دانستنی ها

روش های خانگی برای کاهش درد رویش دندان در نوزادان

کاهش درد رویش دندان

روش های خانگی برای کاهش درد رویش دندان در نوزادان : رویش دندان برای والدین و نوزادان مرحله ای سخت است. دندانها ممکن است از ۳ ماهگی تا ۱۲ ماهگی ظاهر شوند و این رشد را تا حدود ۳ سالگی ادامه می‌دهند.

علائم رویش دندان شامل آب ریزش بیش از حد از دهان، حساسیت و لثه های قرمز، گریه غیر قابل تسکین، جویدن ناخن، کاهش اشتها، مالیدن گونه ها یا گوش، بثورات در اطراف دهان یا گردن، و کاهش اشتها است. برای بررسی بیشتر و آشنایی با روش های خانگی برای کاهش درد رویش دندان در نوزادان تا انتها با بیبی لوکس همراه باشید.

علائم دندان درآوردن نوزاد

به طور کلی علامت‌هایی وجود دارد که ممکن است با دندان درآوردن دندان در نوزاد مشاهده شود، برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • غذا نخوردن به خاطر درد کردن لثه
  • قرمز شدن گونه‌ها
  • تب کردن نوزاد
  • اسهال و استفراغ
  • سوزش ادرار
  • بی‌تابی کردن
  • بی‌خوابی شبانه
  • سرخ شدن لثه‌ها
  • بی‌قراری کردن و بد خلق شدن
  • تورم لثه‌ها و برجسته شدن آن‌ها
  • بد غذایی
  • تحریک پوست دور دهان به خاطر آبریزش آب از دهان به‌صورت قرمزی و خارش
  • بی دلیل گریه کردن و نق زدن
  • گاز گرفتن، جویدن و مک زدن اشیاء سفت و اسباب بازی‌ها

این‌ها علامت‌هایی هستند که ممکن است به علت دندان درآوردن نوزاد شما باشد. تب در نوزادان باید با تب‌سنج اندازه‌گیری شود و داغ بودن بدن شیرخوار می‌تواند به علت پوشیدن زیاد لباس یا خواباندن آن کنار بخاری و یا کم‌آبی باشد، با نگاه کردن به لبان نوزاد می‌توانید بفهمید که او را بیش از حد گرم کرده و باعث کم‌آبی در نوزاد شده‌اید، دمای بدن زیر ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد که کمتر از ۳ روز طول بکشد، نیاز به بررسی ندارد.

کاهش درد رویش دندان

سرد کردن، یه راه حل فوق العاده برای کاهش درد رویش دندان

مهمترین علت ناراحتی کودکان هنگام دندان درآوردن، تورم ایجاد شده در لثه‌ها می‌باشد. در این مواقع، کمپرس سرد عملکرد فوق العاده‌ای در کاهش تورم دارد. پس همیشه تعدادی حوله یا دستمال تمیز و مرطوب در یخچال نگهداری کنید. در مواقع لازم می‌توانید یکی آن‌ها را برداشته و به آرامی روی لثه‌ها بمالید یا اینکه اجازه دهید نوزاد با نظارت کامل شما آن را بمکد.

در بازار حلقه‌های لاستیکی مخصوصی برای این کار تولید شده که معمولا داخل آن مقداری آب وجود دارد و می‌توان آن را داخل یخچال قرار داد. در صورت نیاز یکی از آن‌ها را به کودک بدهید تا جویدن یا مکیدن آن باعث آرام شدن او شود.

اگه ترجیح می‌دهید از این لاستیک‌های دندانی یا انواع وسایل مخصوص استفاده نکنید، می‌توانید از صیفی‌جات بزرگ و سفت مثل هویج (به صورت پوست کنده) یا یک خیار بزرگ و سفت که قبلا سرد شده استفاده کنید. دقت کنید که موقع مکیدن یا جویدن این صیفی‌جات توسط نوزاد، حتما مراقب باشید تا قطعه‌‌های کوچک جدا شده از آن‌ها در دهان نوزاد باعث خفگی او نشود.

علاوه بر مطالب گفته شده، یک گزینه دیگر نیز قرار دادن پستانک داخل یخچال است. مکیدن پستانک سرد شده به آرام شدن کودک کمک می‌کند.

فشار وارد کنید

وقتی کودک شروع به جویدن هر وسیله‌ای می‌کند نشانه‌ی این است درگیر دندان در آوردن است. او تمام اسباب‌بازی‌هایش، دست شما و حتی خواهر و برادرهایش را می‌جود. به نظر می‌رسد آن‌ها با جویدن به لثه‌ی خود فشار می‌آورند تا درد را تسکین دهند؛ پس ما هم می‌توانیم همین کار را برای آن‌ها انجام دهیم.

  • بهترین ابزار برای فشار آوردن به لثه، دست شما است. انگشت خود را حسابی تمیز کنید و اجازه دهید کودک آن را در دهان گرفته و بجود. با این کار از جویدن اسباب‌بازی‌های رنگی که معمولا برای سلامتی او مضر هستند جلوگیری خواهید کرد. البته این روش برای کودکانی که هنوز هیچ دندانی در دهان ندارند مناسب‌تر است، درصورتی که او چند دندان در آورده باشد ممکن است انگشت شما را گاز بگیرد و این اتفاق واقعا دردناک است.
  • با چند وسیله‌ی ساده برای کودکتان دندان‌گیر درست کنید. برای این کار لازم است یک حلقه‌ی چوبی و پارچه‌ی پنبه‌ای ارگانیک تهیه کنید. ۳ یا ۴ نوار ۱۰*۲ سانتی‌متری از پارچه ببرید، از وسط تا کنید و از داخل حلقه رد کنید. سپس انتهای نوار را از قسمت تا شده‌ی نوار پارچه‌ای رد کنید تا دور حلقه‌ی چوبی گره بخورد. کودک می‌تواند حلقه را در دست بگیرد و پارچه‌ها را بجود. حتی می‌توانید این وسیله را در فریزر قرار دهید تا پارچه‌ها برای جویده شدن حسابی خنک شده باشند.
  • اسباب‌بازی‌های رنگی استاندارد که برای نوزادان مناسب است را در اختیار کودک خود قرار دهید. حتما در زمان خرید دقت داشته باشید که رنگ و مواد به کار رفته در ساخت اسباب بازی هیچ ضرری برای سلامتی کودک نداشته باشد.
  • استفاده از اسباب بازی سیلیکونی یکی دیگر از گزینه‌های کاربردی است. این اسباب بازی‌ها به‌راحتی در دست کودک قرار می‌گیرند، به انتهای دهان او می‌رسند و با جویده شدن، لثه‌ها را ماساژ می‌دهند.

یک عروسک پلاستیکی به شکل زرافه برای کودک خود بخرید. دقت کنید که این عروسک از پلاستیک درجه یک و رنگ‌های خوراکی ساخته شده باشد. آن را به کودک خود بدهید تا با خیال راحت آن را در دهان خود ببرد. گردن دراز زرافه کمک می‌کند کودکتان دورترین قسمت‌های لثه‌ی خود را هم ماساژ بدهد.

درمان گیاهی برای کاهش درد رویش دندان

استفاده از چای هل در زمان دندان درآوردن نوزادتان از بهترین گزینه‌ها برای تسکین درد دندان او می‌باشد، با مصرف چای هل، مواد مفید این داروی گیاهی وارد شیر مادر می‌شود و برای درد دندان نوزاد بسیار مناسب است. دقت کنید چای هل را به کودتان ندهید، تنها ماده‌ی غذایی قابل استفاده برای شیرخوار تا یک سالگی شیرمادر یا شیرخشک است. هم‌چنین شما می‌توانید میوه‌هایی مانند موز، هویج و سیب سرد و یخ را به کودک بالای یک سال خود بدهید تا آن‌ها را به لثه‌های خود بکشد و میزان دردش کاهش پیدا کند.

منابع غذایی و تغذیه برای کاهش درد دندان درآوردن

از بهترین منابع غذایی مفید و مقوی برای دندان درآوردن کودک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لبنیات مانند شیر و ماست
  • تخم مرغ هم‌زده
  • سرلاک
  • سبزیجات
  • اسموتی میوه
  • خوراکی‌های بخارپز

کاهش درد رویش دندان

برای کاهش درد رویش دندان از بابونه کمک بگیرید

بابونه یک آرامبخش طبیعی است. خواص بابونه باعث تسکین درد دندان هم می‌شود. به همین دلیل شاید بتوانیم بگوییم وجود بابونه در هر خانه‌ای واجب است. روش‌های مختلفی برای استفاده از بابونه به‌عنوان مسکن وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

دمنوش: یک دمنوش بابونه‌ی رقیق درست کنید و آن را در قالب‌های مکعبی یخ ریخته و در فریزر قرار دهید. هر بار که درد لثه‌ی کودک شما شروع شد یکی از آن‌ها را در یک کیسه‌ی مطمئن قرار داده و به او بدهید تا بجود. علاوه بر خنکی یخ، خواص بابونه هم به تسکین درد کودک کمک می‌کند.

عصاره: استفاده از عصاره بسیار آسان است. ۱ یا ۲ قطره عصاره‌ی بابونه روی انگشت خود بریزید و با آن لثه‌ی کودک را ماساژ دهید تا درد تسکین پیدا کند.

اسانس: در استفاده از اسانس‌های روغنی گیاهان دارویی برای کودکان باید بسیار دقیق و محتاط باشید. آن‌ها باید ابتدا کاملا رقیق شوند و سپس مورد استفاده قرار گیرند. ۱ قطره اسانس روغنی بابونه را با ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید. از این مخلوط روی لثه‌ی کودک بمالید تا درد تسکین پیدا کند.

کاهش درد رویش دندان با استفاده از زیورآلات جویدنی

برخی از این نوع زیورآلات که آن‌ها را با نام جواهرات دندانی می‌شناسیم، از سیلیکون ساخته شدند. بنابراین مناسب جویده شدن توسط کودکان هستند. هنگامی که کودک در آغوش مادر قرار دارد، با گردنبند و یا گوشواره او بازی می‌کند و گاهی آن‌ها را میجود. بنابراین بهتر است که مادران از این نوع زیورآلات استفاده کنند.

زیورآلات جویدنی علاوه بر زیبایی‌هایی که دارند، این اجازه را به کودک می‌دهند تا آن‌ها را به‌راحتی بجود. مواد به کار رفته در آن برای کودک مضر نیست و باعث ماساژ لثه‌هایش می‌شود.

از تسکین درد موضعی استفاده کنید

داروهای هومیوپاتی مخصوص تسکین تمام دردها ساخته شده و یکی از آن‌ها قرص‌های مخصوص دندان درآوردن است. این داروها بی‌خطر و طبیعی بوده، به‌راحتی قابل تهیه هستند.

اسانس روغنی گل میخک را می‌توانید به‌عنوان مسکن درد برای کودکان بالای ۲ سال استفاده کنید. میخک روی لثه خاصیت بی‌حس کنندگی دارد و مطالعات نشان داده است می‌تواند عملکردی مشابه بنزوکائین داشته باشد.

۱ قطره اسانس روغنی میخک را با ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید و روزی چند بار روی لثه‌ی کودک بمالید. این مخلوط برای کاهش درد دندان در بزرگسالان هم کاربرد دارد فقط باید میزان اسانس میخک را در آن افزایش دهید.

آب جاری شده از دهانش را خشک کنید

جاری شدن بیش از حد آب از دهان کودک، بخشی از فرایند دندان درآوردن است. بزاق دهان کودک با بردن حلقه دندانی، انگشتان یا اشیا دیگر در دهان ایجاد و سرازیر می‌شود. اما توصیه پزشکی برای این مورد این است که برای جلوگیری از سوزش پوست کودک خود، در زمان سرازیر شدن بزاق دهان او، یک پارچه تمیز برای خشک کردن چانه نوزاد داشته باشید و حتما یک مرطوب کننده مانند کرم یا لوسیون بر پایه آب را برای مرطوب کردن صورت کودک در دسترس داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید