دانستنی ها

نحوه استفاده از شیردوش

نحوه استفاده از شیردوش

نحوه استفاده از شیردوش : شیر مادر بهترین تغذیه برای نوزاد به ویژه در ماه های اول تولد می باشد. متخصصان بیش از هر چیزی توصیه می کنند که نوزادان از شیر مادر تغذیه کنند. اما در این بین ممکن است در ساعات اولیه ی تولد شیر از سینه ی مادران به ویژه افرادی که بارداری اول را تجربه می کنند، خارج نشود. یا اینکه زمان هایی پیش بیاید که نوزاد شیر بخواهد و مادر او در دسترس نباشد، اینجاست که شیر دوش به کار خواهد آمد.

در ادامه به معرفی انواع شیر دوش و مواردی که پیش از خرید باید به آن ها توجه کنید می پردازیم. پس با بیبی لوکس همراه باشید.

شیر دوش چیست و چه مواقعی کاربرد دارد؟

شیر دوش وسیله ای کاربردی می باشد. مخصوص زنان شیرده بوده و مادران می توانند شیر مورد نیاز برای نوزاد را به وسیله آن بدوشند. مادران می توانند شیردوشیده را در شیشه شیر یا ظرف مناسبی برای مواقعی که در دسترس نوزاد نیستند نگهداری کنند. زمان هایی که می توانید از شیر دوش استفاده نمایید به شرح زیر می باشد:

  • ممکن است نوزاد شما به دلایل مختلفی نظیر زودرس بودن نتواند از سینه ی مادر شیر بخورد.
  • اگر قصد دارید از شیر خود به نوزاد دیگری بدهید می توانید از این وسیله استفاده نمایید.
  • هنگامی که می خواهید قرصی مصرف کنید و یا درمانی را شروع کنید که بر روی شیر شما تاثیر می گذارد می توانید شیر خود را بدوشید و در ظرفی برای مواقع نیاز نگه دارید.
  • هنگامی که قصد دارید ساعاتی کنار نوزاد نباشید، مثلا می خواهید به مهمانی یا سرکار بروید.
  • اگر قصد دارید برای مدت زمان طولانی مثلا سه ماه به سفر بروید.
  • ساعت های اولیه ای که نوزاد شما به دنیا آمده و شیر شما از سینه خارج نمی شود، این محصول مانند مکش عمل می کند و باعث خروج شیر از سینه ی مادر می شود.

دوشیدن شیرمادر می تواند مفید باشد اگر …

  • کودک شما نمی تواند به درستی سینه مادر را بگیرد.
  • خود مادر مایل به انجام این کار است.
  • به دیگران از جمله پدر یا دیگر اطرافیان این را امکان را بدهید تا بتوانند با استفاده از شیشه شیر به کودک غذا بدهند.
  • نیاز به شیر ذخیره شده برای مواقعی که مادر از کودک دور است دارید.
  • همچنین جهت رفع احتقان پستان میتواند کمک کننده باشد.

نحوه استفاده از شیردوش

شیردوش از چه قسمت هایی تشکیل می شود؟

تفاوت چندانی ندارد که شیر دوش شما چه مدلی (برقی، دستی) باشد در هر صورت شیر دوش از قسمت های اصلی زیر تشکیل می شود:

  • پوشش سینه

شکل ظاهری این قسمت شبیه به مخروط است و در نوک سینه ی مادر جای می گیرد. قسمت های رنگی آن اطراف سینه را پوشش می دهد تا از ریزش شیر به اطراف جلوگیری کند.

  • پمپ شیر دوش

به قسمتی که بسیار نرم می باشد و کار آن بیرون کشیدن شیر از سینه است، پمپ می گویند. پمپ شیر دوش نوزاد یا به صورت مستقیم به پوشش سینه متصل می شود یا با بهره گیری از یک تیوپ پلاستیکی به پوشش سینه وصل می گردد.

  • ظرف شیر

این ظرف در شیر دوش نوزاد همانطور که از نامش پیداست، وظیفه ی نگهداری شیر را به عهده دارد و جای آن زیر پوشش سینه می باشد. هنگامی که شیر با کمک پمپ به صورت دستی یا برقی دوشیده می شود، درون ظرف شیر که ممکن است یک بار مصرف یا قابل استفاده ی مجدد باشد، ریخته می شود.

خوب است بدانید ظرف شیر را می توانید برای سهولت جا به جایی شیر به ظرفی دیگر از پوشش سینه جدا کنید.

معرفی انواع شیردوش

با توجه به هر یک از مواردی که بیان کردیم ممکن است به شیر دوش نیاز داشته باشید. بهتر است پیش از خرید با انواع شیر دوش آشنا شوید تا بتوانید بهترین مدل شیر دوش را برای خود تهیه نمایید. از انواع شیردوش می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دستی

این شیر دوش به وسیله ی یک اهرم کار می کند. نحوه ی کار با آن به گونه ایست که باید با یک دست خود شیر دوش را روی پستان خود نگه دارید و مواظب باشید در صورت دوشیدن، شیر از قسمت های مختلف شیر دوش به بیرون نریزد. سپس با دست دیگر خود اهرم یا پمپ را فشار دهید تا با کمک فشار هوا شیر از پستان شما خارج شود.

شیر دوش دستی بسیار مقرون به صرفه است و از قیمت پایینی برخوردار می باشد. همانطور که از نامش پیداست تمام مراحل دوشیدن شیر با مادر می باشد.

  • برقی (خودکار)

این شیر دوش ها به وسیله ی سیم رابط به پریز برق وصل می شوند. آن ها شیر مادر را به صورت خودکار و بدون دخالت دست از سینه ی مادر می دوشند. این نوع شیر دوش ها با دو نوع شیر دوش یک پستانه یا دو پستانه در بازار موجود می باشند.همچنین قیمت آن ها از نوع دستی گران تر می باشد.

  • خودکار (باتری دار)

شیر دوش هایی وجود دارند که می توانید به صورت میانگین پس از شارژ باتری تا هشت ساعت به صورت بی وقفه با آن ها کار کنید. برخی از شیر دوش های الکتریکی و برقی دارای منبع تغذیه برای شارژ باتری می باشند.شما می توانید به دو روش باتری دار و برقی با آن ها کار کنید.

خرید یک شیر دوش باتری دار انتخاب خوبی است. زیرا می توانید در هر زمان و بیرون از منزل نیز شیر را از سینه ی خود در کم ترین زمان ممکن بدوشید.

  • شیردوش برای دو پستان

نوع دیگری از شیردوش نوزاد وجود دارد که می توانید آن را به صورت همزمان برای دو پستان استفاده کنید و کار با آن ها موجب صرفه جویی در وقت می شود.
بنابراین اگر نوزادی دارید که در طول روز زیاد شیر می خورد، یا دارای نوزادان چند قلو هستید، انتخاب این مدل شیر دوش کار مناسبی است.

این نوع شیر دوش نیز در دسته ی شیر دوش برقی یا باتری دار قرار می گیرد. بدیهی است که وقتی دو دست درگیر نگهداری یک شیر دوش باشند جایی برای قرار گیری شیر دوش دیگر نخواهد بود.

چند وقت یک بار می توان شیردوشی را انجام داد؟

می توان دوشیدن شیر مادر را به عنوان یک فرآیند عرضه و تقاضا در نظر گرفت. به زبان ساده تر، هرچه بیشتر سینه ی مادر خالی شود، شیر بیشتری تولید می شود و باید سعی کنید هر چند دفعه که کودک شما تغذیه می شود، شیر خود را تخلیه کنید. دوشیدن مکرر و همچنین شیر دادن به کودک کمک می کند تا شیر مادر تولید شود و از آغوز بسیار غلیظ به شیر کامل با غلظتی کمتر و با رنگ سفیدتر تبدیل شود.

در ابتدا، می توانید حداقل ۸ الی ۱۰ بار در طول ۲۴ ساعت شیردوشی را انجام دهید، هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار به کودک خود شیر بدهید و در طول شب که بیدار هستید، انجام یک بار شیردوشی کفایت می کند.

شایان ذکر است که تعداد دفعاتی که می توانید فرآیند شیردوشی را انجام دهید از کل زمانی که برای شیردوشی در هر دفعه صرف می کنید مهمتر است. بنابراین حتی اگر فقط چند دقیقه برای شیردوشی وقت دارید، ارزشش را دارد!

چقدر شیر باید شیردوشی کنم؟

یک شیردوشی خوب می‌تواند بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه طول بکشد، اما وقتی این فرآیند را انجام دهید متوجه خواهید شد که مدت زمان شیردوشی در هر دفعه متفاوت خواهد بود. حین انجام شیردوشی، باید سعی کنید آنقدر این فرآیند را ادامه دهید تا جریان شیرتان کند شود و در سینه ها احساس راحتی و تخلیه خوبی داشته باشید.

در ابتدا متوجه خواهید شد که در دفعات شیردوشی اولیه، سینه شما مقدار کمی شیر تولید می کند. اما نگران نباشید، زیرا معده نوزاد بسیار کوچک است و در ابتدا فقط به مقدار کمی شیر نیاز دارید.

در یک ماهگی، معده نوزاد کمی بزرگتر خواهد شد. همان طور که معده آن ها رشد می کند، مقدار شیری که می توانید با هر بار شیردوشی جمع آوری کنید به تدریج افزایش می یابد، امکان دارد متوجه تغییرات زیادی در مقدار شیر خود نشوید اما بدن مادر شیر را به صورت هوشمندانه ای تولید می کند که ترکیب و مقدار کالری آن در طول زمان، کنار رشد کودک شما تغییر کرده و سازگار می شود، بنابراین همان حجم شیر برای کودک در ادامه رشد کافی است.
نحوه استفاده از شیردوش

اگر استفاده از شیردوش برایم کارساز نبود چه کاری انجام دهم؟

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید با اینکه از شیردوش استفاده می کنید، اما شیری بیرون نمی آید. اگر هر از چند گاهی این اتفاق می افتد نگران نباشید زیرا حتی اگر موفق به ذخیره سازی و جمع آوری شیر نشدید، عمل پمپاژ به تنهایی سیگنالی را به سینه ­ها (و مغز) ارسال می­کند تا شیر بیشتری تولید شود.

اگر فقط مستقیماً از سینه مادر به کودک شیر می‌دهید، اما دوران مرخصی شما رو به اتمام است و باید سرکار بروید استفاده از شیردوش برای شما بسیار مفید و کارساز خواهد بود.

در نهایت اگر تصمیم به استفاده از شیردوش گرفته اید، ایده خوبی است که دو یا سه هفته قبل از بازگشت به سرکار خود، فرآیند شیردوشی را شروع کنید. به این ترتیب، شما زمان زیادی برای ذخیره شیر و عادت کردن به شیردوشی خواهید داشت و کودک شما هم، زمان خواهد داشت تا به شیشه شیر عادت کند.

پس از بازگشت به محل کار، می‌توانید هر دفعه شیردهی را که از دست می‌دهید با شیردوشی جایگزین کنید تا به حفظ برنامه تغذیه کودکتان کمک کرده و تولید شیرتان را از دست ندهید.

نکات پایانی برای استفاده از شیردوش

  • در خرید شیر دوش به سایز سینه ی خود توجه کنید.
  • پس از هر بار استفاده شیر دوش را با آب سرد آبکشی نمایید. سپس با آب گرم و مایع ظرف شویی بشویید.
  • خشک کردن شیر دوش کار مناسبی نیست و بهتر است این کار را انجام ندهید و اجازه دهید شیر دوش با دمای محیط خشک شود.
  • نگه داری شیر دوشیده شده در دمای اتاق (۲۵ درجه ی سانتی گراد و دمای کم تر از آن) ۴ ساعت می باشد.
    شیر در یخچال با دمای ۴ درجه را می توانید حدودا ۴ روز نگه دارید و شیر در فریزر با دمای ۱۷ درجه و بالاتر از آن در صورت یخ زدن تا ۶ ماه قابل نگه داری می باشد.
  • شیر دوش را با توجه به دفعات مورد نیاز برای دوشیدن شیر تهیه کنید. بدانید هر چه سن نوزاد شما بیشتر می شود، نیاز شما به دوشیدن شیر نیز بیشتر خواهد شد.
    بنابراین دستگاهی را تهیه کنید که دوشیدن شیر با آن به آسانی صورت بگیرد.
  • شیر را همیشه در محیطی آرام و بدون استرس بدوشید.

در آخر

اگر شیر به آسانی از پستان شما خارج نمی شود ،کمپرس آب گرم و ماساژ سینه ها را برای سهولت دوشیدن شیر پیشنهاد می کنیم. همچنین در طول دوشیدن شیر و یا تغذیه ی نوزاد از پستان شما، بهتر است مقدار مناسبی مایعات بدون کافئین نظیر انواع آب میوه یا دمنوش مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید