دانستنی ها

مراقبت از پوست کودکان در زمستان

مراقبت از پوست کودکان در زمستان

مراقبت از پوست کودکان در زمستان: هوای سرد و خشک زمستان می‌تواند برای پوست حساس کودکان آزاردهنده و مضر باشد اما می‌توان از این مساله جلوگیری کرد. فقط با کمی توجه بیشتر پوست کودکتان مانند روزی که متولد شده بودند نرم و لطیف باقی می‌ماند. به همین منظور در این مطلب گام‌های مراقبت از پوست کودکان در زمستان معرفی شده‌اند تا انتهای مقاله همراه بیبی لوکس باشید.

تفاوت پوست کودک با بزرگسالان

قبل از اینکه نحوه مراقبت از پوست کودک را بررسی کنیم، باید ببینیم چه تفاوتی در بین پوست کودکان با بزرگسالان وجود دارد و چرا مراقبت از پوست کودک اینچنین پراهمیت است؟ تحقیقات نشان می‌دهند که در بین پوست نوزاد، کودک، نوجوان و بزرگسال تفاوت‌های ساختاری و عملکردی وجود دارد.

پوست نوزاد کاملاً رشد یافته است، اما بسیار حساس و شکننده است. پوست کودکان نیز به همان اندازه حساس و شکننده است. در واقع وجود تفاوت در ساختار پوست، باعث شکنندگی بیشتر پوست نوزاد و کودک در مقابل دوام بالاتر پوست بزرگسالان می‌شود.

از نظر عملکردی، پوست همانند مانع و سدی بین دنیای بیرون و درون بدن فرد عمل می‌کند. برخی از کاربردهای این سد شامل عملکرد پوست به‌عنوان یک مانع فیزیکی (محافظ حرارتی بدن)، یک سد شیمیایی (حفاظت از بدن در برابر آلاینده‌ها و سموم) و یک سد بیولوژیکی (محافظت از بدن در برابر میکروب‌ها و آلرژن‌ها) است.

از آن‌جایی که پوست کودک نازک‌تر از یک بزرگسال است، بنابراین سموم را راحت‌تر جذب کرده و اجازه‌ی ورود آنها به درون بدن را می‌دهد. پس برای حل این مشکل، باید از محصولات طبیعی و ایمن روی پوست کودکان استفاده شود. همچنین، پوست کودکان از آنجایی که هنوز در حال رشد است، برای جلوگیری از، از دست‌دادن رطوبت نیاز به محافظت بیشتری دارد. اما متاسفانه بین خانواده‌های مختلف، تقریباً همیشه این نیازهای مراقبت از پوست کودک نادیده گرفته می‌شود.

مراقبت از پوست کودکان در زمستان

حواستان به چربی پوست باشد

حتما می‌دانید که بعد از حمام، چربی پوست از بین می‌رود که برای حل این موضوع دو راه حل کلی وجود دارد:

راه اول: استفاده از روغن بدن کودک

راه دوم: بعد از حمام و بعد از خشک کردن بدن کودک همراه با کمی رطوبت، مقداری لوسیون بدن مناسب با نوع پوست کودک را استفاده کنید.

حمام کردن روزانه کودک ممنوع !

پوست کودک ۵ برابر پوست بزرگسالان نازک‌تر است و نوزادانی که والدینشان آنها را به طور مداوم و هر روز به حمام می‌برند، در بزرگسالی دچار بیماری های پوستی می‌شوند.

مراقبت از پوست کودکان در زمستان

مراقبت از پوست کودکان در زمستان ؛ جلوگیری از ترک خوردن پوست

مرطوب نگه داشتن پوست کودک، از ترک خوردن پوست کودک جلوگیری می‌کند. پس باید برای حفظ رطوبت پوست کودکانمان، از مرطوب کننده‌های مخصوص نوع پوست کودک استفاده کنیم. همچنین بهتر است از محصولاتی برای کودک استفاده شود که دارای ویتامین‌های A و E باشند.

کرم مرطوب کننده ۷۵ میلی لیتر بی بی کوکول Babycoccole

مراقبت از بدن در زمستان

در زمستان قسمت‌هایی از بدن مانند گوش، سر انگشت های دست و پا، بینی و گونه‌ها که در تماس با هوای سرد قرار دارند، دچار سرما زدگی می‌شوند و اگر این سرما زدگی شدید باشد، منجر به تخریب بافت‌های پوست در آن قسمت از بدن خواهد شد. بنابراین مراقب پوشش این قسمت‌های بدن کودکتان در فصل زمستان باشید.

استفاده از محصولات مناسب

برای شست و شوی بدن کودک از شامپو و صابون‌های ملایم و مخصوص با نوع پوست کودک خود استفاده کنید.

علاوه بر این، PH طبیعی پوست کودک مقداری اسیدی است. پس شست و شوی مداوم آن با آب باعث تحریک پوست کودک خواهد شد و برای جلوگیری از این تحریکات می‌توان از لوسیون‌های مخصوص کودکان استفاده کرد.

مراقبت از پوست کودکان در زمستان ؛ جلوگیری از ترک خوردن بینی

اصولا سرما باعث آبریزش بینی نوزاد می‌شود. پس سعی کنید از بروز همچین اتفاقی جلوگیری کنید تا باعث پوسته پوسته شدن و ترک خوردن بینی کودک نشود.

روش های ساده برای جلوگیری از ترک خوردن بینی:

۱- قسمت زیر بینی را در طول روز چند بار با وازلین و یا کرم‌ مرطوب کننده و آبرسان مرطوب کنید.

۲- زمانی که می‌خواهید بینی نوزاد را تمیز کنید، به جای دستمال کاغذی‌های معمولی از دستمال‌های مرطوب استفاده کنید.

مراقبت از پوست کودکان با استفاده از ضد آفتاب

پوست کودکان حساس‌تر از پوست بزرگسالان است و به مراقبت‌های بیشتری نسبت به پوست بزرگسالان احتیاج دارد . بنابراین هرگز نسبت به کرم ضدآفتاب زدن برای کودکانتان بی توجه نباشید. سوختگی پوست در کودکان عوارض خطرناک تری نسبت به بزرگسالان دارد.

کودکان با توجه به پوست نازک و حساسشان باید از محصولات بهداشتی مخصوص و ایمن‌تری استفاده کنند. پس کرم ضد آفتابی که برای آن‌ها استفاده می‌شود، طبیعتا دارای ویژگی‌هایی است که وجود آن‌ها برای بزرگسالان واجب نیست. کرم ضدآفتاب کودک حتما باید هایپوآلرژنیک باشد یعنی این‌که دارای مواد آلرژی زا نباشد. پس بهتر است ضد آفتاب کودک بدون اسانس باشد زیرا وجود اسانس در محصولات بهداشتی کودکان ممکن است موجب حساسیت شود.

ویژگی های لوسیون ضد آفتاب بی بی کوکول Babycoccole

لوسیون ضد آفتاب بی بی کوکول Babycoccole، یک محصول با کیفیت و با ارزش افزوده بسیار بالا برای محافظت از پوست حساس کودکان و نوزادان در برابر اشعه های مضر آفتاب است. این محصول با ترکیبی از عصاره های طبیعی و فناوری های پیشرفته، به عنوان یک لوسیون ضد آفتاب بی نظیر با ویژگی های بی شمار شناخته می شود.

از جمله ویژگی های مهم لوسیون ضد آفتاب بی بی کوکول، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفاظت از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB

ترکیبی از فیلترهای ضد آفتاب با اثر بالا برای حفاظت از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB به کودکان ارائه می شود. این فیلترها باعث جلوگیری از آسیب به پوست، ایجاد جوش و حساسیت شده و به دلیل غنی بودن از ویتامین E، باعث تغذیه و تقویت پوست می شوند.

مرطوب کننده و مراقبت کننده از پوست

لوسیون ضد آفتاب بی بی کوکول، با ترکیبی از مواد مرطوب کننده مانند چربی های طبیعی پوست، آلوئه ورا و گلیسیرین، به عنوان یک مرطوب کننده موثر برای پوست کودکان و نوزادان عمل می کند. این مواد باعث ترمیم و تقویت پوست و جلوگیری از خشکی و ترک پوست می شوند.

محافظت از پوست در برابر آلودگی

لوسیون ضد آفتاب بی بی کوکول، با ترکیبی از مواد مانند عصاره آلوئه ورا و ارغوان، به عنوان یک محافظ پوست در برابر آلودگی عمل می کند. این مواد باعث تقویت سیستم ایمنی پوست و جلوگیری از آسیب به پوست در برابر آلودگی های محیطی می شوند.

قابل استفاده برای پوست حساس

لوسیون ضد آفتاب بی بی کوکول، با ترکیبی از مواد طبیعی و بدون حساسیت، قابل استفاده برای پوست حساس کودکان و نوزادان می باشد. این محصول با داشتن ویژگی های بدون بو و بدون پارابن، هیچگونه حساسیت یا عوارض جانبی برای پوست ندارد.

مراقبت از پوست کودکان در زمستان

از چه محصولاتی استفاده یا اجتناب کنیم؟

محصولات بسیاری در زمینه‌ی مراقبت از پوست کودکان در دسترس است و طبیعی است که هنگام انتخاب محصول مناسب دچار سردرگمی شوید. در ادامه چند نکته را برای انتخاب محصولات مناسب کودکان بیان کرده‌ایم.

مرطوب کننده‌ها

هنگامی که به دنبال مرطوب کننده برای کودک خود هستید از انتخاب محصولات عطری یا محصولات حاوی الکل اجتناب کنید. زیرا این مواد می‌توانند باعث تحریک یا خشکی پوست شوند. لوسیون‌ها برای مرطوب کردن هر روزه در صورت نیاز مناسب هستند اما ممکن است کودکان به این اندازه استفاده از مرطوب کننده نیاز نداشته باشند. کرم‌ها یا پمادها ضخیم‌تر از لوسیون‌ها هستند و می‌توانند برای آسیب‌های پوست خشک مفید باشند.

محصولات حمام

برای کاهش اثر خشکی حمام در طول زمستان از استفاده از صابون‌ها و سایر محصولات حمام که حاوی :

  • رایحه
  • پاک کننده‌ی قوی
  • دئودورانت

هستند اجتناب کنید. استفاده از پاک‌کننده‌های غیرصابونی هم مفید است. زیرا کمتر از محصولات صابونی پوست را خشک می‌کنند.

راهکارهای مراقبت از پوست کودکان در زمستان

موارد مختلفی وجود دارند که می‌توانند به محافظت از پوست کودک یا بهبود پوست خشک و حساس او در زمستان کمک کنند. این موارد در ادامه آورده شده شده‌اند.

  • رطوبت‌رسانی؛ در صورتی که کودک مستعد خشکی پوست است از مقدار کمی کرم یا پماد استفاده کنید و آن را روی نواحی در معرض سرما قبل و بعد از بیرون رفتن بزنید.
  • تغییر زمان حمام رفتن؛ با وجود اینکه حمام رفتن می‌تواند بخش خوبی از روتین زمان خواب باشد اما کودکان و نوزادان نیازی به حمام کردن هر روزه ندارند. حمام‌های کوتاه مدت با آب ولرم برای کاهش از دست دادن رطوبت عالی هستند. قرار گرفتن در معرض آب به ویژه آب داغ می‌تواند منجر به از دست رفتن رطوبت پوست شود.
  • استفاده از مرطوبت کننده‌ بعد از حمام؛ پس از حمام هم زمان بسیار خوبی برای رطوبت رسانی به بدن است. چند دقیقه پس از خشک شدن بدن هنگامی که هنوز بدن کودکان کمی مرطوب است بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده است. مطمئن شوید که پوست آن‌ها را به جای کشیدن حوله روی پوست با ضربه‌های آهسته‌ی حوله روی پوست خشک می‌کنید.
  • استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز (بخور)؛ در صورتی که متوجه شدید هوای خانه خیلی خشک است از یک دستگاه رطوبت‌ساز استفاده کنید. وجود رطوبت بیشتر در هوا خشکی پوست را کاهش می‌دهد.
  • از پارچه‌های نرم استفاده کنید؛ به تن کودک یا نوزاد خود لباس‌هایی که نرم و قابل تنفس هستند بپوشانید که پوستشان اذیت نشود. از استفاده از لباس‌های چین‌دار سخت یا برچسب‌های زبر اجتناب کنید.
  • فقط از محصولات بدون رایحه استفاده کنید؛ بهتر است از هر چیزی که پوست کودک را اذیت می‌کند یا باعث بدتر شدن حساسیت پوست یا شرایط پوست خشک می‌شود اجتناب کنید. از لوسیون‌ها، شامپوها وشوینده‌های بدون بو استفاده کنید.
  • برای فضای بیرون از منزل هوشمندانه لباس بپوشید؛ در صورتی که کودک خیلی گرمش شود و شروع به عرق کردن کند پوستش دچار تحریک و اذیت می‌شود. لباس پوشیدن لایه‌‌ای می‌تواند در صورتی که از شرایط آب و هوایی نامطمئن هستید کمک‌کننده باشد.

جمع بندی

زمستان می تواند فصل دشواری برای پوست به ویژه پوست حساس کودکان باشد. استفاده از مرطوب‌کننده، کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه‌های فرابنفش و باد، کاهش مدت زمان حمام و افزایش میزان رطوبت در خانه گام‌های کمک‌کننده‌ای هستند. در صورتی که نگران پوست و سلامتی کودک یا نوزاد خود هستید با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید