دانستنی ها

پوآر بینی نوزاد چیست و نحوه کار با آن چگونه می‌باشد؟

پوآر بینی نوزاد

یکی از مهترین وسایل بهداشت برای یک نوزاد، پوآر بینی می‌باشد. شما با استفاده از این وسیله می‌توانید را های تنفسی نوزاد خود را باز کنید که آن را به یک وسیله مهم و پراستفاده برای هر خانواده ای تبدیل می‌کند. با سایت بیبی لوکس همراه شوید تا دربارهپوآر بینی نوزاد ، استفاده ها و نحوه کارکرد آن بیشتر صحبت کنیم.

پوآر بینی نوزاد چیست؟

این نوع از پوآر که با نام عامیانه فین گیر نیز شناخته می‌شود، یک وسیله استریل می‌باشد که از پلی وینیل کلراید تولید می‌شود. شما با استفاده از آن می‌توانید مخاط بینی نوزاد خود را به آسانی تخلیه کنید تا تنفس آن ها راحت تر شود.

برخی بیماری ها همچون سرما خوردگی که همه ما با آن آشناییت داریم، موجب بسته شدن مجاری بینی شده و تنفس را برای کودک سخت می‌کند. گرد و غبار موجود در هوا نیز یکی دیگر از عوامل شایع می‌باشد که باعث بسته شدن راه های تنفسی نوزادان و سختی تنفس آنها می‌شود که در این موراد گفته شده، استفاده پوآر به چشم می‌آید.

گرفتگی بینی در نوزادان موجب سختی تنفس برای آنها شده و در نتیجه آن غذا یا شیر خوردن را برای نوزاد کار سختی می‌کند. اگر نوزاد شما هم با چنین مشکلاتی رو به رو می‌باشد، خرید پوآر بینی برای نوزادتان یکی از نیاز های اصلی برای او می‌باشد!

مهم‌ترین کاربرد فین گیر چیست؟

در صورتی که بینی کودک دچار گرفتگی شدید شده باشد، می‌توانید از پوار بینی استفاده کنید. سوراخ‌های بینی مسدود شده و گرفته، می‌تواند نفس کشیدن، خوردن و خوابیدن را برای کودک شما دشوار کند. همچنین می‌تواند سبب بروز ناراحتی‌هایی مثل سردرد شود. اگر کودک شما دچار گرفتگی بینی شده است، به گونه‌ای که مانع از غذا خوردن او می‌شود و سبب بروز ناراحتی برای او شده است؛ باید پیش از استفاده از پوآر بینی نوزاد، با پزشک خود مشورت کنید و در صورت نیاز و تایید پزشک از این وسیله استفاده کنید.

از جمله بیماری‌هایی که می‌توانند سبب گرفتگی بینی شوند می‌توان به سرماخوردگی، برونشیت، ذات الریه، آنفولانزا و غیره اشاره کرد.

پوآر بینی نوزاد

انواع پوآر بینی نوزاد کدامند؟

پوآرهای نوزاد و کودک در شکل، طرح و رنگ‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند و شما می‌‌توانید رنگ، طرح و شکل آن را به دلخواه خود انتخاب کنید. اما به طور کلی پوآرها به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

پوآر نوزاد برقی

پوآر برقی طرز استفاده بسیار راحتی دارد و برای استفاده از آن کافی‌ست دستگاه را روشن کنید و با فشار دکمه‌های مربوطه، قدرت مکش آن را تنظیم کرده و نوک آن را درون سوراخ بینی نوزاد قرار دهید. همچنین پوار‌های برقی نسبت به مدل‌های دیگر به آسانی تمیز می‌شوند و حداکثر مخاط را از بینی نوزاد یا کودک خارج می‌کنند‌. اما قیمت آن از مدل‌های دیگر کمی بیشتر است و ممکن است صدایی که تولید می‌کند باعث ترس نوزاد شود.

پوآر نوزاد درب‌دار

این مدل همانطور که از نامش پیداست دارای درب بوده و تمیز کردن آن بسیار راحت است. این مدل را می‌توانید در انواع برقی، شلنگی و… در بازار تهیه کنید.

پوآر بینی نوزاد پمپی یا یک تکه

پوآر بینی پمپی اکثراً از جنس سیلیکون و لاستیک هستند که سبب ایجاد یک بافت نرم در آن می‌‌شود و از قیمت بسیار مناسبی هم برخوردار است. اما این نوع برخلاف انواع دیگر مکش زیادی ندارد و در نتیجه تمیز کردن و شست‌و‌شوی آن اندکی سخت می‌شود. همچنین در صورتی رطوبت درون آن پس از شست‌وشو باقی بماند، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی درون آن کپک رشد خواهد کرد.

پوآر بینی نوزاد مکشی و دهانی

پوآر بینی نوزاد دارای یک مخزن است که دهانه آن به یک لوله وصل شده و مکش آن از طریق دهان انجام می‌شود و مخاط بینی نوزاد از این طریق خارج می‌گردد. این مدل یک فیلتر نیز دارد که مانع از ورود مخاط بینی به دهان می‌شود.

از جمله مزایای پوآرهای مکشی یا دهانی می‌توان به قیمت مقرون به صرفه و تنظیم قدرت مکش با توجه به نیاز و سن نوزاد اشاره کرد.

نحوه کار با پوآر بینی

کار با پوآر بینی عمل سختی نمی‌باشد اما باید توجه بسیاری هنگام استفاده از آن داشته باشید. چرا که استفاده غلط از آن می‌تواند به مویرگ های داخل بینی نوزاد شما آسیب وارد کند. پیش از استفاده از این محصول به خاطر داشته باشید که با استفاده از یک قطره چکان، دو قطره محلول نمکی یا همان سالین یا کلرور سدیم داخل بینی نوزاد خود بریزید تا در هنگام استفاده از پوآر بینی، مخاط بینی نوزاد شما با مرطوب شدن شل شده و به آسانی از بینی او خارج شود.

پس از انجام این کار پمپ فشار پوآر را فشار دهید تا هوای داخل آن تخلیه شود. همزمان به صورت آرام قسمت لوله ای پوآر را وارد سوراخ بینی کودک خود کنید و با ملایمت و به آرامی از فشار داخل پمپ کم کنید. اجازه دهید که فشار مکش به آسانی مخاط بینی نوزاد را خارج کند.

برای خارج شدن تمامی مخاط جمع شده داخل بینی کودکتان، چند بار این کار را انجام دهید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. با استفاده هر باره از پوآر آن را از بینی خارج کرده، تمیز کنید و مراحل قبل را دوباره به همان ترتیب انجام دهید، هرگر عمل فشار دادن پمپ هوا را برای دفعات متعدد داخل بینی نوزاد انجام ندهید.

نکات مهم استفاده از پوآر بینی نوزاد

از نکات زیر پیروی کنید تا از حفظ سلامتی نوزاد خود در هنگاه استفاده از پوآر مطمئن شوید:

  • قبل از استفاده از پوآر دستان خود را بشویید تا آلودگی های دستان شما به بینی نوزاد سرایت نکرده و باعث بیماری در نوزاد نشود.
  • پس از هربار استفاده از پوآر آن را تخلیه کرده و شستشو دهید.
  • برای جلوگیری از آسیب به مویرگ های بینی نوزاد خود در حین استفاده از پوآر با خشونت برخورد نکنید و این کار را با حوصله انجام دهید.
  • اگر پس از استفاده از پوآر بینی شما همچنان گرفته بود و ترشحاط مخاطی در آن باقی مانده بود، کمی صبر کرده و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از فین گیر استفاده کنید.
  • در طول روز بیشتر از سه بار از پوآر استفاده نکنید، چرا که باعث تحریک و آسیب رسیدن به مویرگ ها و پوشش داخلی بینی نوزاد می‌شود.
  • برداشتن فشار از روی پوآر بهتر از ۵ تا ۷ ثانیه به طول بیانجامد تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.
  • از یک فین گیر یا پوآر برای چند نوزاد استفاده نکنید چرا که بهداشتی نبوده و می تواند باعث ایجاد بیماری شود.
  • بهتر است در طی فرآیند استفاده از پوآر بینی نوزاد بسته باشد، چرا که این فرآیند را راحت تر می‌کند.

پوآر بینی نوزاد

نحوه شست‌وشوی پوآر بینی نوزاد

پس از هر بار استفاده از پوآر نوزاد باید آن را شسته و در هوای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک شود. چرا که رطوبت محیط مناسبی را برای رشد انواع میکروب‌ها و بیماری‌ها فراهم می‌کند و می‌تواند سبب رشد کپک در پوآر شود.

بنابراین در هنگام خرید پوآر بینی بهتر است مدلی را انتخاب کنید که درب آن باز شود و بتوانید تمامی قسمت‌های داخلی آن را به خوبی بشویید. اما اگر پوآر بینی که انتخاب کردید دارای درب نیست، باز هم مشکلی وجود ندارد و با شست‌وشوی مناسب می‌توانید از تشکیل هرگونه کپک و آلودگی خودداری کنید.

نحوه شست‌و‌شوی انواع پوآر به شرح زیر است:

ابتدا نوک حباب پوآر را درون محلول آب و صابون فرو ببرید. سپش پمپ آن را چندین مرتبه فشار دهید تا داخل آن پر شود و پس از آن با تکان دادن آن را تمیز کنید. سپس آب درون حباب را کاملاً خالی کنید.

چندین بار حباب را با آب گرم پر و خالی کنید تا فضای درونی آن به خوبی تمیز شود و سپس به صورت کلی پوآر را با آب گرم آبکشی کنید.

سعی کنید حباب و سرنگ پوآر بینی را برعکس و به طوری که نوک آن در قسمت پایین قرار گرفته باشد. در جایی بگذارید تا آب باقی مانده درون آن کاملاً خالی شده و در هوای آزاد خشک گردد.

در آخر قطره چکان مخصوص پوآر را با آب و صابون شسته و اجازه دهید تا کاملاً خشک شود. فراموش نکنید که هر بار پیش و پس از استفاده دوباره آن را بشویید.

کلام آخر

یکی از نکاتی که می‌توانید از آن برای تخلیه بهتر بینی نوزاد خودتان استفاده کنید این می‌باشد که استفاده از پوآر را به پس از حمام نوزاد خودتان موکول کنید تا مخاط داخل بینی او نرم باشد. با انجام اینکار شما می‌توانید مرحله ریختن قطره در بینی نوزادتان را نیز حذف کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که بهتر از بینی نوزادتان را پس از تغذیه تخلیه نکنید، چرا که ممکن است موجب ایجاد حالت تهوع و استفراغ در نوزاد شود.

استفاده از پوآر بینی یکی از بهترین گزینه ها برای کودکانی می‌باشد که توانایی تخلیه بینی خود را ندارند و می‌تواند در فعالیت روزانه آنها تاثیر مثبت زیادی داشته باشد. اگر با استفاده از پوآر بینی برای نوزاد تان مشکل کودک او برطرف نشد، توصیه می‌کنیم که به یک پزشک برای چکاپ شدن کودکتان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید