دانستنی ها

راهنمای خرید تشک بازی نوزادان

راهنمای خرید تشک بازی

راهنمای خرید تشک بازی نوزادان : یکی از مهم ترین وظایف کودکان در دوران نوزادی بازی کردن است! نوزادان و کودکان، در ابتدای روند زندگی خود، به سرگرمی و بازی نیاز دارند و این امر بخشی از روند تکامل و رشد آن ها را شامل می شود. در گذشته، تمامی اسباب بازی های کودکان صرفا برای سرگرم کردن او ساخته می شد در حالی که در حال حاضر، بسیاری از روانشناسان ابزارهایی برای بازی و سرگرمی کودکان ساخته اند که علاوه بر سرگرم کردن کودک، باعث رشد او نیز می شود.

اما برای این که نوزادان بتوانند به راحتی و آرامش به بازی بپردازند و در این فعالیت ها به خود آسیب نرسانند، وجود یک تشک بازی نوزادان می تواند کمک شایانی به ما بکند. اما از ان جایی که تنوع تشک های بازی موجود در بازار بسیار زیاد بوده و هر کدام نیز برای شرایطی خاص طراحی و ساخته اند، بهتر است قبل از خرید تشک بازی مخصوص کودک خود، ابتدا با یک سری از نکات و راهنمایی ها در مورد آن ها بیشتر آشنا شوید تا در خرید خود دچار اشتباه نشوید.

در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل و دقیق در مورد تشک های بازی نوزادان و راهنمای خرید تشک بازی نوزادان توضیح دهیم با بیبی لوکس همراه باشید.

تشک های بازی چیست ؟

یکی از مهم ترین اسباب بازی ها برای نوزاد ، تشک بازی نوزاد میباشد .  تشک بازی در واقع فضایی کوچک برای بازی نوزاد است. تشک های بازی معمولاً از یک لایه نرم و راحت تشکیل شده اند تا نوزاد بتواند به راحتی بر روی آن بازی کند. استفاده از رنگ های جذاب برای نوزاد در تشک بازی بسیار مهم است، تولید کنندگان سعی می کنند تا فضایی شاد و رنگارنگ را برای نوزادان فراهم کنند .

بر خلاف باور ها ، نوزادان در سنین پایین نیز میتوانند درک درستی از محیط پیرامون خود داشته باشند .  به همین دلیل طراحی شاد و هیجان انگیز تشک های بازی بسیار مهم میباشد . در واقع شما باید برای خرید تشک بازی دقت زیادی داشته باشید تا رغبت نوزاد شما را به بازی و سرگرمی افزایش دهد .

اغلب، تشک های بازی دارای دو حلقه ی بزرگ یا همان سقف قوسی هستند که روی تشک قرار می گیرند و به آن انواع آویزهای عروسکی آویزان می شود. آویزها دارای اشکال مختلف حیوانات، ستاره، ماه، توپ و غیره است.  برخی از تشک های بازی دارای خاصیت های موزیکالی یا جغجغه ای هستند ، تا کودک بوسیله صدا های مختلف سرگرم شود .

راهنمای خرید تشک بازی

آشنایی با انواع تشک بازی نوزاد پسر و دختر موجود در بازار

این تشک‌ها انواع مختلفی دارند که بد نیست با انواع آن‌ها آشنا شوید تا یک تشک بازی مناسب برای فرزند دلبندتان انتخاب کنید.

تشک بازی آویز دار

همان‌ طور که از نام آن مشخص است، در این تشک، اسباب‌بازی‌ها از قسمت بالایی که طاقی از جنس پلاستیک یا چوب است آویزان می‌شوند و نوزادان می‌توانند از بازی با این اسباب‌بازی‌ها لذت ببرند. این مدل‌ها بیشتر برای نوزادان تازه‌ متولدشده کاربرد دارند و مادران معمولاً هنگام خرید سیسمونی، این تشک‌های بازی را نیز تهیه می‌کنند.

تشک بازی نوزاد معمولی

تشک بازی معمولی برای کودکان در سن هفت‌ ماهگی به بعد کاربرد دارد. زیرا کودکان در این سن اشیا را می‌شناسند و می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. همچنین در این سنین کودک توانایی نشستن داشته و می‌تواند اسباب‌بازی‌ها را به‌ خوبی لمس کند. بنابراین شما با استفاده از یک تشک بازی معمولی می‌توانید لحظاتی را برای فرزند خود فراهم کنید تا با وسایل بی‌خطر و تا هر زمان که تمایل داشت با وسایل بی‌خطر بازی کند. طراحی این نوع تشک بازی‌ها به گونه‌ای است که کودکان تا سن پنج‌ سالگی هم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و با داشتن یک زمین اختصاصی برای بازی، از اوقات خود لذت ببرند.

فواید استفاده از تشک بازی:

رشد ذهن نوزاد

کودکان بازی کردن رو دوست دارن بی آنکه بدانند همین بازی باعث رشد خلاقیت و مهارتهای او میشود . نوزادان در یک نیم ماهگی تا حدود ۴ ماهگی حرکاتی را به صورت اتفاقی انجام داده که مجدد آن را تکرار میکنن . ولی بعد از ۴ماهگی دیگه این حرکات مثل گرفتن ، تکان دادن ، ضربه زدن … اشیا را با اراده انجام داده و برای او سرگرم کننده هستن . با قرار دادن نوزاد در تشک بازی فضایی برای او آماده است تا بتواند به راحتی تمامی این حرکات را انجام داده و ذهنشان رشد پیدا کند

تقویت قدرت بینایی

نوزادان در بدو تولد قدرت بیناییشان ضعیفه و فقط می تواند روی اسباب بازی هایی تمرکز کنن که فاصله کمی با آنها داره و هرچه فاصله بیشتر شود تار و نامفهومه براشون با بزرگ شدن بیشتر نوزاد و قوی‌تر شدن قوه بینایی‌اش ، او می‌تواند رنگ‌ها را هم تشخیص داده و از آنجایی که برای دیدن اجسام با کنتراست بالا لذت میبرن اکثر تشکهای بازی دارای رنگ آمیزی جذاب برای نوزادان هستن که باعث تقویت قدرت بینایی در نوزاد میشود . در حدود ۶ ماهگی نوزاد می‌تواند کاملاً مثل بزرگترا تشک بازی خود را تماشا کند و رنگ ها را از هم تشخیص دهد .

افزایش مهارت خود آگاهی نوزاد

بعضی از انواع پلی جیم ها علاوه بر اسباب بازی دارای یک آینه نشکن هستن که کودک با دیدن تصویر خود درون آن واکنش نشان داده و به مرور به خود آگاهی میرسه

تقویت مهارتهای حرکتی

شاید باورنکنید همین تشک جذاب و رنگی باعث تقویت مهارتهای حرکتی در نوزاد میشود . از این طریق که کودک برای دردست گرفتن اسباب بازیهای آویزان در پلی جیم تلاش میکند تا خود را به آنها برساند و بعد از در دست گرفتن اسباب بازی ها آنها را لمس کرده و باعث تقویت در حرکت و تقویت گردن و شانه های نوزاد میشود . در زمان بازی کردن با همین اسباب بازی ها یاد میگیره در حالیکه به پشت خوابیده جسمی که در خط وسط بدن او قرار دارد را با بلند کردن همزمان دو دست بگیرد که برای چهار دست و پا رفتن کودک آماده میشه . در نتیجه استفاده از پلی جیم باعث تقویت هماهنگی بین چشم و دست کودک و تقویت هوش منطقی و افزایش مهارت های حرکتی و هوش بدنی و تقویت عضلات کوچک دست و پای کودک می شود .

محیطی ایمن برای نوزاد

با قراردادن نوزاد در پلی جیم که یک محیط مرز بندی شده و محلی ثابت برای استراحت ،تعویض نوزاد ، بازی و سرگرمی او هست شما بدون نگرانی میتوانید به فعالیتهای روزانه خود بپردازید .

تقویت حس شنوایی

وجود اسباب بازی های موزیکال جذاب در پلی جیم علاوه بر سرگرمی باعث تقویت حس شنوایی کودک هم میشود .

به همراه تقویت مهارت های ذهنی در کنار افزایش چابکی بدن کودک

راهنمای خرید تشک بازی نوزادان

برای آن که تشک بازی نوزاد شما بتواند به طور کامل کارایی داشته باشد و باعث کمک در پیشرفت و رشد فرزند شما شود، پیشنهاد می کنیم قبل از خرید تشک حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

راهنمای خرید تشک بازی

راهنمای خرید تشک بازی – جنس تشک:

مهم ترین عامل در خرید تشک نوزادان، جنس آن است. اگر جنس تشک نوزاد شما مناسب نباشد، نوزاد تمایلی به بازی کردن و یا غلت زدن در آن را نخواهد داشت و بنابراین تشک خریداری شما بی استفاده خواهد شد. در هنگام خرید تشک توجه داشته باشید که تشک باید نرم باشد تا در صورت افتادن نوزاد بر روی آن، پاهای او آسیبی نبیند. مورد دوم نیز در مورد حساسیت زا نبودن تشک است. برخی از شرکت های تولید کننده تشک بازی نوزادان از مواد و الیاف بی کیفیتی برای ساخت تشک استفاده می کنند که همین امر ممکن است باعث حساس شدن و یا آلرژی گرفتن پوست کودک شود. بنابراین حتما از تشک هایی استفاده کنید که ضد حساسیت هستند و الیاف به کار رفته در آن ها از جنس ابریشم یا پنبه مرغوب باشد.

همچنین، در مورد جنس تشک به لیز نبودن آن نیز توجه داشته باشید چرا که تشک های لیز باعث سر خوردن فرزند شما می شود و احتمال آسیب را بیشتر می کند.

رنگ تشک:

به طور کلی، کودکان در ابتدا تشخیص رنگ ضعیف تری نسبت به بزرگسالان دارند اما به راحتی می توانند تفاوت بین رنگ ها تند و رنگ های آرامش بخش را تشخیص دهند. معمولا و بر حسب اجتماع، تشک بازی پسران از رنگ های آبی و سبز تشکیل شده، و رنگ تشک های دخترانه از رنگ های قرمز و یا صورتی تشکیل شده است. البته در مورد این رنگ ها به هیچ وجه اجباری وجود ندارد و شما می توانید کاملا با توحه به سلیقه خودتان به خرید تشک بپردازید.

راهنمای خرید تشک بازی – اندازه تشک:

اندازه تشک بازی نوزادان باید به قدری باشد که هم خود آن ها و هم چندین اسباب بازی دیگر آن ها به راحتی در آن جای بگیرد، و باز هم جا برای غلت زدن و بازی کردن کودک باشدو معمولا اندازه ثابتی برای ابعاد تشک وجود ندارد ولی در حالت کلی اندازه آن ها بین دو الی سه برابر اندازه نوزادان است.

راهنمای خرید تشک بازی – طرح تشک:

و اما جذاب ترین بخش داستان! نوزادان به طرح ها توجه بسیار ویژه ای دارند. تشکی که طرح زیبا داشته باشد باعث می شود تا نوزاد شما به استفاده از آن ترغیب شود و بیشتر زمان خود در روز را در آن سپری کند.

راهنمای خرید تشک بازی – قابلیت شست و شو:

از آن جایی که نوزادان زمان بسیار زیادی را در تشک بازی خود سپری می کنند، احتمال کثیف شدن آن بخش از اتاق او بسیار بیشتر از بخش های دیگر است. به همین منظور، سعی کنید تشک هایی را برای نوزاد خود تهیه کنید که قابلتی شست و شوی بالایی داشته باشد و با چند بار شسته شدن دچار آسیب و یا پوسیدگی نشود. همچنین، امروزه با پیشرفت تکنولوژی نانو، تشک هایی ساخته شده اند که الیاف آن ها بسیار مقاوم است و بو و یا طعم بدی به خود نمی گیرد.

راهنمای خرید تشک بازی – موزیکال بودن تشک:

برخی از مدل‌های تشک بازی در بازار موجود هستند که حالت موزیکال دارند و وجود یکسری چراغ‌ ها و بخش های رنگی جذاب و رنگارنگ در آن ها باعث افزایش زیبایی این تشک ها شده است. این تشک ها معمولا همراه با آویز به شما عرضه می شوند و طبیعتا قیمت بالاتری نیز نسبت به دیگر انواع تشک های بازی کودکان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید