دانستنی ها

نکات و زمان آموزش استفاده از توالت فرنگی کودک

توالت فرنگی کودک

نکات و زمان آموزش استفاده از توالت فرنگی کودک : هر کودکی به شکل متفاوتی رشد می‌کند و کودک شما استفاده از توالت و دستشویی را طبق برنامه‌ٔ زمانی خودش یاد می‌گیرد. در این فاصله، بدن کودک در حال رشد است تا او را برای پشت سر گذاشتن و خلاصی از پوشک آماده کند. اما با اینکه هر کودکی متفاوت از دیگری است، در این مطلب با جدول زمانی‌ای که اطلاعاتی کلی‌ از تغییرات فیزیکی فرزندتان در راه رسیدن به دو نقطه‌‌ٔ عطف «خشک ماندن در طول روز» و سپس «خشک ماندن طی شب» به شما می‌دهد‌ آشنا شوید. با بیبی لوکس همراه باشید.

در چه سنی باید استفاده از توالت فرنگی را به کودک خود آموزش دهیم؟

قبل از اینکه بگوییم آموزش را باید از چه سنی شروع کنیم باید به این نکته توجه داشته باشید کودکان در هر شرایط سنی با یکدیگر متفاوت هستند و نمی‌توان به‌صورت دقیق برای انجام کارهای آنها برنامه ریزی کرد. اما اکثرا شروع آموزش به کودکان از ۱۸ ماهگی آغاز می‌شود. در این سن مادران باید کودک خود را از پوشک بگیرند و کم کم به او آموزش رفتن به توالت را بدهند. بیشتر کودکان از سن دو یا سه سالگی شروع به حرف زدن می‌کنند و این کار را برای مادرها راحت‌تر کرده است. کودکان با حرف زدن بهتر می‌توانند منظور خود را برسانند و سریعتر روند آموزش آنها برای استفاده از توالت فرنگی کودک آغاز می‌شود.

۶ نکته مهم برای آموزش استفاده از توالت فرنگی کودک

۱. همه چیز را به او توضیح دهید

کودک شما از کاری که انجام می‌دهد باید آگاهی کامل را داشته باشد و هیچ چیزی برای او غیر عادی به‌نظر نرسد. اجازه بدهید که احساس ناراحتی را حس کند و زمانی که لباس خود را کثیف می‌کند احساس خوبی ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که کودک شما زودتر بتواند این کار را انجام دهد.

۲. کودک خود را از چیزی نترسانید

بعضی از کودکان از تنهایی رفتن به توالت می‌ترسند و شاید همین موضوع باعث شده دیرتر واکنش نشان دهند. سعی کنید بگذارید تمام کارها را خودش به تنهایی انجام دهد و از چیزی او را نترسانید. هنگامی که خودش کاری را انجام می‌دهد برای او لذت بخش‌تر خواهد بود.

۳. زیاد حساس نباشید

برخی از کودکان برای جلب توجه از طرف والدین کارهای عجیب می‌کند و این موضوع روی توالت رفتن آنها می‌تواند تاثیر گذار باشد. شما نباید حساسیت زیادی به این موضوع نشان بدهید. همانطور که میدانید هرچقدر بیشتر حساسیت به خرج بدهید کودک شما فکر می‌کند باعث جلب توجه شما شده است و این کار را تکرار می‌کند.

۴. کودک خود را به تمیز بودن تشویق کنید

این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل یادگیری استفاده از توالت فرنگی برای کودک است. در این مرحله شنا باید به کودک خود بگویید که اگر به توالت نرود چه اتفاقی می‌افتد و ممکن است دچار چه بیماری‌هایی شود. بلافاصله بعد از یادگیری کودک او را تشویق به انجام این حرکت کنید و برای او جایزه در نظر بگیرید.

۵. آمادگی لازم برای انجام این کار را در کودک خود تشخیص دهید

این نکته را فراموش نکنید که کودک شما باید توانایی رفتن به توالت و استفاده از توالت فرنگی کودک را به‌طور کامل بلد باشد. آن زمان است که شما از آموزش خود نتیجه می‌گیرید. حداقل زمانی که کودک در توالت باید کار خود را انجام دهد حدود ۱۵ دقیقه است. اگر کودک شما این مدت زمان را نتوانست تحمل کند، نشانه این است که هنوز آمادگی لازم را ندارد.

۶. برای او اسباب بازی و پوسترهای سرگرم کنند بگذارید

سعی کنید از توالت فرنگی‌های عروسکی برای کودک خود استفاده کنید که علاقه او را به این کار بیشتر کنید یا پوسترهای سرگرم کننده بر روی دیوارها نصب کنید تا او اشتیاق پیدا کند.

نکات و زمان آموزش استفاده از توالت فرنگی کودک

۵ نکته جالب برای آموزش استفاده از توالت فرنگی کودک

۱. سعی کنید الگوی خوبی باشید

مهم ترین نکته در آموزش استفاده از توالت فرنگی برای کودکان، این است که شما ابتدا تمام مسائل را به او آموزش دهید. اولین قدم آموزش توالت رفتن برای کودکان از زمان تولد شروع می‌شود و کودک در آن زمان می‌تواند تشخیص دهد که جای خود را کثیف کرده است. اکثر کودکان با گریه کردن و بی‌قراری به دیگران می‌فهمانند که جای خود را کثیف کرده است. بیشتر کودکان در سن ۱و نیم تا ۲ سالگی توانایی صحبت کردن را دارند و می‌توانند به خانواده خبر بدهند.

اما برخی از کودکان از سه تا پنج سالگی هم قادر به صحبت کردن نیستند و از پوشک استفاده می‌کنند. شاید برای کودکان سخت باشد که از توالت عادی استفاده کنند و هیچ جذابیتی برای آنها نداشته باشد به همین دلیل کودک خود را به استفاده از توالت فرنگی عادت دهید و او را تشویق کنید که بتواند به‌صورت مستقل کارهای خودش را انجام دهد.

۲. اول توضیحات کامل را به او بدهید و سپس بذارید که خودش امتحان کند

در این مرحله با کودک خود درباره توالت رفتن گفتگو کنید و تمام نکاتی که باید رعایت کند را به او توضیح دهید. کودک چیزی درباره این موضوع نمی‌داند و قرار گیری در این شرایط براش کار سختی خواهد بود.

۳. تمام اجزای قرار گرفته در توالت را با کودک آشنا کنید

قدم بعدی در سرعت آموزش استفاده از توالت فرنگی برای کودک، معرفی تمام اجزایی است که در توالت قرار دارد و کودک باید طرز استفاده از آن را بلد باشد. معمولا اشیایی که در توالت می‌تواند قرار داشته باشد شامل: لگن، شیرآب، سیفون و سینک دستشویی می‌باشد. کودک شما باید طرز استفاده از این اشیا را آموزش ببیند و بتواند در مواقع لازم و در شرایط مناسب کار خود را انجام دهد.

۴. یک توالت فرنگی کودک مناسب با سلیقه خودش بخرید

توالت فرنگی کودک یا همان لگن مخصوص برای بچه هاست. شما می‌توانید از لگن‌های طرح دار و عروسکی برای جذابیت بیشتر استفاده کنید. انواعی از طرح‎‌ها و مدل‎های این لگن‌ها وجود دادر که می‌توانید هر کدام که کودک شما دوست داشت آن را خریداری کنید. با استفاده از این لگن‌ها کودک خود را به توالت رفتن مشتاق میکنید.

۵. یک کلمه بجای توالت انتخاب کرده و بین خودتان رمز بذارید

همانطور که می‌دانید اکثر کودکان به دلیل خجالت کشیدن در جمع نمی‌توانند بیان کنند که باید به توالت بروند بنابراین برای اینکه کسی متوجه نشود منظور کودک شما چیست، یک رمز بین خودتان بذارید. این ترفند در مهمانی‌‌ها که ممکن است کودک شما موذب باشد بسیار مناسب است.

رشد زمانی آموزش استفاده از توالت فرنگی کودک و دستشویی رفتن

۱۸ تا ۲۴ ماهگی

کودکتان احتمالاً هنوز برای آموزش رسمی استفاده از توالت خیلی کوچک است. اما شاید علائم اولیه‌ٔ آماده شدن او را مشاهده کنید.

بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی، ارتباطاتی بین مغز، اعصاب نخاع و عضلات مثانه‌ٔ کودک ایجاد می‌شود. این تغییر باید اتفاق بیفتد تا او بتواند برای استفاده از توالت آموزش ببیند.

در همان زمان، مهارت‌های زبانی فرزند شما در حال رشد است. ممکن است به شما بگوید که چه موقع در شرف ادرار یا مدفوع کردن است و تفاوت این دو را درک خواهد کرد و وقتی کارش تمام شد، حتی ممکن است به شما بگوید که پوشک او باید عوض شود.

کودک ممکن است شروع به صحبت کردن در مورد توالت کند و شروع به نشستن روی لگنی در سایز خودش کند و احتمالاً با لباس‌هایی که به تن دارد. او همچنین در حال کامل کردن مهارت‌هایی است که برای استفاده‌ٔ مستقل از توالت در آینده حیاتی خواهند بود. به عنوان مثال، قدرت و هماهنگی دست‌ها که در نهایت برای بالا و پایین کشیدن لباسش نیاز خواهد داشت.

دو تا سه سالگی

در این بازه‌ٔ زمانی کودک در حال یادگیری کنترل فیزیکی مثانه و روده‌‌اش است و می‌تواند آماده‌ٔ شروع آموزش توالت باشد. اما شروع خیلی زودهنگام می‌تواند آموزش توالت را برای هر دوی شما استرس‌آور کند، پس زودتر از آمادگی خود کودک برای آموزش عجله نکنید.

یادگیری خشک ماندن در طول روز می‌تواند حدود شش ماه طول بکشد، اما باید هنوز هم انتظار خرابکاری‌ها را داشته باشید. خشکی شب دیرتر اتفاق می‌افتد و ممکن است چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد تا کودک یاد بگیرد شب‌ها خشک بماند.

نکات و زمان آموزش استفاده از توالت فرنگی کودک

سه تا چهار سالگی

بیشتر کودکان در چهار سالگی در طول روز خشک می‌مانند اما اگر فرزند شما یکی از آنها نیست، لازم نیست نگران باشید. همچنین به خاطر داشته باشید که توانایی خشکی شب اغلب ماه‌ها یا حتی سال‌ها دیرتر از خشکی روز رخ می‌دهد.

به عنوان بخشی از روتین دستشویی رفتن، ممکن است کودک شما در بالا و پایین کشیدن لباس خود، شست‌وشو و تمیز کردن خودش و شستن دست‌هایش به کمک نیاز داشته باشد.

اگر چندین هفته به طور مداوم با پوشک آموزشی خشک از خواب بیدار می‌شود، شاید وقتش باشد که ببینید آیا می‌تواند بدون پوشک آموزشی بخوابد یا خیر. اطمینان حاصل کنید که تشکش به خوبی محافظت شده است و اگر تشکش را خیس کرد مطمئن شوید که می‌داند این طبیعی است و تقصیر او نیست.

چهار تا پنج سالگی

فرزند شما احتمالاً می‌تواند از پس بیشتر جنبه‌های دستشویی رفتن در طول روز، مانند پایین و بالا کشیدن لباسش، شستن و خشک کردن خود و شستن دست‌ها بربیاید.

شب‌ها داستان متفاوتی دارد و ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد تا کودکتان شب‌ها خشک بماند. خیس کردن رختخواب بسیار رایج است و معمولاً خودبه‌خود برطرف می‌شود.

شش تا هشت سالگی

برخی از بچه‌ها، به خصوص آنهایی که یکی از والدینشان سابقه‌ٔ خیس کردن رختخواب در کودکی را داشته‌اند، هنوز به زمان بیشتری نیاز دارند تا بدنشان رشد کند و بتوانند شب‌ها خشک بمانند.

اگر کودک شما در هفت سالگی هنوز تختش را خیس می‌کند، بد نیست اگر با پزشک او یا یک شخص آگاه در مورد روش‌های مقابله با خیس شدن رختخواب صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید