تلفن پشتیبانی:

76610388

-۰۲۱

مراجعه حضوری: همه روزه 9 الی 18
دانستنی ها

ویژگی های یک پستانک خوب

پستانک خوب

ویژگی های یک پستانک خوب: معمولا مادران در مورد استفاده از پستانک برای نوزاد خود از پزشکان سوالات زیادی می پرسند مثل: مزایا یا معایب استفاده از آن، چه زمانی از پستانک برای کودک خود استفاده کنند و یا چه زمانی استفاده از آن را قطع کنند.

از جمله مزایای استفاده از پستانک برای نوزادان می توان به اثرات ضد درد، مدت زمان بستری کوتاه تر در بیمارستان برای نوزادان نارس و کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی اشاره کرد. انجمن کودکان آمریکا به والدین توصیه می کنید در هنگام شروع خواب به نوزاد یک ماه به بالا پستانک دهند تا از ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی جلوگیری شود.

البته استفاده طولانی­ مدت پستانک هم عوارضی دارد مانند تأثیر منفی بر شیر دهی، انحراف دندان و التهاب گوش میانی. انجمن کودکان آمریکا و انجمن پزشکان خانواده آمریکا توصیه می­کنند که در شش ماه دوم زندگی، نوزاد را از پستانک جدا کنید تا از التهاب گوش میانی جلوگیری شود. استفاده از پستانک نباید خطرناک تلقی شود و ممکن است به­ ویژه در شش ماه اول زندگی نوزاد مفید باشد.

در ادامه با مجله بیبی لوکس همراه باشید تا با ویژگی های یک پستانک خوب بیشتر آشنا شوید.

مهم ترین مشخصات پستانک خوب

موارد زیر را به دقت مطالعه بفرمایید.

جنس و طرح پستانک

برای ابتدای کار دو مدل بخرید، یک پستانک ساده و یک پستانک ارتودنسی است که سری گرد و زیر آنها تخت است. باید ببینید که با کدام مدل نوزاد شما راحت تر است و به عبارت دیگر کدامیک را پذیرش می کند. سایزهای مختلف پستانک معمولا به این صورت است: ۰ تا ۳ ماه، ۰ تا ۶ ماه، ۶ تا ۱۸ ماه، ۱۸ تا ۳۶ ماه.

مواد اولیه پستانک

از مهم ترین ویژگی های پستانک خوب داشتن جنس با کیفیت است. پستانک های سیلیکونی قوی تر از لاتکس هستند، آنها همچنین راحت تر تمیز می شوند و بو نمی گیرند؛ اما پستانک های لاتکس، انعطاف پذیری و نرمی بیشتر را دارند و به همین خاطر نوزاد این جنس را بیشتر دوست دارد. اگر قصد خرید پستانک از جنس لاتکس را دارید باید دقت کنید تا نوزاد شما به آن حساسیت نداشته باشد.

ساخت با کیفیت پستانک

مطمئن باشید که پستانک به صورت صحیح ساخته شده، پستانک باید دارای سپری باشد که سوراخ هایی برای تهویه هوا با اندازه ۲.۵ سانتی متر یا نصف آن یا حتی بزرگتر باشد. این سپر سبب می شود که نوزاد نتواند کل پستانک را در دهانش قرار دهد.

پستانک خوب

ویژگی های یک پستانک خوب

  • سبک باشد.
  • زود مستهلک نشود بخصوص بخش سرپستانک.
  • پستانک ارتودنسی و هماهنگ با ساختار داخلی دهان و دندان نوزاد و رشد آنها باشد.
  • سری سیلیکونی بدون مزه و بو شفاف بهتر از انواع لاتکس قدیمی است.
  • دارای درپوش قفل شو یا محفظه نگهداری مخصوص باشد تا کثیف نگردد.
  • دارای دستگیره برای سهولت جابجایی توسط والدین و حتی خود نوزاد باشد.
  • روی بدنه پستانک منافذ و سوراخ هایی برای جریان هوا و تنفس پوست نوزاد تعبیه شده باشد.
  • طرح و رنگ زیبایی داشته باشد و شیک بوده تا بتوان آنرا با لباس های کودک سِت کرد.
  • طراحی به اندازه ، همگام و متناسب با صورت کودک داشته باشد و بخوبی روی صورت نوزاد بنشیند.
  • امکان نصب بند گیره و حتی وسایل دیگری مثل عروسک را داشته باشد.
  • طراحی ساختار کلی بگونه ای باشد که از بالا برای بینی و از کناره ها برای لپ های بچه مزاحمت ایجاد نکند.
  • قابلیت استریل کردن چه با آب جوش یا دستگاه های استریل را داشته باشد.
  • بعضی مدل ها حتی برای قرارگیری در ماشین ظرفشویی نیز مجاز هستند.
  • جذابیت ظاهری پستونک نقش موثری در پذیرش توسط کودک بخصوص در برخورد اولیه خواهد داشت.
  • برای بازه های سنی مختلف تولید شده باشد مثلا برای بدو تولد تا ۶ ماه یا ۶ الی ۱۲ یا ۱۸ و حتی بعد از هجده ماهگی.

نکات مهم ایمنی درباره پستانک خوب

پستانک ها نباید قدیمی باشند. خرید آن باید توجه به سن نوزاد و کارآیی آن باشد. بیشتر تولید کننده ها پیشنهاد می کنند که هر ۲ هفته یا ۲ ماه یکبار، پستانک را عوض کنید، اگر در طول این مدل در هر زمانی تغییری در لایه اصلی پستانک ایجاد شد، سریع آن را دور بیندازید. اینکه چه وقت، پستانک خراب شود بستگی به میزان زمانی دارد که نوزاد شما آن را می مکد. بهترین کار این است که پیش از هربار قرار دادن داخل دهان نوزاد، آن را چک کنید.

تغییر رنگ، سوراخ یا پارگی مهم است و ممکن است به وضوح مشخص نباشد، تکه های جدا شونده پارگی ممکن است موجب خفگی نوزاد شود. چسبندگی پستانک نیز از نشانه های خرابی آن است و سریع آن را دور بیندازید.

اگر پستانک نوزاد به زمین افتاد، آن را با دست تمیز نکنید و حتما با آب بشویید.

درباره بند پستانک باید بگوییم که پستانک را با استفاده از بندهای بلند به لباس نوزاد وصل نکنید، ممکن است در خواب با چرخش نوزاد، این بند موجب خفگی شود. از بندهای کوتاه استفاده کنید که برای نوزاد خطری نداشته باشند.

از یک درب پوش برای بهداشت بیشتر پستانک استفاده کنید. قاب پستانک برای زمان هایی که پستانک را نیاز ندارید، مناسب است.

از خرید پستانک هایی که با برندهای ناشناس و غیر بهداشتی ساخته می شوند خودداری کنید.

علائم فاسد شدن پستانک نوزاد

بهتر است قبل از استفاده کودکتان پستانک را چک کنید .از علائم فاسد شدن پستانک می توان به سوراخ شدن پستانک ، تغییر رنگ اشاره کرد. و حتی ممکن است گاهی چسبندگی پستانک نیز از نشانه های خرابی پستانک باشد .

پستانک خوب

دلایل منع دادن پستانک به نوزاد

تفاوت مکیدن سینهٔ مادر و پستانک:

 در گذشته تصور بر این بود که اگر نوزادی قبل از مهارت یافتن در مکیدن سینۀ مادرش شروع به مکیدن پستانک کند، ممکن است گاهی دچار ترجیح پستانک به سینهٔ مادر شود که در تغذیۀ موفق با شیر مادر تداخل ایجاد می‌کند. اما اکنون کارشناسان به شکلی واضح می‌گویند واقعیت این است که اگر نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، لازم است بگذارید نوزاد به شکل طبیعی در مکیدن سینه مهارت پیدا کند، زیرا مکیدن پستانک و مکیدن سینهٔ مادر شامل حرکات مختلفی توسط دهان کودک است و تا زمانی که نوزادتان مکیدن سینهٔ مادرش را خوب یاد نگرفته و سطح تولید شیر بدن شما نیز تثبیت نشده است، نباید به کودک پستانک بدهید. همچنین یادتان باشد هیچ‌وقت قبل از یک ماهگی نوزادتان به او پستانک ندهید.

خطر ابتلا به عفونت گوش:

یکی از دلایل دیگر برای ندادن پستانک ‌به کودک این است که پستانک می‌تواند خطر ابتلا به عفونت گوش افزایش دهد. بنابراین در صورت اصرار والدین برای استفاده از این وسیله حتما در مورد آن اطلاعات کسب کنید. لازم است بدانید که استفاده از پستانک فقط تا شش ماهگی نوزاد می باشد.

دردسر ترک عادت پستانک:

 این نکته را نیز یادتان باشد که مکیدن پستانک به راحتی می‌تواند به یک عادت تبدیل شود. و به همین دلیل بسیاری از والدین اصلاً به نوزادشان پستانک نمی‌دهند. زیرا غیر از بی‌فایده بودن آن، نمی‌خواهند دردسر ترک دادنش را در آینده داشته باشند. اگر به نوزاد خود پستانک داده‌اید، اما می‌خواهید از دردسر ترک دان پستانک پیشگیری کنید. وقتی کودک به یک سالگی رسید، پستانک را از او بگیرید. هشیار بودن برای استفاده نکردن زیاد از پستانک می‌تواند کمک کند که فرزند شما به آن وابسته نشود و راحت آن را کنار بگذارد.

آسیب به رشد فک و دندان:

هرچه فرزند شما مدت طولانی‌تری پستانک بگیرد. بیشتر احتمال دارد که رشد دندان‌هایش را تحت تأثیر قرار دهد. اگر در مورد این موضوع نگران هستید. با پزشک یا دندان‌پزشک کودکتان صحبت کنید. تا از رشد مناسب فک و دندان کودک مطمئن شوید.

کلام آخر:

هر نوزادی نیازی به پستانک ندارد، باوجود این نوزادانی هستند که نمی­توانند یک لحظه را بدون آن بگذرانند. پستانک، مستقیما با دهان نوزادتان در تماس است یعنی با سلامتی او در ارتباط است. پس حتما حوصله به ­خرج دهید، تا با راهنمایی ­های بالا بتوانید درست انتخاب کنید.

پاکیزه نگهداشتن و مراقبت کردن در برابر آلودگی های محیطی در نگهداری از پستونک اهمیت بالایی دارد پس با حوصله و صبر بیشتر به نکات گفته شده توجه کنید تا خدایی نکرده باعث آسیب دیدن و مریض شدن کودکتان نشود.در زمان خرید سیسمونی نوزاد یکی از اصلی ترین موارد پستانک هستش به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
سایدبار
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من