دانستنی ها

روش صحیح شستن و استریل شیشه شیر نوزاد

استریل شیشه شیر نوزاد

تولد فرزند اگرچه بسیار لذت‌بخش است، اما مسئولیت‌های فراوانی را برای پدر و مادر به همراه دارد. والدین باید هرلحظه مراقب سلامتی نوزاد خود باشند. شستن و استریل شیشه شیر نوزاد یکی از موارد مهمی‌ست که والدین باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. گاهی اوقات ممکن است آن‌قدر خسته باشید که شست و شوی شیشه شیر نوزاد خود را فراموش کنید؛ اما بدانید که غفلت در این کار، منجر به تجمع باکتری در آن و ایجاد بیماری در کودک می‌شود.

نوزادان کوچک‌تر از ۳ ماه، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها آسیب‌پذیر هستند. پزشکان و متخصصان کودکان بر اهمیت شستن شیشه شیر نوزاد تا سن ۶ ماهگی تاکید می‌کنند. برای یافتن پاسخ این سوال که شیشه شیر نوزاد را پگونه استریل کنیم، کافی‌ست این مقاله را در بیبی لوکس بخوانید.

استریل شیشه شیر نوزاد را هر چند وقت یکبار انجام دهیم؟

اگر کودک کم‌تر از ۳ ماه سن دارد یا زودتر از موعد به دنیا آمده است، یا به دلیل بیماری یا درمان پزشکی سیستم ایمنی ضعیفی دارد، شیشه شیر این نوزادان پس از هر بار استفاده باید به‌دقت تمیز شود. برای کودکان بزرگ‌تر از ۳ ماه و نوزادانی که بیماری خاصی ندارند، شستن شیشه شیر یک‌بار در روز کافی‌ست.

اگر کودک شما ظرف ۲ ساعت نوشیدن یک شیشه شیر را تمام نکرد، شیر خشک ناتمام را دور بریزید.  استریل شیشه شیر نوزاد با آب خالی، سلامت کودک را به خطر می‌اندازد. اگر شیر خشک یا شیر مادر را به شیشه شیر نیمه‌استفاده‌شده اضافه کنید، میکروب‌ها می‌توانند به‌سرعت در درون آن رشد کنند.

 استریل شیشه شیر نوزاد

روش‌های شستن شیشه شیر کودکان

روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای استریل شیشه شیر نوزاد ، این وسیله پر کاربرد نوزادان وجود دارد که هر یک از آنها مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. بنابراین متناسب با نوع شیشه شیر و امکانات موجود و در دسترس یکی از روش‌های زیر را برای ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزادان دلبند خود انتخاب کنید.

مایع شست و شوی شیشه شیر

امروزه شوینده‌های بسیاری برای شستشوی لوازم نوزادان تولید ‌شده‌اند که هر کدام قدرت پاک کنندگی مناسبی دارند و ترکیبات به کار رفته در آنها برای کودکان مضر نخواهند بود. برخی از والدین از مایع ظرفشویی برای شستن لوازم نوزادان استفاده می‌کنند که چندان مناسب نیست.

ممکن است با استفاده از آنها مشکلاتی مانند آسم و حساسیت پوستی برای فرزند شما ایجاد شود. بنابراین مطمئن‌ترین راهکار استفاده از مایع شوینده مخصوص لوازم نوزادان است. مایع شست و شوی شیشه شیر مناسب نباید در ترکیبات خود هر گونه عطر، رنگ و ترکیبات شیمیایی همچون تریکلوزان، سولفات و اسید سولفوریک و سایر مواد نگه‌ دارنده داشته باشد.

شستشوی با برس شیشه شور

راهکار دیگر برای شستن شیشه شیر، استفاده از برس‌های مخصوص شستشوی لوازم نوزادان است. در حال حاضر انواع برس شیشه شور و سر شیشه‌شوی در بازار وجود دارند که با کمک آنها می‌توان به راحتی داخل و خارج شیشه شیر را تمیز کرد. البته برای ضدعفونی کامل و جلوگیری از رشد باکتری‌ها به همراه برس از مایع شست و شوی شیشه شیر نوزاد نیز استفاده کنید.

 استریل شیشه شیر نوزاد در ماشین ظرفشویی

برخی از انواع شیشه شیرهای نوزادان قابلیت شست و شوی در ماشین ظرفشویی را دارند. بنابراین با قرار دادن شیشه شیر و سر شیشه در طبقه بالای ماشین به راحتی می‌توان باقیمانده شیر خشک روی جداره شیشه را پاک کرد. البته برخی از برندهای شیشه قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را ندارد و باید قبل از استفاده به این نکته توجه کنید.

ضد عفونی کردن شیشه شیر نوزاد با بخار یا مایکروویو نیز یکی دیگر از راهکاری مناسب برای شستن شیشه شیر است. با استفاده از این کار تمام میکروب‌ها و باقیمانده شیر خشک روی جداره داخلی شیشه به خوبی از بین خواهد رفت. البته دقت داشته باشید که شیشه شیر و سایر قطعات آن قابلیت استفاده در مایکروویو را داشته باشد چرا که در غیر این صورت، گرمای دستگاه سبب تغییر شکل و وارد شدن آسیب به بدنه آن خواهد شد.

جوشاندن شیشه شیر

جوشاندن شیشه شیر در آب یکی از رایج‌ترین روش‌های شست و شوی این وسیله نوزادان است. اما والدین باید مراقب باشند که دمای زیاد آب باعث وارد شدن آسیب به بدنه سیلیکونی یا پلاستیکی شیشه شیر نشود. هنگام استفاده از این روش باید شیشه شیر و سایر لوازم نوزاد حداقل ۱۰ دقیقه در آب جوش بجوشد تا ضدعفونی شود.

 استریل شیشه شیر نوزاد با آب سرد

برخی از مادران هنگام استفاده از محلول وایتکس برای ضدعفونی کردن شیشه شیر از آب سرد استفاده می‌کنند. برای این کار باید یک قاشق چایخوری وایتکس را در هفت لیوان آب سرد مخلوط کنید. بعد از آن به مدت ۵ دقیقه شیشه شیر و همه لوازم آن را داخل ظرف حاوی این محلول بریزید و بیرون بیاورید. سپس برای از بین رفتن بوی وایتکس و جهت خشک شدن شیشه شیر حتماً تمام لوازم کودک را در مجاورت هوای آزاد قرار دهید.

 استریل شیشه شیر نوزاد

برای از بین بردن بوی بد شیشه شیر نوزاد چه باید کرد؟

بسیاری از والدین با این مشکل مواجه شده‌اند که شیشه شیر را هرچقدر هم تمیز می‌کنند، اما باز هم بوی‌های بد مثل بوی شیر ترش یا پلاستیک سوخته می‌دهد. اگرچه این بو تاثیری بر سلامت کودک ندارد، اما بو و طعم ترش آن می‌تواند به مایعات دیگری که در بطری ریخته می‌شود، منتقل شود و تجربه ناخوشایندی را برای کودک ایجاد ‌کند. راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید بوی بد شیشه شیر را به‌راحتی از بین ببرید که عبارت‌اند از:

·    استریل شیشه شیر نوزاد با جوش‌ شیرین

در ابتدا باقی‌مانده شیر درون شیشه را با آب گرم و مواد شوینده پاک کنید. یک قاشق غذاخوری جوش ‌شیرین را به بطری اضافه کنید و آن را تا نیمه با آب گرم پر کنید. در شیشه را ببندید و محتویات بطری را به مدت ۲ دقیقه تکان دهید. سپس شیشه را به‌طور کامل بشویید و آن را بو کنید؛ اگر بوی بدی حس نکردید، شست و شوی شیشه شیر نوزاد شما با موفقیت همراه بوده است.

·    قراردادن شیشه شیر در فریزر

شیشه شیر نوزاد را بشویید و آن را یک ‌شب در فریزر قرار دهید. دمای سرد باکتری‌ها را منجمد می‌کند و بو را از بین می‌برد.

·    استفاده از خمیر دندان

از یک مسواک جدید یا از یک برس برای شستن بطری‌ها استفاده کنید. کمی خمیردندان به شیشه شیر کودک اضافه کنید و داخل آن را با برس بمالید و در پایان بطری را با آب ولرم خوب بشویید.

زمان تعویض شیشه شیر نوزاد

به‌طور متوسط باید هر ۴ ماه یک‌بار شیشه شیر کودک خود را تعویض کنید؛ اما اگر متوجه هر یک از موارد زیر شدید، باید فورا آن را تعویض کنید:

  • وجود ترک یا شکستگی
  • تغییر رنگ

آیا استریل شیشه شیر نوزاد با مایع ظرفشویی اشتباه است؟

بهتر است برای شستن شیشه شیر نوزاد از آب و صابون استفاده کنید؛ اما اگر برای شستشوی این شیشه از مایع ظرف‌شویی هم استفاده کردید، جای نگرانی نیست؛ اما باید دقت کنید که حجم مایع شوینده استفاده‌شده برای شستشو کم باشد و بطری به‌خوبی آبکشی شود. برای اطمینان، بعد از تمیز و خشک‌کردن شیشه، آن را بو کنید تا بوی مایع ظرف‌شویی ندهد و همچنین از درون آن کمی شیر بنوشید تا مطمئن شوید که ظرف طعم این مایع شوینده را نگرفته است.

نکات مهم در استریل شیشه شیر نوزاد

  • آب گرم و صابون برای شستن شیشه شیر نوزاد کافی‌ست و استریل‌کردن آن ضروری نیست.
  • قبل از اولین استفاده، پستانک و شیشه شیر را به مدت ۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید.
  • شیشه شیر باید پس از هر بار استفاده تمیز شود. ماندن شیر در شیشه، شستشو را سخت‌تر می‌کند.
  • شیشه را به‌طور کامل آبکشی کنید تا اثری از صابون روی آن باقی نماند.
  • از یک برس مخصوص برای تمیزکردن شیشه استفاده کنید. برس را حتما بشویید و خشک‌ کنید.
  • برای کامل‌شدن فرایند شستن شیشه شیر نوزاد، حتما اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.

دیدگاهتان را بنویسید