تلفن پشتیبانی:

76610388

-۰۲۱

مراجعه حضوری: همه روزه 9 الی 18
دانستنی ها

مزایای شیر مادر برای نوزاد

مزایای شیر مادر

مزایای شیر مادر برای نوزاد بر هیچ کسی پوشیده نیست اما همچنان چیزهایی هست که در مورد شیر مادر نمی‌دانید. احتمالا بعد از خواندن این مقاله شگفت زده خواهید شد که شیر مادر تا چه اندازه برای نوزاد ارزشمند و ضروری است. شیر مادر نخستین غذاییست که به نوزاد تازه متولد شده داده می‌شود، بنابراین کیفیت آن از اهمیت زیادی دارد. در این مقاله درباره فواید شیر مادر صحبت خواهیم کرد با بیبی لوکس همراه باشید.

مزایای شیر مادر برای نوزاد

شیر مادر بهترین غذا برای کودکی است که زیر شش ماه دارد. در واقع از بدو تولد تا شش ماهگی هیچ نوع تغذیه ای به غیر از شیر مادر برای نوزاد توصیه نمی شود. مزایای شیر مادر برای نوزاد به قدری فراوان است که سلامت جسمانی و حتی قوای عقلانی او را در بزرگسالی نیز تقویت می کند.

شیر مادر باعث افزایش نیروی بدن در برابر بیماری های و عوامل مخرب بیرونی می گردد و باعث می شود تا ارتباط مستحکم تری میان مادر و فرزند ایجاد گردد. همه ما در خصوص مزایای فراوان شیر مادر برای نوزاد چیزهای زیادی شنیده ایم اما برخی از آن ها جنبه علمی دارند و قطعا عامه اجتماع از آن ها اطلاعی ندارند. با ما همراه باشید تا مزایای شیر مادر برای نوزاد را بررسی کنیم.

مزایای شیر مادر ، مقابله با عفونت ها

در ابتدای تولد نوزاد نوعی شیر زرد رنگ یا متمایل به زردی از پستان مادر خارج می شود (آغوز) که حاوی املاح و باکتری های مفید فراوانی می باشد و سیستم ایمنی نوزاد را برای مقابله با عفونت ها و بسیاری از بیماری ها تقویت می کند.

این شیر نسبت به شیر مادر در سایر روزها غلیظ تر است و با مقدار اندکی از آن، مواد مفید بسیار زیادی وارد بدن کودک می شود. متاسفانه بسیاری از مادران از این امر مهم اطلاعی ندارند و این شیر اولیه را دور می ریزند. باید حتما در مورد تغذیه کودک خود و وسایل سیسمونی نوزاد صحبت کنید تا اطلاعات کافی به دست بیاورید.

مزایای شیر مادر

سبک بودن از مزایای شیر مادر

شیر گاو از میزان پروتئین بالایی برخوردار است اما هضم آن حتی برای بزرگسالان نیز به راحتی صورت نمی گیرد. شیر مادر نیز مقادیر بالایی پروتئین دارد اما بسیار سبک است و به راحتی توسط دستگاه گوارش نوزاد هضم می شود. حتی شیر خشک نیز به اندازه شیر مادر سبک و راحت هضم نمی شود. اگر شیر خودتان را به کودک می دهید اما او همچنان دچار دل درد یا نفخ می شود نگران نباشید احتمالا رژیم غذایی شما با طبع کودک سازگار نیست و کافیست برخی از مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید چرا که فرزند شما از طریق شیر خوردن به صورت مستقیم با رژیم غذایی شما در ارتباط است.

کامل بودن از مزایای شیر مادر

یکی از مهمترین و برترین مزایای شیر مادر برای نوزاد این است که از آن به عنوان یک غذای کامل نام می برند. نوزاد شما در زمان شیر خوردن در حال مصرف چربی، ویتامین، پروتئین، املاح معدنی، آب و حتی کروبوهیدرات است. بله! درست متوجه شدید؛ لاکتوز موجود در شیر مادر به معنای تامین کربوهیدرات مورد نیاز کودک می باشد. همه این مواد در خالص ترین و بهترین حالت خود وارد شیر مادر شده و از این طریق به بدن نوزاد راه پیدا می کنند.

قوی شدن فک نوزاد و سلامت دندان ها

کودکانی که به صورت مستقیم از شیر و سینه مادر تغذیه کرده اند از فک و دندان های سالم تری برخوردار می باشند. البته بسیاری از نوزادان به دنبال دریافت قطره آهن و امثال آن ها با سیاه شدن دندان ها مواجه شده اند اما این مسئله ربطی به شیر مادر ندارد.

یکی از ترکیبات بسیار مهم موجود در شیر مادر که باعث افزایش هوش نوزاد می شود، انواع اسید چرب است. اسیدهای چرب یک منبع اصلی برای تولید انرژی و از اجزای ضروری برای تشکیل و گسترش بافت مغزی نوزاد هستند که اثرات آن در بزرگسالی هم دیده می شود.

دو اسید چرب دوکوزاهگزائنوئیک اسید(DHA) و آراشیدونیک اسید (AA) که به میزان زیادی در شیر مادر مشاهده می شوند می‌ توانند مهارت ‌های ذهنی کودک را افزایش دهند. این ها به ترتیب به گروه اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ تعلق دارند. علاوه بر اسیدهای چرب، شیر مادر حاوی پروتئین‌ های مهمی دیگری است که رشد و تکامل مغز کودک را تحریک می‌کنند.

مسواک انگشتی

مزایای شیر مادر ، پیشگیری از چاقی کودک

برخی کارشناسان، تغذیه با شیر مادر را به عنوان راهی برای کمک به کاهش خطر ابتلای فرزندتان به اضافه ‌وزن یا چاقی توصیه می‌کنند. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر، خطر ابتلا به چاقی یک کودک در نوجوانی یا بزرگسالی را کاهش می‌دهد و بیشترین تأثیر در کودکانی مشاهده شد که به طور انحصاری فقط با شیر مادر تغذیه شده‌اند. همچنین هرچه تغذیه با شیر مادر طولانی‌تر بود، ارتباط بین کاهش خطر چاقی و شیر مادر قوی‌تر بود. به‌طورکلی کارشناسان فکر می‌کنند که تغذیه با شیر مادر ممکن است به چند دلیل در افزایش وزن کودک در آینده تأثیر بگذارد که این تحقیقات همچنان ادامه دراد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر است:

الگوی غذایی مناسب: نوزادانی که از سینه مادر تغذیه می‌شوند، بهتر یاد می‌گیرند که به اندازۀ برطرف شدن گرسنگی‌شان غذا بخورند که این بعدها منجر به الگوهای غذا خوردن سالم‌تری می‌شود.

انسولین کم: میزان انسولینی که بدن کودک پس از ورود شیر مادر تولید می‌کند کمتر از شیر خشک است. انسولین ایجاد چربی را تحریک می‌کند و باعث افزایش وزن می‌شود.

لپتین بیشتر: لپتین، هورمونی است که به باور محققان نقش مهمی در تنظیم اشتها و چربی ایفا می‌کند و نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، لپتین بیشتری در بدن خود دارند.

افزایش وزن آهسته‌تر: در مقایسه با نوزادان تغذیه‌شده با شیر مادر، نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، افزایش وزن سریع‌تری در هفته‌های اول زندگی دارند. این افزایش وزن سریع با چاقی در دوره‌های بعدی زندگی ارتباط داده شده است.

مزایای شیر مادر

مزایای شیردهی برای نوزاد در صورت دیابت بارداری مادر

اگر مادری در دوران بارداری خود دچار دیابت بارداری شده است، شیردهی برای نوزادش مزایای ویژه‌ای دارد. برخی از این مزایا شامل موارد زیر است:

تنظیم سطح قند خون: دیابت بارداری ممکن است باعث شود که کودک پس از تولد، قند خون پایینی در اثر بیماری افت قند خون داشته باشد. اگر کودک شما قند خون پایینی دارد، دریافت هرچه زودتر و منظم‌تر شیر مادر، با فراهم کردن گلوکزی که به راحتی جذب می‌شود به افزایش سطح قند خون او کمک می‌کند.

رشد دستگاه گوارش: آغوز یا همان شیری که سینۀ شما در دو روز اول پس از زایمان در مقادیر کم تولید می‌کند، به رشد و کامل شدن دستگاه گوارش کودک کمک می‌کند و هضم آن نیز برای کودک شما آسان است.

کمک به بهبود زردی یا یرقان: تغذیه با آغوز و دفعات شیردهی منظم می‌تواند در رفع زردی نوزاد مؤثر باشد، زیرا به بدن کودک شما کمک می‌کند تا بیلی‌روبین اضافی را با سرعت بیشتری دفع کند. بیلی‌روبین، رنگ‌دانه‌ای در خون کودک است که می‌تواند باعث زرد شدن پوست نوزاد شود و این احتمال وجود دارد که زردی یا یرقان در نوزادان مادرانی مبتلا به دیابت بارداری شایع‌تر است.

کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری نوع دو در کودک: کودک مادر مبتلا به دیابت بارداری، ریسک بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع دو در سن‌های بالاتر دارد، اما شیردهی این خطر را کاهش می‌دهد. تغذیه با شیر مادر همچنین می‌تواند خطر ابتلای کودک به اضافه وزن را کاهش دهد که یک عامل خطر دیگر در ابتلا به دیابت نوع دو در سن بالاتر است.

همچنین مزایای بالقوۀ کوتاه‌مدت و بلندمدتی در صورت شیردهی برای مادران مبتلا به دیابت وجود دارد. مثلاً شیردهی ممکن است به شما کمک کند سریع‌تر از دیابت بارداری بهبود پیدا کنید و احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را در شما کاهش می‌دهد، زیرا هورمون‌هایی که بدنتان هنگام شیردهی تولید می‌کند، می‌تواند به تعادل سطح قند خون کمک کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
سایدبار
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من