دانستنی ها

راهنمای خرید اولین قاشق کودک

راهنمای خرید قاشق کودک

راهنمای خرید اولین قاشق کودک : همانطور که می‌دانید همه ما برای غذا خوردن به ابزار غذاخوری نیاز داریم. قاشق و چنگال دو نمونه از مهمترین ابزارهای غذاخوری هستند که به صورت کاملا مستقیما با دهان و دندان ما ارتباط دارند. زمانی که می‌خواهید اولین قاشق کودکتان را خریداری کنید، باید به نکات مهمی در این باره توجه کنید. کودک شما در این سن دندان ندارد و یا دندان‌های شیری او به طور کامل رویش پیدا نکرده‌اند. به همین علت باید قاشق و چنگالی را برای او خریداری کنید که ویژگی‌های لازم را داشته باشند. شاید بپرسید چه ویژگی‌هایی؟ در این بخش می‌خواهیم شما را برای خرید قاشق کودک راهنمایی کنیم. با بیبی لوکس تا پایان همراه باشید.

زمان استفاده از ظروف غذاخوری برای بچه

کودکان از بدو تولد به ابزارهای تغذیه‌ای مانند شیشه شیر، برس شستشوی شیشه و سایر موارد نیاز دارند. منظور ما در این مقاله راهنمای خرید لوازم غذاخوری کودک برای زمانی است که غذایی غیر از شیر مادر می‌خورند. بچه‌ها معمولاً از ۶ ماهگی شروع به غذا خوردن می‌کنند. در ابتدا به آنها فقط غذای پوره و نرم داده می‌شود. کودک از سن ۱۰ تا ۱۲ ماهگی می‌تواند قاشق را خودش در دست بگیرد. وقتی کودک کاملاً قاشق را شناخت و روش استفاده از آن را یاد گرفت، نوبت به معرفی چنگال می‌رسد.

قاشق آموزشی کودک

مرحله‌ای از رشد کودک که در آن، بچه‌ها یاد می‌گیرند که خودشان غذا بخورند، به دلایل زیادی مرحله مهمی محسوب می‌شود. اول این که، بچه‌ها یاد می‌گیرند که مستقل غذا بخورند. این مهارت مستقل غذا خوردن، باید برای سال‌های آخر کودکی و برای کل زندگی توسعه و رشد پیدا کند.

به علاوه، این مرحله شامل به هم ریختگی و کثیف‌کاری زیادی است. ممکن است در ابتدا غذا خوردن کودک نوپا، نامرتب به نظر برسد، اما این مرحله از رشد، یکی از راه‌هایی است که کودک شما مهارت‌های حرکتی ظریفی مانند گرفتن قاشق در دست را یاد می‌گیرد. همچنین این فرصتی است برای کمک به کودک، تا در مورد طعم، بافت، بو و دمای غذا بیشتر بداند. استفاده از قاشق آموزشی کودک در این مرحله، به او کمک خواهد کرد تا بهتر و زودتر این مهارت‌ها را به دست آورد.

قاشق آموزشی کودک جنسی نرم‌تر نسبت به قاشق معمولی دارند و بیشتر از سیلیکون و یا پلاستیک نرم ساخته شده‌اند. این قاشق‌ها قابل انعطاف و نرم هستند تا به دهان و لثه بسیار حساس کودکان آسیبی نرسد. به علاوه این قاشق‌های مخصوص، دارای کمی انحنا در ساختار خود و همچنین دارای دسته‌های مخصوص هستند تا استفاده از آن‌ها توسط کودکان راحت‌تر صورت بگیرد. همانطور که مهارت‌های کودک در غذا خوردن با قاشق بهبود می‌یابد، آنها می‌توانند از قاشق یا چنگال‌های فلزی کوچک نیز استفاده کنند.

راهنمای خرید قاشق کودک

استفاده از قاشق آموزشی کودک چه مزیتی دارد؟

اکثر نوزادان و کودکان، تا ۱۸ ماهگی نمی‌توانند از قاشق یا چنگال به درستی استفاده کنند. اما ایده خوبی است که به کودک اجازه دهید از سنین پایین‌تری گرفتن قاشق در دستش را تمرین کند. معمولاً نوزادان از این که چیزی را در دست بگیرند و با آن تمرین کنند، خوشحال می‌شوند؛ اما ایده‌هایی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، کودک نوپای خود را به در دست گرفتن قاشق، تشویق کنید.

  • با فرزندتان غذا بخورید. به این ترتیب کودک می‌تواند نحوه استفاده شما از قاشق یا چنگال را مشاهده کند.
  • آموزش غذا خوردن را با قاشق یا چنگال‌های پلاستیکی با دستگیره راحت شروع کنید.
  • بهتر است در حالی که کودک قاشق یا چنگال دیگری را در دست دارد، با یک قاشق یا چنگال به او غذا بدهید.
  • ابتدا غذا را روی قاشق یا چنگال فرزندتان بریزید. سپس قاشق یا چنگال را به کودکتان بدهید تا خودش در دهانش بگذارد.
  • به کودک خود اجازه دهید با غذاهای راحت تمرین کند تا مهارت‌های خود را در دست ورزی و نیز غذاخوردن با ابزارها، تقویت کند.
  • هنگامی که کودک سعی می‌‌کند از قاشق یا چنگال استفاده کند، بهتر است او را تحسین و تشویق کنید.

چرا خرید اولین قاشق کودک بسیار مهم است؟

قبل از هر چیز بهتر است تا به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا مهم است؟ حقیقت این است که قاشق اولین و مهمترین وسیله غذاخوری است که کودک آن را در دستش می‌گیرد و غذا را می‌خورد. بنابراین دست‌های کوچک فرزندتان و همچنین دهان او به طور مستقیم با این ابزار در ارتباط است. از این رو مهم است که جنس قاشق چگونه باشد و از چه طراحی برخوردار باشد.

طراحی اولین قاشق کودک باید به گونه‌ای باشد که او بتواند به راحتی قاشق را در دستش بگیرد. در واقع هدف اصلی صرفا غذاخوردن نیست؛ بلکه آموزش غذا خوردن و آداب غذا خوردن نیز جزو مواردی است که کودک باید آنها را بیاموزد. پس اگر شما نسبت به خرید اولین قاشق کودک بی‌تفاوت باشید، ممکن است او آداب غذا خوردن را به طور غلط بیاموزد. همچنین ممکن است نتواند به درستی غذا بخورد و این موضوع به مرور زمان باعث کاهش اشتهای دلبندتان شود. پس در نظر داشته باشید قاشق مناسب کودک قاشقی است که استانداردهای لازم در طراحی و ساخت آن رعایت شده باشد.

راهنمای خرید قاشق کودک و چنگال مناسب

در راهنمای خرید لوازم غذاخوری بچه به توصیه‌هایی می‌پردازیم که راحت‌تر بتوانید یک انتخاب خوب داشته باشید. قاشق چنگال جزو لوازم غذا خوری کودک است و مانند خرید سایر وسایل سیسمونی نیاز به توجه دارد. از آنجایی که قاشق و چنگال با دهان کودک در ارتباط هستند باید جنس و طراحی مناسبی داشته باشند. در انتخاب قاشق و چنگال مناسب برای غذا خوردن کودک، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

سایز مناسب

یک قاشق مناسب کودک نباید باعث استفراغ او شود. اگر قاشق خیلی بلند باشد ممکن است تا انتهای دهان برود و حالت خفگی را در او تحریک کند. در راهنمای خرید لوازم غذاخوری کودک به استاندارد بودن قاشق اشاره می‌شود. لازم به ذکر است قاشق‌های دسته کوتاه برای استفاده خود بچه و دسته بلندترها برای استفاده والدین در هنگام غذا دادن به کودک مناسب هستند. حجم غذایی که قاشق برمی‌دارد باید مناسب دهان بچه باشد.

دسته‌های ضخیم

وقتی شما کودکتان را با قاشق آشنا می‌کنید، بهتر است از نوع دسته ضخیم آن استفاده کنید تا در دستش لیز نخورد. اگر قاشق دسته باریک باشد ممکن است دائماً به زمین بیفتد و فرزندتان را دلسرد کند. انواع قاشق‌هایی با طراحی ارگونومیک مخصوص کودکان در بازار موجود است. دسته قاشق مناسب دستان کوچک دلبندتان باشد.

لبه‌های تیز نداشته باشد

نکته دیگر در راهنمای خرید لوازم غذاخوری کودک توجه به مواد ساخت محصول است. مواد بی‌کیفیت ممکن است آسیب‌زا باشند. کنترل کنید تا لبه‌های تیز در قاشق یا چنگال کودک نباشد. بچه‌ها دائماً با این وسایل بازی می‌کنند و ممکن است آن را به دهان یا صورت خود بکشند. توصیه می‌شود از ایمن بودن آنها اطمینان داشته باشید.

جنس قاشق و چنگال

قاشق و چنگال‌های کودک معمولاً در جنس‌های مختلفی ارائه می‌شوند. شما باید بر اساس سن بچه و نیاز خود انتخاب کنید. قاشق‌ها ممکن است از جنس سیلیکونی یا فلزی باشند. اگر قصد خرید لوازم غذاخوری برای نوزادان و بچه‌های کوچک را دارید بهتر است از جنس نرم‌تر آنها مانند سیلیکونی استفاده کنید؛ چراکه ممکن است بچه‌های کوچکی که دندان کامل ندارند از آن به عنوان دندان‌گیر استفاده کنند. جنس فلزی قاشق برای بچه‌های بزرگ‌تر مناسب‌تر است.

نحوه شستشو

در راهنمای خرید لوازم غذاخوری کودک به نحوه شستشوی لوازم توجه کنید. اگر در منزل، ماشین ظرف‌شویی دارید ببینید آیا ظرف مورد نظر قابل شستشو در دستگاه است یا فقط با دست شسته می‌شود؟ معمولاً این موارد در راهنمای خرید لوازم غذاخوری نوزاد ذکر می‌شود. خوب تمیز شدن ظروف نیز از ویژگی‌های مهم است. می‌توانید این موارد را از فروشنده بپرسید. اگر به صورت آنلاین خرید می‌کنید، اطلاعات کامل محصول و نظرات دیگران را بخوانید.

راهنمای خرید قاشق کودک

راهنمای خرید قاشق کودک -نوع قاشق و چنگال

در انتخاب قاشق و چنگال برای کودکان، دو نوع مختلف وجود دارد که هر یک از آنها مزایا و معایب خود را دارند:

قاشق و چنگال فلزی

این نوع قاشق و چنگال‌ها معمولاً مقاومت بیشتری دارند و می‌توانند طول عمر بیشتری داشته باشند. با این حال، بهتر است در صورت استفاده از این نوع، مطمئن شوید که بدون حواشی تیز هستند تا به لثه و دهان کودک آسیب نرسانند.

قاشق و چنگال سیلیکونی

این نوع محصولات اغلب طراحی‌های مهره داری دارند که می‌تواند کودکان کمک کند بهتر غذا بخورند و مهارت‌های خوردن خود را تقویت کنند. این محصولات از مواد نرم و انعطاف‌پذیری ساخته شده‌اند و به دلیل عدم وجود اجزای تیز و محافظ غذا، ایمن‌تر هستند.

ترجیح‌ کودکان

در هنگام خرید قاشق و چنگال برای کودکان، به ترجیح‌ و علایق کودکان نیز توجه کنید. به طور مثال، ممکن است کودک شما قاشق‌ها و چنگال‌هایی با طرح‌های خاص یا رنگ‌های خاص بپسندد که این موارد می‌تواند تشویق کننده‌تر برای او باشد.

محیط زیست

در انتخاب قاشق و چنگال برای کودکان، به اهمیت محیط زیست نیز توجه کنید. انتخاب محصولات با مواد قابل تجدیدپذیر و دوست‌دار محیط‌زیست می‌تواند در حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی‌های زیستی مؤثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید