دانستنی ها

نکاتی که هنگام خرید ظرف غذای کودک باید بدانیم

خرید ظرف غذای کودک

زمانی که کودک شما به برخی از مولفه‌های رشد خود رسید، آماده خواهد بود تا رژیم غذایی خود را از شیر مادر یا شیر خشک فراتر ببرد. با نزدیک شدن به ۴ تا ۶ ماهگی، علاقه کودک خود را به خوردن غذای کمکی متوجه می‌شوید و البته پیشرفت کودک خود را در کسب مهارت در خوردن غذا حس می‌کنید. با توجه به این موضوع باید ظروفی برای کودک خود در سیسمونی نوزاد تهیه کنید که در هریک از مراحل رشد خود بتواند به راحتی از آن استفاده کند. در اداکه با بیبی لوکس همراه باشید تا نکاتی که هنگام خرید ظرف غذای کودک باید بدانید را باهم بررسی کنیم.

مهم‌ترین ویژگی ظرف غذای کودک

وقتی نوبت به خرید ظرف برای غذاخوردن فرزند دلبندتان می‌رسد، باید نکاتی را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که ظروف مناسب را برای فرزند خود انتخاب می کنید. بگذارید کودک، ظرف غذایش را خودش انتخاب کند. این فرصت به او کمک می‌کند که احساس مشارکت بیشتری در تجربه غذا خوردن داشته باشد. با یک ظرف ساده شروع کنید. با بزرگتر شدن کودک، می‌توانید ظرف‌های پیچیده‌تری را برای او بخرید. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم، صبور باشید و کمی حوصله به خرج دهید. زیرا ممکن است کمی طول بکشد تا کودک به خوردن در ظرف جدید عادت کند.

در هنگام خرید ظرف غذای کودک، چند ویژگی کلیدی و مهم را باید در نظر بگیرید:

  • جنس: به‌دنبال ظروفی باشید که از مواد ایمن و غیرسمی ساخته شده‌اند. گزینه‌های محبوب عبارتند از سیلیکون، پلاستیک بدون BPA، بامبو و استیل ضد زنگ. همچنین مزایا و معایب هر ماده مانند دوام، سهولت تمیز کردن و سازگاری با محیط‌زیست را در نظر بگیرید.
  • اندازه و شکل: ظروفی را انتخاب کنید که برای سن و مرحله رشد کودک شما مناسب باشد. کاسه‌های کوچکتر و کم‌عمق برای سرو پوره‌ها و غذاهای نرم ایده‌آل هستند، در حالی‌که بشقاب‌های بزرگتر با بخش‌های تقسیم‌شده برای فینگرفود و تمرین غذا خوردن توسط خود کودک، بهتر هستند.
  • ثبات: ظرف غذایی که دارای پایه مکنده است را در نظر بگیرید تا از واژگون یا پرتاب شدن آسان آن توسط کودک جلوگیری کنید. این پایه‌ها به کاهش آشفتگی و بی‌‌نظمی در طول وعده‌غذایی کودک کمک می‌کنند.
  • قابلیت شستشو: به‌دنبال ظروفی باشید که قابل‌شستشو در ماشین ظرفشویی باشند یا به‌راحتی با دست شسته شوند. از ظروف دارای طرح‌های پیچیده یا شکاف‌هایی که می‌توانند غذا را به دام بیندازند و تمیز کردن آن را دشوار کنند، خودداری کنید.
  • ایمنی: ویژگی‌هایی مانند لبه‌های گرد و دستگیره‌های بدون لغزش ظروف را بررسی کنید تا از ایمنی کودک در هنگام غذاخوردن مطمئن باشید.
  • جذابیت: ظروف با طرح‌های رنگارنگ یا اشکال سرگرم‌کننده را انتخاب کنید تا غذاخوردن برای کودک شما لذت‌بخش‌تر شود و او را به غذاهای مختلف علاقه‌مند کند.

ظرف غذای کودک

به یاد داشته باشید، هر کودکی متفاوت است. بنابراین هنگام خرید ظرف غذای نوزاد، نیازهای او را در نظر بگیرید و از امتحان گزینه‌های مختلف نترسید تا بتوانید بهترین گزینه را برای کودکتان پیدا کنید.

ظرف غذای کودک

وقتی کودک شما برای اولین بار خوردن میوه یا غذا را با دستانش را تجربه می کند، یا اینکه با ظرف اسپاگتی بازی می کند، اما نمی تواند آن را بخورد، به مرور استفاده از ظرف غذای کودک را حس می کنید.

همان طور که می دانید مهارت کودک در غذا خوردن با گذشت زمان پیشرفت می کند و توانایی فرزند شما در دست گرفتن قاشق نیز به تدریج بهبود می یابد. با آگاهی از این موضوعات شما باید ظروفی برای کودک خود تهیه کنید که در هریک از مراحل پیشرفت به فرزند شما کمک می کند.

نباید های بشقاب و ظرف غذای کودک

زمانی که کودک شروع به خوردن غذای کمکی می‌کند، وسایل غذاخوری مناسب او را تهیه کنید. ظرف غذای کودک نباید شکستنی باشد؛ تا با خیال راحت غذا را در آن گذاشته و نگرانی بابت شکسته شدن و همچنین آسیب‌ دیدن کودک نداشته باشید. ظرف غذای کودک نباید منفذ و منافذی داشته باشد؛ و چکه هم نکند. ظروفی را تهیه کنید که به‌ راحتی تمیز و شسته شوند. چنانچه قصد شستن ظرف غذای کودک در ماشین ظرف‌شویی دارید، دقت کنید که علامت قاشق و چنگال کنار هم در پشت ظرف باشد. این علامت قابلیت شستشو در ماشین ظرف‌شویی را بیان می­‌کند.

ضد لغزش بودن ظرف نیز یکی دیگر از ویژگی­‌هایی است که هنگام خرید ظرف غذای کودک باید به آن دقت و توجه داشته باشید. اکثر مادران از اینکه کودک تعادل نگه‌داشتن ظرف روی میز را ندارد یا هنگام غذا خوردن با ظرف بازی می‌­کند و باعث ریختن غذا می­‌شود، بسیار ناراحت و نگران هستند. نگرانی از اینکه کودک مهارت تنها غذا خوردن را دیر یاد بگیرد و توانایی نگه‌داشتن ظرف خود را ندارد. همچنین برخی کودکان دوست دارند ظرف غذای خود را پرت کنند یا برخی دیگر سعی در برداشتن و جابه‌جاکردن ظرف غذای خود دارند. پس ظرف غذای مخصوص کودک باید قابلیت نگه‌داشته شدن بر روی سطح صاف را داشته باشد.

خرید لیوان کودک

ممکن است لازم باشد چند مدل مختلف لیوان سوپاپ دار را امتحان کنید تا کودکتان دسته لیوان را گرفته و از آن بنوشد یا یکی از آنها را بیشتر از بقیه دوست داشته باشد.

توجه به دو موضوع: راحتی مکیدن و چکه نکردن لیوان بسیار حائز اهمیت است. لیوان هایی که سوپاپ های مکنده دارند (نوعی لایه انعطاف پذیر در اطراف دهانه لیوان) می توانند برای این کار ایده آل باشند، زیرا این سوپاپ مانع از چکه کردن آب می شود.

  • لیوان آموزشی نوزاد یک درپوش و دو دسته دارد تا نوزاد بتواند آن را راحت‌تر در دست بگیرد.
  • لیوان آموزشی نوزاد بطور معمول پلاستیکی یا ملامین است و روی در آن سوراخی نی مانند دارد تا نوزاد بتواند بدون اینکه مایعات از داخل لیوان بیرون بریزد به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند و خودشان لیوان را در دست بگیرند.
  • بهتر است لیوانی را انتخاب کنید که دو دسته دارد تا لیوان در دستان کوچک نوزاد راحت‌تر جای بگیرد. با بالارفتن سن کودک در نهایت می‌تواند از لیوان‌های پلاستیکی معمولی و بدون درپوش استفاده کند.
  • لیوان کودک باید نسبت به لیوان بزرگ‌سالان اندازه کوچک‌تری داشته باشد.
  • این لیوان‌ها بطور معمول از ۶ ماهگی نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته بعضی از نوزادان و کودکان نسبت به استفاده از چنین لیوان‌هایی کمتر علاقه نشان می‌دهند. در این صورت کمی صبر داشته باشید تا کودک بعد از یک‌سالگی از این لیوان‌های آموزشی استفاده کند.

خرید بشقاب ها و کاسه های ناهار خوری کودک

از زمانی که می‌خواهید غذای کودک ۶ ماهه را آماده کنید باید به فکر تهیه ظرف غذای نوزاد باشید تا غذای کمکی نوزاد را داخل آن قرار دهید. این ظروف باید طوری باشند که به کمک آنها به سادگی بتوان قاشق را پر و خالی کرد.

  • بهتر است کاسه گودی زیادی نداشته باشد تا غذای نوزاد داخل آن زودتر سرد شود.
  • بشقاب‌های لبه دار پلاستیکی نسبت به بشقاب‌های معمولی انتخاب بهتری به عنوان ظرف غذای نوزاد و کودک هستند چون احتمال بیرون ریختن غذا هنگام غذا خوردن نوزاد کمتر می‌شود
  • به پایه بشقاب و کاسه هم دقت داشته باشید. پایه ظروف غذای نوزاد باید طوری باشد که ظرف غذای کودک را به خوبی نگه داشته و استحکام خوبی داشته باشد.
  • اگر برایتان مهم است که بتوانید ظرف غذای کودک را داخل مایکروفر بگذارید به این نکته توجه داشته باشید که این قابلیت بر روی ظرف غذای نوزاد یا کودک حک شده باشد.

خرید قاشق و چنگال نوزاد و کودک

قاشق هایی با لبه نرم که برای نوزادان طراحی شده اند، در برخورد با لثه های نوزادان شما لطیف بوده و باعث آسیب دیدگی فرزند شما نمی شوند.

بعضی از این قاشق ها دارای پوشش حساس در برابر گرما هستند که داغ بودن غذا را با تغییر رنگ به شما نشان می دهند. دسته قاشق پهن یا حلقه ای به راحتی در مشت نوزاد قرار میگیرد بنابراین مناسب غذا خوردن بدون کمک نوزاد است.

نکات ایمنی مهم هنگام خرید ظرف غذای کودک

استفاده از BPA  یا بیسفنول ای که یکی از مواد اولیه استفاده شده در تهیه پلاستیک برای سخت تر و شفاف ساختن وسایل پلاستیکی بوده، از سال ۲۰۱۲ و هنگامی که تاثیر مختل کننده آن بر عملکرد غدد درون ریز انسان مشخص شد، در ساخت ظرف غذای کودک منع شد.

اکثر ظروف پلاستیکی مخصوص نوزادان و کودکان موجود در بازار دارای برچسب BPA-Free یا فاقد BPA می باشند.

بعضی از متخصصان هنوز هم نگران مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی هستند و در این خصوص به والدین هشدار می دهند.

متخصصان عمدتا تاکید دارند که نباید ظروف غذای پلاستیکی را داخل مایکروویو و یا ماشین ظرفشویی قرار داد.

والدین عمدتا ترجیح می دهند ظرف غذای کودک خود را با دقت بسیار انتخاب کنند. امیدواریم راهنمایی های ارائه شده در این مقاله بتواند به شما کمک کند تا بهترین ظروف را برای فرزند خود بخرید.

ظرف غذای کودک

بهترین ظرف غذای کودک بازار

ظرف غذا با قاشق حرارتی کیکابو Kikkaboo

در فرایند سلامت کودک، تغذیه وی از بیشترین تاثیرات را می تواند بر کودک بگذارد، تغذیه کودک در زمان رشد باید با مشورت پزشک متخصص برنامه ریزی شود و در هر مقطع سنی حاوی مواد مورد نیاز بدن باشد، محصولات مربوط با غذاخوری نیز از مهم ترین عوامل در پذیرش کودک و میزان روحیه وی در هنگام تغذیه شدن می باشد؛ ظرف غذا با قاشق حرارتی کیکابو Kikkaboo باعث می‌شود کودک شما از غذا خوردن بیشتر لذت ببرد و حتی به غذا خوردن ترغیب شود.

کودکان اگر ظرف غذاخوری مخصوص به خودشان را داشته باشند بیشتر به غذاخوردن ترغیب می شوند. ظرف غذا و قاشق حرارتی کیکابو برای کودکانی که به سن غذا خوردن رسیده ­اند، بسیار محصول مناسبی است. زیرا این ظرف دارای طراحی فوق ­العاده جذاب بوده و انگیزه غذا خوردن را در کودکان ایجاد می­کند. در ساختار این محصول هیچ­گونه مواد شیمیایی به کار نرفته، پس با خیال آسوده غذا را در ظرف غذای کودک کیکابو ریخته تا فرزند دلبندتان میل نماید. بر روی درب این محصول یک عدد قاشق حرارتی قرارداده شده که دمای غذا را ­سنجیده، اگر دما بیش از حد بالا باشد، رنگ قاشق تغییر کرده و به شما هشدار می­دهد. ظرف غذا و قاشق حرارتی کیکابو دارای دو دسته منحنی شکل بوده که گرفتن محصول را برای شما آسان می­کند،

ظرف غذای درب دار با قاشق و چنگال کیکابو Kikka boo

  • گنجایش کاسه غذای کیکابو ۷۰۰ میل است.
    با بازکردن درب مکنده ی کوچک می توانید قاشق و چنگال را از جای خود بردارید.
    سپس درب را بردارید و از بشقاب استفاده کنید.
    کاسه ی این محصول عمق دار و دارای ۲ دسته است.
    یک پایه ی مکنده دارد که از سقوط ظرف از روی سطوح خودداری می کند.
    این ظرف مناسب برای سنین بالای شش ماه است.
    تهیه شده از بهترین مواد اولیه و فاقد هرگونه مواد مضر مانند بیسفنول آ BPA است.

ظرف غذا پنج تکه بامبو برند تبلوار tablewar

ظرف غذا پنج تکه بامبو برند تبلوار tablewar دارای ۵ تکه که شامل بشقاب ،کاسه ، لیوان ،قاشق و چنگال می باشد هم چنین ساخته شده از الیاف گیاه بامبو و بسیار با دوام و با کیفیت است. این ظروف دارای طراحی جذاب با رنگبندی زیبا است که برای هر کودکی جذاب است.

این محصول قابل شستشو در ماشین ظرف شویی و فاقد مواد مضر شیمیایی است. ست غذاخوری کودک بامبو مناسب برای کودکان بالای ۶ ماه و بهترین وسیله برای سیسمونی می باشد و برند تبلوار از برند های لوکس برای سیسمونی می باشد.

سخن پایانی `

انتخاب ظرف غذای کودک ممکن است یک کار چالش‌برانگیز باشد، زیرا عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. برخی از این عوامل شامل اندازه، شکل، رنگ، جنس و طراحی ظروف است. در این مقاله تلاش کردیم تا یک راهنمای جامع برای انتخاب بهترین ظروف کودکان ارائه دهیم. هنگام انتخاب ظرف غذا برای کودک، ایمنی باید در اولویت باشد، بنابراین به‌دنبال ظروف ساخته‌شده از مواد غیرسمی مانند پلاستیک بدون BPA، سیلیکون یا بامبو باشید. دوام نیز بسیار مهم است، زیرا کودکان معمولا پرجنب‌وجوش هستند و ممکن است به‌طور تصادفی ظرف خود را بیاندازند. بنابراین ظروفی را انتخاب کنید که نشکن هستند و خطری برای کودک ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید