دانستنی ها

معرفی انواع سر شیشه نوزاد

انواع سر شیشه نوزاد

یکی از خریدهای مهم قبل از بچه‌دار شدن خرید شیشه شیر است. حتی اگر قصد دارید فرزند عزیزتان را با شیر مادر تغذیه کنید، در برخی از مواقع که دسترسی به شما وجود ندارد، لازم است پدر او از شیشه شیر برای تغذیه فرزند استفاده کند. در مقابل، تنوع بسیار بالایی در انواع شیشه شیر، سرشیشه شیر و پستانک برای نوزادان وجود دارد که گاهی ممکن است انتخاب گزینه مناسب با سختی‌ انجام شود. در ادامه، راهنمای انتخاب انواع سر شیشه نوزاد را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت با بیبی لوکس همراه باشید.

نکاتی برای انتخاب و خرید انواع سر شیشه نوزاد

برای انتخاب سرشیشۀ مناسب لازم است با نکاتی هنگام خرید آشنا باشید، اما لازم است بدانید که در نهایت راحتی کودک را در نظر بگیرید. شاید بهتر باشد بار اول چند نوع و مدل مختلف از سرشیشه‌ها را بخرید، زیرا از قبل نمی‌توانید بدانید که فرزندتان چه نوع یا اندازه‌ای را ترجیح می‌دهد. برخی از نکات برای خرید سرشیشه شامل موارد زیر است:

جنس: سرشیشه‌ها دو نوع سیلیکونی و لاتکسی دارد. سرشیشه‌های سیلیکونی سفت‌تر است و فرم خود را مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند. سرشیشه‌های لاتکسی نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر است، اما به اندازۀ سرشیشه‌های سیلیکونی دوام ندارد. همچنین در موارد بسیار نادر، نوزادان می‌توانند به لاتکس حساسیت نشان دهند.

محدودۀ سنی و اندازه: طیف وسیعی از سرشیشه‌ها از لحاظ اندازه برای کودکان در تمام سن‌های نوزادی وجود دارد. اگر یک نوزاد تازه متولدشده را با شیشه‌شیر تغذیه می‌کنید، ابتدا انواع مختلفی را در کوچک‌ترین اندازه بخرید و اجازه دهید کودک تعیین کند که کدام سرشیشه را ترجیح می‌دهد. همچنین اگر در حال از شیر گرفتن کودک و شروع به استفاده از شیشه‌شیر هستید، لازم است سرشیشۀ مناسب برای سن فرزندتان را بخرید.

جریان شیر: شیر خوردن کودک را خوب تماشا کنید تا مطمئن شوید که مکیدن شیر برایش سخت نیست یا جریان شیر آن‌قدر زیاد نیست که دچار حالت خفگی شود یا بالا بیاورد. برای افزایش جریان شیر، خودتان تغییری در اندازۀ سوراخ سرشیشه ایجاد نکنید و در مورد هر گونه نگرانی در این مورد با پزشک کودک صحبت کنید. برای نوزادان زودرس یا نوزادانی با مشکلات دهان، دندان یا مشکلی در صورت که توانایی آنها برای خوردن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سرشیشه‌‌های خاصی در دسترس است که به کنترل یا اندازه‌گیری سرعت جریان شیر کمک می‌کند.

انواع سر شیشه نوزاد

انواع سر شیشه نوزاد از نظر جنس 

انواع شیشه و سر شیشه از نظر جنس را می‎‌توان در دو گروه اصلی مورد بررسی قرار داد:

سر شیشه سلیکونی

بیشتر سر شیشه‌های موجود در بازار سلیکونی هستند. این جنس نسبت به لاتکس متخلخل‌تر و محکم‌تر است و لازم نیست آنها را مدام تعویض کنید زیرا آنها قادر به حفظ شکل خود هستند و در هنگام تغذیه کمتر امکان خراب شدنشان وجود دارد. نوزادان دوست دارند هنگام خوردن شیر مادر و شیر خشک، سرشیشه را بجوند، به ویژه هنگامی که علائم دندان درآوردن نوزاد آغاز می‌شود. در این مدت، استحکام کششی و طول عمر بیشتر سیلیکون می‌تواند برای جلوگیری از نشت و فرورفتگی ناخواسته در سرشیشه بسیار مفید باشد.

از آنجایی که سیلیکون یک ترکیب مصنوعی است، هیچ رنگ یا بویی از شیر یا سایر مایعات به خود جذب نمی‌کند. از دیگر مزایای آن می‌توان به ویژگی‌های مقاومت در برابر حرارت، قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی و ضدعفونی شدن آسان اشاره کرد. تنها مشکل این سرشیشه‌ها این است که بعضی از نوزادان با سفتی آن مشکل دارند.

سر شیشه لاتکس

با وجود محبوبیت سر شیشه‌های سیلیکونی، بعضی از والدین لاتکس را ترجیح می‌دهند. شما می‌توانید این سر شیشه را از رنگ زردش بشناسید. سرشیشه لاتکس از سلیکون بسیار نرمتر است و چون متخلل است، بو و طعم را به خود جذب می‌کند و درنتیجه به صورت دوره‌ای باید تعویض شود. بعلاوه نرمی زیاد، آن را در معرض پارگی قرار می‌دهد. اما از نظر شباهت، بیشتر شبیه سینه‌ی مادر هستند. متاسفانه بعضی از نوزادان به آنها حساسیت دارند.

انواع سر شیشه نوزاد از نظر شکل

از نظر شکل ظاهری انواع شیشه و سرشیشه را می‌توان در دو گروه دسته بندی کرد:

سر شیشه شیر استاندارد

سر شیشه‌های سنتی، همانطور که از نامشان پیداست، اساسی‌ترین و محبوب‌ترین شکل سر شیشه هستند. آنها به شکل زنگوله یا نوک پستان باریک هستند، که باعث می‌شود بیشتر کودکان بتوانند از آنها استفاده کنند. مشخصه‌ی اصلی این سر شیشه این است که جریان شیر در آن کُند است. در حالی که این موضوع این سر شیشه را به انتخابی ایده آل برای نوزادان کوچک تبدیل می‌کند، اما یک کودک نوپا و گرسنه ممکن است جریان سریعتر را ترجیح دهد. این جریان آرام می‌تواند باعث ایجاد گاز معده و نفخ نوزاد در دوران شیردهی شود. بعلاوه برای نوزادانی که اشتهای بیشتری دارند نیز ایده آل نیست.

سر شیشه‌های شبیه ساز یا طبیعی

سرشیشه‌های شبیه ساز یا طبیعی که به نوک سینه‌های پهن نیز معروف هستند، برای تقلید شکل طبیعی سینه‌ی مادر با پایه‌ی وسیع و سکوی بلند طراحی شده‌اند. نوک این سر شیشه را برای تقلید از سینه طراحی کرده و به آنها ساختار نرم‌تر و انعطاف پذیرتری با پایه‌ی وسیع داده‌اند. این سر شیشه‌ها بهترین گزینه برای زمانی هستند که می‌خواهید عادت شیر خوردن از شیشه را از سر نوزاد بیندازید و او را به خورد شیر از سینه‌ی خودتان عادت دهید. مشکل این سر شیشه‌ها این است که تمیز کردن و نگهداری آنها سخت است و چندان محکم نیستند.

انواع سر شیشه نوزاد

سر شیشه شیر ارتونسی

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده‌ی بیش از حد یا نادرست از انواع سر شیشه و انواع پستانک می‌تواند به دندان‌های در حال رشد آسیب برساند. این جایی است که انواع شیشه و سر شیشه‌ ارتودنسی وارد عمل می‌شوند. سر شیشه‌های ارتودنسی شکل متمایزی دارند که به راحتی آنها را تشخیص می‌دهید. آنها حالتی شبیه به ساعت شنی دارند که باعث می‌شود قسمت بالایی، پشت دندان‌ها قرار بگیرید که نه تنها از لثه و دندان‌ها محافظت می‌کند بلکه باعث رشد دندان‌های سالم می‌شود و استفاده از آن برای نوزادان در زمان دندان درآوردن راحت‌تر است.

انواع سر شیشه نوزاد از نظر جریان شیر

از نظر مدل جریان شیر از بطری، می‌توان بطری‌های شیر را در دو دسته‌ی کلی بررسی کرد:

سر شیشه‌های ضد خلاء یا ضد نفخ نوزاد

سر شیشه ضد نفخ برای نوزادانی است که در هنگام شیر خوردن هوای زیادی می‌بلعند. این گاز منجر به ایجاد قلنج نوزادی یا کولیک در نوزادان می‌شوند. این سر شیشه‌ها دارای یک بخش تخلیه‌ی هوا هستند . اگرچه این سر شیشه از بروز نفخ نوزاد در دوران شیردهی جلوگیری می‌کند، اما جریان سریعتری از شیر ایجاد می‌کند. این سر شیشه را می‌توان شیشه شیر مناسب نوزاد تازه متولد شده دانست که بروز کولیک در آنها شایع‌تر است.

سر شیشه‌های جریان متغیر

مسلماً شما می‌خواهید مایعات مختلفی از طریق شیشه به نوزاد خود بدهید، انواع شیر، آب میوه و … هر کدام از این مایعات، به سوراخ خاص خود نیاز دارد. داشتن یک اندازه‌ی سوراخ برای همه‌ی مایعات می‌تواند مشکل ساز باشد و منجر به عدم جریان مناسب و گریه‌ی نوزاد و در نهایت امتناع نوزاد از شیر خوردن یا اعتصاب شیرخوار شود. برای جا به جایی بین سوراخ‌های مختلف در این سر شیشه تنها کافی است سر شیشه را بچرخانید.

چه موقع باید سرشیشه را تعویض کنیم؟

به دلیل استفاده هر روزه و مداوم در ماه های نخست تولد نوزاد بهتر است نهایتا هر سه ماه یک بار سرشیشه را تعویض کرد اما در این مدت در صورت مشاهده آثارصدمه یا تغییر رنگ حتما سرشیشه را تعویض نمایید.

همچنین هم زمان با رشد کودک و تغییر در قدرت مکیدن شیر، باید سرشیشه با تعداد قطره های بیشتر تهیه نمایید تا کودک هنگام مکیدن شیر خسته نشود.

۷ نکته قابل توجه هنگام خرید انواع سر شیشه نوزاد

  • جنس سرشیشه ها معمولا یا سیلیکونی هستند یا لاتکس .با  توجه به اینکه برخی از نوزادان ممکن است به سرشیشه لاتکس حساسیت نشات دهند ترجیحا خرید سرشیشه سیلیکونی را در اولویت قرار دهید.
  • هنگام خرید سرشیشه حتی به سن کودک و میزان خروج شیراز شیشه توجه کنید.
  • دقت کنید که سرشیشه باید بدون بو ومزه باشد.
  • از خرید سرشیشه هایی که کدر شده و یا تغییر رنگ داده اند جدا خودداری کنید.
  • قبل از استفاده از سر شیشه حتما آن رادر آب جوش به مدت ۵ دقیقه استریل کنید.
  • توجه داشته باشید که سرشیشه و شیشه شیر باید حتما از یک برند باشند.
  • از آن جا که سر شیشه ها طی پروسه شیر خوردن تمام مدت در دهان نوزاد است مهم باید حتما از مواد کاملا سالم و فاقد BPA ساخته شده باشد

 

دیدگاهتان را بنویسید