دانستنی ها

نکات مهمی که در زمان تعویض لباس کودک و نوزاد باید رعایت کنید

تعویض لباس کودک و نوزاد

تعویض لباس کودک و نوزاد، برای والدین می‌تواند به مأموریتی دشوار تبدیل شود. در این مقاله، نکات مهم در تعویض لباس کودک و نوزاد را برای آسان‌تر کردن این کار و تبدیل آن به تجربه‌ای لذت‌بخش برای شما و کودکتان، ارائه خواهیم داد برای بررسی بیشتر تا پایان با لوکس بیبی همراه باشید.

شیوه ی تعویض لباس کودک و نوزاد

هرچه خودتان آرام‌تر باشید و سرعت عمل مناسبی داشته باشید، نوزادتان هم کمتر می‌ترسد. همچنین برای هر دوی شما راحت‌تر می‌شود اگر هنگام عوض کردن لباس‌های بالاتنه، نوزاد را روی دامنتان نگه دارید و برای تعویض لباس‌های پایین‌تنه او را روی یک تخت بخوابانید. اما در ابتدا زیاد سخت نگیرید، چون این کار به زودی برایتان بسیار ساده می‌شود. حفظ دمای بدن نوزاد نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. با پوشاندن صحیح نوزاد، از خطرات بعدی که ممکن است در اثر کاهش دمای بدن به وجود بیاید پیشگیری می‌شود. روش لباس پوشاندن به نوزاد شامل مراحل زیر است:

تعویض لباس کودک و نوزاد : بلوز

برای پوشاندن بالاتنهٔ آستین‌دار به شکل زیر عمل کنید:

  • دست‌هایتان را تمیز بشویید.
  • یک جای گرم و نرم انتخاب کنید.
  • بهتر است روی یک بلندی بدون حفاظ نباشد و هرگز نوزاد را بدون مراقب رها نکنید.
  • پتو، حوله یا یک زیرانداز تمیز پهن کنید و نوزاد را روی آن بگذارید.
  • برای پوشاندن بالاتنه، با دست یقۀ لباس نوزاد را بگیرید و تا جای ممکن باز کنید.
  • به آرامی یقه را وارد سر نوزاد کنید.
  • از انگشتانتان برای جلوگیری از تماس لباس با صورت یا گوش‌ها استفاده کنید.
  • خیلی آرام ادامه دهید، نیازی به استرس نیست.
  • دست نوزاد را وارد آستین لباس نکنید، بلکه از بیرون دست خودتان را وارد آستین کنید.
  • ابتدا با یک دست، آستین لباس نوزاد را به دست خود کنید.
  • سپس دست نوزاد را به همان دست خود بدهید.
  • لباس را آرام داخل دست‌های نوزاد کنید و آستین را بالا بکشید.
  • مراقب باشید نوزاد تحت فشار قرار نگیرد و راحت باشد.

تعویض لباس کودک و نوزاد : شلوار

برای پوشاندن شلوار نیز به روش زیر عمل کنید:

  • دست‌هایتان را تمیز بشویید.
  • یک زیرانداز تمیز آماده کنید و کودک را روی آن بخوابانید.
  • ابتدا پاچۀ شلوار را با دست باز و گشاد کنید.
  • دست‌ خود را وارد آن و پای نوزاد را وارد شلوار کنید.

تعویض لباس کودک و نوزاد : لباس سرهمی

برای پوشاندن سرهمی که احتمالاً یکی از لباس‌هایی است که زیاد از آن استفاده می‌کنید می‌توانید به شیوهٔ زیر عمل کنید، اما یادتان باشد ممکن است شما روش خودتان را برای پوشاندن سرهمی‌ها به نوزاد پیدا کنید، بنابراین این موارد فقط نوعی آگاهی به شماست:

  • باز هم دست‌هایتان را تمیز بشویید.
  • یک زیرانداز تمیز پهن کنید.
  • دکمه‌های لباس را باز کنید و آن را روی زیرانداز بگذارید.
  • کودک را روی سرهمی بگذارید.
  • اول شلوار یا جوراب‌های سرهمی و بعد آستین‌ها را تن کودک کنید.
  • دکمه‌ها را ببندید.

همچنین از لباس‌هایی که دور گردن آنها تنگ است و لباس‌هایی که بند یا هر چیز تزئینی دیگری دارد صرف نظر کنید. هنگام پوشاندن لباس یا تعویض پوشک نیز بهتر است با کودکتان صحبت کنید یا او را سرگرم کنید تا از لباس پوشیدن لذت ببرد.

تعویض لباس کودک و نوزاد

دلایل اهمیت ایمنی لباس‌ کودکان

اهمیت ایمنی لباس کودک به‌قدری بالاست که در بسیاری از کشورهای جهان قوانین و استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای برای تولید لباس کودک در نظر گرفته شده است. این قوانین از جنس و مواد استفاده‌شده در لباس تا رنگ و دوخت و ملاحظاتی درباره استفاده از دکمه، کمربند، زیپ و… را شامل می‌شود. ایمنی لباس کودکان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا کودکان موجودات حساس و ضعیفی هستند که نیازمند مراقبت و حفاظت جدی‌اند. از طرفی دیگر، لباس‌هایی که استانداردهای خاص در آن‌ها رعایت نشده باشد، می‌توانند به‌طور جدی به کودکان آسیب برسانند.

بنابراین، هنگام خرید لباس نوزادی، ایمنی باید اولویت اصلی شما باشد. شما به‌عنوان والدین یک کودک باید لباس‌هایی را انتخاب کنید که راحت، ماندگار، بی‌خطر و برای کودک ایمن باشند. ضمناً، لباس‌های بچه‌ها باید دارای بسته‌بندی مناسب و برچسب‌های قابل فهم باشند. امروزه، به‌علت نبود استانداردها و راهنماهای مشخص یا رعایت نشدن این استانداردها توسط برخی از برندها در تولید لباس‌های کودک، احتمال وجود عوارض جانبی مانند حساسیت و آلرژی پوست، خفگی، سوختگی و… وجود دارد. شاید برای شما عجیب به‌نظر برسد که این لباس‌های کوچک رنگارنگ و دوست‌داشتنی چطور می‌توانند به کودک شما آسیب برسانند؟

لباس کودک نامناسب چطور می‌تواند به کودکان آسیب بزند؟

اگر لباس‌هایی که کودکان هر روز می‌پوشند مانند لباس خواب نوزاد درست انتخاب نشوند، به چندین روش می‌توانند باعث آسیب‌دیدن کودکان شوند. این آسیب‌ها گاهی می‌توانند خطر جانی برای کودکان داشته باشند. بنابراین در هنگام خرید لباس کودک باید به‌طور دقیق بررسی کنید که آیا لباس‌هایی که انتخاب می‌کنید برایشان امن هستند یا خیر. همچنین، لازم است به کودکان بزرگ‌تر آموزش دهید که همیشه در صورت وقوع هرگونه حادثه، به موقع اطلاع دهند .در ادامه تعدادی از شایع‌ترین آسیب‌هایی که لباس‌ها منشاء آن‌ها هستند را با هم مرور می‌کنیم.

ایجاد آلرژی‌ در کودک 

مواد نامناسب می‌تواند اثرات نامطلوبی روی پوست ظریف نوزادان و کودکان داشته باشد و باعث ایجاد حساسیت و سایر عوارض شود. بسیار مهم است پارچه‌های باکیفیتی را انتخاب کنید که روی پوست حساس کودکان نرم و لطیف باشند. از لباس‌های دوخته‌شده از پلاستیک و پلی‌استر حتی برای زمان کوتاه استفاده نکنید. مواد مصنوعی می‌توانند پوست را تحریک کنند و به‌علاوه لکه‌های ایجادشده روی این پارچه‌ها به سختی از بین می‌روند. پارچه‌های پنبه‌ای، وال یا پاچه‌های ابریشمی و… که زبر و خشن، کشی یا سر نباشند و حساسیت ایجاد نکنند، به دلیل خواص طبیعی و نرم خود بهترین انتخاب برای دوخت لباس‌های کودک محسوب می‌شوند.

این پارچه‌ها هیچ آسیبی به پوست لطیف کودک وارد نمی‌کنند. علاوه‌براین، برای فصول سرد، لباس‌های نخی و پشمی می‌توانند گرما و راحتی را فراهم کنند. لباس‌های بافتنی، به‌شرطی انتخاب خوبی هستند که پرز نداشته باشند. دقت کنید که پرزهای بافتنی می‌تواند توسط کودک استنشاق شود که منجر به مشکلات تنفسی می‌شود. همچنین پارچه‌های قابل اشتعال هم می‌توانند باعث سوختگی و آسیب به پوست کودک شوند.

ایجاد سوختگی‌ و آسیب به پوست کودک 

لباس‌های دارای پارچه‌های نامناسب، ممکن است باعث سوختگی‌ و عرق‌سوزشدن پوست بدن کودک شوند. لباس‌های تنگ‌ و چسبان، لباس‌ با پارچه‌های خیلی گرم، الیاف مصنوعی، پلاستیک و پارچه‌های تنفس‌ناپذیر می‌توانند باعث ایجاد این مشکلات پوستی در کودکان شوند. به‌علاوه، استفاده از چسب و مارک‌های زبر یا تیز می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌هایی در پوست شود. در خرید لباس کودک باید مراقب منسوجات دارای مواد شیمیایی مضر و رنگ‌های مصنوعی مانند آزو باشید. کمترین آسیب این مواد، التهاب و ناراحتی پوستی‌ست که متاسفانه بسیاری از این مواد سرطان‌زا هستند و باید از استفاده از آن‌ها به‌ویژه در لباس کودک اجتناب شود.

بیشتر بخوانید : انتخاب لباس زیر مناسب بارداری

ایجاد انسداد تنفسی و خفگی در کودک 

یکی از موارد خطرناکی که در صورت عدم توجه به ایمنی لباس کودک ایجاد می‌شود، انسداد تنفسی‌ست. هنگام خرید لباس نوزادی و درکل خرید لباس کودک به این موارد توجه کنید و از برتدهایی خرید کنید که این استانداردها را در تولید لباس کودک درنظر می‌گیرند. لباس‌هایی که دارای یقه‌های تنگ، تزئینات یا قلاب‌های بزرگ هستند، می‌توانند باعث انسداد تنفسی در کودک شوند.

بنابراین، توصیه می‌شود که برای کودکان از لباس‌های ساده و بدون الحاقات استفاده کنید. لباس‌هایی که برای کودک تنگ هستند می‌توانند علاوه‌بر ایجاد ناراحتی، باعث مشکلات تنفسی و  خون مردگی‌های پوستی شوند.

به الحاقات لباس کودکان مانند کمربند، بندینک، دکمه‌های کوچک؛ به‌خصوص دکمه‌هایی که شل هستند و ممکن است توسط کودک بلیده و باعث خفگی شوند، دقت کنید. درکل بهتر است از لباس‌هایی با طراحی مناسب و بدون تزئینات و الحاقات خطرناک استفاده کنید.

نکات مهم برای تعویض لباس کودک و نوزاد در زمستان

برای جلوگیری از سرماخوردگی کودک و نوزاد در فصل زمستان، موضوع انتخاب پوشش و لباس مناسب نوزاد در زمستان، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در اینجا چند نکته برای پوشاندن لباس نوزاد و کودک در فصل زمستان برای شما بیان می‌کنیم:

  • به جای یک لباس ضخیم، از چند لایه لباس نازک استفاده کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که در صورتی که کودک گرمش شد، به راحتی لباس‌های او را کم کنید.
  • از لباس‌های با جنس‌های طبیعی مانند پشم و پنبه استفاده کنید. این مواد به حفظ گرمای بدن کودک کمک می‌کنند.
  • از لباس‌های ضد آب و بادگیر استفاده کنید. این نوع لباس‌ها از کودک شما در برابر برف و باد محافظت می‌کنند.
  • سر، گردن و دست‌های کودک را بپوشانید. این قسمت‌های بدن بیشتر در معرض سرما قرار دارند.
  • از لباس‌های خیلی تنگ و چسبان استفاده نکنید. این نوع لباس‌ها می‌توانند حرکت کودک شما را محدود کنند.

با رعایت این نکات، می‌توانید مطمئن شوید که کودک شما در زمستان گرم و راحت می‌ماند.

نکات مهم برای پوشاندن لباس کودک در تابستان

در تابستان، استفاده از لباس‌هایی که از مواد خنک و نخی تهیه شده‌اند می‌تواند به کودک شما کمک کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

در اینجا چند نکته برای پوشاندن لباس کودک در فصل تابستان آورده شده است:

  • از لباس‌های با جنس‌های نازک و خنک مانند پنبه استفاده کنید.
  • لباس‌های با رنگ روشن انتخاب کنید. این رنگ‌ها گرما را کمتر جذب می‌کنند.
  • از لباس‌های گشاد و آزاد استفاده کنید. این نوع لباس‌ها به جریان یافتن هوا کمک می‌کنند.
  • از کلاه برای محافظت از سر کودک در برابر آفتاب استفاده کنید.
  • از کرم ضد آفتاب با SPF مناسب برای کودک خود استفاده کنید.

با رعایت این نکات، علاوه بر خرید لباس دخترانه و خرید لباس پسرانه مناسب، می‌توانید مطمئن شوید که کودک شما در تابستان خنک و راحت می‌ماند.

چطور نوزاد تازه متولد شده را در هوای معتدل لباس بپوشانیم؟

پوشاندن لباس مناسب به نوزاد تازه متولد شده در هوای معتدل می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. از یک طرف، می‌خواهید مطمئن شوید که نوزادتان گرم می‌ماند، اما از طرف دیگر، نمی‌خواهید او را بیش از حد گرم کنید.

در اینجا چند نکته برای پوشاندن لباس نوزاد تازه متولد شده در هوای معتدل آورده شده است:

  • به دمای اتاق توجه کنید. دمای ایده‌آل برای اتاق نوزاد بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است.
  • از یک لایه لباس زیر و یک لایه لباس رویی استفاده کنید. لباس زیر می‌تواند یک زیرپوش آستین کوتاه و یک شلوار زیر باشد. لباس رویی می‌تواند یک آستین بلند و یک شلوار باشد.
  • از یک کلاه و جوراب نخی برای نوزاد استفاده کنید.

با رعایت این نکات، مطمئن باشید نوزادتان در هوای معتدل، گرم و راحت می‌ماند.

تعویض لباس کودک و نوزاد

چطور نوزاد تازه متولد شده را در هوای ملایم لباس بپوشانیم؟

وقتی دما ملایم است، بهتر است همچنان از قانون لایه‌بندی استفاده کنید. کودک را به اندازه لازم بپوشانید و سپس یک لایه دیگر به آن اضافه کنید. همچنین مطمئن شوید که نوزاد همیشه خشک است، چرا که لباس نم‌ناک یا مرطوب می‌تواند باعث سرمازدگی شود؛ حتی اگر هوا فقط خنک باشد (بالای ۴۰ درجه فارنهایت).

وقتی بیرون از خانه هستید، پوشک او را دائما کنترل کنید. بعلاوه، بدون توجه به دمای هوا مطمئن شوید که نوزاد با صندلی ماشین یا کالسکه، یک کلاه، عینک آفتابی و یا سرپناه محافظت می‌شود.

دمای مناسب برای نوزاد چیست؟

دمای بیرون هرچه که باشد، دمای بدن نوزاد باید همیشه بین ۳۶ و ۳۷ درجه سانتیگراد نگه داشته شود؛ مقعد همیشه دقیق‌ترین راه اندازه‌گیری دمای بدن نوزاد است. وقتی دمای بدن او خارج از محدوده نرمال است، ممکن است نشانه بیماری باشد.

چه تابستان باشد و چه زمستان، دمای اتاق کودک باید بین ۲۰ و ۲۲ درجه سانتیگراد باشد. اگر نوزادتان زودرس به دنیا آمده است، ترموستات را کمی بالاتر از ۲۲ درجه سانتیگراد نگه دارید.

اگر هوا بیش از حد گرم باشد، می‌تواند ریسک SIDS را افزایش دهد. اگر هوا خیلی سرد باشد، خطر سرمازدگی افزایش می‌یابد و دمای بدن نوزاد به طرز خطرناکی افت می‌کند. وقتی نوزاد بیمار است و تب دارد، او را با لباس‌های سبک‌تر و اکریلیک بپوشانید.

علائمی که نشان می‌دهند نوزاد خیلی گرم یا سردش است؟

وقتی نوزاد بیش از حد گرمش است، ممکن است گر گرفته و خیس از عرق به نظر برسد یا خیلی سریع نفس بکشد. گرمای بیش از حد باعث می‌شود که نوزاد بدخلق و تحریک‌پذیر شود و در موارد حاد منجر به گرمازدگی می‌شود.

اگر نوزادتان بیش از حد گرمش است، چند لایه از لباس‌هایش را درآورید، داخل خانه بروید و اگر دمای بدنش فروکش نکرد، به پزشک اطفال یا اورژانس زنگ بزنید.

وقتی نوزاد بیش از حد سردش است، ممکن است دچار سرمازدگی یا هیپوترمی شود. مراقب علائم کاهش سطح هوشیاری باشید. اگر نوزاد دچار سرمازدگی شود، ناحیه مربوطه ممکن است به رنگ سفید یا خاکستری روشن به نظر برسد. در هر دو مورد بهتر است با پزشک اطفال یا اورژانس تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید