دانستنی ها

ویژگی سرویس غذاخوری نوزاد و کودک

ویژگی سرویس غذاخوری نوزاد

ویژگی سرویس غذاخوری نوزاد و کودک : ظرف غذای کودک جزو الزامات شروع سال تحصیلی است. در واقع داشتن ظرف غذا باکیفیت می تواند نگهداری مواد غذایی را ارتقا ببخشد. بنابراین داشتن ظرف غذای خوب و باکیفیت اهمیت زیادی دارد. در ادامه شما را با مهم ترین ویژگی های ظرف غذای باکیفیت بیشتر آشنا می کنیم تا بتوانید با خیال آسوده برای کودک خود غذای خوشمزه بگذارید و خیالتان بابت ماندگاری غذا راحت باشد. در صورتی که از ظرف غذای مناسب و باکیفیت استفاده نکنید با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. مهمتر از همه اینکه سلامت کودک شما تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین انتخاب و خرید ظرف غذا اهمیت زیادی خواهد داشت برای بررسی ویژگی سرویس غذاخوری نوزاد و کودک تا انتهای مقاله با بیبی لوکس همراه باشید.

سرویس غذاخوری نوزاد شامل چه اقلامی می شود؟

سرویس های غذا خوری نوزادی با تنوع بی شماری که در بازار دارند، شامل اقلام مختلفی در طرح و رنگ های بسیار متنوعی هستند.

اما اقلامی که به طور معمول در یک ست غذاخوری وجود دارد شامل : بشقاب، کاسه، لیوان، قاشق و چنگال می شود. در زمان خرید ست ظرف بچگانه حواستان به سایز قاشق باشد که بزرگ نباشد و متناسب با سن کودک‌تان باشد.

ویژگی های مهم سرویس غذاخوری کودک

ویژگی سرویس غذاخوری نوزاد  – زمانی که اقدام به خرید سرویس غذاخوری کودک برای سیسمونی کودک می‌کنید بهتر است تا حد امکان جنس چینی نخرید چون ممکن است کودک در حین غذاخوردن بازی کند و این کار باعث گردد که از دست کودک بیفتد و شکسته شود و به کودک نیز آسیب برساند.

ظرفی که در آن غذا سرو می‌کنید به راحتی قابل شستشو باشد و مواد خوراکی و اثرات چربی‌ها روی آن باقی نماند.

ترحجاً ظروف غذای کودک خود را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید و درصورتی که قصد این کار را دارید. بهتر است حتما به پشت ظرف نگاه کنید تا متوجه شوید که آیا برچسب دارد و شما قادر هستید که ظروف را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید در غیر این صورت باعث خراب و آسیب دیدن ظروف شما می‌شود.

ظرف غذای نوزاد

معمولاً سرویس غذاخوری کودک شامل یک ست کامل است که از چند تکه تشکیل شده است که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را به صورت کاملاً مجزا استفاده کنید.

بشقاب و کاسه نوزاد

معمولا استفاده نمودن از این سرویس زمانی است که کودک شما شش ماهه شده است در این زمان مادر با تهیه غذاهای کمکی برای نوزاد خود می‌تواند آن را داخل این ظروف بریزد و به او اجازه دهد تا خودش با قاشق غذا را بخورد. کاسه نوزاد از جنس مرغوب و استاندارد است و خیلی گود نیست که هنگام ریختن غذا نوزاد داخل آن فوراً سرد شود. تهیه بشقاب‌های لبه‌دار پلاستیکی نسبت به سایر بشقاب‌های دیگر مناسب‌‌ترین انتخاب است زیرا ممکن است هنگام بیرون ریختن غذا در حین غذا خوردن نوزاد کمتر شود.

مورد توجه قرار دادن اندازه پایه بشقاب و کاسه. پایه بشقاب و ظروف باید به صورتی باشد که ظرف غذای کودک را به خوبی نگه دارد و از مقاومت و پایداری قابل توجهی برخوردار باشد.
اگر لازم است که حتما ظرف غذای کودک را داخل دستگاه مایکروفر بگذارید باید توجه داشته باشید که حتماً برچسب مایکروفر روی ظرف حک شده باشد در غیر این صورت از قرار دادن ظروف داخل دستگاه خودداری کنید.

ویژگی سرویس غذاخوری نوزاد

قاشق و چنگال نوزاد

اکثر کودکان بسیار علاقه دارند که خودشان غذا بخورند تا اینکه والدینشان به آن‌ها غذا دهند به همین منظور برای کودکان قاشق و چنگال‌های مخصوص و مناسبی تولید شده است که بسیار نرم و منعطف هستند تا کودک به راحتی بتواند قاشق و چنگال را در دستش بگیرد و غذا میل کند.

مهم‌ترین ویژگی سرویس غذاخوری نوزاد

هنگامی که به انتخاب ظرف برای غذاخوردن فرزند عزیزتان می‌پردازید، اهمیت مطلبی را که آورده‌اید در نظر بگیرید. این موارد می‌توانند در تجربه غذاخوردن فرزندتان تاثیر بسزایی داشته باشند. اجازه دادن به کودک برای انتخاب ظرف غذایی خودش به او احساس مشارکت و مسئولیت می‌دهد و این می‌تواند یک تجربه مثبت برای او باشد. می‌توانید با یک ظرف ساده شروع کنید تا کودک به تدریج با آن آشنا شود.

همچنین، با گذشت زمان و با رشد کودک، می‌توانید ظرف‌های پیچیده‌تری را برای او تهیه کنید که به سلیقه او بیشتر متناسب باشند. در این مسیر، پیشنهاد می‌شود که صبور باشید و از حوصله و توجه کمی بهره ببرید. به عنوان والدین، ممکن است نیاز باشد کمی زمان بگذارید تا کودک به خوردن در ظرف جدید عادت کند. ایجاد یک فرآیند تدریجی و ملایم می‌تواند به کودک کمک کند تا با راحتی و با اعتماد به نفس، از ظرف جدید استفاده کند.

بهترین و بدترین ظرف نگهدارنده غذا کودک کدام است؟

بعد از کیفیت غذا اولین چیزی که اهمیت دارد نحوه نگهداری از مواد غذایی می باشد. بنابراین بهترین راه برای نگهداری از مواد غذایی در واقع همان ظرف غذای کودک می باشد. اما به راستی بهترین و بدترین ظرف غذا کدام است و چه ویژگی هایی دارد؟

قفل و چفت شدن درب ظرف غذا اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین توجه داشته باشید که ظرف غذا حتما بسته شود. برخی ظروف ارزان قیمت هستند که خیلی زود درب آن ها خراب می شود. با بسته نشدن کامل درب ظرف غذا در معرض باد و آلودگی قرار می گیرد و خراب می شود. بنابراین بهترین ظرف غذای کودک دارای قفل های محکمی می باشد.

بهترین ظرف نگهدارنده غذای کودک را باید بتوانید در یخچال و یا مایکروویو مورد استفاده قرار دهید. اما به یاد داشته باشید درب ظرف غذا را حتما به صورت دستی بشویید زیرا ماشین ظرفشویی نمی تواند به خوبی گوشه کنار درب را بشوید. بنابراین حتما به صورت دستی بشویید. بهترین ظرف غذا باید دارای محفظه زیادی باشد تا بتوانید به راحتی مواد غذایی مورد نیازتان را درون ظرف جای دهید. زیرا به راحتی می توانید هر غذایی را در جای مخصوص به خود جای گذاری کنید.

ظرف غذای خوب باید دارای عایق سرما و گرما باشد تا بتوانید مواد غذایی خود را در برابر آلودگی ها محافظت کنید. در صورتی که ظرف دارای عایق نباشد ممکن است غذا فاسد شود و کودک شما در اثر خوردن غذا بیمار شود. بنابراین داشتن ظرف های دارای عایق از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

ویژگی سرویس غذاخوری نوزاد

جنس سرویس غذاخوری نوزاد

ست های غذاخوری کودک جنس های مختلفی دارند که رایج ترین آن‌ها چینی، ملامین، پلاستیکی، بامبو و سرامیکی هستند. در ادامه توضیح مختصری درباره هر کدام می دهیم.

سرویس غذاخوری نوزاد : چینی

این سرویس ها جنس مقاومی در برابر حرارت دارند و در طرح و رنگ شیکی مناسب برای سیسمونی ها عرضه می شوند. البته باید بدانید امکان شکنندگی و لب پر شدن آن ها بالاست. عموما می توان آن ها را در ماشین ظرفشویی شست و قابل گرم کردن در ماکروویو نیز هستند.

سرویس غذاخوری نوزاد : سرامیک

سرویس های سرامیک دارای صیقل و لعاب است که از تجمع و نفوذ خورده غذاهای بسیار ریز و ایجاد میکروب و باکتری مانع می شود که اهمیت زیادی در سلامت کودک دارد. این مدل ظروف غذای بچه وزن سنگینی دارند و امکان شکنندگی آن ها زیاد است. به همین خاطر برای کودکان نوپا می تواند خطرآفرین باشد.

سرویس غذاخوری بامبو بچگانه

در تولید این ظروف از مواد شیمیایی استفاده نشده و یک سرویس تولید شده با پایه طبیعی و گیاهی است که باعث می شود طعم غذا پس از سرو تغییر نکند. همچنین بخاطر عدم بکار گرفتن مواد شیمیایی و مضر در آن پس از گرم شدن مواد مضر از خود آزاد نمی کند. این ظروف رسانا نیستند و از دوام خوبی برخوردارند.

سرویس غذاخوری نوزاد : پلاستیکی

ویژگی خوب این سرویس ها این است که به راحتی نمی شکنند. در نتیجه گزینه بسیار خوبی برای در اختیار کودک قرار دادن است تا بتواند به تنهایی غذایش را نوش جان کند. نکته قابل توجه در زمان خرید این است که دقت کنید این ظروف فاقد مواد مضر BPA باشد.

سرویس غذاخوری نوزاد : ملامین

این سرویس های غذای کودک جنس بهتری نسبت به پلاستیکی دارند و البته امکان شکنندگی آن ها بیشتر از پلاستیکی است. وزن بیشتری دارند و عموما قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند.

بهترین صندلی غذای کودک را بشناسید

تاثیر رنگ ظروف غذا در اشتهای کودکان

رنگ ظرف غذا می‌تواند تأثیری بسزایی در اشتهای کودکان داشته باشد. تحقیقاتی نشان داده‌اند که رنگ ظرف می‌تواند تجربه غذاخوردن کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داده است که کودکان، به خوردن غذایی که در یک ظرف غذای فانتزی قرمز رنگ سرو می‌شود، در مقایسه با یک ظرف سفید، بیشتر علاقه نشان می‌دهند. این مشاهده ممکن است به دلیل جذابیت بیشتر رنگ قرمز یا واکنش‌های نوروشیمیایی که احتمالاً از این تغییر رنگ برجسته در ظرف‌ها ناشی می‌شود، باشد.

در مطالعات دیگر نیز نتایج مشابهی به دست آمده است. به عنوان مثال، وقتی سبزیجات در یک ظرف سبزرنگ سرو می‌شود، تمایل کودکان به خوردن آن افزایش می‌یابد تا این‌که در ظرف سفید سرو شود. این ممکن است به دلیل ارتباط رنگ سبز با سبزیجات و مواد غذایی سالم باشد.
به هر حال، این مطالعات نشان می‌دهند که رنگ ظرف می‌تواند تأثیری در تجربه غذاخوردن کودکان داشته باشد. برای تشویق کودکان به مصرف مواد غذایی سالم و تنوع در غذاهایشان، ممکن است استفاده از ظروف با رنگ‌ها و طرح‌های جذاب مفید باشد. این امر می‌تواند تجربه غذاخوردن کودکان را جذاب‌تر کند و اشتهای آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید