دانستنی ها

روش های درمان آفتاب سوختگی در کودکان

آفتاب سوختگی کودکان

آفتاب سوختگی کودکان ، ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید است و می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و آن را قرمز و متورم کند. آفتاب سوختگی معمولا ظرف چند ساعت پس از اینکه پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، ظاهر می‌شود و ممکن است بین چند روز یا چند هفته طول بکشد تا ناپدید شود. علائم آن ممکن است بلافاصله بروز نکند، می‌تواند تا ۵ ساعت طول بکشد تا ظاهر شود. کودکان معمولا دارای پوستی لطیف‌تر از بزرگسالان هستند، به‌همین جهت واکنش پوست آن‌ها به آفتاب بیشتر بوده و در نتیجه آفتاب سوختگی در کودکان بسیار شایع‌تر بوده و باید هنگام بروز آن، هر چه سریع‌تر به فکر درمان آن بود. برای مطالعه بیشتر در مورد درمان آفتاب سوختگی در کودکان تا انتهای مقاله همراه بیبی لوکس باشید.

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی به تبدیل شدن پوست به رنگ قرمز گفته می‌شود که عموما با سوزش، گرما و التهاب همراه است. آفتاب سوختگی معمولاً در عرض چند ساعت پس از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید یا لامپ‌های خورشیدی ظاهر می‌شود. درمان‌های خانگی معمولاً می‌توانند آفتاب سوختگی را تسکین دهند، اما آفتاب سوختگی ممکن است روزها طول بکشد تا محو شود.

قرار گرفتن در معرض شدید و مکرر اشعه ماوراء بنفش که منجر به آفتاب سوختگی می‌شود، خطر سایر آسیب‌های پوستی مانند لکه‌های تیره، خشکی پوست و چین و چروک را افزایش می‌دهد. همچنین ارتباط مستقیمی با افزایش ابتلا به سرطان‌های پوست مانند ملانوما دارد. شما می‌توانید با محافظت از پوست خود از آفتاب سوختگی و شرایط مرتبط با آن جلوگیری کنید. این امر به‌ویژه هنگامی که در خارج از منزل هستید، حتی در روزهای سرد یا ابری بسیار مهم است.

علائم آفتاب سوختگی چیست؟

هر قسمت از بدن و صورت ممکن است دچار افتاب سوختگی شود. البته نواحی مانند صورت، لاله گوش و پوست سر بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. گاهی حتی ممکن است پوست زیر لباس یا چشم‌ها دچار سوختگی شوند. این علائم ممکن است چند ساعت بعد از قرارگرفتن در معرض نور خورشید ظاهر شوند.

گاهی تغییرات طولانی‌مدت در رنگ پوست دیده می‌شود. این تغییرات به‌مرور از بین می‌روند.علائم افتاب سوختگی باتوجه‌به شدت سوختگی متفاوت است. در آفتاب سوختگی خفیف معمولا علائم شامل موارد زیر می‌شود:

  • التهاب پوست (این علامت در پوست سفید باعث قرمزی شده و در پوست‌های تیره کمتر دیده می‌شود)
  • گرم‌شدن پوست هنگام لمس‌کردن
  • درد، حساسیت و خارش
  • تورم
  • تاول‌های کوچک
  • پوسته پوسته شدن
  • در آفتاب سوختگی شدید، علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، تب و خستگی هم ممکن است مشاهده شود.

آفتاب سوختگی کودکان

علایم آفتاب سوختگی شدید

معمولا افتاب سوختگی خفیف است و نیازی به مداخله پزشکی ندارد. اما اگر دچار علائم زیر شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تاول‌های بزرگ
  • تاول روی دست، صورت یا اندام تناسلی
  • تورم شدید
  • علائم عفونت مانند تاول با چرک
  • تشدید درد
  • سردرد و گیجی
  • حالت تهوع
  • تب و لرز
  • بدتر شدن علائم
  • درد چشم یا تغییرات بینایی

۵ روش درمان گیاهی آفتاب سوختگی در کودکان چیست؟

آفتاب سوختگی در دوران کودکی می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پوست در بزرگسالی را افزایش دهد. افرادی که به طور مکرر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند، باید به‌طور کاملا جدی در فکر درمان آن باشند. در ادامه برخی از ترکیبات و موادی را که به درمان آفتاب سوختگی کودکان کمک می‌کند، معرفی می‌کنیم.

جوش‌شیرین، راهی برای درمان آفتاب سوختگی در کودکان

جوش شیرین به علت ماهیت و طبیعت قلیایی خود بسیار آرامش‌بخش بوده و علاوه‌بر این، احساس خارش در ارتباط با آفتاب سوختگی را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. فقط کافی‌ست دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • در وان حمام یک فنجان جوش‌شیرین را در آب سرد اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب بمانید. بعد از بیرون رفتن از حمام، با حوله به‌آرامی خود را خشک کنید و اجازه دهید بدنتان کاملا خشک شود.
  • بهتر است برای اثرگذاری بالا، این کار را یک روز در میان انجام دهید.

البته ممکن است برخی از کودکان نسبت به این ماده واکنش نشان دهند. پس حتما قبل از استفاده نسبت به این موضوع اطلاع داشته باشید.

بلغور جو

بلغور نیز می‌تواند به درمان آفتاب سوختگی کودکان کمک کند. خواص آرامش بخش دارد که به پوست کمک می‌کند تا رطوبت طبیعی خود را حفظ کرده و سوزش را کاهش دهد. برای استفاده از بلغورجو در درمان آفتاب سوختگی، موارد زیر را انجام دهید:

  • ۱ فنجان بلغورجو را در وان حمام آب سرد اضافه کنید.
  • به مدت ۳۰ دقیقه در وان حمام بمانید.
  • حتما اجازه دهید بدن شما به‌طور طبیعی خشک شود و به‌هیچ وجه با حوله خود را خشک نکنید.
  • بهتر است هر روز این کار را انجام دهید تا اثر مطلوبی مشاهده کنید.

پزشکان و متخصصان معتقدند یکی از درمان‌های موثر برای درمان آفتاب سوختگی در کودکان، استفاده از این ماده است.

آلوئه‌ورا، راهی برای درمان آفتاب سوختگی در کودکان

یکی از مواد بسیار عالی برای درمان آفتاب سوختگی، استفاده از ژل‌های حاوی آلوئه‌ورا است. این ماده به گواه بسیاری از متخصصان حوزه پوست عوارضی برای کودکان نداشته و می‌تواند به درمان این مشکل پوستی در کودکان کمک بسیاری کند. فقط کافی‌ست مقداری از ماده ژل مانند این گیاه را خارج کرده و در یخچال گذاشته و سپس مقداری از آن را روی پوست خود بگذارید. بهتر است این کار را ۵ الی ۶ بار در روز انجام دهید تا تاثیر بیشتری را دریافت کنید.

یکی از مواد بسیار عالی برای درمان آفتاب سوختگی، استفاده از ژل‌های حاوی آلوئه‌ورا است.

چای سیاه، راهی برای درمان آفتاب سوختگی در کودکان

شاید باور این نکته سخت باشد که چای سیاه می‌تواند در درمان آفتاب سوختگی، به‌ویژه در کودکان موثر باشد. برای استفاده از چای سیاه به‌عنوان درمانگر آفتاب سوختگی کودکان، این مراحل را به ‌دقت دنبال کنید:

  • ۲ تا ۳ عدد چای سیاه را در ظرف آب گرم قرار دهید و مدتی صبر کنید.
  • تی‌بک‌ها را برداشته و اجازه دهید تا مایع خنک شود.
  • یک پارچه را در محلول خیس کنید و آن را روی پوست بمالید و تا زمانی که کامل خشک نشود، رها کنید و در صورت لزوم، ۳ یا ۴ بار این کار را انجام دهید. نیازی نیست آن را بشویید!
  • این کار را روزانه به مدت چند بار انجام دهید تا شرایط پوست کودک شما بهتر شود.

چای سیاه به دلیل عدم حساس‌زا بودن برای درمان آفتاب سوختگی کودکان، بسیار می‌تواند مناسب باشد.

سرکه سیب

یکی دیگر از ترکیبات بسیار مفید برای درمان آفتاب سوختگی، استفاده از سرکه سیب است. برای کارایی بهتر، این موارد را رعایت کنید:

  • در وان حمام آب گرم، ۱ فنجان سرکه سیب را بریزید.
  • حدود ۳۰ دقیقه در وان بمانید.
  • این کار به تعادل سطح pH پوست آفتاب سوخته و بهبودتان کمک خواهد کرد.
  • این کار را به مدت ۱ بار در روز انجام دهید.

بایدها در درمان و تسکین آفتاب‌سوختگی

مواردی که تحت عنوان بایدها لازم است رعایت کنید شامل موارد زیر است:

مایعات زیادی به کودک بدهید: اگر فرزندتان کودک زیر یک سال است، شیر مادر یا شیر خشک و در صورت بزرگ‌تر بودن او، آب و مایعات دیگر. این به پوست کمک می‌کند تا التیام یابد و مایعات از دست رفته به خاطر بودن در معرض خورشید را جایگزین ‌کند.

دستمال نم‌دار استفاده کنید: یک دستمال تمیز و نرم را در آب سرد خیس کنید و بچلانید و چند بار در روز آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی محل آفتاب‌سوخته قرار دهید و مطمئن شوید کودکتان به خاطر آن احساس سردی نمی‌کند.

حمام را امتحان کنید: حمام با آب ولرم و نه داغ را امتحان کنید. برای تسکین‌دهندگی بیشتر حمام، داخل وان کمی جوش شیرین بریزید. بعد از حمام پوست کودک خود را به حالت ضربه‌ای خشک کنید و حوله را روی پوستش نکشید.

از یک لوسیون مناسب استفاده کنید: برای رفع خارش از یک لوسیون مرطوب‌کننده‌ بر پایه‌ٔ آب و فاقد الکل یا ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید. اما اگر سوختگی شروع به پوسته دادن کرد، خارش می‌تواند شدیدتر شود.

مسکن‌ها را فقط بعد از تأیید پزشک استفاده کنید: اگر کودکتان درد دارد، می‌توانید برای کاهش درد، دز صحیح استامینوفن یا ایبوپروفن کودکان را طبق دستور پزشکش و با اطلاع او به کودک بدهید. همچنین هرگز به کودک خود آسپیرین ندهید. این دارو می‌تواند او را در معرض خطر عارضه‌ای گاهاً کشنده به نام سندرم ری قرار دهد.

لباس‌های گشاد نخی تن کودک کنید: به کودک خود لباس‌های گشاد و نخی بپوشانید که باعث تحریک پوست سوخته نخواهد شد.

کودک را از آفتاب دور نگه دارید: تا وقتی سوختگی کاملاً بهبود یابد کودک را از آفتاب دور نگه دارید. کودکی که از قبل آفتاب‌سوختگی دارد، به راحتی می‌تواند دچار سوختگی بدتری می‌شود.

آفتاب سوختگی کودکان

نبایدها در درمان و تسکین آفتاب‌سوختگی

مواردی که تحت عنوان نبایدها لازم است رعایت کنید شامل موارد زیر است:

به پوست کودکتان محصولات مبتنی بر نفت مانند وازلین نزنید: این محصولات از خارج شدن گرما و عرق جلوگیری می‌کنند و می‌توانند سوختگی را بدتر کنند. همین مسئله در مورد کره و روغن‌ها نیز صدق می‌کند.

از اسپری‌های یا پمادهای حاوی بنزوکائین استفاده نکنید: بنزوکائین می‌تواند باعث تحریک پوست یا ایجاد یک واکنش آلرژیک شود.

هیچ تاولی را نترکانید: تاول‌ها برای محافظت از پوست زیرین فرزند شما شکل می‌گیرند و باز کردن آنها می‌تواند منجر به عفونت شود. در صورت ترکیدن تاول، یک پماد آنتی‌بیوتیک و پانسمان زخم غیرچسبنده به آن بزنید و پوست مرده را هم جدا نکنید.

زمان تماس با پزشک برای آفتاب‌سوختگی کودک

اگر حدس می‌زنید کودکتان آفتاب‌سوختگی دارد، سریعاً با پزشک تماس بگیرید. اما اگر کودکتان آفتاب‌سوختگی خفیف دارد و پوستش فقط کمی صورتی و تحریک شده است، نیازی به تماس با پزشک ندارید. همچنین ممکن است بلافاصله بعد از آوردن فرزندتان به داخل خانه متوجه آفتاب‌سوختگی نشوید. ظاهر شدن قرمزی و درد ناشی از سوختگی درجه یک خفیف می‌تواند چند ساعت طول بکشد. پس با پزشک تماس بگیرید اگر فرزندتان:

  • در ۲۴ ساعت اول شروع به تاول زدن کرد.
  • روی دست یا صورت خود ورم دارد.
  • علائم عفونت مثل چرک یا یا رگه‌های قرمز روی پوستش دارد.
  • تب دارد یا دچار لرز است.
  • سردرد دارد.
  • به نظر می‌رسد درد شدیدی دارد یا حالش خوب نیست.
  • استفراغ می‌کند، احساس سبکی در سر دارد یا غش کرد.

پیشگیری از آفتاب‌سوختگی کودکان

اما چگونه می‌توانید از آفتاب‌سوختگی فرزندتان جلوگیری کنید؟ کار سختی نیست، اما باید کوشا و مستمر باشید. کودک می‌تواند بعد از تنها ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب، حتی در یک روز ابری یا خنک، دچار آفتاب‌سوختگی شود.

برای فعالیت در فضای باز به کودک خود لباس‌های آستین بلند، شلوار و کلاه بپوشانید و از ضدآفتاب استفاده کنید. او را تا حد ممکن در سایه نگه دارید، هرچند سایه فقط محافظتی جزئی در برابر آفتاب سوختگی فراهم می‌کند.

خورشید بین ۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر خطرناک‌تر از هر زمان دیگری است، اما پوست در تمام ساعات نور روز، در تمام طول سال و حتی هنگام ابری بودن آسمان در معرض اشعه‌ٔ UV قرار دارد.

ضدآفتاب را روی تمام قسمت‌های بدون پوشش پوست بزنید. کرم ضدآفتابی با SPF حداقل ۱۵ انتخاب کنید و آن را با گشاده‌دستی و سخاوتمندی و حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن به پوست بزنید تا فرصت جذب شدن داشته باشد. ضدآفتاب را هر دو ساعت یک بار و اگر کودکتان زیاد عرق می‌کند یا در آب بوده است، به دفعات بیشتر روی پوستش بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید