دانستنی ها

نوزاد از چند ماهگی پدر و مادرش را می شناسد ؟

نوزاد از چند ماهگی پدر و مادرش را می شناسد

نوزاد از چند ماهگی پدر و مادرش را می شناسد؟  این سؤال تقریباً برای تمامی مادران مطرح می‌شود و بسیاری از آن‌ها به دنبال دریافت نشانه‌هایی از فرزندشان هستند که نشان ‌دهد او مادرش را شناخته و کنار مادر بودن را به سایرین ترجیح می‌دهد. به طور کلی در پاسخ به این سؤال که نوزاد از کی مادرش را می شناسد باید گفت در ابتدا شناخت نوزادان جزءبه‌جزء است و مدتی زمان لازم دارند تا این اجزا را با یکدیگر ترکیب کرده و از آن‌ها تصوری به نام مادر در ذهن خود ایجاد کنند. ناتوانی نوزاد در شناسایی مادر و پدر یکی از نشانه‌هایی است که می‌تواند بیانگر اختلالات رشدی کودک باشد. پس در برخورد با این شرایط از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. با آگاهی از راهکارهای ارتباط با نوزاد و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید کیفیت رابطه و دلبستگی خود با نوزادتان را تقویت نمایید.

نوزاد از چند ماهگی پدر و مادرش را می شناسد؟ نوزاد اول از همه مادرش را می‌شناسد

محققان معتقدند نوزاد از دو روزگی می تواند چهره مادرش را تشخیص بدهد. البته این آشنایی خیلی سریع و آنی نیست. وقتی مادر در روزهای اول چشم در چشم فرزندش نگاه می‌کند نوزاد می‌تواند به او خیره شود و نشانه ها و مشخصاتی از ظاهر مادر مثل رنگ مو، رنگ چشم، عطر و بوی بدن و حتی صدای مادرش را بشناسد. نوزاد از دو روزگی تا دو ماهگی هر روز بیشتر با ظاهر مادرش آشنا می‌شود. نوزاد بوی مادرش را هم می‌شناسد. نوزاد از همان لحظه‌ای که به دنیا می‌آید بوهای مختلف را می‌شناسد . یکی از نشانه‌هایی که نوزادان با کمک آن مادرشان را می‌شناسند، همین بوست. از نظر یک نوزاد بوی مادرش بهترین بوی دنیاست و از ۶ روزگی می‌تواند آن را تشخیص بدهد.

نوزاد در آغوش مادرنوزاد از چند ماهگی پدر و مادرش را می شناسد ؟ نوزاد از چه زمانی پدرش را می‌شناسد؟

با اینکه هیچ مدرک علمی درباره اینکه چه زمانی نوزاد پدرش را می‌شناسد اما با این حال، اعتقاد بر این است که نوزادان صدای پدرشان را از رحم تشخیص و پاسخ می‌دهند. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که پدران و مادران در دوران بارداری با جنین خود صحبت کنند. نوزادان با بینایی مبهم به دنیا می‌آیند و با گذشت چند هفته و بعد از تشخیص چهره مادر، کم کم می‌توانند چهره پدرشان را به خاطر بشناسند و هر بار که او را می‌بینند به یاد بیاورند. این شناخت ممکن است از ۵ هفته بعد از تولد تا ۸ هفتگی یعنی در ماه دوم شکل بگیرد.اما موضوعی که همه پزشکان و محققان بر سر آن توافق دارند این است که نوزاد از سه ماهگی به بعد کاملا مادر و پدرش را می‌شناسد و می‌تواند آنها را در یک جمع غریبه تشخیص بدهد.

نوزاد از چند ماهگی پدر و مادرش را می شناسد

نوزاد از چند ماهگی پدر و مادرش را می شناسد | حافظهٔ نوزادان

نوزادان می‌توانند صدای مادرشان را از زمان تولد تشخیص دهند و کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند می‌توانند پس از یک هفته بوی مادرشان را بشناسند. این نوع بازشناسی، اولین نشانهٔ حافظه است، هرچند بسیار متفاوت از به خاطر سپردن جزئیات رویدادهای خاص است.

حافظهٔ کودک دو تا سه ماهه

کودک شما حتی در دو ماه اول زندگی‌اش می‌تواند چهره‌ها و صورت‌های آشنا را تشخیص دهد، به ویژه اگر هر روز آنها را می‌بیند. حافظهٔ یادآوری کودکتان یعنی توانایی تشخیص افراد و اشیایی که قبلاً دیده است پس از یک تأخیر زمانی یا جدایی، در طول سال اول زندگی‌اش به میزان چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

آزمایشات نشان می‌دهند که در سه ماهگی کودکان می‌توانند تصاویر یا اسباب‌بازی‌ هایی را که یک تا شش روز قبل به آنها نشان داده شده است به یاد بیاورند.

حافظهٔ کودک ۹ ماهه

تا ۹ ماهگی، کودکتان می‌تواند اطلاعات جزئی‌تری مثل محل اسباب‌بازی‌ها در خانه را به خاطر بیاورد. او همچنین قادر خواهد بود که کارهایی را که تا یک هفته قبل از آن دیده است تقلید کند.

این مهارت‌ها نشان می‌دهند که کودکان در این سن حافظهٔ بازشناسی یعنی توانایی به یاد آوردن جزئیات یک تجربهٔ‌ خاص برای یک مدت کوتاه را دارند، هرچند آنها هنوز بیشتر تجربیاتشان را در خاطر نگه نمی‌دارند.

حافظهٔ کودک ۱۴ تا ۱۸ ماهه

حافظهٔ آگاهانه و درازمدت از وقایع خاص نیز تا ۱۴یا ۱۸ ماهگی کودک ایجاد نخواهد شد.

تمام کودکان منحصربه‌فرد هستند و مراحل رشدشان را با سرعت خاص خود دنبال می‌کنند. ولی اگر هر گونه سؤال یا ابهامی در رابطه با حافظهٔ کوتاه‌مدت یا بلندمدت کودکتان دارید، بهتر است از پزشک کودکتان بپرسید که طی مراقبت‌های پزشکی کودک، او هم مثل شما بیشتر و بهتر فرزندتان را می‌شناسد.

 اهمیت ارتباط با کودک و شناخت پدر و مادر

اهمیت شناخت پدر و مادر توسط نوزاد و برقراری ارتباط میان آن‌ها در این است که کیفیت ارتباط میان مادر و نوزاد الگویی خواهد شد که تمامی روابط آینده فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. نوزادان در اولین سال زندگی و با توجه به کیفیت ارتباط والدین با آن‌ها، به این باور خواهند رسید که آیا جهان جای امنی برای زندگی هست و درصورتی‌که نیاز به کمک دیگران داشته باشند تا چه حد می‌توانند به این کمک امیدوار باشند. این باور که از آن به‌عنوان سبک دل‌بستگی صحبت می‌شود، در آینده تمامی ارتباطات نزدیک و روابط عاطفی فرد را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

با توجه به آنچه گفته شد بهتر است که توجه کافی به ارتباط خود با کودک و میزان شناخت او از خودتان داشته باشید. این موضوع به‌ویژه برای مادران شاغل یا افرادی که به هر دلیل دیگری از فرزند خود جدا هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. معمولاً به این مادران توصیه می‌شود که برای جلوگیری از آسیب دیدن کودک، از یک روانشناس کمک بگیرند.

شناخت زود هنگام یا دیرتر از انتظار نوزاد از مادر

شناخت پدر و مادر توسط فرزند برای مادران و پدران تجربه شیرینی است که از نخستین روزهای تولد نوزاد به دنبال آن هستند. درصورتی‌که شناخت مادر زودتر یا دیرتر از زمان انتظار والدین اتفاق بیافتد، پیامدهایی را به همراه دارد که برای رشد هیجانی بهتر نوزاد باید به آن‌ها توجه داشته باشید. اگر نوزاد مادر خود را سریع‌تر بشناسد و با او ارتباط برقرار کند، باعث دلگرمی و خوشنودی مادر می‌شود. در این شرایط مادر نیز توجه بیشتری به فرزند خود خواهد داشت. درعین‌حال کودکانی که دیرتر به این تجربه دست پیدا می‌کنند گاهی باعث بروز اضطراب یا دلسردی‌هایی در والدین خود می‌شوند که می‌تواند در برقراری ارتباط با فرزند تأثیر گذاشته و حتی شناخت پدر و مادر را بیشتر به تعویق بیاندازد.

اگر احساس‌می‌کنید فرزند شما علی‌رغم گذشت‌زمان کافی، هنوز توانایی بازشناسی والدین از غریبه‌ها را به دست نیاورده و یا هیچ واکنش خاصی مانند لبخند در مواجهه با مادر از خود نشان نمی‌دهد، بهتر است راجع به این موضوع با یک روانشناس کودک صحبت کنید. بی‌توجهی به مادر یا سایر اعضای خانواده می‌تواند نشانه برخی اختلالات رشدی باشد. حتی اگر پای هیچ‌یک از این اختلالات در میان نباشد نیز این موضوع می‌تواند اضطراب و ناراحتی را برای مادر ایجاد کرده و در کیفیت ارتباط او با فرزندش تأثیر بگذارد.

نوزاد از چند ماهگی پدر و مادرش را می شناسد

راه‌هایی برای شناخت پدر و مادر و ارتباط بهتر

شما با استفاده از برخی راهکارها برای شناخت سریع‌تر مادر به کودک خود کمک می‌کنید. با کمک این راهکارها فرزندتان امنیت و سلامت روان بالاتری را تجربه می‌کند. به‌طورکلی قاعده اصلی در تمامی راهکارها این است که شما هرچه بیشتر حواس کودک را با صدا یا تصویر خود تحریک نمایید. برخی نوزادان این روند را به مانند دیگران طی نمی‌کنند. در این زمان باید حتما نسبت به نشانه های سلامت نوزاد هشیار باشید.

۱. صحبت کردن با کودک از راه های شناخت پدر و مادر

در طول روز زمان‌هایی را به صحبت با فرزند خود اختصاص دهید. برای او داستان و شعر بخوانید یا موضوعات مختلفی را برای وی تعریف کنید. ترجیحاً سعی کنید هنگام صحبت با فرزندتان در شرایطی قرار داشته باشید که او بتواند دهان شما را ببیند و تشخیص دهد که این صدا متعلق به کیست.

۲. برقراری ارتباط چشمی از راه های شناخت پدر و مادر

یکی دیگر از راهکارهایی که باعث می‌شود تا نوزاد شما را سریع‌تر بشناسد این است که با او ارتباط چشمی برقرار کنید و اجازه بدهید صورت شما را ببیند. همان‌طور که می‌دانید تکرار یک محرک باعث خواهد شد تا تثبیت آن در حافظه سریع‌تر و بهتر اتفاق بیافتد. درنتیجه به میزانی که شما با فرزندتان ارتباط برقرار کنید، این یادگیری سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

۳. شناخت پدر و مادر از طریق در آغوش گرفتن نوزاد

در آغوش‌گرفتن نوزاد باعث‌می‌شود که با بوی تن شما ارتباط برقرار کند. برای اینکه نوزاد بوی شما را از سایرین تشخیص بدهد، بهتراست علاوه بر در آغوش‌گرفتن او همواره از عطر به خصوصی استفاده کنید. و یا کمتر از عطر استفاده کنید. تغییر بو و عطر شما موضوع را برای نوزاد پیچیده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید