دانستنی ها

انواع تب سنج نوزاد و طرز استفاده از تب سنج

انواع تب سنج نوزاد

انواع تب سنج نوزاد و طرز استفاده از تب سنج : همه کودکان در دوره های مختلف زندگی شان ممکن است به دلایل مختلفی تب کنند یا بیمار شوند. اما دمای بدن کودکتان را چطور اندازه گیری کنید و از چه نوع دماسنجی باید استفاده کرد؟ در این مطلب با انواع تب سنج ها برای کودکان و نحوه استفاده از آنها آشنا شوید.

با این که غالباً شما با لمس کردن پیشانی نوزاد می توانید متوجه بالا رفتن دمای بدن او شوید اما فقط به کمک یک ترمومتر یا تب سنج می توان میزان بالا بودن دمای بدن را تعیین کرد. حتی اگر کودک شما احساس کند که بدن او گرمتر از حد معمول است شما لزوماً نیاز ندارید که دمای بدن او را چک کنید مگر این که علائم بیماری های دیگر نیز وجود داشته باشد. خواندن دمای بدن نوزاد ممکن است به چگونگی اندازه گیری دمای بدن و عوامل دیگر بستگی داشته باشد. دمای بدن کودک و علائم دیگر بیماری به پزشک در یافتن بهترین روش درمانی کمک می کند.

اگر کودک شما بیمار باشد و شما فکر کنید که او تب دارد؛ روش های متعددی برای اندازه گیری دمای بدن او وجود دارد. انتخاب هوشمندانه نوع تب سنج و دانستن چگونگی اندازه گیری دمای بدن کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله با بیبی لوکس همراه باشید.

انواع تب سنج نوزاد

هر تب سنجی که انتخاب کنید، باید مطمئن شوید که روش استفاده صحیح از آن را برای خواندن درجه حرارت دقیق بدن می دانید.

انواع تب سنج نوزاد دیجیتالی

تب سنج دیجیتالی معمولاً دقیق ترین و سریع ترین روش اندازه گیری میزان درجه حرارت بدن کودک است. این نوع تب سنج ها در شکل ها و اندازه های مختلفی وجود دارند و در اکثر داروخانه ها فروخته می شوند. دستورالعمل کارخانه ای این تب سنج ها را مطالعه کنید تا دریابید که این تب سنج به چه منظور طراحی شده است و چگونه باید دما را به طور کامل به وسیله آن خواند.

معمولاً تب سنج های دیجیتالی برای اندازه گیری دمای بدن به روش های زیر به کار برده می شوند:

  • دهانی (قرار دادن آن داخل دهان)
  • مقعدی (قرار دادن آن در مقعد کودک)
  • زیربغلی (قرار دادن آن در زیر بغل کودک)
  • درون گوشی

تب سنج درون گوشی

تب سنج الکترونیکی درون گوشی دمای پرده صماخ (دمای تولیدشده به وسیله پرده گوش) را اندازه گیری می کند. اگر چه این روش به صورت ساده و سریع برای کودکان و نوزادان انجام می شود اما دمای گوش برای کودکان زیر ۶ ماه یا کمتر از دقت لازم برخوردار نیست و تب سنج آن نیز گران تر است.

اگر این تب سنج ها به درستی در محل مورد نظر در گوش قرار داده نشوند یا جرم زیادی در گوش کودک جمع شده باشد، دمای نشان داده شده توسط این تب سنج ها دقیق نیست.

انواع تب سنج نوزاد

انواع تب سنج نوزاد شقیقه ای

تب سنج عروق شقیقه ای، دمای بدن نوزاد را با حرکت دادنان از روی پیشانی به سمت پشت گوش از طریق تعیین دمای عروق شقیقه ای (عروق خونی پیشانی) اندازه گیری می کند. استفاده از این نوع تب سنج نیاز به تمرین دارد تا بتوان به وسیله آن میزان درجه حرارت بدن کودک را به دقت تب سنج های دهانی و مقعدی اندازه گیری نمود. عرق کردن بر دقت این تب سنج ها تأثیر می گذارد بنابراین باید مطمئن شوید که پیشانی کودک شما خشک است و باید چندین مرتبه دمای بدن اندازه گیری شود تا بتوان عدد به دست آمده را تأیید کرد.

انواع تب سنج نوزاد پستانکی

استفاده از تب سنج پستانکی راحت است اما دقت آن نسبت به تب سنج های مقعدی کمتر است و نباید برای نوزادان کوچک تر از ۳ ماه به کار گرفته شود. کودکان نیز باید پستانک را در دهان خود نگهدارند و چند دقیقه آن را حرکت ندهند که این کار تقریباً برای نوزادان و کودکان نوپا غیرممکن است.

انواع تب سنج نوزاد نواری

تب سنج پلاستیکی نواری (نوار پلاستیکی کوچکی که شما روی پیشانی نوزاد قرار می دهید) می تواند به شما نشان دهد که آیا کودک تب دارد یا نه اما عدد دقیقی به شما نمی دهد به خصوص در کودکان نوپا و خردسالان. اگر شما می خواهید مقدار تب نوزاد را به طور دقیق اندازه گیری کنید، استفاده از تب سنج نواری پلاستیکی روش مناسبی نیست.

انواع تب سنج نوزاد جیوه ای شیشه ای

تب سنج جیوه ای شیشه ای که یکی از پرکاربردترین انواع تب سنج است اما به دلیل قرار گرفتن کودک در معرض جیوه که یک ماده سمی است نباید مورد استفاده قرار گیرد.

گرفتن دمای بدن کودک از طریق زیر بغل با دماسنج دیجیتال معمولی

بعضی از پزشکان توصیه می کنند دمای بدن کودک را از زیر بغلش بگیرید. این درجه حرارت، دمای زیربغلی نامیده می‌شود. روش این کار ساده، راحت و ایمن است و تنها چیزی که نیاز دارید یک دماسنج دیجیتال معمولی است. نقطعه ضعف این روش این است که دمای زیربغلی نسبت به روش‌های دیگر خیلی کمتر دقیق است. کارشناسان می‌گویند بهتر است که از این روش برای کودکان زیر سه ماه، یعنی سنی که تعیین دمای دقیق بدن خیل مهم است استفاده نکنید. برای اندازه گرفتن دمای بدن کودک با دماسنج زیر بغل به ترتیب زیر عمل کنید:

  • به یک اتاق با دمای مناسب بروید که کودک خیلی سردش نشود.
  • لباس بالاتنهٔ کودک را درآورید و او را روی پایتان بگذارید یا کنار خود بنشانید.
  • سعی کنید او را با شیردهی یا نشان دادن یک کتاب یا اسباب‌بازی، آرام و سرگرم نگه دارید.
  • اطمینان حاصل کنید که زیر بغل کودکتان خشک است و سپس سر فلزی کوچک دماسنج را زیر بغلش قرار دهید.
  • این سر دماسنج باید در تماس کامل با پوستش باشد، بنابراین دست کودک را محکم در کنار بدنش یا خم‌شده روی سینه‌اش نگه دارید.
  • وقتی دماسنج بوق زد، آن را بیرون بیاورید و عدد روی صفحه‌ را بخوانید.

گرفتن دمای بدن کودک از راه دهان با دماسنج دیجیتال معمولی

همان‌طور که گفته شد، بیشتر دماسنج‌های دیجیتال چندمنظوره‌ٔ معمولی را می‌توان به صورت پیشانی، دهانی یا زیربغلی استفاده کرد، گرچه اندازه‌گیری دمای بدن کودک به صورت دهانی تا زمانی که حداقل چهار سال سن داشته باشد انجام نمی‌شود و حتی در چهار سالگی هم ممکن است برای اولین باری که دمای بدن فرزندتان را به صورت دهانی اندازه می‌گیرید، متوجه شوید کودکتان نمی‌تواند دماسنج را در دهانش نگه دارد یا آن را برای مدت زمان لازم زیر زبان خود نگه ندارد، پس باید صبر کنید تا برای استفاده از این روش، کودک کمی بزرگ‌تر شود. برای گرفتن دمای بدن کودک از راه دهان با دماسنج دیجیتال معمولی به شکل زیر عمل کنید:

  • سر دماسنج را با صابون مایع و آب ولرم یا الکل تمیز کنید، سپس آن را با آب خنک بشویید و خشک کنید.
  • آن را روشن کنید و سر فلزی دماسنج را زیر زبان فرزندتان، نزدیک پشت دهان او قرار دهید.
  • دماسنج را نگه دارید تا وقتی بوق بزند.
  • سپس آن را بردارید و عدد روی صفحه را که نشان‌دهندهٔ دمای بدن کودک است بخوانید.

نحوهٔ استفاده از دماسنج شریان گیجگاهی یا تب‌سنج پیشانی

دماسنج‌های شریان گیجگاهی برای اندازه‌گیری دمای بدن کاملاً پیشرفته است، اما آنها اساساً دمای بدن را بر اساس شریانی که نزدیک سطح پوست پیشانی است، تعیین می‌کنند. استفاده از دماسنج شریان گیجگاهی وقتی روش استفاده‌ را بدانید بسیار آسان است. قبل از هر چیز، دستورالعمل‌ همراه جعبه‌ٔ دماسنج را به دقت بخوانید. اگر بروشور در دسترستان نیست یا آن را دور انداخته‌اید، معمولاً می‌توانید نحوهٔ استفادهٔ نوع خاصی را که خریده‌اید در در وب‌سایت شرکت سازنده پیدا کنید. اما روش کار بیشتر آنها به ترتیب زیر است:

  • دماسنج را به صورت مسطح روی پیشانی کودکتان، در وسط یا نیمه‌راه بین ابروها و خط رویش موی سر قرار دهید.
  • دکمه را فشار دهید و دماسنج را با حفظ تماس آن با پوست کودک در خط مستقیمی روی عرض سرتاسر پیشانی‌اش بکشید و نه به کناره‌های پایین‌تر صورت.
  • بدون آزاد کردن دکمه، دماسنج را از پیشانی کودک بردارید. سپس دکمه را فشار داده و دمای آن را بخوانید.

انواع تب سنج نوزاد

استفاده از دماسنج یا تب‌سنج گوشی

دماسنج‌های گوشی معمولاً سریع و ایمن هستند و استفاده از آنها به‌هیچ‌وجه برای کودک ناراحت‌کننده نیست. فقط مشکل این است که استفاده از آنها کمی پیچیده‌تر از دماسنج‌های دیجیتال معمولی است. اگر دماسنج گوش را دقیقاً درست وارد گوش نکنید، به دست آوردن دمای دقیق و ثابت می‌تواند دشوار باشید. وجود مقدار زیادی جرم گوش نیز می‌تواند به یک نتیجه‌ٔ نامشخص و اشتباه منجر شود. پس برای پیشگیری از هر مشکل احتمالی بهتر است این کار توسط پزشک کودکتان انجام شود. همچنین دماسنج‌های گوشی برای کودکان زیر شش ماه هرگز توصیه نمی‌شوند، زیرا باریک بودن کانال گوش کودک، وارد کردن درست حسگر دماسنج را دشوار می‌کند. دماسنج‌های گوشی را می‌توان فقط برای بچه‌های بزرگ تر از دو سال استفاده کرد.

اگر کودک شما بزرگ است و می‌خواهید از یک دماسنج گوشی برای تعیین دمای بدن او استفاده کنید، اول لازم است از پزشک کودکتان بخواهید تا نحوه‌ٔ استفاده از دماسنج گوشی‌ را که خریده‌اید به شما نشان دهد، چون اگرچه کار با تب‌سنج داخل گوشی سریع است، اما می‌تواند خوانش نادرستی از دمای بدن به دست بدهد، حتی اگر دستورالعمل‌های شرکت سازنده دنبال شود، پس هرگز خودسرانه یک دماسنج گوشی را در گوش کودک فرو نبرید. برخی از تب‌سنج‌های گوشی به شکل زیر کار می‌کنند، اما تأکید می‌شود ابتدا آن را به پزشک کودکتان نشان دهید و خودسرانه یک دماسنج را در گوش کودک فرو نکنید:

  • دستورالعمل‌های شرکت سازنده را با دقت دنبال کنید.
  • هر بار از یک پروب یا همان نوک تب‌سنج تمیز استفاده کنید.
  • لالهٔ‌ گوش را با ملایمت بگیرید و به سمت بالا و عقب بکشید. این کار به مستقیم شدن کانال گوش کمک می‌کند و مسیر بازی از مجرای گوش تا پرده‌ٔ گوش ایجاد می‌کند. کانال گوش به وسیله عقب و بالا کشیدن لالهٔ گوش مستقیم می‌‌شود، چون کانال گوش یک مسیر کاملاً مستقیم نیست، بلکه دو خمیدگی دارد که حالت S شکلی را ایجاد کرده‌اند.
  • تب‌سنج را به آرامی و تا جایی وارد کنید که مجرای کانال گوش کاملاً بسته شود.
  • دکمهٔ تب‌سنج را فشار داده و برای یک ثانیه نگه دارید.
  • تب‌سنج را برداشته و درجه را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید