دانستنی ها

نکات مهم شستن شیشه شیر

نکات مهم شستن شیشه شیر

نکات مهم شستن شیشه شیر : تولد فرزند اگرچه بسیار لذت‌بخش است، اما مسئولیت‌های فراوانی را برای پدر و مادر به همراه دارد. والدین باید هرلحظه مراقب سلامتی نوزاد خود باشند. شستن شیشه شیر نوزاد یکی از موارد مهمی‌ست که والدین باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. گاهی اوقات ممکن است آن‌قدر خسته باشید که شست و شوی شیشه شیر نوزاد خود را فراموش کنید؛ اما بدانید که غفلت در این کار، منجر به تجمع باکتری در آن و ایجاد بیماری در کودک می‌شود.

نوزادان کوچک‌تر از ۳ ماه، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها آسیب‌پذیر هستند. پزشکان و متخصصان کودکان بر اهمیت شستن شیشه شیر نوزاد تا سن ۶ ماهگی تاکید می‌کنند. برای یافتن نکات مهم شستن شیشه شیر ، کافی‌ست این مقاله را در لوکس بیبی بخوانید.

هر چند وقت یکبار باید شیشه شیر نوزاد را شست؟

اگر کودک کم‌تر از ۳ ماه سن دارد یا زودتر از موعد به دنیا آمده است، یا به دلیل بیماری یا درمان پزشکی سیستم ایمنی ضعیفی دارد، شیشه شیر این نوزادان پس از هر بار استفاده باید به‌دقت تمیز شود. برای کودکان بزرگ‌تر از ۳ ماه و نوزادانی که بیماری خاصی ندارند، شستن شیشه شیر یک‌بار در روز کافی‌ست.

اگر کودک شما ظرف ۲ ساعت نوشیدن یک شیشه شیر را تمام نکرد، شیر خشک ناتمام را دور بریزید. شستن شیشه شیر نوزاد با آب خالی، سلامت کودک را به خطر می‌اندازد. اگر شیر خشک یا شیر مادر را به شیشه شیر نیمه‌استفاده‌شده اضافه کنید، میکروب‌ها می‌توانند به‌سرعت در درون آن رشد کنند.

نکات مهم شستن شیشه شیر

شستن شیشه شیر نوزاد با مایع ظرفشویی

آیا این کار اشتباه است؟

شستشوی شیشه شیر نوزاد با مایع ظرفشویی در صورتی اشکال ندارد که میزان حجم مایع استفاده شده کم باشد و به خوبی آبکشی شود، برای اطمینان باید بعد از آبکشی فراوان شیشه را بو کنید تا بوی مایع ظرفشویی ندهد و همچنین از شیر درون آن بنوشید تا مطمئن شوید که طعم و بوی مایع ظرفشویی نمی دهد. بهترین راه جوشاندن بطری شیر بعد از شستشو با مایع ظرفشویی است. با استفاده از برسی ویژه درون و بیرون شیشه های شیر را شسته و آب کشی کنید.

جوشاندن شیشه شیر و پستانک

جوشاندن رایج ترین روش برای ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزادان است. والدین با رعایت نکات زیر می توانند علاوه بر شست و شو و ضد عفونی شیشه های شیر از ابتلاء نوزادان به عفونت جلوگیری کنند:

  • یک ظرف بزرگ و عمیق را آب از پر کنید و بگذارید بجوشد.
  • شیشه شیر و اجزای آن را به طور کامل در داخل آب قرار دهید.
  • مراقب باشید بخشی از شیشه شیر که به قسمت پایین ظرف آب جوش چسبیده و حرارت مستقیم می بیند، با دریافت گرما آسیب نبیند.
  • اگر شما از بطری های پلاستیکی استفاده می کنید، مواظب باشید تا در اثر حرارت ذوب نشود.
  • شیشه شیر نوزاد  حداقل باید  ۱۰ دقیقه در آب جوش بجوشد.
  • روزی یک بار بخش های مختلف ت شیشه شیر را بجوشانید و پاستوریژه کنید.

مدت زمان استفاده از شیشه شیر

فراموش نکنید که باید شیشه شیر پلاستیکی و سیلیکونی را هر ماه دور بیاندازید و یک شیشه نو تهیه کنید. زیرا به مرور زمان بر اثر حرارت هنگام جوشاندن شیشه و سر شیشه آسیب می بینند و باکتری ها و میکروب های بسیاری را جذب خود می کنند. در ضمن حتما سر شیشه شیر را با آب سرد بشویید چون اگر با آب گرم شسته شود منبسط شده و آلودگی ها را در خود ذخیره می کند و این آلودگی ها به دهان نوزاد منتقل می شود. به یاد داشته باشید عفونت هایی که از طریق شیشه شیر منتقل می شود خطرناک تر از آن هستند که مادران نخواهند ماهی یک بار شیشه را عوض کنند.

اگر شیشه شیر نوزاد را ضدعفونی نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر شیشه شیر نوزاد را ضدعفونی یا استریل نکنید، کودک شما می‌تواند در معرض باکتری‌ها و میکروب‌هایی قرار گیرد که می توانند باعث موارد زیر شوند:

  • گاستروانتریت (آنفولانزای معده)
  • اسهال
  • استفراغ
  • هپاتیت A
  • روتاویروس

نکات مهم شستن شیشه شیر

  • با نحوه شستشوی شیشه شیر کودک آشنا شدیم اما توصیه کلی این است که همیشه وسایل نظافتی وسایل تغذیه کودک و نوزاد را از وسایلی که بقیه خانواده استفاده می‌کنند، جدا کنید.
  • به خاطر داشته باشید دفعه اول که می‌خواهید از شیشه شیر نوزاد استفاده کنید، حداقل یک بار قبل از استفاده آن را استریل کنید. این کار اولین قدم ضروری برای محافظت از رشد سیستم ایمنی کودک شما در برابر میکروب‌های سرسخت است.
  • قبل از استریل کردن شیشه شیر نوزاد اول نحوه شستشوی شیشه شیر را بررسی کنید.
  • برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند شیشه‌های شیر را در شش ماه اول تولد نوزاد استریل کنید. مطمئناً برخی از والدین این کار را تا ۱۲ ماهگی نوزادانشان انجام می‌دهند.
  • CDC؛ مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا، عوض کردن زود به زود شیشه شیر را برای نوزادانی که زودتر از موعد یا با مشکلات سیستم ایمنی بدنیا آمده‌اند توصیه می‌کند.

نکات مهم شستن شیشه شیر

برای از بین بردن بوی بد شیشه شیر نوزاد چه باید کرد؟

بسیاری از والدین با این مشکل مواجه شده‌اند که شیشه شیر را هرچقدر هم تمیز می‌کنند، اما باز هم بوی‌های بد مثل بوی شیر ترش یا پلاستیک سوخته می‌دهد. اگرچه این بو تاثیری بر سلامت کودک ندارد، اما بو و طعم ترش آن می‌تواند به مایعات دیگری که در بطری ریخته می‌شود، منتقل شود و تجربه ناخوشایندی را برای کودک ایجاد ‌کند. راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید بوی بد شیشه شیر را به‌راحتی از بین ببرید که عبارت‌اند از:

·    شستن شیشه شیر نوزاد با جوش‌ شیرین

در ابتدا باقی‌مانده شیر درون شیشه را با آب گرم و مواد شوینده پاک کنید. یک قاشق غذاخوری جوش ‌شیرین را به بطری اضافه کنید و آن را تا نیمه با آب گرم پر کنید. در شیشه را ببندید و محتویات بطری را به مدت ۲ دقیقه تکان دهید. سپس شیشه را به‌طور کامل بشویید و آن را بو کنید؛ اگر بوی بدی حس نکردید، شست و شوی شیشه شیر نوزاد شما با موفقیت همراه بوده است.

·    قراردادن شیشه شیر در فریزر

شیشه شیر نوزاد را بشویید و آن را یک ‌شب در فریزر قرار دهید. دمای سرد باکتری‌ها را منجمد می‌کند و بو را از بین می‌برد.

·    استفاده از خمیر دندان

از یک مسواک جدید یا از یک برس برای شستن بطری‌ها استفاده کنید. کمی خمیردندان به شیشه شیر کودک اضافه کنید و داخل آن را با برس بمالید و در پایان بطری را با آب ولرم خوب بشویید.

برس شیشه‌شور یک ابزار ضروری در شستشوی شیشه شیر

گام پنجم: وقتی شستشوی دستی را انتخاب می‌کنید، استفاده از برس شیشه‌ شیر نوزاد یا شیشه‌شور الزامی است. برای اینکه دست شما درون شیشه شیر جا نمی‌شود و امکان ندارد با انگشتان و دست بتوانید تمام گوشه‌های شیشه را بشورید. وقتی از شیشه‌شور استفاده می‌کنید انگار تمام لایه‌های آلودگی و میکروب را اسکراب می‌کنید در حالیکه انجام این‌کار فقط با حوله نرم یا اسفنج غیر‌ممکن است. برای سرشیشه هم سرشیشه‌شور در سایز کوچک‌تر وجود دارد و با خیال راحت می‌توانید سرشیشه را تمیز کنید.

شستن شیشه شیر نوزاد را جدی بگیرید

سالیانه کودکان زیادی به علت عدم شستن صحیح شیشه‌های شیر دچار عفونت‌های مختلف می‌شوند. در این مقاله به این سوال که شیشه شیر نوزاد را با چی بشوریم، پاسخ دادیم. اگر شما هم روش دیگری برای ضدعفونی‌کردن آن می‌شناسید، آن را در قسمت نظرات بیبی لوکس برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید