دانستنی ها

آیا شیردوش برقی شیر مادر را زیاد می‌کند؟

شیردوش برقی شیر مادر را زیاد می‌کند

استفاده از شیردوش برقی نیز می‌تواند در افزایش شیر مادر نیز تاثیرگذار باشد. ایجاد حالت مکش در سینه مادر عامل مهم و اساسی است که می‌تواند تولید و ترشح شیر مادر را افزایش داده و تغذیه نوزاد را ارتقا دهد. برای بررسی بیشتر تا انتهای مقاله همراه بیبی لوکس باشید.

مقدار شیری که بدن مادر تولید می‌کند به تعداد دفعاتی که سینه در طول روز خالی می‌شود نیز بستگی دارد. تخلیه سینه با پمپاژ مکرر، مانند شیردهی نوزاد، باعث ایجاد یا حفظ مقدار مناسبی از شیر تولید شده می‌شود. اکثر نوزادان روزانه ۸ تا ۱۲ بار شیر می‌خورند. دوشیدن شیر با استفاده از این وسیله نیز باید دقیقاً از همان الگوی شیردهی کودک پیروی کند.

علت و دلایل دوشیدن شیر مادر

یکی از دلایل بارز دوشیدن شیر مادر این است که دیگر نیازی نیست برای تغذیه نوزاد خود تمام طول روز را در منزل باشید. با خیال آسوده بدون داشتن دغدغه‌ای برای تغذیه نوزاد به کارهای شخصی خود رسیدگی کنید و نوزاد توسط پدر از طریق شیشه شیر دوشیده شده از مادر به راحتی تغذیه می‌شود. مشارکت کردن پدر در زمان تغذیه نوزاد تاثیر بسیار زیادی در رابطه پدر و فرزند دارد و باعث انس بیشتر بین آن‌ها می‌شود. دلایل بسیار دیگری برای دوشیدن شیر مادر وجود دارد که این دلایل شامل موارد زیر است:

  1. دوشیدن شیر تاثیر به سزایی در افزایش مقدار شیر مادر و تحریک تولید شیر دارد.
  2. نیاز تغذیه‌ای نوزاد در زمان نبودن مادر برطرف می‌شود.
  3. ماستیت یا التهاب پستان یکی از دلایل دوشیدن شیر هستند.
  4. نوک سینه مادر دارای التهاب و درد باشد.
  5. برای از بین بردن فشار و درد در پستان‌هایی که درگیر احتباس شده‌اند.
  6. داروهای خاص در دوران شیردهی توسط مادر مصرف شود.
  7. درصورتی که مادر طبق تشخیص پزشک مجبور است به طور موقت شیردهی را قطع نماید.
  8. مادر در بیمارستان بستری باشد.

 

شیردوش برقی شیر مادر را زیاد می‌کند

آیا شیردوش برقی شیر مادر را زیاد می‌کند ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شیردوش برقی شیر مادر را زیاد می‌کند و کمک بسیار بزرگی جهت ترشح بیشتر شیر می‌کند. استفاده از شیر دوش باعث تحریک هورمون‌های تولید شیر در مادر می‌شود که این عمل در کنار مصرف مایعات بسیار نظیر، آبجو بدون الکل، آب، شیر و … می‌تواند عامل بسیار بزرگی در افزایش شیر مادر باشد. نگاه کردن مادر به فرزند در زمانی که به نوزاد شیر می‌دهد نیز باعث تحریک هورمون‌های تولید شیر می‌شود.

مزایا و معایب شیردوش برقی

شیردوش برقی وسیله‌ای برای دوشیدن شیر است که با استفاده از برق شهری یا باتری کار می‌کند و به ذخیره‌سازی شیر مادر کمک می‌کند. استفاده از این وسیله، بسیار ساده‌تر از پمپ‌های دستی است و می‌تواند سرعت این فرآیند را بالا ببرد. این وسیله می‌تواند به مادران شاغل کمک کند بدون این که کار خود را تعطیل کنند، شیر را بدوشند و برای کودک خود ذخیره کنند. این وسیله همچنین برای آن دسته از مادران تازه شیرده که مشکلاتی برای گرفتن سینه مادر توسط کودک دارند، بسیار مفید است.

شیردوش برقی با استفاده از یک مکانیسم ساده کار می‌کند. با استفاده از آن، شما می‌توانید به سادگی ساکشن کاپ را روی سینه قرار دهید و دستگاه با یک حرکت پمپاژ، شیر را از سینه به لوله منتقل می‌کند. این شیر را می‌توان در یخچال نگهداری کرد تا در صورت نیاز و در زمان مورد نیاز مصرف شود. این وسیله، بسیار کارآمد عمل می‌کند و به زمان کمتری نسبت به پمپ سینه دستی نیاز دارد.

استفاده از این وسیله، مزایای زیادی دارد که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

۱. به صورت خودکار عمل می‌کند و نیازی به پمپاژ دستی ندارد

برخلاف شیردوش دستی ، که در آن باید از دستان خود برای ایجاد حرکت پمپاژ استفاده کنید، پمپ سینه برقی نیازی به پمپاژ دستی ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کاپ دستگاه را روی سینه خود بگذارید و دستگاه را روشن کنید. این وسیله به صورت خودکار، یک حرکت مکش و پمپاژ ایجاد می‌کند و شیر را ذخیره‌سازی می‌کند.

۲. سرعت بیشتر

نکته‌ای که در مورد این وسیله وجود دارد این است که از آن جایی که از برق شهری یا باتری استفاده می‌کند، عملکرد آن، بسیار سریع‌تر از شیردوش دستی است. یک شیردوش دستی می‌تواند یک بطری شیر را در حدود ۴۵ دقیقه پر کند، در حالی که پمپ برقی می‌تواند همین کار را تنها در ۱۵ دقیقه انجام دهد. استفاده از این وسیله مفید برای هر مادر شاغلی که نیاز به تعادل در برنامه‌های پرتنش روزانه خود دارد، مفید است.

۳. راحتی در استفاده

اگر چه گفته می‌شود که پمپ‌های شیردوش دستی، از عمل مکیدن کودک تقلید می‌کنند، اما این شیردوش‌های الکتریکی هستند که روش استفاده راحت‌تری دارند. ساکشن کاپ‌ها و لوله‌ها در این گونه از دستگاه‌ها، با نهایت راحتی طراحی شده‌اند تا به بافت سینه آسیبی نرسد. این دستگاه به خصوص انواع پیشرفته‌تر و برندهای به روزتر مانند شیردوش برقی دکتر کیسون دارای تنظیمات متعددی هستند و به شما امکان می‌دهند که سرعت پمپاژ را بر اساس آن تنظیم کنید. به این ترتیب استفاده از آن برای تمام مادران ساده‌تر خواهد شد.

۴. انعطاف‌پذیری بیشتر

این وسیله‌های شیردوشی برای استفاده تمام مادران، انعطاف‌پذیر هستند. انواع مختلفی از این وسیله برقی در بازار موجود است که شما می‌توانید بر اساس نیاز و تناسب با مصرف خود یکی را انتخاب کنید. اگر شما یکی از مادرانی هستید که به تازگی شیردهی را آغاز کرده‌اید، می‌توانید انواع دوتایی این وسیله را نیز انتخاب کنید که می‌توانند شیر را از دو سینه به طور همزمان بدوشد.

۵. به برنامه‌ریزی بهتر برای تغذیه نوزاد و کودک کمک می‌کند

ا استفاده از این وسیله مفید، شما به عنوان مادر می‌توانید شیر را بدوشید و برای دفعات بعدی تغذیه کودک نگهداری کنید. به این ترتیب شما می‌توانید به صورت موثر برای تغذیه کودک خود برنامه ریزی کنید و همیشه و در همه جا او را با شیر خودتان تغذیه کنید.

شیردوش برقی شیر مادر را زیاد می‌کند

استفاده از این شیردوش‌های برقی نیز دارای معایبی است و ما در ادامه نگاهی به آنها خواهیم داشت.

۱. گران‌تر از شیردوش دستی است

این وسیله نسبت به پمپ‌های شیردوش دستی گران‌تر است. البته این موضوع به دلیل استفاده راحت‌تر از این وسیله و نیز آپشن‌های بیشتر برای تنظیمات بهتر در موقع شیردوشی است و ارزش هزینه بیشتر را برای بسیاری از مادران دارد.

۲. پر سر و صداتر

از آن جایی که این وسیله از نیرو و موتور الکتریکی برای کمک به ایجاد مکش برای دوشیدن شیر استفاده می‌کند، نسبت به سینه‌پمپ دستی سر و صدای بیشتری دارد. سر و صدای پمپ سینه به نوبه خود می‌تواند بر خواب نوزاد تأثیر بگذارد و حتی گاهی اوقات احساس تحریک‌پذیری را در او افزایش دهد.

۳. استریل کردن این دستگاه، سخت‌تر است

نکته مهم در مورد این نوع از شیردوش و تمام شیردوش‌ها، چه دستی و چه برقی، این است که بعد از هر بار استفاده، باید استریل شوند. اگر محفظه این دستگاه استریل یا ضدعفونی نشده باشد، شیر دوش ممکن است حاوی میکروب‌ها و موارد مضر دیگر باشد که می‌تواند بر سلامت شیر مصرفی کودک تأثیر بگذارد. با شیردوش دستی، می‌توانید به راحتی کار استریل آن را انجام دهید، زیرا اجزای کمتری در این وسیله وجود دارد. اما در این نوع از شیردوش‌های برقی که قطعات الکتریکی زیاد و پیچیده‌ای دارد، استریل کردن کامل، کار سخت‌تری است.

۴. عدم قابلیت حمل و جابجایی

اگر چه دستگاه‌های شیردوش برقی که با باتری کار می‌کنند نیز در بازار موجود است، اما قدرت آن به اندازه پمپ‌های برقی نیست. این موضوع باعث عدم جابه‌جایی و قابلیت حمل می‌شود. شما معمولا نمی‌توانید این وسیله را در کیف خود و به همه جا حمل کنید تا از آن استفاده کنید. همچنین این وسیله حجم و وزن بیشتری نسبت به انواع دستی آن دارد، که حمل آن را در کیف دشوار می‌کند.

استفاده از شیردوش برقی شیر مادر را زیاد می‌کند

استفاده از شیردوش برقی نیز می‌تواند در افزایش شیر مادر نیز تاثیرگذار باشد. ایجاد حالت مکش در سینه مادر عامل مهم و اساسی است که می‌تواند تولید و ترشح شیر مادر را افزایش داده و تغذیه نوزاد را ارتقا دهد.

مقدار شیری که بدن مادر تولید می‌کند به تعداد دفعاتی که سینه در طول روز خالی می‌شود نیز بستگی دارد. تخلیه سینه با پمپاژ مکرر، مانند شیردهی نوزاد، باعث ایجاد یا حفظ مقدار مناسبی از شیر تولید شده می‌شود. اکثر نوزادان روزانه ۸ تا ۱۲ بار شیر می‌خورند. دوشیدن شیر با استفاده از این وسیله نیز باید دقیقاً از همان الگوی شیردهی کودک پیروی کند.

برای افزایش شیر و یا حفظ تولید آن در حالت ایده‌آل، بهتر است هر سه ساعت یک بار در طول شبانه روز یا حداقل هشت بار در ۲۴ ساعت شیردوشی را با استفاده از این وسیله انجام دهید. برخی از مادران تنظیم زنگ هشدار در تلفن همراه را برای یادآوری زمان در این مورد، مفید می‌دانند. برای نتیجه بهتر دقت کنید که هر دفعه پمپاژ  و شیردوشی مناسب، معمولا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

مزیت این وسیله، سبک بودن، ارزان‌تر بودن و قابلیت حمل بهتر آن است. شما یک شیردوش دستی را به راحتی می‌توانید در کیف خود و به هر جایی، جابه‌جا کنید. اما نوع دستی، آپشن‌های کمتری برای تنظیمات داشته و هر دفعه شیردوشی زمان بسیار بیشتری از شما می‌گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید