دانستنی ها

مزایای بالش شیردهی نوزادی

مزایای بالش شیردهی

مزایای بالش شیردهی نوزادی: بالش شیردهی ، یکی از وسایل کاربردی در دوران شیردهی است که به مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند بسیار کمک می‌کند.

با به دنیا آمدن نوزاد یکی از زیباترین اتفاقات زندگی هر مادری رخ می‌دهد. در این مرحله، بدن مادر در وضعیتی است که نیاز به مراقبت بیشتر دارد؛ زیرا هم جسم او نیز به بازیابی توان از دسته رفته خود دارد و هم باید آماده دوران شیردهی به نوزاد شود. بنابراین فراهم کردن آسایش هرچه بیشتر مادر و نوزاد اهمیت بیشتری می‌یابد، در این مقاله می‌خواهیم از مزایای یک وسیله کاربردی به نام بالش شیردهی صحبت کنیم که کمک زیادی به مادران و نوزدان شیرخوار خواهد کرد با بیبی لوکس همراه باشید.

بالش شیردهی چیست؟

بالش شیردهی (به انگلیسی Breastfeeding pillow) همانطور که از نام آن پیداست، محصولی است که در حین شیردهی نوزاد برای راحتی در نوشیدن هرچه بیش تر و بهتر شیر به کار می رود. به زیبایی فرم سر نوزاد کمک می کند و مادر در حین شیردهی می تواند از آن استفاده کند. به عبارت دیگر بالش شیردهی وسیله ای است که به کمک آن مادر و نوزاد می توانند در بهترین وضعیت ممکن قرار گیرند و شیردهی به عالی ترین شکل ممکن انجام شود.

در حالت عادی بدون استفاده از یک بالش مناسب ممکن است دست مادران هنگام شیردهی خسته شود و همچنین علاوه بر آن باید بسیار مراقب سر و گردن نوزاد خود باشند.

بالش شیردهی یکی از ابزارهای مهمی است که توصیه می کنیم به هنگام خرید سیسمونی آن را از قلم نیندازید. بهترین مدل بالش شیردهی به گونه ای طراحی شده است که مادر به راحتی قادر به شیر دادن فرزند نوزاد خود باشد و از طرفی نوزاد نیز با نهایت آرامش از شیر مادر تغذیه کند.

بالشت شیردهی در طرح ها و مدل های همچون هلالی شکل، C شکل، U شکل، O شکل، دو تکه و … تولید و روانه بازار شده اند که هر کدام ویژگی و مزایای خود را دارند.

مزایای بالش شیردهی نوزادی

مزایای بالش شیردهی برای مادر و نوزاد

همانطور که پیش تر نیز گفتیم بالشت شیر دهی مزیت های و کاربردهای بسیار زیادی برای مادر حتی نوزاد خواهد داشت که در این بخش مزیت های آن را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

جلوگیری از خسته شدن شانه ها و دست های مادر از مزایای بالش شیردهی

 یکی از مشکلات مادران در هنگام شیردادن نوزاد این است که مدام در این تلاش هستند که نوزاد را در بهترین حالت ممکن برای شیرخوردن نگهدارند این بالا نگه داشتن نوزاد در تایم زیاد فشار زیادی به شانه ها و دست های مادر خواهد آورد که این موضوع بعد از مدتی آذار دهنده نیز خواهد شد. علاوه بر این با بزرگتر شدن سن نوزاد وزن او نیز افزایش پیدا میکند که این موضوع خود باعث افزایش فشار بر روی شانه های مادر خواهد شد.

صاف نگه داشتن کمر با استفاده از بالش شیردهی نوزاد

یکی دیگر از مشکلاتی که گریبان گیر اکثریت افراد میشود مشکلات ستون مهره ها میباشد این مشکلات به دلایل مختلفی ایجاد میشوند که یکی از این دلایل در مادران شیرده خمیدگی طولانی مدت کمر یا به اصطلاح قوز کردن مادر می باشد این خمیدگی در طولانی مدت باعث صدمه دیدن ستون مهره ها خواهد شد یکی از راه حل های این موضوع استفاده از بالش شیردهی نوزاد است.

با استفاده از بالش شیردهی نوزاد مادر میتواند وزن خود را بر روی بالش قرار دهد و به دلیل اینکه بالش شیردهی در آغوش مادر قرار دارد از خم شدن بیش از اندازه جلوگیری میکند.

کاهش بی قراری نوزاد در هنگام شیر خوردن از مزایای بالش شیردهی

نوزادان هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برخی از آنها بی قراری های خاص خود را دارند برای مثال بعضی به راحتی از شیر مادر تغذیه نمیکنند و اگر کمی جایشان ناراحت باشد ممکن است اصلا شیر نخورند. به همین دلیل اگر مادر بتواند شرایط خاصی را فراهم کند که نوزاد در هنگام شیر خوردن از آرامش بیشتری برخوردار باشد، تغذیه نوزاد نیز به درستی انجام خواهد گرفت.

از جمله این کار ها میتوان به شیردادن در یک محیط آرام که صدای اذیت کننده ای در آن نباشد. همچنین میتوان از بالش شیردهی نیز برای بهتر کردن شرایط استفاده کرد. بدین شکل که هر چقدر جای نوزاد در هنگام تغذیه نرم تر و راحت تر باشد احتمال کاهش بی قراری های آن نیز در هنگام شیر خوردن کمتر است.

بهبود سریع زخم های سزارین

شیردهی برای مادر بعد از زایمان سزارین دردناک است، زیرا او نمی تواند در طی آن به درستی بنشیند و در اینجا استفاده از بالش شیردهی برای محافظت از محل برش و سرعت بهبود آن نیز ضروری است، زیرا برای حمل کودک خود نیازی به صرف تلاش زیاد نخواهید داشت.

محافظت از کودک در برابر ریفلاکس

ریفلاکس و قولنج از علائم رایج نوزادان تازه متولد شده است، اگر به نوزاد خود بدون نگهداری نامناسب شیر دهید. ممکن است به ریفلاکس معده و قولنج و سایر مشکلات گوارشی دچار شود ولی یک بالش شیردهی از همه ای این مشکلات جلوپیری میکند جلوگیری می کند.

کمک به کودک برای نشستن

بالش های شیردهی در درجه اول برای حمایت از کودک در دوران شیردهی طراحی شده اند، اما همچنین به حمایت از ناحیه پشت بین ماه های چهارم و ششم کمک می کنند تا وضعیت نشسته در یک موقعیت صحیح آغاز شود.

تقویت عضلات کودک

می توانید از بالش برای قرار دادن کودک روی شکم خود استفاده کنید، این کار او را به استفاده از بازوها و پاها و تقویت عضلات تشویق می کند.

معرفی چند مدل از بالش های شیردهی نوزاد

بالش های شیردهی در انواع سبک و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند.

بالش شیردهی O شکل

بالش شیردهی O شکل: بالشی شبیه به شکل O انگلیسی است. دور بدن مادر می‌پیچد تا در طول مدت شیردهی سبب راحتی و حمایت شیرخوار و مادر شود. این مدل بالش، مناسب شیردهی هم‌‌زمان دوقلو‌ها است. البته که برای کمک به مادرانی که دچار عوارض زایمان سزارین شده‌اند نیز بهترین انتخاب است.

بالش شیردهی U شکل

بالش شیردهی شکلU و C: این مدل بالش شیردهی نوزاد، اطراف بدن مادر را پوشش می‌دهند و متناسب با آرگونومی بدن مادر طراحی شده‌اند. بالش شیردهی به شکل C در جلوی شکم مادر قرار می‌گیرد و U دور کمر مادر می‌چرخد. این بالش‌ها برای تمرین نشستن کودک نیز بسیار کارآمد هستند و بهترین انتخاب برای مادرانی هستند که برای اولین بار شیردهی را تجربه می‌کنند. استفاده از بالش C شکل در گهواره، سبب کاهش فشار بر روی بازو‌های فرزند دلبندتان هنگام خواب می‌شود.

بالش شیردهی Hello Baby

بالش شیردهی Hello Baby: بالش شیردهی هلو‌بیبی از چند لایه تشکیل شده است که می‌توانید در چندین حالت آن را تنظیم کنید. با تغییر ارتفاع و شیب بالش موقعیت مناسب برای شیردهی را فراهم کنید.

مزایای بالش شیردهی نوزادی

انتخاب بالش شیردهی مناسب

با در نظر گرفتن این که چه مدت قرار است از کودک خود مراقبت کنید، بالش شیردهی یک سرمایه‌گذاری تا حدودی طولانی مدت است. اگر از بالش شیردهی استفاده می‌کنید حتماً به خاطر وجود این بالش احساس راحتی بیشتری می‌کنید و آن را برای خود و کودک‌تان مفید می‌دانید و قطعاً تا پایان شیردهی از بالش استفاده خواهید کرد. اگر هنوز بالش شیردهی تهیه نکرده‌اید، به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید. هنگام انتخاب بالش به این نکات توجه داشته باشید:

  • برخی از مادران فقط ۳ یا ۴ ماه به نوزادشان شیر می‌دهند. در این صورت ممکن است نیازی نباشد که نگران طول و اندازه بالش باشید. یک نوزاد در آن محدوده سنی باید بدون دردسر روی اکثر بالش‌های شیردهی قرار گیرد. برخی از مادران ترجیح می‌دهند که کودک شان را مدت بیشتری با شیر خود تغذیه کنند. اگر قصد دارید به جای چند ماه به کودک خود برای چند سال شیر بدهید، یک بالش با سایز بزرگتر انتخاب کنید که بتوانید از آن زمانی که کودک‌تان رشد کرد نیز استفاده کنید. با این حال، وقتی کودک بزرگ‌تر می‌شود، می‌تواند خودش سرش را بالا نگه دارد و عملکردهای حرکتی خود را راحت‌تر کنترل کند. ممکن است با گذشت یک سال دیگر از بالش شیردهی برای حمایت سر نوزاد استفاده نشود و نیازی به آن نباشد.
  • به تناسب و فرم بالش توجه کنید. کودک شما تنها عامل انتخاب بالش شیردهی نیست. همچنین باید اندازه و شکل بدن خود را در نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که بالش شیردهی متناسب با بدن شما است. بسیاری از بالش‌های شیردهی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دور تنه مادر بسته می‌شوند تا بالش بتواند سر و گردن کودک را در هنگام شیردهی نگه دارد. سعی کنید بالشی را انتخاب کنید که در مدت کوتاهی پس از تولد با قسمت میانی بدن (میان تنه، ناحیه کمر و شکم) شما مناسب باشد. خودتان را در ۵ تا ۶ ماهگی بارداری تصور کنید، زیرا این اندازه‌گیری مقیاس مناسبی برای انتخاب اندازه مورد نیاز شما است.

دیدگاهتان را بنویسید