دانستنی ها

مزایای استفاده از خون بند ناف

خون بند ناف

سال‌های زیادی خون بند ناف نوزاد که حاوی مقدار زیادی سلول‌های بنیادی است، پس از تولد به‌عنوان زباله بیولوژیکی دور ریخته می‌شد. اما امروزه از سلول‌های خون‌ساز درون خون بندناف نوزاد برای درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

بند ناف همان چیزی است که کودک را به جفت متصل می‌کند. جفت مسئول رساندن غذا و اکسیژن در رحم به جنین است. بند ناف نوزاد پس از تولد در مدت کوتاهی بسته خواهد شد که پزشک سریعا آن را می‌بُرد. در گذشته پس از بریده شدن بندناف آن را دور می‌انداختند، اما اکنون خون بند ناف نوزاد پس از زایمان ذخیره خواهد شد.

خون بند ناف حاوی مقدار غنی از سلول‌های بنیادی است. این سلول‌ها بسیار ارزشمند هستند، زیرا می‌توانند در درمان بیماری‌های تهدیدکننده زندگی فرد کمک بزرگی کنند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از بیبی لوکس شما را بیشتر با علت نگهداری از خون بند ناف نوزاد، مزایا و معایب استفاده از آن آشنا کنیم.

منظور از خون بند ناف نوزاد چیست؟

به خونی که پس از تولد کودک درون بندناف او باقی می‌ماند، خون بندناف نوزاد یا Cord blood می‌گویند. این خون با خون‌های معمولی تفاوت چندانی ندارد و از گلبول‌های سفید، قرمز، پلاسما و پلاکت تشکیل شده است. اما به‌دلیل غنی بودن از سلول‌های بنیادی موجود در مغز استخوان تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. سلول‌های بنیادی توانایی بالغ شدن دارند که امکان درمان بیماری با خون بند ناف نوزاد را افزایش می‌دهند.برای اطلاعات بیشتر نیز از طریق مشاوره با متخصص کودکان مشورت کنید.

مزایای استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف

استفاده از سلول های بنیادی موجود در بند ناف برای درمان بیماری ها در مقایسه با سلول های بنیادی مغز استخوان مزایایی دارد، از جمله مزایا خون بند ناف عبارتند از:

  • سلولهای بنیادی خون بند ناف را می توان برای افراد بیشتری نسبت به سلولهای مغز استخوان استفاده کرد. زمانی که از این سلول ها استفاده می شود، احتمال رد پیوند نسبت به سلول های بنیادی مغز استخوان کمتر خواهد بود.
  • جمع آوری سلول های بنیادی از مغز استخوان آسان تر از مغز استخوان می باشد.
  • این خون را می توان در بانک خون فریز و ذخیره نمود و می توان از آن برای افراد استفاده کرد، اما سلول های مغز استخوان را باید به سرعت استفاده کرد چرا که به سرعت میمیرند.
  • از سلول های بنیادی مغز استخوان می توان برای تقویت سیستم ایمنی در حین درمان سرطان استفاده کرد، اما سلول های مغز استخوان این قابلیت را ندارند.

خون بند ناف

معایب استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف

یکی از معایب خون بند ناف، این است که تعداد سلول های بنیادی زیادی ندارد. بنابراین، در زمان استفاده آن برای افراد بزرگسال باید چندین واحد از افراد مختلف باهم ترکیب شوند تا تعداد سلول های بنیادی آن افزایش یابد.

با توجه به مطالب گفته شده و پتانسل درمانی سلول های خون بند ناف، به نظر می رسد استفاده از چنین بانک هایی و اقدام برای درمان های امیدوار کننده آینده باشد و به نوعی سرمایه گذاری برای آینده است.

نحوه ذخیره خون بندناف نوزاد

چنان‌چه تصمیم گرفتید خون بندناف نوزادتان را ذخیره کنید باید قبل از زایمان به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک متخصص زنان بلافاصله پس از بسته شدن بند ناف و بریدن آن، خون را جمع‌آوری می‌کند. برای این کار از یک سوزن مخصوص استفاده می‌کنند تا خون مربوطه از بند ناف خارج شود.

سپس برای ذخیره خون بند ناف نوزاد آن را درون کیسه مخصوصی می‌ریزند. این فرایند مشکلی برای مادر و نوزاد ایجاد نمی‌کند و کاملا بی‌خطر است. سپس خون بند ناف را به بانک خون بند ناف می‌فرستند. در آن‌جا خون مورد نظر از لحاظ انواع بیماری‌ها، اختلالات ژنتیکی و سایر موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد برای ذخیره خون بندناف نوزاد شما آن را به صورت برودتی منجمد می‌کنند تا در زمان مطابقت مورد استفاده قرار بگیرد.

ناف بند کشی طبی ۲ عددی چیوکو Chioco

کاربرد سلول‌های بنیادی بند ناف نوزاد

سلول‌های بنیادی که اصلی‌ترین علت نگهداری از خون بند ناف به‌شمار می‌آیند، به صورت بالقوه نجات دهنده هستند. در واقع شما با ذخیره خون بندناف نوزاد خود می‌توانید به افرادی که نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی دارند، کمک کنید.

کاربرد سلول‌های بنیادی بند ناف نوزاد را باید کمک به ساخت سلول‌های جدید و سالم پس از پیوند دانست. بنابراین میتوان به درمان بیماری با خون بند ناف نوزاد امیدوار بود. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • سرطان‌ها شامل لوسمی و لنفوم
  • بیماری‌های مربوط به مغز استخوان و نیازمند پیوند
  • انواع کم‌خونی همچون سلول داسی شکل
  • اختلالات سیستم ایمنی بدن
  • دیابت تیپ ۱ (وابسته به انسولین)
  • بیماری پارکینسون
  • لوپوس

چند سال امکان نگهداری خون بندناف وجود دارد؟

از نظر تئوری و استانداردهای پذیرفته شده ۱۵ تا ۲۰ سال امکان نگهداری وجود دارد، به طوری که از تأسیس اولین بانک های دنیا ۲۰ سال هم نمی گذرد و مطالعات در این زمینه برای نگهداری بیشتر همچنان ادامه دارد.
اولین بانک خون بندناف عمومی در شهر نیویورک در سال ۱۹۹۲ تأسیس شده و بانک های بعدی در دوسلدورف آلمان، میلان ایتالیا و پاریس فرانسه شروع به کار کرده اند.

همچنین اولین پیوند خون بندناف در جهان در اکتبر ۱۹۸۸ در کشور فرانسه برای کودکی دچار کم خونی فانکونی انجام شده است و پس از ۲۲ سال طبق گزارش های موجود این فرد بدون مشکلات خونی و ایمونولوژیک در سلامت کامل به سر می برد.
در حال حاضر هم پیش بینی می شود بیش از ۲۵۰ هزار خون بندناف در بانک های دنیا ذخیره و بیش از ۵ هزار پیوند تا سال ۲۰۰۸ انجام شده است.

 بنابراین اعضای خانواده کسی که خون بندناف را نگه داشته اند، امکان استفاده را دارند؟

برای هر یک از خواهر و برادر ها ۲۵ درصد شانس استفاده از خون بندناف وجود دارد. در بیمارستان شریعتی از خون بندناف تاکنون حدود ۳۰ پیوند را انجام داده ایم البته در خانواده ای که یکی از فرزندان دچار بیماری شود، چنانچه HLA برادر و یا خواهرش به وی بخورد، دیگر نیازی به نگهداشتن خون بندناف نیست، چرا که می توان از منابع دیگر سلول های بنیادی مانند مغز استخوان و یا خون محیطی استفاده کرد.

اما مواردی هم وجود داشته که خواهر و برادری در یک خانواده بیمار بوده و نیازمند پیوند سلول های بنیادی هستند و مادر هم باردار است. پس از زایمان، خون بندناف نوزاد نگهداری شده و پس از تطبیق HLA با خواهر یا برادر بیمار و با توجه به این که فرصتی نباشد تا بچه بزرگ شده و از منابع دیگر سلول های بنیادی استفاده شود، پیوند از طریق سلول های بنیادی خون بندناف انجام شده است.

خون بند ناف

خطرات سلامتی خون بند ناف برای مادر و یا نوزاد چیست؟

هیچ گونه خطرات سلامتی مربوط به جمع آوری خون بندناف وجود ندارد. خون بندناف پس از بریده شدن از بندناف بازیابی می شود و در نتیجه از هر گونه درد، ناراحتی و یا آسیب جلوگیری می کند.این فرآیند کاملاً بی خطر است.

هزینه بانکداری خون بند ناف چقدر است؟

معمولاً دو مبلغ برای بانک خون بندناف وجود دارد.

دومین مورد یک هزینه نگهداری سالیانه است.

برخی از امکانات، هزینه اولیه را براساس طول یک بازه از پیش تعیین شده ذخیره، تغییر می دهند.

اگر نخواهم خون بند ناف را نگهداری کنم، چه می شود؟

خون بندناف نوزادتان می تواند منبع ارزشمندی برای خانواده دیگر باشد.از موسسان تا بانک های خون غیر انتفاعی و تسهیلات پزشکی، مکان های متعددی وجود دارند که از سلول های بنیادی خون بندناف نوزادتان برای درمان دیگران استفاده می کنند.

همانند دیگر کمک های مالی، هیچ هزینه ای برای اهدا کننده خون بندناف وجود ندارد.

اگر دوست ندارید خون نوزادتان را ذخیره کنید، لطفاً آن را اهدا کنید. اهدا می تواند در زندگی فرد دیگری تفاوت ایجاد کند.

جمع آوری و نگهداری خون بندناف یکی از روش های رایج در میان والدین جدید و پر انتظار است.خون از بندناف جمع آوری می شود تا در آینده استفاده شود.

خون بندناف سرشار از سلول های بنیادی است که می تواند به تمام سلول های انسانی تبدیل شود. به آن معنی است که آن ها پتانسیل استفاده به عنوان یک درمان را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید