید به موارد متعددی از جمله، مقدار جذب رطوبت، هزینه، اثر آن در محیط‌زیست و البته حساسیت‌زا نبودن آن توجه کنید. در بازار انواع پوشک وجود دارد که می‌توانید مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید.

تشک یا زیرانداز تعویض کودک

پوشک نوزادان مرتب باید عوض شود. بنابراین باید جایی مخصوص این کار داشته باشید تا تعویض پوشک بچه را راحت‌تر انجام دهید. بنابراین خرید تشک یا زیرانداز تعویض کودک ضروری است. این زیراندازها باعث می‌شود که تشک خواب یا هر قسمت دیگر خانه تمیز بمانند و کودک‌تان هم روی آنها احساس آرامش کند. انواع متفاوت زیرانداز یا تشک تعویض کودک در بازار وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. البته زیراندازهای یکبار مصرف هم در بازار هستند که بهترین انتخاب برای روزهایی‌ است که به سفر می‌روید.

ستمال مرطوب نوزاد

والدین معمولا هنگام تعویض پوشک کودک، بدن او را شسته و از آلودگی‌ها پاک می‌کنند. اما همیشه و در هر مکانی نمی‌توان، نوزاد را به‌راحتی شست و تمیز کرد. در اینگونه مواقع، دستمال مرطوب گزینه خوبی به حساب می‌آید. دستمال مرطوب ضدباکتری و ضدعفونی‌کننده است.

موقع خرید دستمال مرطوب، ضخامت و اندازه آن را در نظر بگیرید. اگر دستمال نازک و کوچک باشد، ممکن است برای هر بار تمیز کردن نوزاد، مجبور به استفاده بیش از یک دستمال شوید. در ضمن از نوع بی‌بوی آن استفاده کنید تا احتمال حساسیت پوستی نوزادتان بسیار کم شود. همچنین دستمال‌های فاقد مواد شیمیایی دوستدار محیط زیست به‌کار برید و به آلودگی محیط زیست اضافه نکنید.

پماد پای نوزاد

معمولا پای نوزاد به دلیل پوشیدن پوشک قرمز شده و جوش می زند. به این وضعیت، سوختگی پای نوزاد می‌گویند. پوست قسمت باسن و ران‌های کودک متورم، قرمز و حساس می‌شود و حتی این آثار سوختگی روی آلت تناسلی او هم مشاهده می‌شود. پماد سوختگی پای نوزاد می‌تواند این وضعیت او را درمان کند. بنابراین تا هر زمان که کودک پوشک می‌شود باید از این پماد هم استفاده کنید.

لوازم مورد نیاز نوزاد در حمام را بشناسید

وقت حمام می‌تواند لذت‌بخش باشد. اما برای حمام کردن کودک به وسایلی نیاز دارید که در ادامه به آنها اشاره شده است.

وان حمام

شستن بچه‌های خیلی کوچک کار واقعا سختی است. نوزادان معمولا از دست والدین سر می‌خورند و بیشتر مواقع هم گریه می‌کنند و موجب دستپاچگی والدین خود می‌شوند. اما استفاده از وان حمام کودک، کار شستن کودک را بسیار راحت می‌کند. وان‌ حمام نوزاد تا ۶ ماهگی او مناسب است و البته وقتی نوزاد توانست بنشیند، باید وان بزرگتری برای او بخرید.

موقع خرید وان حمام نوزاد، نوعی بخرید که بتوان آن را درون سینک یا روی سینک آشپزخانه قرار داد. بیشتر این وان‌ها چند تکه هستند و می‌توان آنها را از هم جدا یا روی هم سوار کرد. برخی از وان‌ها هم قابلیت تنظیم دوباره دارند و می‌توان آنها را با رشد نوزاد، بزرگتر کرد. با توجه به بودجه‌تان می‌توانید یکی از این مدل وان‌ها را بخرید.

 مراقبت از نوزاد

شامپو سر و بدن نوزاد

تا چند سال گذشته شامپوهای متنوعی برای کودکان در بازار وجود نداشت. اما این روزها انواع شامپوهای مختلف معطر و بدون بو وجود دارد که ارگانیک هستند و چشم‌ها را نمی‌سوزانند. موقع خرید شامپو سر و بدن نوزاد باید نوعی تهیه کنید که حاوی مواد طبیعی و ملایم باشند و به پوست کودک صدمه نزنند و حساسیت‌های پوستی به‌وجود نیاورند. در ضمن از شامپوهایی که بوی تند و بسیار معطر دارند، استفاده نکنید. این نوع شامپوها ممکن است موجب حساسیت در نوزادان شود.

حوله حمام کلاه‌دار

بدن نوزادان خیلی زود سرد می‌شود. بنابراین پس از حمام باید آنها را بلافاصله گرم نگه‌دارید. یک حوله حمام کلاه‌دار مناسب‌شان است. حوله می‌تواند بدن آنها و کلاه، سرشان را گرم نگه‌دارد.

در بازار حوله‌های متنوعی وجود دارد که گاهی انتخاب یکی از آنها بسیار سخت می‌شود. هنگام خرید، حوله‌ای بزرگتر از قد نوزادتان بخرید تا تمام بدن او را به خوبی بپوشاند. در ضمن هرچه حوله نرم‌تر باشد بهتر است. بدین ترتیب پوست نوزاد قرمز و حساس نمی‌شود.

لیف مخصوص نوزاد

استفاده از لیف مناسب و بادوام می‌تواند حمام و شستشوی نوزاد را آسان‌تر کند. از لیف‌های نازک و بسیار نرم برای تمیز کردن نوزاد استفاده کنید. استفاده از لیف خشن، به پوست آنها صدمه می‌زند. همچنین اگر نوزادتان پوست بسیاری حساسی دارد یا به حساسیت‌های پوستی مبتلاست، باید لیف‌ حمامی که بسیار نرم باشد برای او بخرید.

لوسیون بدن از لوازم مورد نیاز نوزاد در حمام

بدن نوزادان تازه متولد شده معمولا نیازی به مرطوب‌کننده‌ها ندارد. اما گاهی‌اوقات پوست‌شان، به‌ویژه پس از حمام، خشک و حساس می‌شود. بنابراین بهتر است بعد از شستشوی بدن او از لوسیون‌های مرطوب‌کننده ویژه کودکان استفاده کنید.

هنگام خرید لوسیون نوزاد، نوع بی‌بو و ساخته شده از مواد طبیعی آن را انتخاب کنید. لوسیون باید فاقد پارابن باشد. این ترکیب شیمیایی غدد درون‌ریز را با اختلال مواجه می‌کند. همچنین ماده شیمیایی فنوکسی‌اتانول نداشته باشد. زیرا این ماده مشکوک به سرطان‌زایی است. لوسیون نوزادان نباید مواد نگهدارنده داشته باشد. این مواد موجب واکنش‌های حساسیتی و پوستی نوزاد می‌شوند. بهتر است از لوسیون‌هایی استفاده کنید که روغن آن گیاهی باشد.

لوازم مورد نیاز نوزاد برای بهداشت و سلامت نوزاد

برای حفظ بهداشت و سلامت جسمی نوزاد، داشتن برخی از وسایلی که در زیر آمده، لازم است:

پوآر بینی از لوازم مراقبت از نوزاد

از این وسیله برای تمیز کردن بینی نوزاد استفاده می‌شود و زمانی که نوزاد دچار گرفتگی بینی است، می‌توان با این پوآر، بینی را تخلیه کرد تا تنفس نوزاد راحت‌تر شود.

ناخن‌گیر یا قیچی ناخن کودک

این وسایل به شما کمک می‌کند ناخن کودک خود را با خیال راحت و خیلی آرام کوتاه کنید.

یک برس کودک نرم از الیاف طبیعی

این برس، به ‌ویژه برای پرهیز از نوعی التهاب پوستی سر نوزادان که عارضۀ کلاه گهواره‌ای نام دارد، مفید است.

جمع بندی مراقبت از نوزاد

بعد از مطالعه‌ی این مطلب، احتمالا با خودتان خواهید گفت: «تهیه‌ی لوازم ضروری کودک پیش از تولد، آنچنان هم کار مشکلی نیست.»

محصولات فراوانی مخصوص نوزادان در بازار وجود دارد که به آسان شدن زندگی پدر و مادر در فرآیند نگهداری از کودک کمک می‌کند. اما واقعیت این است که بیشتر آن‌ها دلخواه پدر و مادرها هستند و جز نیازهای اساسی محسوب نمی‌شوند. اگرچه خرید هر وسیله برای کودک می‌تواند وسوسه‌انگیز و جذاب باشد، اما به یاد داشته باشید که فرزند شما بیشتر به توجه کافی و پدر و مادری دوست‌داشتنی نیاز دارد و به همان اندازه از تجهیزات ضروری خوشحال خواهد شد. بنابراین اگر در شرف بچه‌دار شدن هستید، الویت شما باید آگاهی از نحوه‌ی مراقبت از نوزاد و خرید لوازم ضروری نوزاد باشد.

شما می‌توانید چک‌لیستی از لوازم ضروری برای مراقبت از نوزاد که در این مطلب گفته شده را تهیه کنید و چند قلم را هم به دلخواه خودتان به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید که شما همیشه می‌توانید انواع لباس کودک و سایر وسیله‌های ضروری را به این فهرست اضافه کنید و بهتر است که پس از تولد نوزاد برای خرید لوازم اضافی وقت بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید