دانستنی ها

مزایای پستانک ارتودنسی

مزایای پستانک ارتودنسی

استخوان های نوزادان بسیار انعطاف پذیر است که فک و دهان آنها نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین والدین با ابزارها و روش های مختلفی می تواند در نحوه شکل گیری استخوان ها و جلوگیری از ایجاد اختلال در آنها نقش داشته باشند. برای مثال در صورت استفاده از پستانک ارتودنسی تا حد زیادی می توان از به هم ریختگی دندان ها و مشکلات فک کودکان در آینده جلوگیری کرد. در ادامه این مقاله از بیبی لوکس همراه باشید تا شما را با مزایای پستانک ارتودنسی آشنا کنیم.

پستونک ارتودنسی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

از زمان گذشته تا به امروز، مادران برای آرام کردن کودکشان از پستانک معمولی استفاده می‌کرده‌اند. حتما شما هم پستانک‌های معمولی و قدیمی را به یاد دارید. استفاده از آن‌ها منجر به بروز مشکلات دندانی و فک در کودکان می‌شد.

پستانک ارتودنسی از لحاظ ساختاری شبیه به نوک سینه مادر است.

پستانک ارتودنسی علاوه بر اینکه می‌تواند کودک شما را آرام کند، کمک می‌کند تا او در آینده به ارتودنسی نیاز پیدا نکند. در واقع یک اقدام پیشگیرانه است که مشکلات و ناهنجاری‌های مربوط به دندان و فک را کاهش می‌دهد.

طبق تحقیقاتی که در دنیا انجام شده است، کودکانی که از پستونک ارتودنسی استفاده کرده‌اند، کمتر از کودکان دیگر به مشکلات مال اکلوژنی مثل اپن‌بایت و اوربایت دچار شده‌اند.

مزایای پستانک ارتودنسی

عموماً دندانپزشکان پستانک را به انگشت شست ترجیح می‌دهند. زیرا برطرف کردن عادت به پستانک راحت‌تر است. به علاوه آنها توصیه می‌کنند که استفاده از پستانک در هنگام چرت زدن نوزاد یا خواب شبانه در سال اول زندگی می‌تواند به جلوگیری از وقوع سندروم مرگ ناگهانی نوزادان کمک کند. هرچند استفاده از پستانک و مکیدن انگشت بیش از دو تا چهار سالگی می‌تواند تاثیر منفی بر روی شکل دهان و مسیر رویش دندان‌ها داشته باشد.

اگر کودک شما مکیدن پستانک، انگشت یا انگشت شست را پیش از رشد دندان‌های دائمی جلویی متوقف کند، این احتمال وجود دارد که وضعیت بایت کودک به خودی خود اصلاح شود.

مزایای پستانک ارتودنسی آن است که بیشتر کودکان عادت مکیدن را به دلیل فشار همتا (فشار ناشی از رفتارهای همسالان) رها می‌کنند. حتی در سه سالگی، کودکان تحت تاثیر فشار همتا قرار می‌گیرند. کودک شما ممکن است هنوز در خلوت خود از مکیدن به عنوان راهی برای به خواب رفتن یا آرام شدن استفاده کند اما سرانجام خود او این عادت را متوقف خواهد کرد.

مزایای پستانک ارتودنسی

عوارض پستانک ارتودنسی

کودک باید در مدت‌زمان مشخصی از سینهٔ مادر تغذیه می‌کند و اگر پستانک ارتودنسی را زودتر از موعد به کودک بدهید باعث ایجاد مشکلاتی برای مادر  و کودک می‌شود که عبارت‌اند از:

  • دردناک شدن نوک سینه
  • عجله‌کردن نوزاد در خوردن شیر
  • احتمالاً انسداد مجاری شیری
  • ورم پستان
  • ایجاد اختلال احتمالی در چرخه تأمین شیر مادر در سینه
  • کاهش ابتلا به عفونت در هر دو گوش
  • گرفتن زودهنگام نوزاد از شیر مادر (کودک باید تا زمان مشخصی از شیر مادر تغذیه کند)
  • به‌هم‌خوردن ساعات و عادات شیردهی نوزاد
  • وابستگی بیش از حد کودک به پستانک

مدیریت استفاده از پستانک ارتودنسی

مزایای پستانک ارتودنسی -اگر خواستید برای اولین بار پستانک را به نوزادتان دهید باید موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

  • بگذارید نوزادتان در این باره تصمیم بگیرد: اگر فرزندتان سریعا پستانک را قبول کرد که هیچ، در غیر این صورت می توانید زمان دیگری امتحان کنید. اما اگر به هیچ وجه پستانک را نگرفت، مجبورش نکنید و به خواسته او احترام بگذارید.
  • پستانک را در بین ساعات شیردهی و زمانی که نوزاد گرسنه نیست به او بدهید.
  • از پستانک ارتودنسی برای به تاخیر انداختن زمان شیردهی یا جایگزینی برای توجه به وی استفاده نکنید. در برخی موارد، کودکتان باید برای شیر خوردن یا آرام شدن صبر کند (مثلا زمانی که در نزدیکی خانه و با فاصله چند دقیقه تا رسیدن هستید) در اینگونه موارد استفاده از پستانک بهترین گزینه است. در غیر اینصورت به هیچ عنوان پستانک را جایگزین شیردهی نکنید.
  • سعی کنید زمان های خواب کودک به وی پستانک دهید ( البته در صورت افتادن پستانک از دهان وی، آن را سر جایش بر نگردانید). هنگامی که کودکتان بهانه گیری می کند، سعی کنید ابتدا با روش های دیگر مانند قلقلک دادن، آواز خوندن و تکان دادن وی را آرام کنید و پستانک را در آخرین مرحله به او بدهید.

سن گرفتن پستانک از کودک

در برخی موارد؛ کودکان به نوبه خود تصمیم می گیرند که دیگر از پستانک استفاده نکرده و آن را کنار گذارند. در این صورت شما مادر بسیار خوش شانسی هستید. در غیر این صورت، زمانی خواهد رسید که مجبورید با آغاز فرآیند از شیر گرفتن، پستانک را نیز از وی بگیرید. شاید برای بسیاری سوال باشد که چگونه پستانک را از نوزاد بگیریم؟

اما روش های هر مادر به علت شناخت کودک خود متفاوت است.  بهتر است این کار را در تولد دو سالگی کودک و به عنوان جشن بای- بای پستانک برای وی برگزار کنید. ممکن است کودکتان ابتدا چند روزی گریه می کند اما سپس راه دیگری برای تسکین خود پیدا خواهد کرد.

مزایای پستانک ارتودنسی

فرق پستانک ارتودنسی با معمولی

مزایای پستانک ارتودنسی – همان‌طور که می‌دانیم استفاده از پستانک به زمان‌های خیلی قبل برمی‌گردد. در گذشته و قبل از تولید پستانک اورتودنسی، پستانک‌هایی وجود داشت که امروزه ما به عنوان پستانک معمولی آن‌ها را می‌شناسیم که دارای سر گرد و معمولی هستند.

تفاوت این دو نوع پستانک در شکل ظاهری آن‌ها می‌باشد، پستانک ارتودنسی در قسمت گردن باریک است اما پستانک معمولی گردن گردی دارد.

امروزه از هر دو نوع پستانک در سایزهای مختلف و در رنگ‌ها و جنس‌هایی متفاوت تولید و عرضه می‌شود. شما با توجه به نیاز و راحتی کودک می‌توانید از هر کدام که بخواهید تهیه کنید.

برای انتخاب بهترین پستانک باید به موارد زیر توجه کنید:

•  جنس پستانک: از پستانک با جنس سیلیکون استفاده کنید. پستانک‌های سیلیکونی دوام و ماندگاری بیشتری دارند و همچنین بو و مزه‌ای ندارند و حساسیت‌زا هم نیستند. در صورتی که پستانک‌هایی با جنس لاتکس و یا پلاستیک ممکن است به کودک آسیب‌زده و مشکلات عفونی یا حساسیتی برای کودک ایجاد کنند.

•  شکل پستانک: بهتر است از پستانک‌های ارتودنسی که شبیه به نوک سینه مادر هستند استفاده کنید تا هم مراقب دهان و دندان کودک باشید و هم آرامش حالت سینه مادر را به کودک خود دهید.

•  اندازه پستانک: پستانک باید مناسب با سایز دهان نوزاد باشد. اگر پستانک خیلی کوچک باشد ممکن است خطر خفگی را افزایش دهد و اگر خیلی بزرگ باشد ممکن است باعث تحریک و تهوع شود.

پستانک ارتودنسی اونت

پستانک ارتودنسی اونت یک برند معروف از پستانک‌هایی است که برای سلامت دهان و دندان کودکان طراحی شده است. این پستانک‌ها دارای سری بادامی سیلیکونی هستند.

این مدل پستانک دارای منافذ هوای بزرگ است که باعث جریان هوا در اطراف دهان نوزاد شده و از تحریک و قرمز شدن پوست جلوگیری می‌کند.

پستانک ارتودنسی اونت در مدل‌های مختلفی با رنگ‌ها و طرح‌های متنوع عرضه می‌شود.
پستانک ارتودنسی اولترا ایر۰-۶ ماه طرح آی لاو ماما اونت Avent

پستانک ارتودنسی چیکو Chicco

پستانک ارتودنسی چیکو Chicco ، وسیله ای ضروری برای آرام کردن کودک به شمار می رود این محصول که از مواد اولیه با کیفیت ساخته شده هیچ گونه عوارضی در نوزاد ایجاد نمی کند و فاقد حساسیت می باشد. مکیدن باعث آرامش پیدا کردن می شود در نتیجه طراحی فوق العاده پستانک ارتودنسی چیکو Chicco بدون ایجاد ناهنجاری و یا فشار به کام، ساعت های طولانی آرامش را به نوزاد هدیه می کند. پستانک ارتودنسی چیکو وسیله ای کاربردی، که نه تنها موجب ساکت شدن نوزاد می شود بلکه به حفظ سلامت دندان ها به هنگام رویش نیز کمک می کند.

پستانک ارتودنسی ۰-۶ ماه ۲ عددی دکتر براون DR.Brown’s

پستانک ارتودنسی ۰-۶ ماه ۲ عددی دکتر براون DR.Brown’s مناسب ۰ تا ۶ ماه است. مکش که علاقه و تمایل ذاتی کودکان است اثر مستقیم بر روی فُرم فک کودک و مدل رویش دندان های وی خواهد گذاشت و انتخاب صحیح یک پستانک و حتی سر شیشه شیر می تواند در آینده کودک را از خیلی از رنج ها و هزینه های دندانپزشکی در امان نگه دارد و بتواند با داشتن ظاهری مناسب و اعتماد به نفس کافی در جامعه حضور داشته باشد.

از فواید مکیدن پستانکی مناسب و بی ضرر چون پستانک ارتودنسی دکتر براون، می توان به در امان بودن کودک از سندرم ناگهانی مرگ در خواب اشاره کرد، آرامش کودک را در پی دارد و به تحمل دل دردهای کودک کمک می کند. بعلاوه همه این ها، ترک مکیدن پستانک راحت تر از ترک عادت مکیدن انگشتان است از این رو توصیه پزشکان علی الخصوص دندانپزشکان انتخاب یک پستانک با ساختاری اصولی برای نوزادان است. پستانک ارتودنسی دکتر براون فاقد BPA و مواد مضر شیمیایی است

جمع بندی

پستانک یا پستونک ارتودنسی جزو لوازمی است که در لیست خرید سیسمونی نوزاد قرار دارد. برای مادرانی که ترجیح می‌دهند از پستانک برای آرام کردن کودک دلبندشان استفاده کنند این محصول می‌تواند بهترین گزینه باشد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما هم از این نوع پستانک برای کودکتان استفاده کرده‌اید یا از مخالفان سرسخت آن هستید؟

با به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و همچنین نظرات خود در مورد این محصول می‌توانید به مادران دیگر برای انتخاب کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید