دانستنی ها

مزایای استفاده از تشک آنتی رفلاکس

مزایای استفاده از تشک آنتی رفلاکس

یکی از اتفاقات رایج در نوزادان، بالا آوردن شیر می‌باشد که معمولا جای نگرانی ندارد. این اتفاق گاهی نشان‌دهنده رفلاکس اسید معده است. رفلاکس یکی از بیماری‌های شایع و آزاردهنده در نوزادان و کودکان می‌باشد. در این مواقع بهتر است از تشک آنتی رفلاکس برای نوزادان، که یک تشک شیب‌دار است برای نوزادان استفاده شود. این تشک‌ها از عمل رفلاکس نوزاد در حین خواب جلوگیری می‌کند. در این مطلب با لوکس بیبی همراه باشید، تا با مزایای استفاده از تشک آنتی رفلاکس برای نوزادان آشنا شوید.

بیماری رفلاکس معده

رفلاکس معده، یک بیماری فیزیولوژیکی و مزمن گوارشی می‌باشد که باعث برگشت غیرعادی محتویات معده (مواد اسیدی) به درون مری می‌شود. اگر اسید معده بیش از حد نرمال باشد و نوزاد تحت درمان قرار نگیرد در درازمدت باعث آسیب رسیدن به مخاط مری می‌شود.

علت اصلی این بیماری بسته نشدن دریچه بین معده و مری است که باعث برگشت اسید معده به سمت مری می‌شود که همان “ترش کردن غذا” است. اسید معده معمولا در تحریک، درد و سوزش سر دل تاثیر بسیار زیادی دارد. لازم به ذکر است، که این بیماری در نوزادان و شیرخواران شایع‌تر است.

عوراض و تاثیرات رفلاکس معده بر روی نوزادان

۱ – تف کردن و استفراغ

تف کردن برای نوزادان طبیعی است. با این حال، تف کردن شدید ممکن است یکی از علائم باشد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که نوزاد شما بیش از ۱۲ ماه سن داشته باشد و همچنان بعد از غذا به شدت آب دهانش را تف کند. تف کردن خون، مایع سبز یا زرد، یا ماده ای که شبیه تفاله قهوه است نیز ممکن است نشان دهنده رفلاکس معده یا سایر اختلالات جدی تر باشد.

تف کردن به طور معمول بدون درد است. کودک شما پس از تف کردن همچنان باید شاد و سالم به نظر برسد. اگر کودک شما به رفلاکس معده مبتلا شده تف کردن شدید یا استفراغ دردناکی را تجربه می کند که همراه با گریه است.

۲ – امتناع از غذا خوردن و مشکل در خوردن یا بلعیدن

اگر نوزاد شما در حین تغذیه درد داشته باشد، ممکن است از خوردن امتناع کند. این درد ممکن است به دلیل تحریکی باشد که هنگام بازگشت محتویات معده به مری ایجاد می شود.

۳ – آروغ یا سکسکه مرطوب

آروغ خیس یا سکسکه خیس زمانی است که نوزاد هنگام آروغ زدن یا سکسکه مایعی را بیرون می ریزد. این می تواند نشانه ای از رفلاکس معده در کودکان باشد.

۴ – عدم افزایش وزن

کاهش وزن یا عدم افزایش وزن ممکن است در نتیجه استفراغ بیش از حد یا تغذیه ضعیف مرتبط با رفلاکس معده در کودکان رخ دهد.

مزایای استفاده از تشک آنتی رفلاکس

۵ – قوس دادن غیر طبیعی بدن

نوزادان ممکن است در حین یا بعد از تغذیه بدن خود را قوس دهند. تصور می شود که این ممکن است به دلیل احساس سوزش دردناک ناشی از تجمع مایع معده در مری باشد. قوس های غیرطبیعی ممکن است به تنهایی یک مشکل عصبی باشد. با این حال، اگر کودک شما هم تف کند یا از خوردن امتناع کند، می تواند نشانه GERD یا رفلاکس معده باشد.

۶ – سرفه مکرر

ممکن است نوزاد شما به دلیل بالا آمدن اسید یا غذا به پشت گلو، مکرراً سرفه کند. غذای برگشت داده شده همچنین می تواند به ریه ها و نای آسیب وارد کند و منجر به ذات الریه و آسم شود.

۷ – درد قفسه سینه یا سوزش سر دل کودک

محتویات معده برگشته، ممکن است پوشش مری را تحریک کرده و باعث سوزش سر دل شود. این یکی از شایع ترین علائم رفلاکس اسید در کودکان بزرگتر و بزرگسالان است، اما ممکن است تشخیص آن در نوزادان دشوار باشد.

۸ – عدم افزایش وزن

کاهش وزن یا عدم افزایش وزن ممکن است در نتیجه استفراغ بیش از حد یا تغذیه ضعیف مرتبط با رفلاکس اسید یا GERD رخ دهد.

چگونه رفلاکس معده نوزاد را تسکین دهیم؟

شما می‌توانید به کمک تغییراتی در نحوه تغذیه نوزاد، به کاهش رفلاکس معده آن کمک کنید. در بخش زیر به چند مورد از این تغییرات اشاره شده است:

  • بهتر است در حالت ایستاده به نوزاد خود شیر داده و حدود نیم ساعت او را در حالت ایستاده نگه دارید تا از بالا آمدن اسید معده جلوگیری کنید.
  • تعداد دفعات شیردهی به نوزاد را افزایش و حجم شیری که به آن می‌دهید را کم کنید. زیرا نوزاد با معده پر بیشتر دچار رفلاکس معده می‌شود.
  • آروغ زدن کودک می‌تواند باعث جلوگیری از علائم رفلاکس معده در کودک شود. به همین دلیل بعد از شیر دادن به نوزاد مرتبا آروغ آن را بگیرید
  • یکی دیگر از علائم کاهش رفلاکس معده در نوزاد استفاده از تشک‌های شیب‌دار می‌باشد، که می‌توانید به کمک قانون جاذبه از رفلاکس معده نوزاد خود در هنگام خواب جلوگیری کنید

تشک آنتی رفلاکس نوزاد چیست؟

تشک آنتی رفلاکس نوزاد (به انگلیسی baby anti reflux pillow) (که به تشک ضد خفگی هم مشهور است)، تشکی است که کمی شیب دارد (معمولا در مدلهای ۱۲ درجه، ۲۰ و ۳۰ درجه تولید می شود) تا از عمل رفلاکس کودک حین خواب جلوگیری کند و در دو طرف آن بالشتک هایی قرار گرفته تا حرکت نوزاد را هنگام خواب محدود کند.

استفاده از یک تشک ضد خفگی برای کودک، علاوه بر اینکه باعث می ­ شود کودک تان خواب راحتی داشته باشد در حفظ سلامتی ستون فقرات او نیز تأثیر زیادی خواهد داشت و همچنین می تواند با تخلیه مجاری بینی، به تنفس بهتر کودک کمک کند.

اهمیت خرید تشک آنتی رفلاکس

اگر هنگام شیردهی احساس لرزش در پشت قفسه سینه نوزاد شدید، که اغلب با برونشیت یا آسم اشتباه گرفته می شود (اگرچه به درستی درمان نمی شود، می تواند به عنوان آسم مزمن باقی بماند). کودک شما به بیماری ریفلاکس معده و مری مبتلا است.

اگر این بیماری را دیر متوجه شوید، و عدم توانایی در کنترل این بیماری منجر به آسیب به حنجره و نای توسط اسید برگشتی از معده خواهد شد. در این کودکان گلو درد دائمی می شود و این بیماری نیز یکی از دلایل عفونت های ریوی و ذات الریه در کودکان است. در برخی موارد، ریفلاکس ناشی از آلرژی و عدم تحمل مواد غذایی است.

در صورت بروز این علائم، بهتر است رژیم غذایی کودک خود را کمتر تغییر دهید. اگر بلافاصله پس از تغذیه استفراغ کرد، دیگر از شیر دادن خودداری کنید و منتظر بمانید تا دفعه بعد دوباره به او شیر دهید. توصیه می شود کودک را ۳۰ دقیقه پس از تغذیه به حالت ایستاده نگه دارید، سعی کنید کودک را کمتر از قبل روی شکم خود نگه دارید.

برای جلوگیری از بازگشت غذا به ریه های کودک می توانید از تشک نوزادی آنتی رفلاکس استفاده کنید که از عوارض جبران ناپذیری به فرزند دلبنده شما جلوگیری میکند.

مزایای استفاده از تشک آنتی رفلاکس

مزایای استفاده از تشک آنتی رفلاکس برای نوزادان

در سطر زیر به مهم‌ترینمزایای استفاده از تشک آنتی رفلاکس برای نوزادان اشاره شده است:

  • تشک‌های آنتی رفلاکس معمولا قابلیت شستشو دارند. به همین دلیل در مواقعی که نیاز است می‌توانید رویه آن را درآورده و در ماشین لباسشویی بیاندازید.
  • برای حفظ ستون فقرات و راحتی نوزادان، معمولا جنس آن در سه حالت اسفنجی، فومی و فنری در بازار موجود می‌باشد.
  • از دیگر مزایای استفاده از تشک آنتی رفلاکس می‌توان به وجود حفره‌های ایجاد گردش هوا در قسمت سر اشاره کرد، که مانع از خفگی نوزاد در هنگام خواب می‌شود.
  • تشک آنتی رفلاکس معده در حفظ سلامتی ستون فقرات نوزاد نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.
  • این تشک‌ها قابلیت استفاده از بدو تولد تا ۸ ماهگی را دارند.
  • از دیگر مزایای تشک‌های رفلاکس معده برای نوزادان این است، که مورد تایید و توصیه پزشکان می‌باشند.
  • رویه این تشک‌ها از مواد ضدباکتری و ضدحساسیت تولید می‌شوند.
  • این تشک‌ها دارای کاور ناییلونی محکم و زیپ‌دار می‌باشند. بنابراین شما می‌توانید با رعایت تمام نکات بهداشتی آن را در مهمانی‌ها و یا مسافرت‌ها برای خواباندن کودک خود حمل کنید.
  • جنس تشک‌های آنتی رفلاکس معمولا ۱۰۰% نخی و از بهترین پارچه‌های بدون پرز  تولید شده و ابر داخلی آن نیز ضد حساسیت می‌باشد.
  • معمولا ارتفاع آنتی رفلاکس بین ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر می‌باشد، این ارتفاع از لیز خوردن کودک جلوگیری می‌کند.
  • از دیگر مزایای تشک آنتی رفلاکس این است، که قابلیت خوابیدن کودک به پهلو را نیز دارد.
  • این تشک می‌تواند باعث تنفس بهتر و تخلیه مجاری بینی نوزاد نیز شود.

تشک آنتی رفلاکس دی روحه Die

جمع بندی مقاله مزایای استفاده از تشک آنتی رفلاکس

در این مطلب به مزایای استفاده از تشک رفلاکس برای نوزادان اشاره شده است. درمان بیماری رفلاکس معده کودک، به شدت بیماری و سن نوزاد بستگی دارد. برای اینکه بخواهید از این بیماری جلوگیری کرده و عوارض آن را کاهش دهید، باید در روش‌های تغذیه، سبک زندگی و مراقبت از کودک تغییراتی را به وجود بیاورید تا کودک اذیت نشده و آسیب نبیند. همان طور که گفته شد یکی از راه‌های جلوگیری از رفلاکس اسید معده استفاده از تشک آنتی رفلاکس می‌باشد. این تشک‌ها با داشتن شیب مناسب باعث می‌شود کودک به راحتی خوابیده و عمل رفلاکس در آن کمتر رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید