دانستنی ها

معرفی انواع دندانگیر و بررسی مزایا و معایب هر کدام

انواع دندانگیر

معرفی انواع دندانگیر و بررسی مزایا و معایب هر کدام: نوزاد شما نیز دچار خارش لثه شده و می‌خواهد دندان دربیاورد؟ شاید به فکر خرید دندان‌ گیر برای او افتاده‌اید، اما می‌خواهید دقیقا بدانید نحوه استفاده از دندان گیر چگونه است؟ آیا دندان گیر برای سلامتی نوزاد خطری در پی دارد یا می‌توان با خیال راحت از آن استفاده کرد؟ اولین چیزی که باید درباره دندان گیر بدانید این موضوع است که برای نوزادان ۴ تا ۷ ماهه مناسب است؛ درست همان وقتی که دندان‌های نوزاد شروع به رشد می‌کنند و می‌خواهند لثه را شکافته و جوانه بزنند. البته این یک نسخه کلی نیست و بعضی از نوزادان ممکن است دیرتر دندان در بیاورند. در این بخش از ستاره درباره دندان گیر و مزایا و معایب آن سخن خواهیم گفت؛ سپس انواع دندان گیر‌های موجود در بازار را معرفی می‌کنیم با بیبی لوکس همراه باشید.

دندان گیر کودک (دندونی) چیست؟

دندان گیر کودک (دندونی) اشیایی هستند که مخصوصاً برای جویدن نوزادان ساخته شده‌اند، تا، دردِ دندان درآوردن آن‌ها را تسکین دهند. اگر کودک شما در حال درآوردن دندان است، احتمالاً دچار درد و ناراحتی است. دندان گیرها به همین دلیل ساخته شده‌اند. آن‌ها هم کودک را سرگرم می‌کنند و هم جوری طراحی شده‌اند که درد را تسکین دهند. نوزاد در حین بازی احساس آرامش یافته و تمرکزش از درد دندان برداشته می‌شود.

پزشکان می‌گویند استفاده از دندان گیر کودک یک ضرورت نیست، اما واقعا به تسکین او کمک می‌کند. مسلما تماشای او در شرایطی که از خارش و درد کلافه است اصلا خوشایند نیست. در این حالت کودک ممکن است داد و بیداد کند، گریه کند و حتی عصبانی شود. او نمی‌داند چه اتفاقی دارد می‌افتد، فقط می‌داند حالش خوب نیست. خرید یک دندان گیر خوب هم او را نجات خواهد داد و هم برای شما آرامش به ارمغان می‌آورد.

البته مزایای دندان گیر به این مورد محدود نمی‌شود. دندان گیرها در شکل‌ها و رنگ‌های جذابی تولید می‌شوند و کودک تا مدت‌ها با آن سرگرم خواهد بود. همچنین کودکان دوست دارند همه چیز را با دهان خود کشف کنند و مهارت‌های حرکتی دهان را تقویت کنند. کشف دهانی یکی از پیشرفت‌های اساسی دوران کودکی است که نقش مهمی در بهبود ماهیچه‌های موردنیاز برای سخن گفتن کودک و یادگیری محیط پیرامون او بازی می‌کند.

از دیگر مزایای دندان گیرها این است که معمولا ایمن هستند. به‌این‌ترتیب کودک مجبور نمی‌شود برای تسکین لثه‌های خود هر چیزی را (که ممکن است آلوده یا خطرناک باشد) به چنگ می‌آورد، گاز بگیرد یا بجود.

انواع دندانگیر

معمولا بیشتر کودکان از چهار تا شش ماهگی شروع به دندان درآوردن می‌کنند اما درد و خارش ناشی از آن، از هفته‌ها قبل از آن آغاز می‌شود. به‌عنوان یک قاعده کلی از دو ماهگی به بعد دندان گیرها را داشته باشید تا هر وقت شروع شد آنها را به کودک بدهید.

انواع دندانگیر کودک

سه نوع دندان گیر در بازار وجود دارد: سیلیکونی، پلاستیکی و چوبی. دلیل محبوبیت این سه نوع این است که به‌راحتی قابل شست‌و‌شو هستند. نوزاد شما مدام این وسیله را به دهان می‌برد، بنابراین تمیز بودن دندان گیر واقعاً حیاتی است.

۱. انواع دندانگیر سیلیکونی

سیلیکون رایج‌ترین ماده برای دندان گیرهای کودک است، زیرا تمیز کردن آن حتی در ماشین‌ظرفشویی هم امکان‌پذیر است. به همین دلیل، ایمن‌ترین گزینه نیز هست چون می‌توانید آن‌ها را حتی در حین بازی کودک هم ضدعفونی کنید.

اغلب آن‌ها از همان سیلیکونی ساخته می‌شوند که قالب‌های سیلیکونی مخصوص کیک و ژله، از آن تولید می‌شوند.  قبل از خرید حتماً بررسی کنید که فاقد BPA و فتالات باشند.

BPA ترکیبی است که از برخی ظروف پلاستیکی به آب یا غذا نفوذ می‌کند و در بدن نوزادان باعث ایجاد اختلالات هورمونی می‌شود. این اختلال می‌تواند روی ساختار مغز و رفتارهای افراد در طول زندگی اثر منفی داشته باشد.

۲. انواع دندانگیر پلاستیکی

گیر پلاستیکی هم برای نوزادانی که تمایل دارند همه چیز را در دهان خود بگذارند، ایده‌آل است. درست مانند انواع سیلیکونی، این دندان گیر هم در ماشین‌ظرفشویی قابل شست‌و‌شو و نیز ضدعفونی است. اما ممکن است خیلی بهداشتی نباشند زیرا باکتری‌ها می‌توانند در داخل شکاف‌های پلاستیک ایجاد و تکثیر شوند.

۳. انواع دندانگیر چوبی

دندان گیرهای چوبی بافتی طبیعی برای جویدن کودک شما ایجاد می‌کنند، به‌راحتی در ماشین‌ظرفشویی تمیز می‌شوند و معمولاً برای مدت طولانی دوام می‌آورند. قبل از خرید، حتماً بررسی کنید که بدون BPA باشند.V

مقایسه دندان گیر کودک سیلیکونی با چوبی

هر دو نوع دندان گیر ویژگی‌های مثبت و منفی خود را دارند. انواع چوبی معمولاً زیباتر از سیلیکونی‌ها هستند، اما سیلیکونی‌ها از کیفیت بالاتری برخوردارند. تمیز کردن دندان گیر سیلیکونی راحت‌تر از نمونه‌های چوبی است. دندان گیرهای چوبی معمولاً سفت‌تر بوده و ممکن است به لثه‌ها آسیب بزنند.

دندان گیر کودک در مدل‌ها و طرح‌های مختلفی ساخته می‌شوند. در اینجا برخی از انواع اصلی آن را با مزایا و معایب‌شان به شما معرفی می‌کنیم:

این مدل رایج‌ترین مدل دندان گیر است. معمولا روی آنها بافت‌های مختلفی کار شده است که سبب می‌شود کودک با جویدن هر بخش احساس خوبی در لثه‌هایش داشته باشد. در دست گرفتن این دندان گیرها برای کودک خیلی ساده‌تر است، زیرا می‌توانند دور آن را چنگ بزنند و در مشت‌شان نگه دارند و بجوند. شست‌وشوی این مدل هم از همه راحت‌تر است.

از معایب آن این است که ممکن است برای کودکانی که دهان کوچکتری دارند کمی بزرگ باشد و نتوانند آن را به همه جای لثه‌ها برسانند.

بعضی از دندان گیرها با هر بار گاز گرفتن صدایی از خودشان تولید می‌کنند. این مدل شاید سبب شود کودک غش‌غش بخندد، اما ممکن است برای شما که اعصاب‌تان از فولاد نیست واقعا کلافه‌کننده باشد! اگر سکوت و آرامش را ترجیح می‌دهید، از خیر این یکی بگذرید.

کودکان عاشق این هستند که وسایل را بارها پرت کنند و به زمین بیندازند. مسلما این برای والدین دشوار است که هر بار دندان گیر را بردارند و به دستش بدهند و شاید به ثانیه نکشد که دوباره آن را پرت کند! از سوی دیگر مسلما وقتی دندان گیر روی زمین می‌افتد احتمال آلوده شدن آن وجود دارد و باید هر بار آن را بشویید. برای رفع این مشکل مدل‌های گیره‌دار را خریداری کنید. این مدل‌ها گیره‌ای دارند که به لباس کودک متصل می‌شوند.

مدل‌هایی که گردنبند دارند، برای این طراحی شده‌اند که یا به گردن خودتان بیندازید و هنگامی که کودک در آغوش‌تان است آن را بجود؛ یا اینکه مطمئن باشید در کنارش هستید و او را تنها نمی‌گذارید. زیرا این گردنبندها ایمن نیستند و ممکن است کودک آن را را دور گردنش بپیچد. به تازگی این گردنبندها را طوری طراحی می‌کنند که خانم‌ها حتی می‌توانند آن را به‌عنوان گردنبند تزئینی هم استفاده کنند.

این مدل یک دستکش است که پنجه‌های آن به شکل دندان گیر طراحی شده‌اند و کودک می‌تواند دستکش را بپوشد و پنجه‌های آن را بجود.

مزایا و معایب دندان گیر

مزایا

  • باعث آرامش کودک و تسکین درد ناشی از رویش دندان‌ها می‌شود.
  • دندان‌گیرها در شکل‌ها، اندازه‌ها و جنس‌های مختلف تولید می‌شوند.
  • استفاده از آن‌ها برای کودک بسیار راحت است.
  • با داشتن دندان‌گیر جذاب و پاکیزه، کودک سایر اشیاء را به درون دهان نبرده و از آلودگی‌ها در امان خواهد ماند.

معایب

  • با توجه به این که دندان‌گیرها به سرعت آلوده شده و کودکان آنها را در دهان قرار می‌دهند احتمال بیماری بالا خواهد رفت.
  • بعضی از دندان‌گیرها دارای شکل و بافتی هستند که نوزاد قادر به استفاده مناسب از آن‌ها نیست. مثلاً ممکن است اندازه آنها بسیار بزرگ باشد یا خیلی سفت باشند (مانند دندان‌گیرهای چوبی). در این صورت این دندانگیرها تنها به عنوان یک اسباب‌بازی کاربرد خواهد داشت.
  • بعضی از دندان‌گیرها دارای مایعی هستند که باید در فریزر، منجمد شود. در صورتی که دندان‌گیر پاره شود، این مایع نشت کرده و ممکن است سبب خفگی نوزاد شود.

انواع دندانگیر

نحوه انتخاب انواع دندانگیر

هنگام خرید دندان گیر نکات احتیاطی زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. بسیاری از مواد پلاستیکی متخلخل هستند، یعنی سوراخ‌های بسیار ریزی در سطح آن وجود دارد که، باکتری‌ها می‌توانند در آن‌ها جای گیرند. این باکتری‌ها مشکلاتی را برای سلامتی دهان و دندان کودک ایجاد می‌کنند مانند: پوسیدگی دندان، پلاک، التهاب لثه، کم خونی و عفونت.
  2. مسئله بعدی به سن نوزاد مربوط است. زمانی که کودک توانایی غلت زدن پیدا کرد، دیگر به او دندان گیر ندهید. چون مکیدن و جویدن این ابزار در حین غلت زدن خطر خفگی را افزایش می‌دهد.
  3. دندان گیری تهیه کنید که فاقد BPA باشد.
  4. بعضی از دندان گیرها قابلیت استریل با آب جوش را ندارند. موقع خرید به این مسئله توجه کنید.
  5. دندان گیری بخرید که دارای محفظه است یعنی بعد از استفاده می‌توانید آن را تمیز کنید و درون محفظه مخصوص خود قرار دهید.
  6. در هنگام خرید دندان گیر کودک، به ارزان بودن قیمت توجه نکنید. این مسئله به بهداشت دهان و دندان و سلامتی کلی کودک شما وابسته است.
  7. بعضی از دندان گیرها شبیه دستکش هستند. قبل از خرید این مسئله را بررسی کنید که آیا کودک تحمل پوشیدن دستکش را دارد یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید