دانستنی ها

مقدار شیر خشک مورد نیاز نوزاد در ماه های مختلف

مقدار شیر خشک مورد نیاز نوزاد

مقدار شیر خشک مورد نیاز نوزاد در ماه های مختلف : در رابطه با کودکان و نوزادان دلبندتان، این مسئله که مقدار شیر خشک نوزاد چقدر است، می تواند یک مسئله‌ی گیج کننده باشد و بسته به وزن و سن و اینکه آیا به کودک از شیر مادر نیز تغذیه می‌کند یا خیر، این مسئله می تواند تغییر کند. در ادامه به چند نکته اشاره خواهد شد تا در تغذیه نوزاد و حل این مسئله به شما کمک کند.

البته این موضوع مورد پیش پا افتاده ای نیست و به اشکال مختلف می تواند رشد و در نتیجه آینده کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. به خصوص که بعضی نوزاد ها تا وقتی که به درجه بحرانی از گرسنگی نرسند گریه نمیکنند.

در این مقاله، شما با میزان شیر خشک نوزاد، جدول زمانبندی شیر دادن به نوزاد بر اساس سن، باید ها و نباید های شیر دادن به نوزاد، جلوگیری از شیر خوردن بیش از حد نوزاد و موارد ضروری دیگر آشنا خواهید شد با بیبی لوکس همراه باشید.

مقدار شیر خشک مورد نیاز نوزاد در ماه های مختلف

به‌طورکلی، نوزادان زمانی شیر می‌خورند که گرسنه هستند و زمانی از خوردن دست می‌کشند که سیر شوند. اما نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند، معمولاً از نوزادانی که شیر مادر می‌خورند وزن بیشتری دارند. اشتهای نوزادان متفاوت است و نیازهای غذایی آنها نیز به طور روزانه و ماهانه تغییر می‌کند.

مقدار شیرخشک کافی برای نوزادی که فقط با شیرخشک تغذیه می‌شود در یک دورۀ ۲۴ ساعته، معمولاً در نهایت تا ۹۵۰ سی‌سی یا میلی‌لیتر است و وقتی شروع به خوردن مواد غذایی جامد می‌کند نیز، احتمالاً لازم است مقدار شیرخشک او را کاهش دهید. پزشک می‌تواند به شما در مورد رشد پیوسته و مقدار مناسب شیرخشک کودکتان اطلاعات لازم را بدهد. اگر کودک شما ترکیبی از شیر مادر و شیرخشک می‌خورد، می‌توانید برای اطلاع از شیرخشک به عنوان مکمل غذایی در شیردهی و دریافت توصیه‌های دقیق‌تر با پزشک خود صحبت کنید.

میزان شیرخشک مصرفی بر اساس سن نوزاد

اگر تغذیۀ نوزاد با شیرخشک است، طی هفتۀ اول هر زمان و هر تعداد که نوزادتان خواست می‌توانید به او شیر بدهید. اما پس از آن مهم است که به کودک بیش از اندازه شیر ندهید تا در محدودۀ وزنی سالمی باقی بماند. بیشتر نوزادان تازه متولدشده، هر چند ساعت یک بار نیاز به شیر خوردن دارند. در هفتۀ اول با ۳۰ تا ۶۰ سی‌سی شیرخشک در هر وعده شروع کنید و به تدریج آن را به ۶۰ تا ۹۰ سی‌سی در هر سه تا چهار ساعت یک بار برسانید.

همچنان که نوزاد رشد می‌کند و معده‌اش بزرگ‌تر می‌شود، وعده‌های کمتر و شیر بیشتری در هر وعده می‌خورد. برای مثال در حدود یک ماهگی ممکن است در هر ۲۴ ساعت، پنج یا شش شیشۀ ۱۲۰ سی‌سی و در شش ماهگی، چهار یا پنج شیشۀ ۱۸۰ تا ۲۴۰ سی‌سی شیرخشک بخورد.

همچنین کودک شما ممکن است در طول دوره‌های جهش رشد گرسنه‌تر از حد معمول شود. این دوره‌ها معمولاً در فاصله ۱۰ تا ۱۴ روزگی و در سن سه هفتگی، شش هفتگی، سه ماهگی و شش ماهگی رخ می‌دهد. در نهایت نیز کودک به احتمال زیاد همان میزان چهار تا پنج شیشه‌شیر را تا اولین سالگرد تولد خود می‌خورد، یعنی تا زمانی که می‌تواند خوردن شیر گاو را همراه با سه وعده غذای جامد و دو میان‌وعده در روز شروع کند.

مقدار شیر خشک مورد نیاز نوزاد

میزان شیرخشک بر اساس وزن نوزاد

در اینجا به میزان شیرخشک مورد نیاز برای نوزادان و شیرخواران با حدود ۳ کیلوگرم وزن زمان تولد اشاره می کنیم:

مقدار مناسب شیر خشک برای نوزاد پس از تولد تا یک هفتگی

نوزادان در این سن در هر وعده ۲ تا ۳ اونس (۶۰-۹۰ میلی لیتر) به طور میانگین ۲۵ تا ۷۵ میلی لیتر شیرخشک مصرف می کنند و هر دو یا سه ساعت شیرخشک نیاز دارند. (شیرخوارهایی که شیر مادر هم مصرف می کنند، معمولاً نسبت به شیرخوارانی که فقط با شیرخشک تغذیه می ‌شوند، نیاز کمتری به شیرخشک دارند.)

بیشتر نوزادان، روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر شیرخشک به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود نیاز دارند. بنابراین، اگر کودک شما ۳ کیلوگرم وزن داشته باشد، برای برآوردن گرسنگی‌اش، طی ۲۴ ساعت احتمالاً به ۴۵۰ میلی لیتر تا ۶۰۰ میلی لیتر شیرخشک نیاز دارد. در طی چند هفته اول اگر کودک شما بیش از چهار تا پنج ساعت می خوابد او را از خواب بیدار کنید و به او شیر بدهید.

مقدار شیر خشک مورد نیاز نوزاد یک ماهه

بعد از هفته‌ی اول و گذشت ده روز از تولد میزان نیاز شیرخوار افزایش می یابد. در هر تغذیه حداقل ۴ اونس (۱۲۰ میلی لیتر) شیرخشک برای او لازم است. معمولا هر چهار ساعت شیرخوار به همین میزان شیرخشک نیاز دارد.

مقدار شیر خشک مورد نیاز نوزاد از یک تا شش ماهگی

قبل از شروع غذای کمکی معمولا شیرخوار در هر چهار یا پنج وعده، در بیست و چهار ساعت، ۶ تا ۸ اونس (۱۸۰-۲۴۰ میلی لیتر) شیرخشک مصرف می کند.

سن مقدار شیرخشک مورد نیاز دفعات تغذیه در ۲۴ ساعت
از تولد تا سه هفتگی ۵۰-۸۰ سی سی هر سه تا چهار ساعت
یک ماهگی ۱۱۴ سی سی هر چهار ساعت
دو ماهگی ۱۱۴-۱۲۵ سی سی شش تا هفت وعده در ۲۴ ساعت
چهار ماهگی ۱۲۵-۱۷۰ سی سی پنج وعده در ۲۴ ساعت
شش ماهگی ۱۷۰-۲۲۷ سی سی پنج وعده در ۲۴ ساعت
یک سالگی ۲۲۷ سی سی دو تا سه وعده در ۲۴ ساعت همراه غذای کمکی

علائم شیر خوردن بیش از حد

استفراغ کردن بعد از یک وعده تغذیه ممکن است نشانۀ آن باشد که کودک شما بیش از حد شیر خورده است. یادتان باشد بالا آوردن کمی شیر طبیعی است، اما استفراغ طبیعی نیست. بهتر است در مورد تفاوت استفراغ نوزادی و بالا آوردن نوزادان به شکل کامل آشنا باشید تا بی‌جهت نگران نشوید. دل‌درد بعد از تغذیه نیز می‌تواند نشانۀ شیر دادن بیش از حد باشد. اگر کودک پاهای خود را جمع می‌کند یا شکمش سفت به نظر می‌رسد، ممکن است دل‌درد داشته باشد. بهتر است در مورد دلایل دل‌درد در نوزادان کمی بیشتر مطالعه کنید و با راهکارهای رفع دل‌درد نیز آشنا باشید.

همچنین به یاد داشته باشید که همیشه مشکل کودکتان گرسنگی نیست، پس با هر نالۀ کودک فوراً به او یک شیشه‌شیر ندهید. این احتمال را؛ به ویژه اگر تازه به او غذا داده‌اید، در نظر بگیرید که ممکن است او به دلیل پوشک کثیفش گریه می‌کند، سرد یا گرمش شده است، نیاز به آروغ زدن دارد یا فقط می‌خواهد بغلش کنید تا به شما نزدیک‌تر باشد. در برخی موارد نیز اگر حال کودک خوب نباشد، ممکن است کمتر از حد معمول گرسنه شود. این یکی از مواردی است که لازم است در صورت احتمال وجود آن به پزشک مراجعه کنید.

آیا شیر خشک انواع مختلفی دارد، بهترین نوع آن کدام است؟

شیرخشک ها معمولاً از لحاظ محتوی و مزه باهم متفاوت هستند. برخی از شیر خشک های گیاهی هم در بازار موجود است. بهتر است در انتخاب نوع شیر خشک با پزشک متخصّص مشورت کنید.

اگر شیر خشک یا شیر مادر در بطری باقی مانده است، پس از یک ساعت آن را دور بیندازید. وقتی کودک شما از یک شیشه شیر خشک یا شیر مادر می نوشد، باکتری های دهان او وارد شیر می شوند. اگر بطری نیمه کاره را دیرتر به کودک خود بدهید، باکتری می تواند رشد کند و کودک شما را بیمار کند.

علائم گرسنگی نوزاد

چرا نباید به نوزادان شیر گاو داد؟

تمام شیر خشک‌های کودک دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های مورد نیاز نوزادان هستند که نمی‌توانند از شیر طبیعی گاو دریافت کنند.

همچنین، نوزادان نمی توانند شیر گاو را به راحتی یا کامل هضم و جذب کنند. به این دلیل که سطح پروتئین شیر گاو برای نوزادان بسیار بالاست.

به این دلایل، نباید شیر گاو را به عنوان نوشیدنی اصلی شیر تا زمانی که کودک شما بیش از ۱۲ ماهگی دارد به او بدهید.

نوزادان زیر ۱۲ ماه نباید:

  • شیر گاو معمولی به عنوان نوشیدنی اصلی
  • شیر تغلیظ شده بدون چربی، تبخیر شده، پودر شده یا شیرین شده
  • جایگزین های لبنی مانند سویا، برنج، بادام یا شیر نارگیل، مگر اینکه پزشک متخصص کودک آنها را توصیه کند.

آیا می توانم نوع شیر خشک نوزادم را عوض کنم؟

این کار زیاد توصیه نمی شود، چون فرایند گوارش نوزاد هنوز کامل نیست. بهتر است نوزاد از همان ابتدای تغذیه به یک نوع شیر خشک عادت کند. حتّی ممکن است از مزه شیر خشک جدید خوشش نیاید. امّا اگر نگران رشد نوزادتان بودید، می توانید با پزشک کودکان درباره تعویض نوع شیر خشک برای بهبود رشد نوزاد، مشورت کنید.

آیا می توان چیزی به شیر خشک اضافه کرد؟

به هیچ وجه، ممکن است پزشک تجویز کند مقداری شکر قهوه ای به شیر خشک اضافه کنید. این ماده باعث رفع یبوست می شود، امّا برای دندانها مضر است و ممکن است نوزاد را به طعم بسیار شیرین عادت دهد؛ بنابراین استفاده از این شکر باید بسیار به ندرت صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید