دانستنی ها

چطور توالت رفتن کودک را عادتش کنیم

دستشویی رفتن کودک

رفتن به توالت کودک یکی از دغدغه های اصلی مادران است و بسیار چالش برانگیز است. زمانی که برای توالت رفتن کودک شروع به آموزش می کنید هر روز با چالشی جدید مواجه می شوید که نحوه ی برخورد با آن ها بسیار در رفتار تربیتی کودک تاثیر می گذارد و هر نوع رفتار غلط می تواند پیشرفت آموزش توالت رفتن را متوقف کند.
یادگیری رفتن به توالت برای هر کودکی متفاوت است و زمان مناسب برای کودکان مختلف فرق دارد اما برخی کودکان از ۱۸ ماهگی آماده ی رفتن به توالت هستند اما برخی دیگر بین ۲ تا ۴ سال آمادگی خود را برای رفتن به توالت شروع می کنند .
به عنوان والدین ، وظیفه شما این است که در هر مرحله از روند کار ، صبور باشید و از علائم فرزندتان پیروی کنید.اموزش را به زور و دعوا انجام ندهید چرا که باید منتظر اثر عکس آن باشید. در ادامه مقاله از بیبی لوکس این مسئله را بیشتر بررسی خواهیم کرد

چگونه بفهمم فرزندم آماده ی یادگیری توالت رفتن است ؟

  • وقتی فرزند شما احتمالاً برای یادگیری توالت آماده است:علاقه به دستشویی رفتن و بودن با شما نشان می دهد.
  • پوشک او به مدت چند ساعت پشت سر هم خشک است.
  • حرکات منظم و قابل پیش بینی در مدفوع و ادرارش دارد ، یا می داند چه موقع ادرار می کند و چه موقع مدفوع می کند. به عنوان مثال ، کودک شما ممکن است به اتاق دیگری برود یا پشت مبلمان پنهان شود و دستشویی را در پوشکش انجام دهد.
  • هنگام نشستن روی توالت ، پایدار و متعادل است.
  • می تواند یک یا دو دستورالعمل ساده را دنبال کند.
  • می تواند زمانی که به شما نیاز دارد به شما اطلاع دهد.
  • می خواهد مستقل باشد و در هنگام مکالمه همیشه در جواب شما برای استقلال بیشتر پاسخ نه را می دهد.
  • علاقه مند است همراه شما به توالت بیاید ، درست است که این موضوع ناراحت کننده است اما می تواند زمان خوبی برای آموزش باشد.
  • می تواند شلوار خود را بالا و پایین بکشد.
  • از کثیف شدنش در پوشک ناراحت می شود و دوست دارد سریعا او را عوض کنید.
  • یادگیری توالت یک شبه اتفاق نمی افتد. و آموزش توالت می تواند بین ۳ تا ۶ ماه طول بکشد.
  • ممکن است علائمی را ببینید که کودک شما از حدود دو سال به بعد برای آموزش توالت آماده است. برخی از کودکان علائم آماده بودن را در اوایل ۱۸ ماه نشان می دهند ، و بعضی دیگر ممکن است از دو سال بزرگتر باشند.

اگر فرزند شما علائم آماده بودن برای توالت رفتن را نشان می دهد:
اطمینان حاصل کنید که هر روز وقت کافی برای کمک فرزند خود دارید. اگر دیگران به فرزند شما اهمیت می دهند ، در مورد برنامه های خود برای یادگیری توالت به آنها بگویید. مهم است که همه با هم هماهنگ باشند و با هم همکاری کنند.
مطمین شوید که می توانید صبور باشید .در مسیر آموزش های توالت اتفاقات زیادی می افتد باید بتوانید صبور باشید .دعوا و ناراحتی می تواند اثر عکس ایجاد کند.

توالت رفتن کودک

 

چگونه به فرزندم کمک کنم که بتواند از توالت استفاده کند؟

  1. ممکن است کودک شما روی یک صندلی کوچک به طوری که پاهای او بتواند کف را لمس کند ، نسبت به توالت معمولی پایدارتر باشد. یک توالت کودک بخرید تا کودک بهتر بتواند خود را روی آن کنترل کند.
  2. توالت کودک را در جایی قرار دهید که کودک دسترسی راحت به آن داشته باشد.
  3. اگر بیشتر از یک دستشویی داشته باشید ممکن است مجبور شوید در هر دستشویی یک توالت کودک قرار دهید.
  4. زمانی که شروع کردید لباسی را بر تن کودکتان کنید که به راحتی بتواند آن را بالا و پایین بکشد.
  5. کلمات مناسبی را برای دستشویی رفتن کودک انتخاب کنید.استفاده از کلمات صحیح می تواند به جلوگیری از سردرگمی یا خجالت کمک کند. از کلمات منفی مانند “کثیف” یا “بد بو” استفاده کنید که می تواند کودک شما را به خود آگاهی برساند.
  6. با عروسک هایش آموزش توالت رفتن را تمرین کنید.
  7. همیشه همراه کودک خود به دستشویی بروید.
  8. اطمینان حاصل کنید که کودک شما فیبر زیادی می خورد و آب زیادی می نوشد تا دچار یبوست نشود. یبوست می تواند آموزش توالت را سخت تر کند.

چطور به توالت رفتن کودک را عادت دهیم؟

آموزش با لگن توالت کودک

کودکان می‌توانند آموزش توالت رفتن را با استفاده از یک توالت کودک پلاستیکی و لاکی شروع کنند. همچنین می‌توانید کودک خود را به استفاده از هر دو تشویق کنید. جابجایی یک توالت سیار آسان است و به نظر بعضی از کودکان، ترس آن از توالت‌فرنگی کمتر است.

برای نشستن روی توالت‌فرنگی، می‌توانید از چارپایه یا صندلی استفاده کنید و می‌توانید هنگام دفع ادرار یا مدفوع، چارپایه را زیر پای او قرار دهید تا راحت‌تر باشد. برای استفاده از توالت غیرفرنگی، می‌توانید در روزهای نخست دست او را بگیرید و کمکش کنید تا درست بنشیند. اگر می‌ترسد، می‌توانید همان‌جا بمانید تا کارش تمام شود.

پوشیدن شلوار

می‌توانید به فرزندتان اجازه دهید شلوارهایی را که دوست دارد، انتخاب کند. این می‌تواند یک گام مهیج باشد؛ پوشک‌نپوشیدن برای کودک شما حرکت بزرگی است. اگر آن را جشن بگیرید، انتقال به این وضعیت جدید برای او راحت‌تر خواهد بود.

مراحلی پیش از آموزش توالت رفتن کودک که باید رعایت کنید

قبل از شروع آموزش رفتن به دستشویی و توالت به کودک می‌توانید کودک خود را برای این قدم بزرگ آماده کنید. در ادامه چند گام اصلی برای این کار وجود دارد؛

با برخی از واژه‌ها، رفتن به دستشویی را به کودک خود آموزش دهید؛ به‌عنوان مثال به او بگویید که هروقت دستشویی داشت، علامت خاصی را نشان بدهد یا به‌سادگی بگوید «دستشویی دارم»؛

هنگامی که پوشک کودک خود را تغییر می‌دهید، پوشک‌های مرطوب و کثیف را لگن‌چه قرار دهید، این می‌تواند به کودک شما کمک کند تا درک کند که این لگن‌چه برای چیست؛

مطمئن شوید که کودکتان مقدار زیادی فیبر می‌خورد و آب زیادی می‌نوشد، بنابراین کودک دچار یبوست نمی‌شود. یبوست می‌تواند آموزش توالت را سخت کند.

نکات تکمیلی آموزش توالت رفتن کودک

بهتر است آموزش توالت رفتن به کودک را زمانی شروع کنید که تغییر بزرگی در زندگی خانوادگی‌تان ایجاد نشده است؛ این تغییر ممکن است شامل تعطیلات، شروع مراقبت‌های روزانه پرستار یا بچه‌دارشدن باشد. بهتر است آموزش دستشویی‌رفتن را روزی شروع کنید که قصد ندارید از خانه خارج شوید. سعی کنید برنامه دستشویی‌رفتن فرزند خود را تبدیل به برنامه‌ای منظم در روز کنید؛ این برنامه می‌تواند در صبح، و قبل یا بعد از میان‌وعده‌ها و وعده‌های اصلی باشد. کودک خود را به دستشویی‌رفتن تشویق کنید؛ وقتی که علائمی مانند بی‌قراری، داشتن باد معده، ساکت‌ماندن یا دورشدن از شما در او وجود دارد. اما فرزند خود را هرگز مجبور به رفتن به دستشویی نکنید.

هنگام تغییر فعالیت، از کودک خود درمورد رفتن به دستشویی سؤال کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید به فرزند خود یادآوری کنید که قبل از نشستن برای ناهارخوردن، به دستشویی برود. اگر کودک شما بعد از۳ یا ۳ دقیقه نشستن روی توالت عمل دفع را انجام نمی‌دهد، اجازه دهید کودک از توالت خارج شود. بهتر است کودک خود را برای مدت طولانی روی توالت ننشانید، زیرا این کار باعث می‌شود او احساس کند که دارد مجازات می‌شود.

آموزش توالت رفتن کودک در خارج از خانه

با شروع آموزش توالت ، ماندن در خانه راحت تر است ، اما احتمالاً باید در برخی از ساعات روز بیرون بروید.
هر کجا که می خواهید بروید ، ایده خوبی است که بررسی کنید که نزدیکترین سرویس بهداشتی کجاست. اگر می خواهید به مرگز خرید بروید می توانید او را به آنجا ببرید تا محیط دستشویی را ببیند و مدام به او یادآوری کنید که دستشویی دارد یا خیر؟
بهتر است هنگام بیرون آمدن ، لباس های راحت تن کودک بکنید، تا زمانی که او در استفاده از توالت مطمئن نباشد این کار را انجام دهید .همچنین حمل کیف های پلاستیکی برای لباس های مرطوب یا خیس ایده خوبی است.
اگر فرزند شما بدون حضور شما پیش دوستان یا پیش دبستانی می رود ، به مردم بگویید که او آموزش توالت را دارد. به این ترتیب آنها می توانند به او در استفاده از توالت به روشی که در خانه انجام می دهید کمک کنند.

توالت رفتن کودک

اگر یادگیری توالت رفتن کودک جواب ندهد چه می شود؟

اگر اولین تلاش ها برای آموزش توالت رفتن کودک جواب نمی دهد ممکن است کودک شما برای توالت رفتن آماده نباشد. ناامید یا ناراحت نشوید. شما نمی توانید کودک خود را به استفاده از توالت مجبور کنید. اگر کودک شما به آموزش جواب مثبت نداد سه ماه به کودک استراحت دهید و سپس دوباره تلاش کنید.
ممکن است کودک شما در آن دوره اموزش یبوست داشته باشد.پس عجله نکنید اجازه دهید در پوشک مدفوع کند تا یبوست برطرف شود .یبوست می تواند مدفوع کردن را دردناک کند.اگر بر اثر یبوست اگر صدمه دیده باشد ، به احتمال زیاد یادگیری استفاده از توالت حتی بیشتر طول می کشد.به پزشک مراجعه کنید و مشکل یبوست را درمان کنید. پس از درمان یبوست ، کودک شما در یادگیری توالت بسیار موفق تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید