دانستنی ها

مزایای استفاده از بالش بارداری چیست؟

مزایای استفاده از بالش بارداری

مزایای استفاده از بالش بارداری چیست؟ بالش حاملگی یا بالش بارداری یا تشک حاملگی وسیله‌ای است که در دوران بارداری برای کمک به وضعیت بهتر بدن بانوی باردار استفاده می‌شود. از آنجا که فرم بدن در بارداری تغییرات زیادی متحمل می‌شود؛ قرار گرفتن در حالت خوابیده چالش‌های زیادی را برای خانم‌های حامله ایجاد می‌کند.

اضافه وزن، قوس شدید کمر و تورم دست و پا باعث می‌شود که بانوی باردار به هنگام خواب نتواند در وضعیت مناسب و مطلوبی قرار گیرد. از آنجا که خواب آرام و باکیفیت مستقیماً بر سلامت مادر و جنین مؤثر است، متخصصان برای رفع این مشکل استفاده از بالش‌های حاملگی را پیشنهاد می‌کنند. بالش‌های بارداری انواع مختلفی دارند که در این مقاله ضمن معرفی انواع مختلف بالش‌های حاملگی، مزایای استفاده از این تجهیزات را نیز ارائه کرده‌ایم با لوکس بیبی همراه باشید.

فواید استفاده از بالش بارداری برای سلامتی

مشهودترین علامت بارداری بزرگ شدن تدریجی شکم است. بزرگ شدن شکم چالش‌های زیادی را برای بانوان باردار به وجود می‌آورد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها خوابیدن به نحوی است که وضعیت جنین به خطر نیفتد. قرار گرفتن در وضعیتی که هم مادر احساس آرامش بکند و هم جنین تحت فشار نباشد معضل بزرگی برای خانم‌های حامله است. یک راهکار مناسب و منطقی برای حل این چالش استفاده از بالش‌های بارداری است. این بالش‌ها انواع مختلفی دارند و به شکل‌های متنوعی متناسب با الگوی خواب بانوان باردار در بازار عرضه می‌شوند.

اگر جزو آن دسته از بانوان بارداری هستید که برای خوابیدن دچار مشکل هستید استفاده از بالش بارداری را به شما توصیه می‌کنیم. شاید خرید چنین تجهیزاتی چندان ضروری به نظر نرسد اما از آنجا که خوابیدن و استراحت مادر بر سلامت او و جنین موثر است، صرف هزینه و خرید چنین تجهیزاتی معقول خواهد بود.

مزایای استفاده از بالش بارداری

مزایای اصلی بالش بارداری برای زنان باردار

تقویت جریان خون

یکی از مواردی که برای سلامت خود مادر و جنین از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، گردش خون مناسب می باشد. به کمک بالش های مخصوص بارداری که در طرح ها و مدل های مختلفی تولید می شوند، می توان به صورت هوشمندانه ای، گردش خون در بدن مادر را تقویت نمود که بدین وسیله می توان جریان خونی مناسبی برای جنین موجود در رحم ایجاد نمود.

تغییر حالت های خواب از مزایای استفاده از بالش بارداری

زنان باردار خیلی سخت می توانند به حالتی که دوست دارند و به آن عادت کرده اند بخوابند. حتی خوابیدن به پهلو نیز برای آن ها به خصوص در ماه های آخر کار چالش برانگیزی است. به کمک بالش های مخصوص بارداری، این امکان برای مادر فراهم می شود که در هر جهت و حالتی که راحت تر است بخوابد. از آن جایی که بی خوابی به خودی خود مشکلاتی به همراه دارد، بهتر است همیشه شرایط ایده آل برای خواب فراهم شده باشد. حال آن که این اهمیت برای زنان باردار بسیار مهم تر و قابل تامل تر است.

کاهش فشار های وارده به جنین از مزایای استفاده از بالش بارداری

مسلما زمانی که بهترین حالت و پوزیشن برای خواب انتخاب شده باشد، جنین نیز در بهترین حالت خود قرار می گیرد. این موضوع، به هیچ عنوان موضوعی ساده و پیش پا افتاده ای نیست. بارها اتفاق افتاده است که به خاطر عدم رعایت شکل صحیح بدن در زمان بارداری، جنین در داخل رحم با مشکلات متعددی رو به رو شده است. پس استفاده از بالش طبی می تواند در این زمینه نیز گره گشا باشد و صدمات ناشی از بی توجهی در این مورد را برای جنین به صفر برساند..

جلوگیری از بدن درد از مزایای استفاده از بالش بارداری

بدن درد در زنان حامله به خصوص در مراحلی که رشد جنین با شدت بیشتری پیش می رود، یک امر کاملا عادی می باشد. عده ای بر این باورند که می توان به این دردها عادت کرده و به آن ها توجهی نکرد. اما این موضوع کاملا به شرایط جسمی و روحی مادر بستگی دارد. اگر مادر به لحاظ بدنی ضعیف باشد، این دردها می تواند برای او غیر قابل تحمل گردد. استفاده از بالش مخصوص بارداری به مادر کمک می کند تا بتواند دردهای بدنی خود را به کم ترین سطح ممکن برساند. البته این دردها به هیچ عنوان به صورت کامل از بین نمی روند، اما به هر حال کم کردن آن ها برای زنان باردار یک ویژگی مثبت می باشد.

جلوگیری از کمردرد های شدید از مزایای استفاده از بالش بارداری

در این بالش ها، حالت خاصی برای کاهش کمردرد و جلوگیری از آن طراحی شده است. قسمت برجسته ای از این بالش ها در بین پاها و زانوهای مادر قرار می گیرد. این کار باعث می شود که بین زانوهای فرد فاصله مشخصی ایجاد شود که برای کاهش کمردردهای ناشی از حاملگی بسیار موثر است. از طرفی دیگر  با این کار دردهای زانو نیز به حداقل خود می رسند.

تقویت جریان خون و افزایش خون رسانی به جنین از مزایای استفاده از بالش بارداری

در دوران بارداری زنان باید به پهلو بخوابند. اینکار برای بسیاری از زنان بسیار دشوار است. اما این بالشت نرمی بسیار زیادی دارد و همین امر به زنان باردار کمک می‌کند که به راحتی به پهلو بخوابند.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که خوابیدن به پهلو به تقویت جریان خون در بدن مادر کمک می‌کند. همین امر سبب می‌شود خون به خوبی به جنین برسد و این موضوع تاثیر ویژه‌ای در رشد جنین دارد.

در انتخاب بالشت بارداری به چه نکاتی باید توجه داشته باشید؟

برای انتخاب بهترین محصول در مرحله اول باید به خصوصیات شخصی خود توجه داشته باشید. درجه نرمی بالشت یکی از نکاتی است که برای تمامی افراد یکسان نیست. بالشت بارداری درجه نرمی متفاوتی دارد. بنابراین قبل از خرید میزان نرمی این بالشت را بسنجید و سپس اقدام به خرید کنید.

مسئله دیگر این است که بالشت بارداری باید دارای روکش قابل تعویض باشد تا به راحتی بتوانید روکش آن را تعویض کنید و بشویید. همچنین این بالشت نباید بوی خاصی بدهد. زیرا در زمان بارداری زنان به بو بسیار حساس می‌شوند.

مسئله دیگر این است که بالشت بارداری باید از موادی ساخته شده باشد که صدای زیادی تولید نکند در غیر اینصورت استفاده از آن در هنگام خواب بسیار دشوار می‌شود. تمامی این نکات به شما کمک می‌کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشید و این دوران هیجان‌انگیز را زیباتر کنید.

بهترین زمان برای آغاز استفاده از بالش بارداری

عادت‌های خوابیدن در بارداری بین مادران مختلف متفاوت است، به همین دلیل نمی‌توان یک زمان دقیق و مشخص را برای شروع استفاده از بالش بارداری بیان کرد. بطور کلی هر زمان که حس کردید، موقع خوابیدن به دشواری تغییر وضعیت می‌دهید، می‌توانید استفاده از این محصول را آغاز نمایید.

کارشناسان لوکس بیبی بر این عقیده‌اند که هفته بیستم حاملگی زمان مناسبی برای تهیه بالش بارداری است. زیرا در این بازه زمانی به دلیل افزایش وزن دردهایی در نواحی مختلف بدن ایجاد می‌شود که بالش می‌تواند به رفع آن‌ها کمک کند.

مزایای استفاده از بالش بارداری

انواع بالش‌های بارداری

امروزه بالش‌های بارداری در طرح‌ها و مدل‌های متنوعی روانه بازار مصرف می‌شوند که عبارتند از:

۱) بالش بارداری C شکل

این محصول به دلیل طراحی خاص خود به خوبی می‌تواند از کمر و شکم زنان محافظت کند. ضمن این‌که باسن و پاها را هم تراز نگه می‌دارد تا فشار کمتری به آن‌ها وارد شود. برای افرادی که عادت دارند به پهلو بخوابند، بالش بارداری C شکل بهترین گزینه به شمار می‌رود.

۲) بالش بارداری U شکل

این نوع بالش از کلیه قسمت‌های بدن مادران به طور یکسان محافظت می‌کند. افراد برای به پشت خوابیدن در بارداری می‌توانند از بالش U شکل کمک بگیرند.

۳) بالش بارداری گوه‌ای 

بالش بارداری گوه‌ای یا کوسن بارداری محصولی با ابعاد کوچک است که در اشکال مثلثی یا گرد به فروش می‌رسد. این مدل بالش به دلیل اندازه کوچک به آسانی حمل می‌شود، علاوه‌برآن پس از زایمان نیز قابلیت استفاده دارد. طبق توصیه کارشناسان لوکس بیبی بهتر است بانوان کوسن بارداری را زیر شکم و بین زانوهای خود بگذارند تا از غلت زدن به هنگام خواب ممانعت کند.

۴) بالش بارداری I شکل

این محصول از نظر ظاهری بسیار شبیه بالش‌های معمولی است، البته با این فرق که طول بیشتری دارد.  انعطاف‌پذیری بالا و قدرت فراوان در حفظ شرایط جسمانی مادران باعث شده که بالش بارداری I شکل یک خواب راحت را برای مصرف‌کننده به ارمغان بیاورد.

۵) بالش حاملگی J شکل

برای جلوگیری از به پشت خوابیدن در بارداری بالش حاملگی J شکل یک انتخاب بسیار مناسب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید