دانستنی ها

نحوه شستن شیشه شیر نوزاد

نحوه شستن شیشه شیر نوزاد

نحوه شستن شیشه شیر نوزاد : بسیاری از شیشه شیرهای استیل، شیشه‌ای، پلاستیکی و سیلیکونی را می‌توانید با استفاده روش‌های مختلف بشویید. بنابراین شستن شیشه شیر و ضدعفونی کردن آن با استفاده از یکی روش‌ها سبب پیشگیری از بروز بیماری‌ها و عفونت‌ها در دستگاه گوارش کودک شما خواهد شد. پس بعد از شستن شیشه‌ها، حتماً نسبت به خشک کردن آن اقدام کنید تا شیشه برای استفاده بعدی آماده و تمیز باشد.

شستن شیشه شیر و استریل کردن آن اهمیت زیادی در تامین سلامت نوزادان و کودکان دارد. شاید در ظاهر امر شستشوی شیشه شیر کودکان کاری ساده و راحت باشد. اما ماندن بقایای شیر روی این وسیله می‌تواند سیستم ایمنی بدن نوزاد در برابر عفونت و بیماری ناشی از آن تحریک شود. به همین دلیل یکی از مهمترین وظایف والدین شستشوی دقیق و استریل کردن لوازم نوزادان است.

از این رو در این مقاله سعی داریم در مورد نحوه شست و شوی شیشه شیر نوزادان و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر سلامت نوزادان برای شما مهم است در ادامه با بیبی لوکس همراه باشید تا سلامتی را به کودکانمان هدیه بدهیم.

مواد و وسایل مورد نیاز برای شستشوی اصولی شیشه شیر کودک

وسایل مورد نیاز برای نحوه شستشوی شیشه شیر بستگی به جنس و برند شیشه شیری دارد که انتخاب می‌کنیم. شیشه شیر نوزاد معمولا از جنس شیشه، پلاستیک یا استیل است.

نحوه شستن شیشه شیر اونت یا نحوه شستن شیشه شیر چیکو یا نحوه شستن شیشه‌شیر‌های برندهای دیگر به طور عمومی تفاوتی با هم ندارند. به برچسب و نوشته‌های روی شیشه ‌شیر نوزاد و راهنمای خرید درون جعبه خوب دقت کنید و ببینید. می‌توانید آن را در ماشین ظرفشویی یا مایکرویو بگذارید یا خیر.

شیشه شیر را با چی بشوریم؟

وسایل مورد نیاز برای شستشوی اصولی شیشه شیر کودک بستگی به مدل شستشوی شما دارد ولی در روش رایج دستی وسایل شامل موارد زیر هستند:

  1. مایع شستشوی لوازم نوزاد
  2. کاسه بزرگ همراه آب گرم
  3. شیشه‌‌شور بزرگ برای بطری و شیشه‌شور کوچک برای بخش‌های کوچک شیشه شیر
  4. قفسه نگهدارنده شیشه شیر برای خشک کردن اصولی

نحوه شستن شیشه شیر نوزاد

استریل شیشه شیر با آب جوش

یکی از ساده ترین روش ها استریل کردن به وسیله جوشاندن است.

در این روش ابتدا تمام قطعات شیشه شیر مانند درپوش ، سرشیشه و بطری را جدا کرده ودر یک قابلمه بزرگ قرار دهید .سپس در قابلمه تا اندازه ای که روی این قطعات پوشانده شود آب بریزید.

در مرحله بعد اجازه دهید تا آب به جوش آید و ۵ دقیقه بجوشد . سپس تمامی لوازم را از آب خارج کرده و صبرکنید تا کاملا خشک شوند.

نحوه شستن شیشه شیر نوزاد

دو نکته مهم  در خصوص استریل شیشه شیر با آب جوش:

  1. اگر از بطری های پلاستیکی استفاده میکنید دقت کنید که در اثر حرارت مستقیم ذوب نشده و آسیب نبیند.بهتر است شیشه شیر نوزاد را از برند های معتبر مانند چیکو، اونت وتویست شیک تهیه کنیدتا بتوانید با خیال راحت آنها را بجوشانید.
  2. برخی از سرشیشه هایی که از مرغوبیت بالایی برخوردارنیستند ممکن است دراثر حرارت پاره شوند بنابراین اگر سریشه شما ازبرندهای معتبر نیست مدت زمان جوشاندن را کاهش دهید تا آسیب نبیند.
اما به جز استریل کردن لازم است که پس از هر بار استفاده نوزاد از شیشه شیر ، شیشه و تمامی اجزای آن را به دقت تمیزکنیدکه در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

طریقه شستن شیشه شیر نوزاد

  1. ابتدا دست های خود را با آب و ابون بشویید.شاید تعجب کنید اما برطبق تحقیقات انجام شده اغلب والدین این مرحله مهم را فراموش می کنند.شستن دست هامیتواند از انتقال میکروب به بطری وسرشیشه جلوگیری کند.
  2. مهم نیست شیرشما از چه برندی باشد ، از هر نوع بطری که استفاده میکنید لازم است که تمامی اجزای آن را از هم جدا کنید تا مطمعن شوید که هر قسمت به درستی تمیز شده است.
  1. در این مرحله باید تمام اجزا را زیر آب بگیرید. در این مرحله سرد یا گرم بودن آب مهم نیست.دقت کنید ک به علت احتمال آلوده بودن سینک نباید قطعات را درون سینک قرار داد.
  2. برای شستن شیشه شیر نوزاد ، تمام قطعات را درون یک ظرف که با آب گرم و صابون پر شده است قرار دهید. سپس با استفاده از برس مخصوص شستن شیشه شیر نوزاد تمامی اجزا را به دقت بشویید.( توجه داشته باشید که از این برس فقط جهت شستن شیشه شیر نوزاد باید استفاده کرد.) سپس تمام قطعات را دوباره زیر آب بگیرید.
  1. تمامی اجزا را بر روی یک حوله یا دستمال تمیز ودر مکانی عاری از آلودگی و گردوغبار خشک کنید.

شستن شیشه شیر نوزاد با مایع ظرف شویی

شستن شیشه شیر با مایع ظرف شویی بلامانع است اما باید دقت کنید که حجم مایع استفاده شده کم باشد و پس ازشستن به خوبی تمامی اجزا را شسته و آب کشی نمایید به طوری که بو یا طعم مایع ظرفشویی کاملا از بین برود.

امروزه شوینده های بسیاری با برند های مختلف برای شستن لوازم نوزادان تولید شده است که میتواند جایگزینی مناسبی برای مایع ظرف شویی باشد.

مایع مخصوص شستن شیشه شیر به دلیل اینکه فاقد رنگ ، عطر و مواد شیمیایی است خطر ابتلا به مسمومیت ، آسم و حساسیت را در نوزاد کاهش میدهد.

طریقه شستن سرشیشه نوزاد

از کلیه روش هایی که جهت شستن و یا استرلیزه کردن شیشه شیر ذکر شد میتوان برای شستن سرشیشه نوزاد نیز استفاده کرد.

شستن شیشه شیر نوزاد با وایتکس

لازم به ذکر است که به دلیل  خطرات احتمالی ناشی از استفاده از وایتکس بهتر است از این محلول جهت شستن شیشه شیر استفاده نشود.

اما اگر بنا به ضرورت مجبور به استفاده از وایتکس شدید باید ابتدا آن را رقیق کنید و سپس با آب سرد شیشه و اجزای آن را به خوبی بشویید و در اخر با دقت در مجاورت هوا خشک نمایید.

شستن شیشه شیر با جوش شیرین

برای شستن شیشه شیر با جوش شیرین ابتدا باید شیشه را با آب گرم به خوبی بشویید سپس یک قاشق غذا خوری جوش شیرین را درون شیشه شیر ریخته وتا نیمه به آن آب گرم اضافه کنید.

سپس درب بطری را بسته به مدت ۱ دقیقه آن را تکان دهید و سپس به خوبی آب کشی نموده و خشک کنید.

نحوه شستن شیشه شیر نوزاد

نکات مهم هنگام شستن شیشه شیر نوزاد

هر مادری برای تامین سلامت کودک خود رعایت نکات بهداشتی بسیاری را در اولویت قرار می‌دهد، بنابراین هنگام شستن شیشه شیر نوزاد به نکات زیر توجه کنید:

  • قبل از آغاز فرایند شست و شوی شیشه شیر حتماً دست‌های خود را بشویید و ضدعفونی کنید.
  • شیشه شیر را پس از شستن حتماً خشک کنید و سپس مورد استفاده قرار دهید.
  • قبل از ضدعفونی کردن شیشه شیر و شستن آن، حتماً تمام اجزای شیشه شیر را از هم جدا کنید.
  • بعد از شستن و ضدعفونی کردن، تمام قطعات شیشه شیر را فرا رسیدن زمان استفاده دوباره در یک محفظه جداگانه به دور از آلودگی نگهداری کنید.
  • قطعات مختلف شیشه اعم از سر شیشه و پستانک را به صورت مرتب تعویض کنید.

برای از بین بردن بوی بد شیشه شیر نوزاد چه باید کرد؟

برای از بین بردن بوی بد شیشه شیر به نکات زیر توجه کنید:

  • بهتر است بلافاصه بعد از استفاده ی شیشه شیر آن را بشویید تا باعث رشد باکتری در آن نشود.
  • برای شستشوی شیشه شیر نوزاد از آب گرم، مایع ظرفشویی، جوش شیرین با سرکه استفاده کنید و با برس شیشه شور درزهای خارج دسترس را تمیز کنید.
  • بطری را در داخل یخچال نگهداری کنید تا باکتری در آن رشد نکند.
  • از شیشه شیر شیشه ای استفاده کنید.

مدت زمان استفاده از یک شیشه شیر چقدر است؟

شیشه شیر نیز مانند هر وسیله دیگری تاریخ مصرف دارد. در این راستا شیشه‌های شیر پلاستیکی و سیلیکونی مورد استفاده کودکان باید هر ماه یکبار با یک شیشه نو تعویض شود. شیشه شیر نوزادان به دلیل استفاده مستمر و شست و شوهای مداوم آسیب می‌بینند. و بعد از آن به مرور زمان باکتری‌ها و میکروب‌های بسیاری را جذب خود می‌کنند. بنابراین لازم است برای پیشگیری از انتقال عفونت، باکتری و سایر آلودگی‌ها به بدن کودک، والدین علاوه بر شستن شیشه شیر به صورت ماهانه شیشه فرزند خود را عوض کنند.

سخن پایانی

این مقاله توسط تیم بیبی لوکس برای شما عزیزان آماده شده است. بیبی لوکس یک فروشگاه اینترنتی سیسمونی و لوازم نوزاد است؛ که شما می توانید تمامی لوازم ضروری سیسمونی نوزاد خود اعم از شیشه شیر، لباس نوزاد، ست های نوزادی، لوازم غذاخوری، لوازم حمل و نقل نوزاد، لوازم حمام و بهداشتی نوزاد خود را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید