دانستنی ها

ویژگی های بهترین خمیردندان کودک

خمیردندان کودک

بهترین خمیردندان کودک کدام است؟ آیا استفاده از خمیردندان برای کودکان الزامی است؟ از چه سنی باید استفاده از خمیردندان را برای کودکان آغاز کرد؟ ویژگی های یک خمیردندان خوب برای کودک چیست؟ اینها سوالاتی است که معمولا والدین برای مراقبت های بهداشتی دهان و دندان فرزندان شان دارند. چراکه توجه به سلامت و بهداشت دهان‌و‌دندان از سنین کودکی، از بروز مشکلات برای دندان‌های آن‌ها در بزرگسالی پیشگیری می‌کند.

شروع سن پوسیدگی دندان‌های کودکان از سن ۶ تا ۱۱ سال است. با انتخاب یک خمیردندان مناسب، علاوه بر علاقه‌مند کردن کودک به مسواک زدن، بهداشت و سلامت دندان‌های او را نیز تضمین خواهد کرد. در واقع یکی از مسئولیت‌های بزرگ پدر و مادر این است که از همان کودکی، مراقبت صحیح از دندان، مسواک زدن و نحوه‌ی صحیح استفاده از مسواک و خمیردندان را به کودکانشان آموزش دهند. در این مطلب به بررسی ویژگی‌های خمیردندان‌های مناسب کودکان و نکات مهم خرید این خمیردندان‌ها پرداخته شده است با بیبی لوکس همراه باشید.

مسواک و خمیر دندان برای کودک از چه سنی شروع شود؟

در این ارتباط جملات رایج و نادرستی وجود دارد. برای مثال این شایعه که بچه‌ها قبل از دو سالگی به خمیردندان احتیاج ندارند، کاملا نادرست است. در حقیقت باید آداب صحیح مراقبت از دهان‌و‌دندان را قبل از رویش اولین دندان کودک با او تمرین کرد. همچنین استفاده از خمیردندان‌های مخصوص خردسالان، به محض رویش دندان‌ها ضروری بوده و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. دندانپزشکان مسواک‌زدن با یک مسواک نرم و خمیردندان مخصوص کودکان حاوی فلوراید به اندازه‌ی یک دانه برنج برای بچه‌های زیر ۳ سال و یک نخود برای کودکان ۳ تا ۶ سال، پیشنهاد می‌کنند. بنابراین بایستی در سنین پایین نیز به مراقبت های دهان و دندان کودکان توجه نمود.

بهترین خمیردندان کودک چیست؟

از آن‌جایی که بسیاری از کودکان علاقه‌ای به مسواک زدن ندارند، وجود یک خمیر دندان مناسب می‌تواند فرزندتان را برای مسواک زدن ترغیب کند. اگر از خمیر دندان مناسبی استفاده نکنید، مسواک زدن برای کودک شما تبدیل به یک کار خسته‌کننده و آزاردهنده می‌شود.

توجه داشته باشید که بهترین خمیر دندان برای کودک، خمیر دندانی است که تمام مواد مورد نیاز برای سلامت دهان و دندان او را داشته باشد. توصیه می‌شود که تا حد امکان اجازه دهید که فرزندتان خودش خمیر دندان خود را انتخاب کند. در این شرایط می‌تواند دو یا چند گزینه مناسب به او معرفی کنید تا از بین گزینه‌های معرفی شده، یکی را به دلخواه انتخاب کند. طعم خمیر دندان برای کودکان اهمیت زیادی دارد. اگر خمیر دندان طعم دلخواه کودک را نداشته باشد، گزینه مناسبی برای خرید نخواهد بود.

برخلاف تصور برخی افراد، خمیر دندان کودکان هم باید حاوی فلوراید باشد. خمیر دندان‌های زیادی در بازار وجود دارد که روی آن‌ها برچسب «بدون فلوراید» قرار گرفته است؛ از آن‌جایی که کودکان ممکن است خمیر دندان را قورت دهند، فلوراید می‌تواند مشکلاتی را برای معده به وجود بیاورد. اما خمیر دندانی که فلوراید نداشته باشد، به از بین رفتن پوسیدگی‌های دندان کودکان کمکی نمی‌کند. در این شرایط است که متخصصان توصیه می‌کنند خمیر دندان برای کودکان هم بهتر است حاوی فلوراید باشد. البته توجه داشته باشید که انتخاب خمیر دندان برای کودکان زیر ۲ سال بهتر است با مشورت پزشک انجام شود.

بهترین خمیردندان کودک

بهترین خمیردندان کودک چه تفاوتی با خمیر دندان بزرگسالان دارد؟

خمیر دندانی که برای کودکان تولید می‌شود تفاوت‌هایی با خمیر دندان بزرگسالان دارد. برای مثال، طعم خمیر دندان بزرگسالان نسبت به خمیر دندان کودکان تند و تیزتر است؛ دیگر تفاوتی که خمیر دندان کودک با بزرگسالان دارد، میزان فلوراید موجود در خمیر دندان است. در خمیر دندان کودکان نسبت به خمیر دندان بزرگسالان، فلوراید کمتری وجود دارد.

بسیاری از بزرگسالان، از خمیر دندان‌های سفید کننده استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود که کودکان به دلیل حساسیت بالا، از خمیر دندان سفید کننده استفاده نکنند؛ این خمیر دندان‌ها می‌توانند به مینای دندان کودکان آسیب وارد کنند. توجه داشته باشید که استفاده از خمیر دندان‌های سفید کننده برای بزرگسالان مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

اگر لکه‌هایی روی دندان‌های کودکتان وجود دارد، به هیچ عنوان از خمیر دندان سفید کننده (بدون مشورت قبلی با پزشک) استفاده نکنید. در این شرایط توصیه می‌شود که ابتدا رژیم غذایی کودک را بررسی کنید و سپس به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

عوارض استفاده نادرست از خمیردندان برای کودکان چیست؟

خوردن خمیردندان یکی از مشکلات رایج بین کودکان است که به دلیل طعم شیرین یا تندی که دارد، بسیاری از کودکان را کنجکاو به خوردن آن می‌کند. طبق آمار حدود ۴۰٪ از بچه ها بیش از حد از خمیر دندان استفاده می کنند. در حالی که فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری است، مصرف زیاد آن می تواند منجر به فلوروزیس شود.

فلوئوروزیس خفیف باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان ها هنگام رویش می شود. فلوئوروزیس در نوع شدیدتر آن می تواند باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان به قهوه ای تیره شود. ایجاد لکه قهوه یا سیاهی دندان ناشی از قطره آهن هم ممکن است باشد که با مراجعه به متخصص اطفال می‌تواند علت اصلی آن را دریابید. در این مواقع هم استفاده از بهترین خمیردندان کودک می تواند در کم شدن سیاهی دندان موثر واقع شود. از آنجایی که نوزادان و بچه‌های کوچک نمی‌دانند چه مقدار خمیر دندان را استفاده کنند، می‌تواند مشکلات مربوطه را تشدید کند.

بهترین خمیردندان کودک چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که می‌دانید، بهترین خمیر دندان برای کودک باید از ویژگی‌های مشخصی برخوردار باشد. در ادامه ویژگی‌های بهترین خمیر دندان برای کودکان را معرفی می‌کنیم.

بهترین خمیردندان کودک

حاوی فلوراید است (به مقدار محدود و کنترل شده)

همانطور که گفته شد، فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک می‌کند. وجود فلوراید علاوه بر این، باعث تمیزی و مقاوم شدن دندان‌ هم می‌شود؛ به همین دلیل، بهتر است خمیر دندان کودکان هم حاوی فلوراید باشد. البته میزان فلوراید موجود در خمیر دندان برای کودکان، محدود و کنترل شده است. توصیه می‌شود بعد از مسواک زدن، مطمئن شوید که کودکتان خمیر دندان را قورت نداده باشد. قورت دادن خمیر دندان و فلوراید، مشکلاتی را برای معده کودک به وجود می‌آورد.

مورد تایید وزارت بهداشت است

توجه داشته باشید که خمیر دندان موردنظر حتما مورد تایید وزارت بهداشت باشد. برای خرید خمیر دندان مناسب کودک، به هیچ عنوان بسته‎بندی و ظاهر زیبا اولویت اول نیست؛ اگر خمیر دندان موردنظر شما فاقد پروانه بهداشت بود، بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید چرا که استانداردهای لازم را رعایت نکرده است. پروانه بهداشت نشان می‌دهد که محصول موردنظر برای دندان‌های کودکتان ضرری ندارد و مشکلی به وجود نمی‌آورد.

بهترین خمیردندان کودک میزان سایندگی آن بالا نیست

ساینده بودن خمیر دندان باعث تمیز شدن دندان‌ها می‌شود. خمیر دندانی که سایندگی نداشته باشد، نمی‌تواند دندان را به خوبی از کثیفی‌هایی مانند باقی مانده غذاها پاک کند؛ البته توجه داشته باشید که بهترین خمیر دندان برای کودک، خمیر دندانی است که میزان سایندگی بالایی نداشته باشد. اگر خمیر دندان کودکان هم قدرت سایندگی زیادی داشته باشد، به مینای دندان‌‌های فرزندتان آسیب می‌رساند.

بهترین خمیردندان کودک طعم خوب و مناسبی دارد

یکی از فاکتورهای مهمی که در خرید بهترین خمیر دندان برای کودکان باید به آن توجه داشته باشید، طعم خمیر دندان است. طعم خوب برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اگر خمیر دندانی که برای کودکتان خریداری می‌کنید طعم تند و تیزی داشته باشد، به احتمال زیاد فقط یک الی دو بار توسط فرزندتان استفاده شود. بسیاری از کودکان به خمیر دندان‌هایی با طعم توت فرنگی، موز، پرتقال، سیب، هلو و … علاقه دارند و به طعم‌های اکالیپتوس، نعنا، لیمو، دارچین و … تمایلی نشان نمی‌دهند.

بسته‌بندی جذابی دارد

بسته‌بندی جذاب هم فاکتور دیگری است که بهترین خمیر دندان برای کودک باید از آن بهره‌مند باشد. برای بزرگسالان، بسته‌بندی خمیر دندان اهمیت زیادی ندارد اما این فاکتور برای کودکان اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. حتی اگر خمیر دندان موردنظر تمام فاکتورهای گفته شده را داشته باشد اما از بسته‌بندی جذاب استفاده نکند، نمی‌تواند نظر کودکان را به خود جلب کند. به همین دلیل است که اکثر برندهای مطرح تولیدکننده خمیر دندان کودک در جهان، از بسته‌بندی‌های فانتزی و انیمیشنی استفاده می‌کنند تا نظر کودکان جلب شود.

بهترین خمیردندان کودک بدون پارابن است

پارابن به عنوان یک ماده نگهدارنده شیمیایی است که برای سلامتی کودکان ضرر دارد. از پارابن در محصولات آرایشی و بهداشتی (به منظور ماندگاری بیشتر) استفاده می‌شود؛ به دلیل اینکه پارابن می‌تواند حساسیت‌هایی را برای کودک شما به وجود آورد، بهتر است از خمیر دندان بدون پارابن برای کودک خود استفاده کنید.

از تشکیل جرم جلوگیری می‌کند

بهترین خمیر دندان برای کودک باید از تشکیل جرم جلوگیری کند. جرم به راحتی روی دندان‌ها به وجود می‌آید و باعث به وجود آمدن میکروب است؛ جرم دندان با مسواک زدن هم از بین نمی‌رود. به همین دلیل، بهتر است از خمیر دندانی استفاده کنید که از تشکیل جرم جلوگیری کند.

حاوی مرطوب‌کننده است

خمیر دندان‌هایی که خاصیت مرطوب‌کنندگی دارند، از خشکی دهان جلوگیری می‌کنند. یکی از مشکلاتی که کودک شما را آزار می‌دهد، خشکی دهان بعد از مسواک زدن است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که از خمیر دندان‌هایی با قابلیت مرطوب‌کنندگی استفاده کنید.

بهترین خمیردندان کودک بدون تریکلوزان است

بهترین خمیر دندان برای کودک تریکلوزان ندارد. تریکلوزان ماده‌ای مضر برای انسان است. در ابتدا از این ماده در خمیر دندان‌ها، محصولات آرایشی و بهداشتی و صابون‌ها استفاده می‌شد؛ این ماده هیچ فایده‌ای برای انسان ندارد و ممکن است باعث ایجاد اختلالات هورمونی شود. در حال حاضر استفاده از این ماده در خمیر دندان‌ها ممنوع اعلام شده است. علاوه بر این، تریکلوزان می‌تواند حساسیت‌های مختلفی مانند آلرژی را هم برای مصرف‌کننده به وجود آورد.

دیدگاهتان را بنویسید