دانستنی ها

سوتین شیردهی مناسب چه ویژگی دارد؟

سوتین شیردهی

سوتین شیردهی مناسب چه ویژگی دارد؟  شیردهی، یک بخش طبیعی از فرآیند مادر شدن است و در عصر حاضر باید راحت و ساده باشد. اما متاسفانه در برخی جوامع هنوز هم اینطور نیست و نیمی از مادرانی که تازه شیردهی نوزاد خود را شروع می‌کنند، در شش هفته اول این فرآیند، از شیردهی خسته می‌شوند و مزایای مهم این مسئله را از دست می‌دهند. مثلا یکی از مهمترین مشکلات هر مادر در دوران شیردهی، استفاده از سوتین مناسب است.

در واقع بسیاری از مادران در خرید لباس زیر بارداری تنبلی می‌کنند و فکر می‌کنند این خرید در لیست لوازم ضروری زایمان قرار نمی‌گیرد. مادر تمام اختراعات بشر، نیاز است. حتما نیاز به چنین لباس‌زیری در جامعه وجود داشته است که تولیدکنندگان و حتی پزشکان تولید و استفاده از آن را تایید کرده‌اند. در حقیقت شیردهی بدون لباس زیر مناسب، کار ساده‌ای نیست. پس برای جلوگیری از اینکه این مراحل برای مادران سخت شود، بهتر است در مورد راه حل یکی از اصلی‌ترین مشکلات شیردهی، یعنی استفاده از سوتین شیردهی صحبت کنیم با بیبی لوکس همراه باشید.

سوتین شیردهی چیست؟

در سوتین شیردهی ، یک یا هردوتا کاپ را می توان نیمه جدا کرد، به این صورت که لبه کاپ با دکمه، قزن ، زیپ یا نوع دیگری از بست به سوتین متصل است و می توان به راحتی با باز کردن آن، کاپ را پایین آورد و سینه را برای شیردهی آزاد گذاشت.

اما سوتین های شیردهی دارای ویژگی های دیگری هم هستند تا کاملا مناسب مادران در این دوران حساس باشند.

سوتین شیردهی معمولا بدون فنر، جک و اسفنج و یا ابزار تزئینی است چرا که سینه ها در دوران شیردهی بسیار حساس هستند و می توانند مورد فشار قرار گیرند یا پوست آن ها حساسیت دهد.

سوتین شیردهی باید از پارچه های نخی و طبیعی ساخته شده باشد تا حساسیت های پوستی ایجاد نکند.

هم چنین در دوران شیردهی، سایز سینه ها متغیر است. وقتی سینه دارای شیر است، حجم آن ها هم افزایش می یابد و با تخلیه شدن شیر سینه ها مجددا کوچک تر می شوند. بنابراین، باید سوتینی داشته باشید که با تغییر سایز بسیار گشاد یا تنگ نشود.

سینه بند دوران شیردهی معمولا دارای کشسانی کافی و هم چنین بند های قابل تنظیم است تا این مشکل نیز حل شود.

سوتین شیردهی

چرا باید از سوتین شیردهی در دوران شیردهی  استفاده کنیم؟

یا چرا نباید از سوتین معمولی در دوران شیردهی استفاده کرد ؟ استفاده از سوتین های معمول و رایج برای دوران شیردهی محدودیت ها و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت . به طور مثال:

فشار بر غدد شیردهی در دوران شیردهی

برای ارائه حمایت و تناسب، برای تسهیل شیردهی و برای جلوگیری از پف کردن سینه ها یا سایر عوارضی که مانع از شیردهی موثر نوزاد می شود، پوشیدن سوتین های مناسب برای شیردهی بسیار مهم است. هنگامی که زنی سینه بند خیلی تنگ می پوشد، ممکن است میزان شیر او کاهش یابد و ممکن است مجاری شیر بسته شده را تجربه کند یا عفونت بسیار دردناکی به نام ماستیت را تجربه کند. ورم پستان می تواند از نظر جسمی و روحی بر توانایی مادر در شیردهی تأثیر بگذارد.

در هنگام نبود امکان باز کردن کامل سوتین، کنار کشیدن بند ها یا کش سوتین برای شیردهی، باعث ایجاد فشار بر روی غدد داخل سینه میشود. این فشار باعث اختلال در عملکرد غدد و خروج شیر مادر خواهد شد. که برای سلامت مادر مضر است. یک سوتین شیردهی مناسب می‌تواند فرم سینه را حتی در زمان شیردهی نیز حفظ کند.

تغییر سایز سینه ها در دوران شیردهی

سینه‌های یک زن در طول بارداری معمولاً به اندازه ۱ و حتی تا ۲ سایز رشد می‌کنند. بانویی که قبل از بارداری از سوتین کاپ سی استفاده می کرد، ممکن است نیاز به خرید سینه بند بزرگتر در حین شیردهی داشته باشد. حدود ۵۰ تا ۷۳ ساعت پس از تولد نوزاد، مادر پرشدن سینه‌ها از شیر را تجربه می‌کند (که ممکن است گاهی حتی از آنها شیر هم خارج شود) . در آن مرحله تغییرات در سینه خیلی سریع اتفاق می‌افتد. هنگامی که شیردهی شروع می شود، سینه های بانوان به طور قابل توجهی متورم می شوند و می توانند احساس درد، برآمدگی و سنگینی داشته باشند (که به آن پف کردگی گفته می شود).
همچنین به دلیل تغییر مکرر سایز سینه در دوران شیردهی ، سوتین شیردهی قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سوتین های معمولی دارد.

سوتین شیردهی کمک به بهداشت مادر و کودک

خانم هایی با سینه‌های کوچکتر که معمولاً سوتین نمی‌پوشند هم برای حمایت از سینه‌هایشان که اکنون بزرگ‌تر شده یا صرفاً برای جلوگیری از نشت شیر به لباس‌شان، از سوتین شیردهی استفاده می‌کنند. به دلیل اهمیت بهداشت مادر و کودک باید این نکته را در نظر گرفت که لکه های شیر به سرعت فاسد می‌شوند. سوتین شیردهی دائما باید شسته شود. حتی پیشنهاد می‌شود که چند سوتین شیردهی داشته باشید تا روزانه دو یا سه بار بتوانید آنها را عوض کنید. سینه های مادر مانند ظرف غذای نوزاد است. با حفظ بهداشت پستان ها از بیمار شدن بی دلیل کودکتان جلوگیری کنید.

فرهنگ، قوانین و تعصبات در شیردهی به کودک

انتخاب یک سوتین شیردهی کاربردی برای کمک به مادر در هنگام شیردهی در شرایط مختلف مهم است. حتی در برخی از فرهنگ‌های غربی، در حالی که سینه‌های نیمه برهنه یا برهنه در سواحل ، مجلات و فیلم‌ها آشکارا نمایش داده می‌شوند، نشان دادن سینه‌ها در ملاء عام در هنگام شیردهی ممنوع است. چه برسد به فرهنگ ایرانی و اسلامی که نشان دادن اعضای خصوصی به نامحرم فعلی حرام است و همچنین در فرهنگ ایرانی نیز این امر پسندیده ای نیست (بگذریم از سانسور گوش زنان در شبکه ملی). اکثر انواع سوتین مخصوص دوران شیردهی فقط قسمت جلوی سینه را برای نوزاد نمایان می‌کند و در این حالت سینه ها پوشیده خواهد ماند.

انواع سوتین شیردهی

کاربردهای مفید سوتین‌های شیردهی باعث شده که تقاضای این محصول میان بانوان بیشتر شود و با توجه به نیازهای مختلف مادران، سوتین‌‌های شیردهی در انواع مختلفی تولید شوند. در ادامه برخی از مدل‌های این سوتین زنانه را برایتان شرح می‌دهیم.

۱- انواع سوتین شیردهی مخصوص خواب

این مدل سوتین برای مواقعی مناسب است که می‌خواهید به صورت درازکشیده به نوزاد شیر بدهید. تفاوت آن با سایر مدل‌ها در تعداد درزهای روی کاپ است.

۲- انواع سوتین شیردهی رکابی

سوتین شیردهی رکابی دارای بند رکابی در پشت سوتین است. این بند به صورت افقی بر روی پشت سوتین قرار داده شده و باعث توزیع بهتر وزن سینه و پشتیبانی بهتر آنها می‌شود.

۳- انواع سوتین شیردهی ورزشی

مهم‌ترین ویژگی سوتین شیردهی ورزشی بدون فنر بودن آن است که باعث می‌شود هنگام تحرک و ورزش کردن، فشاری روی سینه‌ها نباشد. این مدل سوتین معمولا از جنس نایلون و اسپندکس ساخته می‌شوند.

۴- سوتین فشارنده

این مدل سوتین‌ها که جایگزین سوتین شیردهی می‌شوند، امکان شیردوشی با فشارنده‌های الکتریکی را بدون دخالت دست فراهم می‌کنند.

۵- سوتین شیردهی فنردار

این مدل سوتین برای بانوانی مناسب است که می‌خواهند کاپ‌های سوتین دکمه‌دار را سریع باز و بسته کنند.

۶- سوتین شیردهی تکه‌ای

این مدل سوتین دارای پارچه‌ای در قسمت کاپ است که با یک دکمه به قسمت بالای کاپ متصل می‌شود. این پارچه در اصل قسمتی از کاپ سوتین است که فقط پستان و اطراف آن را می‌پوشاند و با بازکردن آن، فقط قسمت پستان از سوتین بیرون می‌آید.

۷- سوتین شیردهی کامل

این مدل سوتین از جلو باز و بسته می‌شود و قسمت کاپ قابلیت بازشدن ندارد. فایده‌ی این مدل سوتین این است که کودک سینه‌ی مادر را لمس می‌کند و بعد از شیردهی، بستن آن بسیار آسان است.

سوتین شیردهی

ویژگی‌های سوتین شیردهی مناسب

 جنس سوتین

مهم‌ترین ویژگی سوتین شیردهی، جنس نرم و مقاوم آن است. سوتین شیردهی مناسب باید از جنسی باشد که انعطاف‌پذیری و تهویه مناسب را برای راحتی در طول شیردهی به مادران بدهد. برخی از جنس‌های معمول سوتین شیردهی شامل پنبه، نایلون و الاستان است که هرکدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند.

 سایز سوتین

یک سوتین شیردهی مناسب باید به طور دقیق با سایز سینه مادر همخوانی داشته باشد. انتخاب سایز صحیح سوتین مهم است زیرا سوتین نباید فشاری بر روی سینه داشته باشد یا به طور ناکافی پشتیبانی کند. معمولا اندازه سوتین شیردهی باید یک سایز بزرگ‌‌تر از سوتین معمولی که قبل از دوران بارداری استفاده می‌کنید باشد.

درزهای سوتین

در دوران شیردهی نوک سینه‌ها بسیار حساس می‌شوند و اهمیت توجه به سوتین مناسب برای مادران شیرده بیشتر می‌شود. بهتر است سوتینی را انتخاب کنند که در داخلش درز و دوختی نداشته باشد. قسمت داخلی کاپ‌ها باید بسیار نرم باشد تا به نوک سینه‌ها آسیب نرساند و فرآیند شیردهی را با مشکل مواجه نکند. درزهای صاف و نرم یا حتی کاپ‌های بدون درز، راحتی شما را تضمین می‌کنند و از خستگی پوست جلوگیری می‌کنند و التهاب سینه را کاهش می‌دهند.

قزن سوتین

به دلیل ترشح شیر، وزن سینه‌ها در دوران شیردهی بسیار بیشتر از سایر زمان‌ها است. یک سینه‌بند شیردهی مناسب باید دارای قزن‌های باکیفیت‌تر و بیش‌تری نسبت به سوتین‌های معمولی باشد تا بتواند وزن سینه‌ها را به خوبی کنترل کند. سوتین‌های شیردهی معمولا دارای ردیف سه‌تایی تا پنج‌تایی قزن است.

بند سوتین

بندهای پشتی و سرشانه سوتین شیردهی باید از بندهای یک سوتین معمولی پهن‌تر و مقاوم‌تر باشند تا از فشار وارد شده بر کمر و سرشانه بکاهند.

دیدگاهتان را بنویسید