دانستنی ها

نکاتی درباره استفاده از شامپو بچه و کاربردهای آن

نکاتی درباره استفاده از شامپو بچه

نکاتی درباره استفاده از شامپو بچه و کاربردهای آن :حمام کردن کودک برای مادرانی که به تازگی اولین کودک خود را به دنیا آورده‌اند همیشه کاری سخت و ترسناک به نظر می‌آید. شاید شما هم از آن دسته مادرانی هستید که نمی‌دانید موهای نرم و نازک کودکتان را چطور شامپو بزنید که چشم‌هایش نسوزد و مشکلی برایش پیش نیاید. در ابتدا باید بدانید که شامپوهای مخصوص بچه ها طوری طراحی می‌شوند که هم چشمشان نسوزد و هم پوست لطیفشان و موهای نرمشان خشک نشود و آسیب نبیند.

هفته اول و دوم زمانی که هنوز بند ناف کودک قطع نشده است بهتر است هر سه روز یک بار  با اسفنج نرم و مرطوبی کودک را تمیز کنید و بهتر است کودک در معرض ریزش مستقیم آب قرار نگیرد تا به نقاطی از بدنش که حساس‌ترند آسیب نرسد. برای این کار می‌توانید کودک را داخل اتاق با یک حوله بپیچید، یک تشت آب ولرم کنارتان بگذارید و هر قسمت از بدنش را که می‌خواهید تمیز کنید از حوله بیرون بیاورید و با اسفنج تمیز کنید. سر و صورت را در آخرین مرحله تمیز کنید که سرما نخورد. استفاده از شامپو بچه از همان روز اول بدون اشکال است و می‌توانید از شامپو بچه‌های خیلی ملایم برای شستشو استفاده کنید.

بعد از اینکه بند ناف افتاد می‌توانید در وان یا تشت آب با خیال راحت بچه را حمام کنید فقط همچنان توجه داشته باشید که موهای کودک باید با شامپو بچه و بدن کودک با صابون‌های ملایم یا شامپو بدن کودک شسته شود. میزان گرمی  آب را با ساعد دستتان بسنجید آب باید کاملا ولرم باشد. همچنین وقتی کودک در آب است باید دائم روی بدنش آب بریزید تا سردش نشود.

موهای کودک را می‌توانید هفته‌ای یک الی دوبار با شامپو بچه بشویید. روش کار بدین صورت است که کمی دست خود را به شامپو بچه آغشته می‌کنید و روی سطح سر کودک به آرامی ماساژ می‌دهید. بهتر است برای اینکه کف مستقیما توی چشم کودک نریزد دستتان را به حالت گودشده روی پیشانی کودک بگذارید تا کف از اطراف صورتش پایین بریزد.

نکته‌ی دیگر این است که آیا شامپو بچه تنها برای استفاده کودکان است؟ پاسخ این است که خیر. شامپو بچه برای بزرگسالان هم کاربردهای مختلف دارد. برخی از نکاتی درباره استفاده از شامپو بچه و کاربردهای آن در ادامه عنوان خواهیم کرد با بیبی لوکس همراه باشید.

نکاتی برای انتخاب بهترین شامپو بچه

دو نکته‌ای که باید قبل از بازار رفتن برای خرید شامپو کودک به خاطر بسپارید، یکی بودجه شما و دیگری میزان حساسیت پوست فرزندتان است. سایر نکاتی که باید در نظر داشته باشید، از این قرار هستند:

به دنبال شامپو بچه بدون اشک با فرمول ملایم باشید

بسیاری از برندهای شامپو کودک دارای موادی هستند که می‌تواند منجر به خارش یا قرمزی چشم کودک شما شود. بهترین راه‌حل این است که به دنبال شامپوهایی با برچسب Tear-Free (بدون اشک) یا Gentle (ملایم) باشید. از شامپوهایی که حاوی مواد نامساعدی مانند پارابن‌ها، فتالات‌ها، عطرها و سولفات‌ها به ویژه سدیم لوریل سولفات هستند، باید اجتناب کرد، زیرا می‌توانند باعث بروز عوارض ناخوشایندی در فرزند دلبندتان شوند.

سطح PH شامپو کودک را بررسی کنید

سعی کنید شامپویی پیدا کنید که نه اسیدی باشد و نه قلیایی. شامپوهای بچه باید سطح پ هاش مشابه پوست (حدود ۵.۵) داشته باشند. انتخاب یک شامپو کودک خنثی می‌تواند به حفظ رطوبت طبیعی پوست فرزند شما کمک کند.

شامپو بچه بدون مواد شیمیایی انتخاب کنید

شما باید به دنبال یک شامپوی طبیعی ارگانیک برای فرزند خود باشید. ترکیبات گیاهی مانند بابونه، اسطوخودوس و آلوئه‌ورا در شامپوهای ارگانیک می‌توانند پوست را تسکین داده و آن را تغذیه کنند، بدون اینکه هیچ واکنش منفی بر روی پوست داشته باشند.

نوع موی کودک خود را در نظر داشته باشید

اینکه کودک شما چه نوع مویی دارد می‌تواند در انتخاب بهترین شامپو بچه برای رشد مو کمک کند. به عنوان مثال، اگر فرزند شما موهای مجعد دارد، باید به دنبال یک شامپو مرطوب کننده باشید تا مانع از آشفتگی و گره خوردن موهای او شود. به طور مشابه، اگر فرزند شما موهای نازکی دارد، به دنبال یک شامپوی سبک‌تر باشید که در عین حالی که موها را سنگین نمی‌کند، آنها را بهتر تغذیه کند.

شامپو بچه ویتامینه را ترجیح دهید

بازار مملو از انواع مختلف شامپو برای کودکان است. با این حال، بهترین شامپوها آنهایی هستند که با ویتامین‌هایی مانند A و E و D غنی شده باشند. این شامپوها علاوه بر اینکه پوست و موی سر کودک شما را تمیز و سالم نگه می‌دارند، آنها را به خوبی تغذیه نیز می‌کنند. شامپوهای ویتامینه ایده‌آل‌ترین شامپو برای کودکان هستند.

شامپو کودک بدون الکل

اکثر متخصصان اطفال و متخصصین پوست توصیه می‌کنند که از استفاده از شامپوهای حاوی الکل برای نوزادان خودداری کنید. به همین دلیل، شامپوهای بدون الکل مخصوص نوزادان و کودکان نوپا تولید شده است. این شامپوها تمام مزایای یک شامپوی معمولی را دارند، و در عین حال مانع از بروز واکنش‌های جانبی منفی می‌شوند.

حساسیت‌های پوستی کودک خود را در نظر داشته باشید

پوست اکثر نوزادان حساس بوده و بسیار مستعد آلرژی است. اگر کودک شما پوست بسیار حساسی دارد، به دنبال شامپوهای ضد حساسیت باشید که عمدتاً عاری از هرگونه مواد حساسیت‌زا بوده و برای پوست‌های حساس مناسب هستند.

با پزشک اطفال خود مشورت کنید

اگر در مورد بهترین شامپو بچه برای فرزند خود مطمئن نیستید، برای دریافت توصیه‌های شخصی در مورد شامپوی مناسب پوست و موی سر فرزندتان با پزشک اطفال خود مشورت کنید. این امر می‌تواند از واکنش‌های جانبی حساسیت‌زا جلوگیری کرده و بهترین مراقبت را برای پوست و موی سر حساس کودک شما فراهم کند.

تاریخ انقضای شامپو بچه را بررسی کنید

یکی از مواردی که اغلب در هنگام خرید شامپو بچه نادیده گرفته می‌شود، تاریخ انقضای شامپو است. مانند هر محصول دیگری، شامپوها نیز تاریخ انقضا دارند. بنابراین بررسی کردن تاریخ شامپو اهمیت داشته و نباید از شامپوهای تاریخ گذشته استفاده کنید، زیرا می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند. شما باید مطمئن شوید که برای سال‌های اولیه زندگی فرزند خودتان، از بهترین و ایمن‌ترین محصولات استفاده می‌کنید.

نکاتی درباره استفاده از شامپو بچه

نکاتی درباره استفاده از شامپو بچه و کاربردهای آن

همان گونه که مطلع هستید شامپو بچه برای شست و شوی سر کودک، عالی و ملایم می‌باشد  ولی شاید از کاربردهای دیگر آن اطلاعاتی نداشته باشید. به همین علت در این مقاله به معرفی نکاتی درباره استفاده از شامپو بچه و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

شست و شوی صورت:

شامپوی بچه برای پوست سر کودک ملایم می‌باشد، به همین علت به نظر می‌رسد برای پوست و شست و شوی روزانه بسیار مناسب باشد. متخصصان پوست اغلب به اشخاص مبتلا به اگزما (درماتیت سبورئیک) پیشنهاد می.کنند هر روز از شامپوی بچه برای شستن صورت بهره ببرند.

از بین بردن چسبندگی چسب:

اگر جدا کردن چسب از روی پوست برایتان دردناک است این توانایی را دارید که چند قطره شامپو روی چسب بریزید تا به سادگی چسب از پوست جدا شود. شامپو بچه همین‌طور باقی مانده کرم یا پماد را از روی پوست پاک خواهد کرد.

نکاتی درباره استفاده از شامپو بچه

پاکسازی سینوس‌ها:

نتی پات(ابزاری برای رفع مشکلات سینوسی) می‌تواند سینوس‌ها را پاکسازی کند و خروپف را کاهش دهد اما اگر یک قطره شامپو بچه را البته بعد مشورت با پزشک و اجازه‌ی او در مقداری محلول آب نمک بریزید، قادر است به شما در رفع عفونت سینوس بسیار کمک کند.

درمان التهابات جزئی چشم :

قرمزی و خارش پلک دارید؟ امکان دارد بلفاریت داشته باشید که یکی از اختلال شایع چشم می‌باشد و اغلب به وسیله باکتری به وجود می‌آید. از علائم آن می‌توان به خارش، قرمزی، سوزش، پارگی و پوسته پوسته شده پلک‌ها هنگام بیدار شدن از خواب اشاره نمود. با استفاده کردن از کمپرس آب گرم و شست وشو چشم با شامپوی بچه قادر هستید التهاب را بهبود بخشید.

تمیز کردن جواهرت :

جواهرات را می‌توان با جوشاندن در مخلوطی از شامپوی بچه و آب تمیز نمود. به سادگی یک قطره از شامپو بچه را با مقداری آب مخلوط کنید و با مسواک نرم جواهرات را تمیز کنید، سپس با آب خنک بشویید و سپس کاملا خشک کنید.

استفاده به عنوان کف ریش :

اگر در سفر کف ریش خود را فراموش کرده‌اید همراه خود ببرید، شامپو بچه عالی‌ترین جایگزین است و احتیاجی به استفاده کردن از صابون نیست.

پاک کردن کف:

اگر تمایلی به استفاده کردن از مواد شیمیایی قوی در تمیز کردن خانه ندارید به جای آن از شامپو بچه بهره ببرید. بسیاری از اشخاص شامپو بچه را به عنوان انتخاب مناسب برای تمیز کردن کف‌های لمینت توصیه می‌کنند. مخلوطی از ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شامپو بچه را با مقداری آب ترکیب کنید و برای از بین بردن چربی و آلودگی‌ها از آن بهره ببرید.

پاک کردن و حفظ مبلمان و لوازم چرم :

پاک کننده‌های چرم بسیاری برای مبلمان، کفش‌ها و کیف‌های دستی وجود دارند. ولی در بسومیاری از موارد امکان دارد به راه حل خاصی احتیاج نباشد. یک قطره از شامپو بچه را در آب گرم مخلوط کنید و توسط یک پارچه آغشته به محلول، لوازم مورد نظر را تمیز کنید.

پاک کردن ژاکت و کلاه چرمی :

اگر تمایل ندارید برای تمیز کردن کت چرمی از تمیز کننده‌های قوی بهره ببرید همانند مبلمان چرم، مقداری شامپو بچه را در آب حل کنید، دستمال را آغشته به محلول کرده و کت را با آن پاک کنید سپس کت را با دستمال خشک کنید. برای تمیز کردن کلاه چرمی این توانایی را دارید که پارچه‌ی نمداری را با یکی دو قطره شامپو بچه روی کلاه چرمی خود بکشید و با پارچه‌ی نمدار تمیز دیگری هر چیزی را که باقی مانده تمیز کنید.

شست و شوی لباس‌های ظریف با دست :

برای شست و شوی لباس‌های ظریف با دست حتما به یک ماده شوینده ملایم همانند شامپو بچه احتیاج دارید که علاوه بر پاک کردن لباس به دست آسیب نخواهد زد.

شستن لباس‌های پشمی و کشی :

برای شست و شوی لبا‌س‌های پشمی این توانایی را دارید که از شامپوی بچه که به اندازه کافی ملایم می‌باشد، بهره ببرید و لباس‌ها را داخل سبد قرار دهید تا خشک شود.

باز کردن زیپ :

اگر زیپ لباسشما گیر دارد یک قطره از شامپو بچه را به یک عدد پنبه آغشته کنید، سپس آن را روی زیپ بزنید. تا زمانی که زیپ قابل استفاده است، شامپو به روان کارکردن زیپ کمک خواهد کرد و در حین آبکشی شسته خواهد شد.

رفع خشکی پاها:

برای نرم شدن پوست پاها و رفع خشکی پاها قبل از خواب اندکی شامپو روی پاهای خود بمالید و یک جفت جوراب نخی سبک بپوشید. صبح پاهای شما نرم و لطیف خواهد شد.

شستن رنگ اضافی از موها:

برای شستن رنگ اضافی موها اندکی جوش شیرین به شامپو بچه اضافه کنید و با آن، رنگ موی اضافی را شستشو دهید. استفاده کردن از این ترفند و شستن موها دو تا سه بار با شامپو بچه مفیدتر از استفاده کردن از روشن کننده‌ی رنگ مو می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید