دانستنی ها

درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین

درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین

در مطلب ” روش درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین با اسباب بازی ” در ابتدا می‌خواهیم به بازی‌های آنلاین و نقش اعتیادآور آن‌ها در بین کودکان بپردازیم و سپس در مورد روش‌هایی که می‌توان برای درمان اعتیاد به انواع بازی‌های آنلاین آن‌ها را مورد استفاده قرار داد، مطالب ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر فرزند شما به بازی‌های آنلاین اعتیاد پیدا کرده است و نگران سلامتی او هستید، توصیه می‌کنیم که خواندن مقاله زیر از بیبی لوکس را از دست ندهید.

دلهره آورترین و هولناک ترین اعتیاد قرن

اعتیاد به بازی های کامپیوتری یا اعتیاد به بازی های گروهی گیم نت از جمله مشکلاتی است که گریبان گیر انسان امروز شده و مخرب زندگی بسیاری از افراد است. بازیهای کامپیوتری آنلاین، فضایی غیر واقعی اما هیجان انگیزی را برای کاربران خود فراهم کرده است. در این فضا هر فردی میتواند به جای شخصیت های اصلی داستان، بازی و مبارزه کند. این امر علاوه بر هیجان، حس غرور و سرخوشی را نیز به همراه دارد. در واقع در بازی های کامپیوتری موقعیتی برای تجربه حس قهرمانی به وجود می آید. علاوه بر این طراحان این بازی ها، به جنبه اعتیاد آور بودن آنها توجه ویژه ای کرده اند. در واقع آنها برای حفظ بازار فروش خود مجبورند که نظر گیمرها را آنقدر جلب کنند که آنها قادر به ترک بازی نباشند.

بیشترین آمار اعتیاد به بازی های کامپیوتری به قشر نوجوان و بعد از آن جوان جامعه اختصاص دارد. این امر موجب شده است که پویایی نوجوانان از بین برود. از طرفی آنها آنقدر در فضای غیر واقعی غرق میشوند که فعالیت های خود را در دنیای واقعی فراموشی میکنند. به گونه ای که میتوان شاهد منفعل شدن آنها در تمامی زمینه ها بود. بدون شک این رکود شخصیتی علاوه بر پیامدهای منفی فردی، موجب بروز مشکلات اجتماعی نیز میشود.

آیا بازی میتواند تبدیل به اعتیاد شود؟

بازیها زمانی به اعتیاد برای افراد تبدیل میشوند که وقتی شخص شروع به بازی میکند، خود را در رابطه و در قالب شخصیت های بازی حس کند. در واقع فرد قصد دارد برای رسیدن به اهداف شخصیت بازی، انجام آن را ادامه دهد و یا اینکه در قالب یک عضو تیم ورزشی برای رسیدن به موفقیت آن تیم تلاش کند. زمانی که افراد بازی میکنند، مغز آنها اندروفین تولید میکند، اتفاقی که توسط قماربازان و یا افراد معتاد به مواد مخدر یا روانگردان مثل گل ماری جوانا تجربه شده است. اگر یک نوجوان معتاد به بازی های آنلاین برای انجام تکالیف و کارهای درسی خود نیاز به استفاده از کامپیوتر را داشته باشد، دچار وسوسه خواهد شد که همین موضوع کار درمان به اعتیاد بازی های آنلاین را سخت تر از فردی میکند که تنها برای بازی به سراغ کامپیوتر می رود.

درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین

آیا بازی‌های آنلاین واقعا اعتیادآور هستند؟

بازی کردن یکی از تفریحات مهمی است که در سنین مختلف صورت می‌گیرد. فقط بچه‌ها نیستند که بازی می‌کنند، حتی بزرگسالان و میان‌سالان نیز بازی‌های متناسب با سن و شرایط فیزیکی خود را انجام می‌دهند؛ بنابراین بازی در ذات و هویت خود یک سرگرمی آموزنده‌ای است که می‌تواند به خلاقیت و بهبود سیستم مغزی کودکان و بزرگسالان کمک کند.

با روی کار آمدن بازی‌های آنلاین بین پژوهشگران اختلاف‌های زیادی به وجود آمد که آیا واقعا یک بازی آنلاین می‌تواند باعث اعتیاد کودکان شود؟ باید بدانید که بیشتر کودکان بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند و بزرگ‌ترها به دلیل مشاغل کاری مختلف معمولا به سمت این بازی‌ها کشیده نمی‌شوند مگر اینکه شغلشان «گیمر» باشد و بخواهند از این طریق کسب درآمد کنند.

بازی آنلاین می‌تواند باعث شود که کودک اوقات خوشی را بگذراند، اما باید بدانید که اگر این خوشگذرانی را کنترل نکنید، همه زندگی کودک شما را از کنترل خارج می‌کند.

بازی‌های آنلاین زمانی به یک موضوع اعتیادآور تبدیل می‌شوند که کودک در حین بازی، خودش را جزئی از شخصیت‌های بازی می‌داند. چون کودک خودش را شخصیت اصلی بازی تصور می‌کند همه تلاش خود را به کار می‌گیرد که در بازی پیروز شود و در کنار آن با هر شکستی فرو می‌ریزد. به این ترتیب والدین باید برای پیدا کردن بهترین روش درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین، تلاش‌های زیادی انجام دهند.

برخی از والدین فکر می‌کنند که اگر به ناگهان همه وسایل بازی آنلاین فرزند خود را دور بریزند، آن وقت دیگر بازی نمی‌کند و مشکلاتش حل می‌شوند. اما این کار وضعیت او را بدتر می‌کند. با این محروم کردن ناگهانی کودک احساس می‌کند که دیگر نمی‌تواند در هیچ زمینه‌ای موفق باشد و در ذهنش این‌طور احساس می‌کند که دنیا دیگر به پایان رسیده است. این موضوع زمینه‌های ابتلا کودک به افسردگی، پرخاشگری و وسواس‌های فکری را فراهم می‌کند.

اعتیاد به بازی آنلاین چه مشکلاتی را برای کودک ایجاد می‌کند؟

هر نوع اعتیادی و در هر سنی علائم، ویژگی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. برای کودکانی که به این‌گونه از بازی‌ها اعتیاد دارند نیز مشکلات روحی، ذهنی و رفتاری زیادی رخ می‌دهد. والدین باید با مشاهده این علائم نسبت به روش درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین اقداماتی انجام دهند.

کودکان با بازی‌های آنلاین پرخاشگر می‌شوند

بیشتر بازی‌های آنلاین جذاب مربوط به بازی‌های جنگی است. در این نوع از بازی‌ها کودک باید بتواند در نقش یک سرباز وظیفه‌شناس یا یک درجه‌دار با نیروهای دشمن بجنگد. این زد و خوردها باعث می‌شوند که کودک در مقابل محیط واقعی، خشونت همان سرباز و درجه‌دار وظیفه‌شناس را از خود نشان دهد و فکر می‌کند که با خشونت می‌تواند به خواسته‌های خود برسد.

آسیب‌های تحصیلی کودکان

کودکانی که به مدرسه می‌روند و به بازی‌های آنلاین اعتیاد دارند، باعث اُفت شدید تحصیلی می‌شوند. این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که کودک اصلا تمرکزی برای انجام تکالیف مدرسه خود ندارد. از طرفی دیگر در طول کلاس مدام فکرش درگیر بازی مورد نظر است تا وقتی به خانه می‌آید سریع بازی کردن را شروع کند. به طور کلی هر چیزی که باعث شود ذهن و تمرکز کودک به هم بریزد، به تکالیف مدرسه‌ای او آسیب وارد می‌کند.

درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین

درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین: کاهش ارتباطات با همسالان

در گذشته کودکان برای بازی کردن به سراغ دوستان خود می‌رفتند و مکانی را پیدا می‌کردند تا هر چقدر خواستند بدوند و شلوغ‌کاری کنند. این بازی‌های فیزیکی به آن‌ها کمک می‌کرد تا در موقعیت‌های مختلف یاد بگیرند که چطور رفتار کنند، چطور حرف بزنند و چه کاری برای اینکه در یک بازی برنده شوند را انجام دهند. اما در بازی‌های آنلاین کسی وجود ندارد که کودک بخواهد با او بازی کند. تنها یک سیستم بی‌احساس در مقابل کودک قرار دارد که دستورات او را اجرا می‌کند. نه حرف می‌زند و نه باعث می‌شود که کودک بخواهد برای بازی کردن از جایش تکان بخورد.

به همین دلیل هر روز که بر اعتیاد کودک افزوده می‌شود، کیفیت ارتباطی او با گروه همسالانش به شدت کاهش پیدا می‌کند و این باعث می‌شود که کودک منزوی و گوشه‌گیر شود. بیشتر کودکانی که بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند هیچ دوستی ندارند.

آسیب‌های فیزیکی و کاهش میزان سلامتی

کودکانی که به بازی‌های آنلاین اعتیاد دارند نه درست غذا می‌خورند و نه خوب می‌خوابند. به دلیل اینکه این بازی‌ها انرژی ذهنی آن‌ها را تخلیه می‌کند، کودک تمایل زیادی به مصرف هله‌هوله و شیرینی پیدا می‌کند. با خوردن این خوراکی‌ها تمایل خود را به خوردن غذاهای سالم از دست می‌دهد. از طرفی دیگر نشستن‌های پی‌در‌پی آسیب‌های زیادی به فیزیک بدنی کودک وارد می‌کند.

کودک دچار مشکلات کمر، بینایی، پا، دست و گردن می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند احتمال سکته قلبی در کودکانی که همیشه در حال بازی‌های آنلاین هستند چند برابر بیشتر از کودکانی است که فعالیت‌های فیزیکی بیشتری انجام می‌دهند. به همین دلیل والدین باید به دنبال روش‌های درمان اعتیاد کودک به بازی‌های آنلاین باشند.

درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین با استفاده از اسباب بازی

برای درمان اعتیاد کودکان به این بازی‌ها باید به سراغ اسباب بازی‌هایی برویم که باعث می‌شوند کودک از بازی‌های آنلاین و کامپیوتری خلاص شود. البته نمی‌توان به طور کلی بچه‌های امروزی را که زندگی‌شان با فناوری گره خورده است و با آن بزرگ می‌شوند، از بازی‌های آنلاین و هر نوع از فناوری محروم کرد. باید این موضوع توسط والدین کنترل شود. یعنی کودک باید در کنار بازی با اسباب بازی در زمان‌های مشخصی گاهی به بازی‌های آنلاین بپردازد. در ادامه روش‌های مناسب درمان اعتیاد کودک به بازی‌های آنلاین را با هم بررسی می‌کنیم.

درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین، برای بازی با کودک خود وقت بگذارید

یکی از دلایلی که باعث می‌شود کودکان به سمت انجام بازی‌های آنلاین بروند این است که والدین معمولا مشغول انجام کارهای شخصی و کاری خود هستند و وقتی برای بازی کردن با فرزند خود را ندارند. مطمئن باشید بخش مهمی از اعتیادها به بازی‌های آنلاین به رفتار والدین بازمی‌گردد. به این ترتیب که

اگر والدین بتوانند زمان مشخصی برای بازی با فرزندان خود بگذارند، مشکل اعتیاد در کودک حل خواهد شد.

مهم این است که پدر و مادر هر دو در جریان بازی کودک قرار بگیرند. یک بازی که پدر، مادر و فرزند هر سه می‌توانند با هم انجام دهند، بازی‌های فکری است. بازی‌هایی که کودک بتواند در جریان آن از ذهن و اندیشه خود استفاده کند. پازل‌ها می‌توانند گزینه انتخابی مناسبی باشند. بسته به سن کودک خود می‌توانید پازل‌های راحت یا سختی را انتخاب کنید و در طی چند روز با هم به حل آن بپردازید

دیدگاهتان را بنویسید